• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajattelemisen aihetta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ropaaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
,niin aika rajua kuvamateriaalia
Totta, mutta ilman rajua kuvamateriaalia näissä videoissa ei mielestäni ole mitään ideaa. Taisi olla ensimmäinen tällainen kunnolla tehty video, joka oikeasti oli pakko katsoa heti kahdesti.
Näitä autokouluissa pitäisi näyttää. Kai sekin järkyttäisi jonkun puunhalaajan mieltä liikaa.

Vaihdoin auton wanhempaan ja kyllä abs jarruja jäi kaipaamaan....

Videolinkki opetti etten väistä kissaa....
Kuin myös...
sad_orig.gif
Eikös menneenä vuonna joku ajanut tieltä ulos ja kertoi "väistäneensä oravaa"..
Saattaa olla, että muistan väärin. Saattoi olla jopa pari kiloa isompi elukka eli kettu.
Eiköhän se tule aika automaattisesti se väistäminen. On kyseessä, rotta, marsu, kettu tai hirvi.

Jos ei mitään reaktiota tapahdu, kun tielle ilmestyy jotain ylimääräistä, niin suosittelen kävelyä.

Eiköhän se tule aika automaattisesti se väistäminen. On kyseessä, rotta, marsu, kettu tai hirvi.

Jos ei mitään reaktiota tapahdu, kun tielle ilmestyy jotain ylimääräistä, niin suosittelen kävelyä.
Ei tule, eikä saa tulla.

Jos oravan takia ajaa rekan nokkaan tai aiheuttaa ketjukolarin, niin suosittelen kävelyä.

Hyi helkkari, toivottavasti ei tule moottoripyöriin ajonvakautuksia minun elinaikanani. Toisaalta voin hyvin kuvitella tulevan, huoh. ESP:t sun muut lelut autoissa on tietysti hyviä niille jotka eivät osaa ajaa, toisaalta jossain kohtaa niilläkin tietysti tulee raja vastaan. Tosin suomalaisethan ovat (jonkin tilaston valossa) omasta mielestään kaikki tyynni keskivertoa parempia kuskeja, joten mihin ESP:tä ym. elektroniikkaa tarvitaan?  
sad_orig.gif
Enpä väitä toisaalta itsekään osaavani ajaa. Harva osaa.

Vähän olen kuitenkin skeptinen uskomaan siihen, että eps voisi hanskata kaikki sellaiset tilanteet, joita ei normaaliajossa juuri vastaan tule. Samalla tapaa ABS menee ihan sekaisin, kun tien pinnalla on irtosoraa, tai lumipöperöä, jolloin ABS avaa jarrun, vaikka paras pysähtyvyys saataisiin lukitsemalla rengas, jolloin se kaivautuu sen irtonaisen välikerroksen läpi kovaan pintaan. EPS:ää ajamattomana veikkaan, että EPS ei salli sellaista kunnon kaivattamista, tai sössii hommat silloin, kun (etuvetoinen) auto lähtee todella pahaan latikkaan (lue: mennään perä edellä) ja ainoa keino pelastaa tilanne on pitää urku auki, kunnes keula siirtyy takaisin johtoon.
Kannattais ihan käydä ajamassa, niin ei tarvitsis veikata.

On siitä oiva, että jos kuski "sössii", niin ESP puuttuu peliin jo ennen "pahaa latikkaa"...
Tietenkään sekään ei ihan mahdottomaan pysty, mutta pähittää suuriman osan keskivertoa paremmista, ratti miehistä.

Eikä, ainakaan minun autossa, ABS mene lumipöperössä tai soralla sekaisin. Eikä myöskään avaa jarruja!
Lukkiintumaan ei kyllä päästä, yhtään pyörää. Mutta jarrutta, Kaikilla neljällä pyörällä, lähes lukkiintumis rajalla, jolloin ohjaus kyky säilyy, jarrujen toimiessa, kaikilla pyörillä lähes maximaalisena.
Tähän taas ei yksikään kuljettaja pysty, kun yhdellä polkimella on mahdoton säädellä neljää pyörää.
Mulla mun edellinen auto, uudenmallinen Corolla Verso oli sellainen, jossa oli ajonvakautusräjestelmä. Kerran se sai pelastettua ihan oikeasti sen, etten ollut poikani kanssa motarin rampilta ulkona. Käännyin sisään, mutta etuvetoinen tajosikin reippaasti peräluistoa...

