• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Airbag varusteet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vklnuppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vklnuppi

New member
Talvella on aikaa ihmetellä kaikkea. Onko jo kokemuksia noista airbag-liiveistä ja takeista ? Nykyäänhän noita alkaa olemaan integroituja. Liivejä on heikosti esillä liikkeissä ja kun sitä pitäisi ehdottomasti testata takin kanssa.
Ilmeisesti kyynärsuojien tarvetta nuo eivät poista vaan airbag suojaa selkää,niskaa ja rintakehää (?) Oleellisimmathan nuo onkin elämän jatkuvuuden kannalta.

Hintaa on melko rapeasti, mutta maksaa nuo merkkitakitkin saman. Esim. tämä on aika tyylikäs;

https://www.rst-moto.com/products/fusion-airbag-ce-mens-leather-jacket
 
Tiedoksi, että RST:n mukana tuleva In&Motion systeemi tarvitsee vielä keskusyksikön kyseiseltä firmalta, ja se yleensä hommataan vuokraperusteisesti. Voi toki myös ostaa omaksi, mutta vuokra lienee parempi, kun vikaantuneen tilalle saa uuden alle viikossa.

(itsellä ostetty yksikkö, kun oli niin halpa mustana perjantaina)

Jos et siis tiennyt.

Minulla RST:n In&Motion nahkapukua. Ilmatyynyjä en ole vielä joutunut koestamaan. Viimeksi kun katsoin, täyttöpullo oli satasen ja sen voi vaihtaa itse. Tyynyt kestivät muistaakseni kolme pamausta.

Samaa yksikköä voi tietenkin käyttää kaikissa RST:n In&Motion airbag vermeissä. (muistaakseni, eihän muuten mitään järkeä :D)
 
Tiedoksi, että RST:n mukana tuleva In&Motion systeemi tarvitsee vielä keskusyksikön kyseiseltä firmalta, ja se yleensä hommataan vuokraperusteisesti. Voi toki myös ostaa omaksi, mutta vuokra lienee parempi, kun vikaantuneen tilalle saa uuden alle viikossa.

(itsellä ostetty yksikkö, kun oli niin halpa mustana perjantaina)

Jos et siis tiennyt.

Minulla RST:n In&Motion nahkapukua. Ilmatyynyjä en ole vielä joutunut koestamaan. Viimeksi kun katsoin, täyttöpullo oli satasen ja sen voi vaihtaa itse. Tyynyt kestivät muistaakseni kolme pamausta.

Samaa yksikköä voi tietenkin käyttää kaikissa RST:n In&Motion airbag vermeissä. (muistaakseni, eihän muuten mitään järkeä :D)

Tuo RST on täysin uusi merkki minulle. Huomasin kyllä jonkun nettikaupan tuoteselostuksen yhteydessä jotain tyyliin "airbag yksikkö ostettava erikseen" ja sille en vielä löytänyt hintaa.

Huomaako airbagin mukana oloa ? Luulin että nuo pitää aina pamauksen jälkeen käyttää valmistajalla tarkastuksessa, tosin jos tarvetta airbagille tulee niin tiedä onko takkikaan enää siinä kunnossa että kannattaa paljon lähetelle :D

Kohtahan se on taas musta perjantai...
 
Ei huomaa. Painavamman tekee takista/ puvusta, koska mukana tulee selkäpanssari ja tyynyt. Yksikkö menee selkäpanssariin.

Kolme paukkua. Tsekkaa RST:n ja/tai In&Motionin sivuilta.

In&Motionin systeemejä käytetään geepeessä asti, kun pukujen persuksia kattelee onboard kameroista. Brittein saarilla saattaa olla yleisin systeemi.
 
Ollut tuo linkin liivimalli jo sen viitisen vuotta käytössä, ja voin suositella! Vaikka onkin "vaijerimalli", niin eipä ole mitään pelkoa, että tankatessa irroitus unohtuisi, ja siten laukeasi vahingossa..(arvaa vaan kuinka monta kertaa olen kokeillut! =) ) Vaatii muistaakseni 200kg:ia vastaavan vedon lauetakseen.

