• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajatko...Eiku splittaatko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja suzuki03
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänään oli erikoinen kiilaaja kotilolla liikenteessä. Tulin Kehä kolmosen itäpään valoihin pahimpaan ruuhka-aikaan ja rauhallisesti splittasin jonoa pikkuhiljaa aina kun letka pysähtyi. Kunnes sitten muutaman auton verran edellä vasemmalla kaistalla keski-ikäinen miekkonen farmari-Volvossa ilmeisesti peilistä huomasi minut ja hivutti autoaan pikkuhiljaa oikealle. Lopulta tilanne oli se, että hemmo ajoi kirjaimellisesti kahden kaistan välissä. Sitten en enää jaksanut seurata sedän edesottamuksia, vaan ohitin ja jatkoin matkaani päätä pyöritellen.

Mikä lie kateus iski. Splittaamiseni ei kuitenkaan vaikuttanut ko. hemmon matkan tekoon millään muotoa hidastavasti...

Se on se sama kateus joka iskee grillin jonossa jos etummaiset odottelee annoksien valmistumista ja itse tulisin ja ottaisin yhden käristemakkaran sillä aikaa siitä välistä. Niitä on aina muutama valmiina. Kenenkään asioiminen grillillä ei hidastu sekuntiakaan, mutta monesti löytyy joku kateellinen joka alkaa siitäkin mussuttamaan.

Se on se sama kateus joka iskee grillin jonossa jos etummaiset odottelee annoksien valmistumista ja itse tulisin ja ottaisin yhden käristemakkaran sillä aikaa siitä välistä. Niitä on aina muutama valmiina. Kenenkään asioiminen grillillä ei hidastu sekuntiakaan, mutta monesti löytyy joku kateellinen joka alkaa siitäkin mussuttamaan.

Miten ja mihinki jonoihin splittailijoit nyt sitten kukin vertaillee :dunno:
Ehkä seuraava tilanne on tuttu?
Oot marketissa kassa jonossa, kun takanasi tulee joku ja sanoo: "anteeks pääsenkö tästä ohi, ku en osta mitään?"

Mitäs teet?
a) siirrät kärrysi poikittain, ettei kiilajan mulkku, vaan pääse ennen sinua poistumaan marketista?
b) päätät että opetat, kiilaja mulkun tavoille, painiskemalla kiilajan kaa marketin lattialla?
c) annat tilaa ja päästät ohi, kun ei se sinun jonotus aikaa siitä pitene?

Tuohon OT:hen sama huomio. Varsinkin kun motolla ajaa niin abaut yksi kymmenestä morjenstelee tai jopa vähemmän. Se on kyllä muuttunut vuodesta 2006 kun kortin hommasin, vaikka silloinkin motoilin.

Ja kyllä splittaan kun se vaan mahdollista on. Tosin nyt kun omistaa Husabergin niin ei kerkee splittailemaan tai ylipäätään ajamaan kun se on aina osissa pajalla :jippikaijee:

Kyllä melkein kaikki vastaantulijat huitoo kädellä ainakin enskalla ajaessa :jpstyle:

Viime torstaina itäväylä tukossa itiksen kohdalla olen menossa vuosaaren suuntaan itiksen kohdalta erkanevalta omalta kaistalta.Ajan rauhallisesti jonojen välistä erkanevalle kaistalle kun eräs vw polo kuski päättää sulkea välin ja heristää nyrkkiä takaikkunasta minä koukkaan toiselta puolelta ohi niin polon torvet alkaa soimaan pyörittelen päätäni ja jatkan splittaamista seuraaviin valoihin.Mitäköhän polo kuski hyötyi tuosta eleestä jonka teki,kyllä toiset kotelo kuskit antaa jopa tietä.

Viime torstaina itäväylä tukossa itiksen kohdalla olen menossa vuosaaren suuntaan itiksen kohdalta erkanevalta omalta kaistalta.Ajan rauhallisesti jonojen välistä erkanevalle kaistalle kun eräs vw polo kuski päättää sulkea välin ja heristää nyrkkiä takaikkunasta minä koukkaan toiselta puolelta ohi niin polon torvet alkaa soimaan pyörittelen päätäni ja jatkan splittaamista seuraaviin valoihin.Mitäköhän polo kuski hyötyi tuosta eleestä jonka teki,kyllä toiset kotelo kuskit antaa jopa tietä.

