Morjesta! Kertokaahan kokemuksia miten kannattaa custom pyörän ajoasentoa lähteä muuttamaan, jos ongelmana on pidemmällä matkalla häntäluuhun kohdistunut raistus. Eli ajoasento on nyt aika perus custom tyylinen hiukan takakeno asento ja häntäluuhun kohdistuu aikamoinen rasitus vähän pidemmän ajon aikana. Mietinässä ollut istuimen vaihto tai ohjaustangon siirtäminen eteenpäin, jolloin asento muuttuis hiukan etunojaksi.... heittäkäähän kommenttia jos on ideoita tai kokemusta vastaavanlaisesta?
Custom tai ei custom, niin tartun taas jankuttamisen uhallakin kokonaisuuteen.
Edelleen, ottaisin erikseen esille hittiibiisi "polvikulman" varjoon liian usein jäävän lonkkakulman ja
sen merkityksen kuskin asennonmuodostukseen.
Lonkkakulmaanhan vaikuttaa moni tekijä, mutta lopputulema tahtoo aina olla se, että mitä
tiukemmaksi lonkkakulma muodostuu, sen enemmän "keikutaan lysyjakkaralla" ja kärsitään eri seurauksista.
Ihan custom customissa kun pitäisi mennä tennarin pohjat edellä, hommaan tulee hieman lisämaustetta,
mutta edelleen.... oli tennarit/tapit missä tahansa positiossa, niillä on aina oma vaikutuksensa lonkkakulmaan.
Hommaa voi kätevästi testata vaikka ihan normituolilla haahuillen.
Istuu siten, että "kankut" on tuolilla ja takareidet pitkälti tyhjän päällä.
Jos tuolin korkeus sattuu olemaan sellainen, että polvikulma on aika lailla 90 pinnaa, niin
reisi on suht vaakatasossa. Silloin meillä alkaa olla "tapit" luokkaa 30 cm jakkaran etureunan etupuolella.
Tuosta kun hinaa jalkapohjia reilusti eteenpäin/taaksepäin, ei voi olla huomaamatta polvikulman
dramaattisen muutoksen lisäksi varsin maltillisenkin lonkkakulman muutoksen suurta vaikutusta
lantion/selän asentoon...… ja edelleen hanuriin kohdistuvan "painepisteen" muuttumista.
Eli yksinkertaistaen... lonkkakulman avautuessa, "ryhti" ja perusasento muuttuu kuin taikaiskusta.
Cusse-cussessakin, jalat ihan edessä, tilanne muuttuu huomattavasti reisukulman muutoksen myötä,
vaikka näissä pyörissä hanurin keventäminen jaloilla jääkin täysin pois helpotusvalikoimasta.
Se on sitten se hinta, jonka maksusta ei tuossa tyylilajissa voi välttyä.
Hmm.... arvatkaas muuten mihin pystycustomeissa niin niin usein näkyvien kuskin selkänojien
suosio pohjimmiltaan perustuu?

Asiaa valaisee aika nopeasti se tuolitesti.
Edelleen.... kerraten. Vähän satulan säätöä, vähän tappien säätöä ja vähän stongan säätöä. muutosten summa
on huimasti suurempi tavoiteltuun lopputulemaan kuin yhden asian radikaali muutos.
PS. Perinteinen "pystycustomi", mistä tahansa tehtaasta pihalle putkahtanut, on itse asiassa hyvän ajoasennon
vihollinen nuumero uno….. ellei satu olemaan max. 150cm sulka päässä.