Selkäsuojan olen ottanut ajotakista pois liivin sijaan, koska liivissä itsessään tulee se. Pullo hieman painaa, mutta siihen tottuu nopeasti. Sen voi, ja saa itse vaihtaa, lennon jälkeen, jos sikseen. Liivi on siten uudelleen käytettävissä, toki jos se ei muuten mistään vuoda, tai ole muutoin vaurioitunut.

Mp-messuilla olen saanut olla "mannekiinina", kun liivi on paukahtaen täyttynyt, ja täytyy sanoa, että samalla kun sovitusti kaadoin itseni permannolle, niin en saanut kypärääni kääntymään -en niin mihinkään suuntaan, että olipa muuten TOSI TUKEVA ja SUOJATTU olo!... sen vielä alleviivaan!

Talvisin en tuota pidä, koska silloin ajellaan heijastin-/keltaliivit puettuina...(ja muutenkin thuliliivein, ja toppatakein täytettynä) :grin:

Juu, ja mikä parasta, saa viedä lentokoneeseenkin päälle puettuna...(tai ainakin ennen sai....)
 
Minulla on ollut käytössä pari kesää 'langaton' Heliten e-Turtle. Vähän painava, mutta ei se pyörän päällä haittaa, ilmakin kiertää riittävästi. Yksi rompe lisää ladattavaksi ajopäivän jälkeen, mutta siinähän se menee laturiin samalla vauhdilla kypärän kanssa. Tuonkin voi myös itse ladata poksauksen jälkeen vaikka reissun päällä. Tuossa elektronisessa mallissa on hyvänä puolena vaijerin puuttumisen lisäksi pyörään kiinnitettävä anturi, joka poksauttaa liivin jos joku ajaisi vaikka valoissa päälle. Näissä Heliten vehkeissä ei ole mitään vuosittaisia lisenssimaksuja, vaan kaiken joutuu maksamaan kerralla.

Näissä ulkopuolisissa irtoliiveissä on se hyvä puoli, että sitä voi käyttää eri takkien kanssa ja kun erillisen selkäsuojan voi jättää pois, tulee takin sisälle kivasti tilaa muutamalle pitsalle ja oluelle...

Helitellä on näitä malleja vaijerilla ja ilman sekä omat erikoismallinsa ratahommiin ja off-roadiin. Ja vielä erikseen hevoshommiin, polkupyöräilijöille ja jopa seniorikansalaisten lonkkien suojaukseen:
https://en.helite.com/products-airbag-helite/motorcycle-airbag-helite/
 
Minulla on ollut käytössä pari kesää 'langaton' Heliten e-Turtle. Vähän painava, mutta ei se pyörän päällä haittaa, ilmakin kiertää riittävästi. Yksi rompe lisää ladattavaksi ajopäivän jälkeen, mutta siinähän se menee laturiin samalla vauhdilla kypärän kanssa. Tuonkin voi myös itse ladata poksauksen jälkeen vaikka reissun päällä. Tuossa elektronisessa mallissa on hyvänä puolena vaijerin puuttumisen lisäksi pyörään kiinnitettävä anturi, joka poksauttaa liivin jos joku ajaisi vaikka valoissa päälle. Näissä Heliten vehkeissä ei ole mitään vuosittaisia lisenssimaksuja, vaan kaiken joutuu maksamaan kerralla.

Näissä ulkopuolisissa irtoliiveissä on se hyvä puoli, että sitä voi käyttää eri takkien kanssa ja kun erillisen selkäsuojan voi jättää pois, tulee takin sisälle kivasti tilaa muutamalle pitsalle ja oluelle...