Ihan ennen, kuin kerkesin tekemään mitään, oli kuulunut pyöristä se jarrujen rutina, kun vakautus palautti auton suoraan. Miten hitto se osasikin kääntää auton takasin juuri siihen suuntaan, kuin olisin ollut menosakin. Uskomatonta, mä en kerjennyt edes tekemään korjausta, kun auto oli jo suorassa.

Minulla tuli kyllä usko moisiin laitteisiin kerta heitolla kuntoon. On ne näköjään niin huolella testattuja, että ne auttaa ihan oikeasti kuljettajaa ääritilanteissa.

alkuperäiseen aiheeseen palatakseni... Hyvä ja syvältä koskettava filmi. Kukapa muistaa sen noin kymmenisen vuotta sitten tapahtuneen liikenneturman, jossa Munkkivuoressa Audi-herra ajoi pikkutytön kuoliaaksi suojatiellä? Opitteko te mitään siitä, että joku toinen koheltaa?

-M

Kyllä todellakin asiallinen threadi sekä video.

Herättää kyllä tunteita sekä pistää ajattelemaan, ja sen verran videon kuvamateriaali sykähdyttää että varmasti ainakin omalla kohdalla tulee ajateltua kahdesti ennenkuin vääntää kaasua.

Vaihdoin auton  wanhempaan ja kyllä abs jarruja jäi kaipaamaan....

Kuin myös...
sad_orig.gif
Saattaa olla, että muistan väärin. Saattoi olla jopa pari kiloa isompi elukka eli kettu.

Jos ei kyseistä väistämis refleksiä tule niin sitten on kyllä jossain vika ja siirryttävä jalankulkijaksi.

Vaikka puhutaan että voi aiheuttaa suurempia kolareita jos väistelet / säikyt.

Mutta kuinka itsellesi käy jos ajat moottoripyörällä päin oravaa / kissaa ?? pahimmassa tapauksessa olet itsekin leuka pitkin katua ja joku ajaa sinun ylitse?

Vaikka suurin osa ajattelee että pystyy väistämään siilit yms pienet, niin jos tuo väistörefleksi löytyy niin et sinä voi tehdä mitään asialle.

Kaikissa asioissa on aina kaksi puolta....loppujen lopuksi.

Mielestäni tämän aiheen aloitusvideossa ei "mässäilty", kuten joku totesi. Se vaan on kylmä tosiasia, että kuolemaa seuraa suru.

Sitä että liikenteessä kuolee Suomessa noin 400 ihmistä vuodessa ei voi sulkea pois ja jonkun meidän kohdalle se osuu. Vielä usemman kohdalle osuu sukulaisen tai hyvän kaverin hengen menetys.

Tällä foorumilla esiintyy ns. vetomiehiä ja tämäkin asiallinen aihe lipsui siihen, että voiko ESC:llä varustetulla autolla tehdä käsijarrukäännöksiä yms.

Ehkä joku teistä vetomiehistä menettää liikenteessä hyvän kaverinsa tai vammautuu itse. Jos tuo video pistää edes jonkun teistä ajattelemaan sitä että se on pienestä kiinni niin se on saavuttanut tarkoituksensa.

Anteeksi jo etukäteen niiltä jotka osaatte ajaa lujaa turvallisesti ja kumota fysiikan lait. Tämä kirjoitus ei koske teitä.

Ps. En mä aina muista ajatella mitä voi käydä ja ajan joskus niin helvetisti liian lujaa. Mielestäni on kuitenkin turhaa moittia hyvin tehtyä pätkää surulla mässäileväksi. Mä olen henk.koht. nähnyt noita ihan liikaa ja livenä.

