• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajohanskat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RiNe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

RiNe

New member
Olen itsekseni miettinyt onko olemassa vedenpitäviä siis veden ulkopuolella pitäviä hanskoja? Ostin viime kesänä ensimmäisen pyörän ja lampsin kauppaan ostamaan ajohanskoja. Myyjä kehui Scotin neopreeni hanskoja, jotka olivat hyvän tuntuiset käteen ja olevinaan piti olla vedenpitävät. Annas olla kun ensimmäisen kerran ajoin pitkää siivua vesisateessa. Hanskat imaisi vedet sisään eivätkä meinanneet millään kuivua sen jälkeen. Nyt kyseltyäni muilta motoristi tutuilta olen huomannut, että kaikilla on sama ongelma. Jos sinulta löytyy kuivana pysyvät hanskat niin räjäytä potti ja kerro hanska merkkisi ja malli.

Nimimerkillä. muovipussitko käteen ilmastointiteipin avulla?
PS. Ne Scotin hanskat ovat hyvät kuivalla kelillä

Neopreenilla on se hyvä ominaisuus että se ei tunnu märkänäkään niin kylmältä kuin muut materiaalit yleensä => erittäin suosittu materiaali mm. sukeltajien ja kalastajien parissa
thumbs-up.gif
Tätä tietoa vasten joku toinen hanska voi olla vielä epämiellyttävämpi - märkänä
confused_orig.gif

Jossakin aiemmassa viestiketjussa ehdinkin jo kehua omia hanskojani. Kyseessä on IXS:n hanskat, ostettu n. 4 vuotta sitten. Mallia en tiedä, mutta hanskat ovat paksut ja lämpöiset, Hiporan kalvolla varustetut. Vaikka hanskat on paksut, niissä ei tule kuumalla kelillä pahemmin kuuma eikä sisävuorikaan lähde käden mukana ulos, vettä ei ole päästänyt läpi kertaakaan (vaikka yhdellä EAK-kurssilla n. 2 tuntia täydessä kaatosateessa). Hyvät hanskat, alkavat vaan jo olemaan vähän vanhat ja kuluneet...

Huonoja kokemuksia taas on Yokon vettäpitävistä hanskoista, ei pidä vettä juuri lainkaan, saumat repeilee...

juu, ei neopreeneja todellakaan vedenpitäviksi voi sanoa. materiaalikin on sama kuin märkäpuvuissa, eli läpi tulee vesi ja heti. mutta mitäs se haittaa, kädet pysyy silti lämpöisinä. mulla on joskus toiset neopreenit mukana, jotta saa vedettyä kuivat käteen...
lookaround_orig.gif
eek.gif
kun sade lakkaa. vähän vaikea varmaan tehdä 100% pitäviä hanskoja, koska niissä tuppaa olemaan saumoja ja ompeleita vieri vieressä.

Eipä taida olla sellaisia hanskoja joilla voisi ajella kuivin käsin. Uudet Gore hanskat pitävät kyllä jonkin aikaa veden sisällä, mutta pitemmän päälle niihinkin tulee jokin repeämä joista vesi pääsee sisään. Muutaman tunnin reippaan sateessa ajon jälkeen uusienkin hanskojen kanssa kädet tuppaavat kastumaan, syynä tähän ei ole hanskoissa oleva reikä vaan vesi nousee varttapitkin ylöspäin ja valuu pikkuhiljaa sisälle. Tähän ei tahdo auttaa vaikka nostaisi hiansuut hanskojen päälle.
Tällöin tulee kyllä testattua itse hanskojen vedenpitävyys, jos kädet ovat viikon sateessa ajamisessa koko ajan märät niin todennäköisesti hanskat pitävät vettä, molempiin suuntiin.

Minulla on jo monen vuoden ajan ollut käytössä Heldin nahkahanskat, joissa on Goretexkalvo sisällä. Kädet ovat pysyneet kuivina ja muutenkin olen ollut tyytyväinen.
062802moto_prv.gif

Minulla on jo monen vuoden ajan ollut käytössä Heldin nahkahanskat, joissa on Goretexkalvo sisällä. Kädet ovat pysyneet kuivina ja muutenkin olen ollut tyytyväinen.
062802moto_prv.gif
Paljonko kärsit haskoista ja mikä on haskojen malli vai valmistetaanko sitä mallia enää? Jos ei niin osaatko mahdollisesti sanoa korvaavaa mallia.

Myyjä kehui Scotin neopreeni hanskoja, jotka olivat hyvän tuntuiset käteen ja olevinaan piti olla vedenpitävät.
Pirun typerä "myyjä"!!! Mielestäni myyjän ainakin pitäisi tietää että neopreeni ei pidä vettä kuin hetken... Tosin pitää kyllä näpit lämpimänä! Sukelluksessa käytettävä MÄRKÄPUKU valmistetaan ko. neopreenista.. 7mm paksulla märkäpuvulla voi sukeltaa n.20min +4asteen vedessä, eli lämmön eristävyys on kyllä hyvä!