Helitellä on näitä malleja vaijerilla ja ilman sekä omat erikoismallinsa ratahommiin ja off-roadiin. Ja vielä erikseen hevoshommiin, polkupyöräilijöille ja jopa seniorikansalaisten lonkkien suojaukseen:
https://en.helite.com/products-airbag-helite/motorcycle-airbag-helite/

Heliten track E- vest näkyy olevan Torissa myytävänä…
 
Kaipaisin nimenomaan takin alle tulevaa systeemiä. Tosin kun takkeja on niin paljon erilaisia niin voisi kuvitella tuollaisen takkiin integroidun systeemin olevan parhaiten optimoitu. Ei noissa päälle tulevissakaan muuten ole vikaa, mutta laiskana tahtoo kaikki ylimääräinen jäädä.
Nykyään on suojat takin sisässä ja tuntuu ettei niistä oikein mikään ole hyvä. Kyynärpääsuojat "painaa" ja elää, samoin olkapäiden suojat on aina väärissä kohdin ja selkäpanssari tuntuu pakottavan tiettyyn asentoon.
 
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/varustetestit/13192

Onkohan tällaisestä liivistä mitään käytännön hyötyä, kun niska jää tukematta? Varmasti vähentää vammoja kohtuu kevyissä konttaamisissa, jossa ei pyöritä voltteja tai törmätä mihinkään.

1000927.webp


Eipä näy niskatyynyjä näillä kavereilla. Ja aika harvoin on niskat nurin.
Joten en liikaa takertuisi niihin niskatyynyihin.
 
Kaipaisin nimenomaan takin alle tulevaa systeemiä. Tosin kun takkeja on niin paljon erilaisia niin voisi kuvitella tuollaisen takkiin integroidun systeemin olevan parhaiten optimoitu. Ei noissa päälle tulevissakaan muuten ole vikaa, mutta laiskana tahtoo kaikki ylimääräinen jäädä.
Nykyään on suojat takin sisässä ja tuntuu ettei niistä oikein mikään ole hyvä. Kyynärpääsuojat "painaa" ja elää, samoin olkapäiden suojat on aina väärissä kohdin ja selkäpanssari tuntuu pakottavan tiettyyn asentoon.

Dainesen Smart Vest tai sitten D-Air takki/puku.
 
Ei huomaa. Painavamman tekee takista/ puvusta, koska mukana tulee selkäpanssari ja tyynyt. Yksikkö menee selkäpanssariin.

Kolme paukkua. Tsekkaa RST:n ja/tai In&Motionin sivuilta.

In&Motionin systeemejä käytetään geepeessä asti, kun pukujen persuksia kattelee onboard kameroista. Brittein saarilla saattaa olla yleisin systeemi.

Kohtahan se on BF joten voisi kyttäillä tarjouksia. En vaan mainosselostuksista tajunnut mitkä osiot se airbag-systeemi suojaa. Kuitenkin puhutaan Level1 olkapää ja selkäsuojasta. Eli onkohan tuossa sitten silti "perinteisiä" suojia airbagin lisäksi.

1000927.webp


Eipä näy niskatyynyjä näillä kavereilla. Ja aika harvoin on niskat nurin.
Joten en liikaa takertuisi niihin niskatyynyihin.

Näillä on muutenkin niin eri kamat :D Kokopukukortsuun ei kyllä pysty vetäytymään :D

Dainesen Smart Vest tai sitten D-Air takki/puku.

Smart Vest vaikutti ihan mielenkiintoiselta. Dainesen takit on vähän turhan GT-Lasse tyylisiä väreineen. Vaikka nahkoja niilläkin näytti olevan.
 
Tottakai on perinteisiä suojia airbagin lisäksi. Olkapää, kyynärpää, selkä
 
olisko motogp ssä myös se, että ne on aika tottuneita kaatujia. ja muutama tyypillinen kaatuminen on yleisimpiä. kun taas liikenteessä voi olla mitä tahansa ja kaatuajat ei ole mitään huippu-urheilijoita.

vähän sama kuin tavis kaatuu päänsä jäätiköllä. mutta joku kaunoluistelija vetää ilman kypärää salkovitsejä.
 
olisko motogp ssä myös se, että ne on aika tottuneita kaatujia. ja muutama tyypillinen kaatuminen on yleisimpiä. kun taas liikenteessä voi olla mitä tahansa ja kaatuajat ei ole mitään huippu-urheilijoita.

vähän sama kuin tavis kaatuu päänsä jäätiköllä. mutta joku kaunoluistelija vetää ilman kypärää salkovitsejä.