Jos näitä höperöitä on yksi 10:stä, niin antaa olla. Jos ottaa pattiin, kun joku pääsee näppärästi. Splitataan me vain, ja edes autetaan kulttuurin muuttumista järkevään Keski- ja Etelä-Eurooppalaiseen suuntaa.
Maksetaanhan harrastuksellamme iso siivu eräitten maitten EU-tuistakin, mm.

Koko kesän menny töihin pyörällä Lahdentie- Helsingin keskusta väliä. Splittaillu aina kun se on ollut tarpeen. Kerran kauppatorin kohdalla autoilija yritti kiilata eteen ja aikuismaisesti keskisormipystyssä vilkutti perään. Muuten ei ole juuri ollut ongelmia. Joka päivä muutama antaa tilaa suuntaansa. :thumbup:

Omasta mielestä autoilijoiden ei tarvitse antaa enempää tilaa, jos välistä mahtuu muutenkin. Toki mukava elehän se on. Ehkä osa pelkää vaan oman autonsa puolesta, eikä yritä olla kohtelias.

Omasta mielestä autoilijoiden ei tarvitse antaa enempää tilaa, jos välistä mahtuu muutenkin. Toki mukava elehän se on. Ehkä osa pelkää vaan oman autonsa puolesta, eikä yritä olla kohtelias.

Itse olen ajatellut, että suuri osa näistä tilaa antavista voisi hyvinkin olla motoristeja, jotka vaan sattuvat olemaan kotilolla liikkeellä. Itsekin väistän kotilolla aina, kun huomaan jonkun splittaavan takaa. Vähintäänkin se väistäminen kertoo sille splittaajalle, ettei ainakaan tuon auton kohdalla tarvitse varoa mahdollista splittauksen estämisyritystä.

Suomalaiset tuppaavat aina ajamaan keskellä kaistaa... Tai no minä olen suomalainen kai itsekkin, mutta ajan silti linja-autolla lähempänä kaistan oikeaa reunaa kuin oikeastaan kukaan henkilöautoilija. Jos kaikki osaisivat seurata nätisti sitä tien oikeaa laitaa niin hälytysajoneuvon ilmestyminen ei aiheuttais mitään paniikkia vaan suurimmalla osalla teistä piipaa auto mahtuisi siihen kaistojen väliin.
Kuukauden päästä on toivottavasti prätkäkortti taskussa ja aijon splitata aina kun mahdollista. Ei vituta niin paljoa autoilijoiden törttöily kun sitä voi katsoa peilin kautta. Pelkään kyllä että jossain kohtaa kolahtaa kun autoilija vaihtaa kaistaa vilkuttamatta, mutta se on sitten sen ajan murhe. Olen kyllä siinä määrin rikollinen että splittaan myös oikealta jos on tilaa. Jos poliisi kysyy että "mitä sä teet?" niin totean että oletin kys. autoilijoiden olevan kääntymässä vasemmalle kun ajoivat niin keskellä kaistaa, olivat vaan varmaan unohtaneet vilkun kytkeä.

Liikenneympyröitä ennen varsinkin on tuo ryhmittyminen ja ajolinjat niin vaikeita autoilijoille että huhhuh. Ei niistä oikeasti tiedä mihin ne on menossa ennenkuin ne on siinä ulosmenotiellä.

Viimeksi muokattu:
Kuukauden päästä on toivottavasti prätkäkortti taskussa ja aijon splitata aina kun mahdollista. Ei vituta niin paljoa autoilijoiden törttöily kun sitä voi katsoa peilin kautta. Pelkään kyllä että jossain kohtaa kolahtaa kun autoilija vaihtaa kaistaa vilkuttamatta, mutta se on sitten sen ajan murhe. Olen kyllä siinä määrin rikollinen että splittaan myös oikealta jos on tilaa. Jos poliisi kysyy että "mitä sä teet?" niin totean että oletin kys. autoilijoiden olevan kääntymässä vasemmalle kun ajoivat niin keskellä kaistaa, olivat vaan varmaan unohtaneet vilkun kytkeä.