062802moto_prv.gif
Paljonko kärsit haskoista ja mikä on haskojen malli vai valmistetaanko sitä mallia enää? Jos ei niin osaatko mahdollisesti sanoa korvaavaa mallia.
Minulla on Held Dry´t, toissa keväänä ALLRIGHTista, 59 eeroa, nahkaa, mustat, lähinnä kesäkelihanskat lämpöeristykseltään. Hipora-kalvo, eivät ole ainakaan vielä vuotaneet edes saumoista. Tosin ihan kaatosateessa en ole ajanut, mutta viime kesä lienee kaikilla muistissa, ja silloin ne ainakin toimivat. Pisin matka yhtä soittoa sateessa Helsingistä 60km kotiin, ja kädet todellakin kuivina.

062802moto_prv.gif
Minulla on Held Dry´t, toissa keväänä ALLRIGHTista, 59 eeroa, nahkaa, mustat, lähinnä kesäkelihanskat lämpöeristykseltään. Hipora-kalvo, eivät ole ainakaan vielä vuotaneet edes saumoista. Tosin ihan kaatosateessa en ole ajanut, mutta viime kesä lienee kaikilla muistissa, ja silloin ne ainakin toimivat. Pisin matka yhtä soittoa sateessa Helsingistä 60km kotiin, ja kädet todellakin kuivina.
Että oikein 60km!!! Älä nyt ota henkilökohtaisesti, mutta se nyt on ihan sama pitääkö hanskat tai mikään muukaan tollasella matkalla. Ottaa vaikka varmuuden vuoksi hanskat ja muutkin releet pois niin eivät pääse kastumaan...

Mulla on jotkut sormikkaat kotosalla ostin viime keväänä ja hintaa tais olla 60e tosin ostin samalla 2 settiä ajovarusteita ja moottoripyörän että tuota listahintaa en niistä ihan tainnut maksaa merkkiä en muista kuollaksenikaan mutta tarkistanpa sen kun pääsen kotia. Viime kesän aikana niillä tuli ajettua ehkä semmoinen 4000-5000kilometriä sateesta kaatosateeseen ja kerran pääsi hanskat kastumaan. Sekin oli ensimmäinen kunnon kaatosade ja hölmönä pidin hanskoja hihan päällä.  
idea3.gif
Tällöin kun ajotakin pintakangas kastui läpimäräksi niin vesi alkoi painovoiman lakien mukaan valua pitkin hihoja ja valui suoraan sisään hanskaan. Olo oli kuin joku olisi kaatanut kastelukannulla vettä hanskaan. Kuivattaminen olikin sitten ongelmallisempaa. Senjälkeen olen aina laittanut hanskat hihojen alle ja siihen loppui kastumisongelma. Kylmyys tosin rupee puremaan tuommoisen 70-100kilometrin yhtämittaisen ajon jälkeen koska hanskan ulkokuoren ollessa märkä ajoviima aiheuttaa aikamoisen lämmönhukan. Joku myyjä ehdotti sitävarten kunnon kurarukkasia siihen sormikkaitten päälle mutta eipä ole tullut vielä kokeiltua.

Yhteenvetona siis viimekesän ankaran sadetestauksen jälkeen voin sanoa että ON olemassa hanskat jotka pitävät vettä (ainakin yhden kauden
biggrin.gif
) ilmoitan merkin kunhan pääsen töistä kotia.

Yokon Evolutionit oli hanskojen merkit. Sekä minun että vaimon eikä molemmilla ole ollut vesiongelmia.  
sport05.gif

Pirun typerä "myyjä"!!! Mielestäni myyjän ainakin pitäisi tietää että neopreeni ei pidä vettä kuin hetken... Tosin pitää kyllä näpit lämpimänä! Sukelluksessa käytettävä MÄRKÄPUKU valmistetaan ko. neopreenista.. 7mm paksulla märkäpuvulla voi sukeltaa n.20min +4asteen vedessä, eli lämmön eristävyys on kyllä hyvä!
Neopreeni pitää kyllä vettä; vesi tulee sisään saumoista ja (märkäpukujen kohdalla lisäksi) vetoketjusta, kaula-, hiha- ja lahjeaukoista. Märkäpuvun ideahan on päästää pieni määrä vettä sisään joka lämpiää kehon vaikutuksesta. Neopreenin eristyskyky riippuu sen paksuudesta eli miten kauan sisälle tullut vesi pysyy lämpinänä. Neopreenikuivapuvut eivät vuoda vettä.

Elikkäs: jos löydät jostain neopreenihanskat, joissa on kunnolla liimatut saumat, ja saat lisäksi hihansuut pitämään, niin sinä sulla vesitiiviit rukkaset.

Itse kyllä käytän tavallisten ajohanskojen päällä kumihanskoja, joissa varsi tungettu hihojen alle. Vettä ei juurikaan tule sisään, ainakaan että sisähanskat kastuisi. Jos käsi tuppaa jäätymään, pistän alle ns harsohanskat.

Back