Kuskien hyvä fyysinen kunto ja etenkin hyvä liikkuvuus auttaa paljon noilla GP kuskeilla semmosissa perus kaadoissa. Haikkarilla kun lähtee niin on aina vähän tuuristaan kiinni, että murtuuko jotain vai ei.
 
Talvella on aikaa ihmetellä kaikkea. Onko jo kokemuksia noista airbag-liiveistä ja takeista ? Nykyäänhän noita alkaa olemaan integroituja. Liivejä on heikosti esillä liikkeissä ja kun sitä pitäisi ehdottomasti testata takin kanssa.
Ilmeisesti kyynärsuojien tarvetta nuo eivät poista vaan airbag suojaa selkää,niskaa ja rintakehää (?) Oleellisimmathan nuo onkin elämän jatkuvuuden kannalta.

Hintaa on melko rapeasti, mutta maksaa nuo merkkitakitkin saman. Esim. tämä on aika tyylikäs;

https://www.rst-moto.com/products/fusion-airbag-ce-mens-leather-jacket

Alpinestarsin TechAir 5 on itsenäinen takin alle laitettava liivi. Sopii minkä vaan takin tai hupparin alle jossa on riittävä laajennusvara liivin lauetessa. Suojaavuus erittäin kattava. Tarvitse vain kyynärsuojat, liivi suojaa selän, rinnan, olkapäät hieman käsivarsien puyolelle asti, solarit ym suojassa. Sit on TechAir 10 joka ton lisäksi suojaa alavartaloa. Mulla toi 10 malli. Aiemmin oli TecAir liivi joka tartti yhteensopivan takin sekin oli liivi ja toimi oikein hyvin yli satasen vauhdista turvalleen ja helvetinmoisen pyörityksen jälkeen äijä ylös ja ihmettelemään et mitä hittoa. Suojasi siis myös niskaa.
Storm ja Eurobiker myyvät molemmat kaikkia noita malleja, tai ainakin ennen myivät.
 
Tottakai on perinteisiä suojia airbagin lisäksi. Olkapää, kyynärpää, selkä

Mutta mitä se airbag noissa suojaa ? Niskaa ? Vai tukeeko se noiden perinteisen suojien antamaa suojaa ja "levittäytyy" samoille alueille ?

Alpinestarsin TechAir 5 on itsenäinen takin alle laitettava liivi. Sopii minkä vaan takin tai hupparin alle jossa on riittävä laajennusvara liivin lauetessa. Suojaavuus erittäin kattava. Tarvitse vain kyynärsuojat, liivi suojaa selän, rinnan, olkapäät hieman käsivarsien puyolelle asti, solarit ym suojassa. Sit on TechAir 10 joka ton lisäksi suojaa alavartaloa. Mulla toi 10 malli. Aiemmin oli TecAir liivi joka tartti yhteensopivan takin sekin oli liivi ja toimi oikein hyvin yli satasen vauhdista turvalleen ja helvetinmoisen pyörityksen jälkeen äijä ylös ja ihmettelemään et mitä hittoa. Suojasi siis myös niskaa.
Storm ja Eurobiker myyvät molemmat kaikkia noita malleja, tai ainakin ennen myivät.

Hyvä tietää. Huomenna pitäisi työt loppua ajoissa ja tarkoitus olisi heittää pieni katselmus liikkeisiin. Stormi löytyy matkalta, mutta Eurobikeriin pitäisi heittää vähän rajumpi lenkki :D
 
Back
Ylös