Kannattaa ottaa ihan nöyrä asenne kun lähdet prätkän kanssa sinne liikenteeseen, jätät tuon turhan uhoamisen pois. Elät pidempään.

Suomessa on vielä aika pitkä tie, jotta splittaus koettaisiin kaikkien tiellä liikkujen osalta liikenteen sujuvuuden parantamisen, eikä etuiluna.
On hienoa havaita, miten Euroopassa, splittauksen "kehotetetaan" autoilijoiden osalta juuri tuon liikenteen sujuvuuden vuoksi, oli sitten maana Saksa - Ranska - Espanja - Puola...
Onhan selvä jos jonossa on 10 autoa ja 10 mopoa peräkkäin tai 2 x 4 mopoa samassa ruudussa 10 autoa, niin onhan 10:lläkin autoilijalla mahdollisuus vielä päästä valoista läpi parempi.. eipä tosin ole tullut mitattua kaistojen leveyttä, joka sekin saattaa olla osa syynä sujuvuuteen splittauksessa. Tosiaalta autoilijat arvostavat mopoja / scoottereita, jos kaikki olisivat liikenteessä autoilla, ei hommasta tulis kaupungeissa enää mitään..
Ääripäänä on tietysti Ranskan / Italian scootteri härdelli, jossa mennää liikennejakajien vääriltä puolin ja ihan, mistä vaan..
Tärkeää on tuollakin havaita, että myös olet havaittua eikä rynnätä joka väliin, tärkeää on myös havaita takana (kuten aiemmin ketjussa kommentoitu) tulevat "kokeneemmat" spittaajat, on ihan eriasia spilata 400kg matkapyörällä / 150 kg katupyörällä / 120 kg scootterilla, joilla jopa 90 asteen käännöksetkin on helppoja lähes paikallaan.

Suomalaiset tuppaavat aina ajamaan keskellä kaistaa... Tai no minä olen suomalainen kai itsekkin, mutta ajan silti linja-autolla lähempänä kaistan oikeaa reunaa kuin oikeastaan kukaan henkilöautoilija. Jos kaikki osaisivat seurata nätisti sitä tien oikeaa laitaa niin hälytysajoneuvon ilmestyminen ei aiheuttais mitään paniikkia vaan suurimmalla osalla teistä piipaa auto mahtuisi siihen kaistojen väliin.

Liikenneympyröitä ennen varsinkin on tuo ryhmittyminen ja ajolinjat niin vaikeita autoilijoille että huhhuh. Ei niistä oikeasti tiedä mihin ne on menossa ennenkuin ne on siinä ulosmenotiellä.

Ennustan lyhyttä mutta onnellista elämää tuolla asenteella. Suomalaisten autoilijoiden seassa varovaisempikin liikennöinti vie hengen useammalta motoristilta joka vuosi.

Suomessa on vielä aika pitkä tie, jotta splittaus koettaisiin kaikkien tiellä liikkujen osalta liikenteen sujuvuuden parantamisen, eikä etuiluna.
On hienoa havaita, miten Euroopassa, splittauksen "kehotetetaan" autoilijoiden osalta juuri tuon liikenteen sujuvuuden vuoksi, oli sitten maana Saksa - Ranska - Espanja - Puola...
.

Se on se minäminä -asenne jolla Suomalainen toimii liikenteessä, muualla taas liikenne osataan nähdä yhteispelinä, eikä kanssakulkijaa koeta vihollisena jonka ohitus tai kaistanvaihtoaikeet pitää estää hinnalla millä hyvänsä.

Itse en splittaile Suomessa enkä muuallakaan turvallisuussyistä, mutta eipä ole mitään sitä vastaan jos joku niin tekee. Mahdollisuuksien rajoissa pyrin aina tekemään tilaa, että motoristi mahtuu ohittamaan tai jos satun valoihin ekaksi ja näen peilistä splittaavan motoristin, niin ohjaan auton kaistan reunaan jotta prätkä mahtuu viereen.

Pienellä joustamisella liikenteessä ei häviä itse matka-ajassa yhtään mitään, mutta liikenne sujuu paljon paremmin ja kaikilla on parempi mieli.

Back