Airbag varusteet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vklnuppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Testasin pyytämättä ja yllättäen eilen illalla Ixon U03 airbag-liivin keski-ikäisellä peruskuskilla peurakolarissa. Vauhtia oli n. 80-90 km/h ja jarruttamatta suoraan valkohäntäpeuran etulapaan. Peura lensi jonkusen metrin kuoli siihen ja itse lensin jotenkin päin aika vaudikkaasti asfalttiin jossa liukua ja pyörimistä jonkun matkaa josta päädyin ojan pohjaan. Liivi oli yksiosaisen nahkapuvun alla ja se tuki kivasti niskan yhteen pakettiin kypärä kanssa sekä antoi hyvän suojan selälle ja kylkiluille, vasemmalle rintakehään napsahti sen verran että ilman liiviä olisi varmaan kylkiluita mennyt. Liivi laukesi niin nopeasti että en edes tajunnut milloin se tapahtui, mutta luultavasti samalla hetkellä kun osuin peuraan. Kypärä otti osumaa niin eteen kuin taaksekin ja nahkapuvussa jälkeä vähän joka puolella myös. Ainoat vammat ovat "riittävät" lihaskivut vähän joka puolella ja pieni murtuma ristiluussa häntäluun yläosan kohdalla, ei naarmuakaan muualla kropassa kun kahdessa sormessa pikku jäljet kun laskeuduin asfalttiin jossain vaiheessa oikea rystynen edellä ja hanskojen kovat suojat tekivat muuten mitä pitikin. Kannattaa käyttää kunnon ajovarusteita! Pääsee paljon nopeammin takaisin töihin ja ajamaan.
 
Tuoreena air tech 5 -liivin omistajan kokemukset on rata-ajosta se, että se on kuuma, ajovuoro helpottaa. Lisäksi se on painava ja aika kova yläselkää vasten pidemmässä päivässä. Liivin pukeminen yksiosaisen nahan alle on aika haasteellista, helpoiten se käy laittamalla se valmiiksi nahkapukuun, eli hihat hihoihin ja muutenkin abaut kohdalleen, sitten pujahtaa alaosaan ja sitten kädet hihoihin. Tollalailla onnistuu pukeminen yksinkin. Vähän mietityttää että racemoodissa alastarossa en missään vaiheessa nähnyt että onko liivi päällä. Se kun menee vihreälle vasta kun nopeutta on päälle sata ja menee itsestään pois "jonkin ajan kuluttua" jos ollaan "stationary" vai miten se mahtoi olla ohjeessa. Kumminkin joka kerta kun Alastarossa tulin varikolle ja zippasin puvun auki, oli valo keltavihreänä, eli ei aktiivisena. Missäköhän kohtaa se sitten menee pois päältä ja oliko se edes päällä..? Vauhtia oli kyllä se vajaa kakssataa..kin... Katumoodissa tuo menee kyllä vihreälle niin kuin pitääkin. 300 kilsan lenkin kun painoi menemään uudenmaan mutkateillä niin seuraavana aamuna oli yläselkä hiukan väsyneen oloinen. Kyllä se vaan vähän painaa, mutta ei se juurikaan ajaessa tunnu.
 
10 sekuntia > 60 km/h niin menee päälle.
10 sekuntia < 60 km/h niin menee pois päältä.:thumbup:
 
Back
Ylös