Mielestäni tämän aiheen aloitusvideossa ei "mässäilty", kuten joku totesi. Se vaan on kylmä tosiasia, että kuolemaa seuraa suru.

Sitä että liikenteessä kuolee Suomessa noin 400 ihmistä vuodessa ei voi sulkea pois ja jonkun meidän kohdalle se osuu. Vielä usemman kohdalle osuu sukulaisen tai hyvän kaverin hengen menetys.

..............

Ps. En mä aina muista ajatella mitä voi käydä ja ajan joskus niin helvetisti liian lujaa. Mielestäni on kuitenkin turhaa moittia hyvin tehtyä pätkää surulla mässäileväksi. Mä olen henk.koht. nähnyt noita ihan liikaa ja livenä.
Juu, se taisin olla mä kuka noin totes. Katos kun tämmöselle nynnerölle vähemmän on joskus riittävästi. Näitä kylmiä tosiasioita joutuu kohtaamaan ihan oikeassakin elämässä, eikä todellakaan kiinnosta sillä välin fiilistellä netissä kattelemalla videoita vieraiden ihmisten kuolemisesta. En mä ajattele liikennettä leikkikenttänä, missä voi kuolla ja vain nopeimmat ja parhaat selviävät. Mulle liikenne on sosiaalista kanssakäymistä vieraiden ihmisten kanssa ja niin ollen tehokkainta mun kohdalla onkin miettiä, että käyttäytyisinkö yhtä törkeästi niitä toisia ihmisiä kohtaan, jos mulla ei olis kypärää tai peltikuoria ympärilläni. Jo se, että yrittää huomata muut ja olla kohtelias, vähentää varmastikin niitä ruumiita siellä oikeassa elämässä.
sport05.gif

Mulle on riittänyt jutut, joita setäni on motoilusta kertonut. On nähnyt kun ystävä ajaa edellä (sisä)kurvista ulos, suoraan rekan alle, näin jotakin mainitakseni. Mielestäni autokoulussa kyllä voisi vähän jopa shokeerata näiden aitojen onnettomuuskuvien kanssa, ne iskee paljon kovemmin kuin näytellyt tapahtumat.

Joka tapauksessa, tekee ihan hyvää yhdelle jos toisellekin välillä katsella tälläisiä videoita.

Vaihdoin auton  wanhempaan ja kyllä abs jarruja jäi kaipaamaan....

Kuin myös...
sad_orig.gif

Niin, unohdin lisätä että tuo oravaa väistänyt oli liikkeellä autolla, sen takia varmaan pääsi iltalehteenkin.

Jos oravan, tai hirven ilmestyminen samalle kaistalle kanssasi aiheuttaa molemmat yhtäläisen reaktion, suosittelen kävelyä.
Ainakin näin nuorella iällä pystyy myös käyttämään järkeä sen verran ettei tarvitse ajaa autolla ulos supin tai vastaavan takia.

Supista puheenollen.. Supin yli päräytin joskus kevarilla. Tähdätty laukaus, osuma tuli ja vähän jotain rohinoita kun palaset lensi (tunki päänsä johonkin puolan väliin) mutta kevyellä harjapesulla tuli puhdasta.
033102bebe_1_prv.gif

Ihan kelpo video, pistää pikkusen pohtimaan omaa ajotyyliä ja "tempauksia" liikentees. Autokouluun näitä? Kannatan! Jotai vastaavaa videomateriaalii siäl näytettiinki, mutten enää tarkkaa muista, millanen se oli. Näytelty jokatapaukses ja huonommin ku tän ketjun versio. Sain sähköpostiin tos tovi aikaa "Rekkaviipale" nimel kulkenee spämmin ja siin oli kuvasarjaa motoristist, ku oli ajautunu vastaan tulevaa rekkaa päi. Ei ollu kaunist katteltavaa.

Back