Ajoharjoittelusta radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fabio T.

New member
.ORGin radalla tapahtuvan ajoharjoittelun "säännöt" on jo julkaistu foorumilla monine täsmennyksineen ja ajajakokouksissa ne käydään aina läpi. Kuitenkin ajatellen 28.07. tapahtuvaa, varsinkin ensikertalaisille sunnattua, ajoharjoittelua ajattelin vähän alustaa aiheesta noin yleisfilosofisella tasolla...

1. Ajoharjoittelun tarkoituksesta

Ajoharjoittelu suljetulla moottoriradalla ei ole varsinaisesti rata-ajon opettelua, vaan itse moottoripyörällä ajamisen harjoittelua. Sulkemalla pois "häiritsevät" tekijät.. vastaantuleva liikenne, jalankulkijat jne... itse kukin voi keskittyä moottoripyörän ohjaamisen ja ajamisen dynamiikkaan...vastaohjaus, jarrutus, kaarreajo, vaihtaminen, kiihdytys...tavoitteena on tehdä itse ajamisesta ja ohjaamisesta lähes vaistonvaraista toimintaa,jotta liikenteessä suurin osa huomiosta voidaan keskittää muun liikenteen ja ajoradan seuraamiseen ja tulevan tilanteen ennakointiin.

2. Rata-ajosta

Kts. foorumilla aiemmin julkaistut säännöt !

Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...

Ennen itse ajosuoritusta varmistaudu siitä, että olet juonut riittävästi nestettä ja pue ajovarusteet kunnolla päällesi. Ajosessioiden välissä tarkista aina niin pyöräsi kuin varusteesikin.

3. Itse ajamisesta

Istu pyörän päällä rennosti äläkä jännitä lihaksiasi...otteiden on oltava pehmeitä ja harkittuja ... muista hengittää tasaisesti ja rauhallisesti.

Muista ensimmäisen/-sten kierroksen merkitys...rataan tutustuminen ja pyörän, renkaiden ja kuskin lämmitys.. sama pätee viimeiseen kierrokseen käänteisesti...

Moottoripyörälle on annettava mahdollisuus suoritua karreajosta...kun tulet kaarteeseen jarrutat ja vaihdat samalla pienempään vaihteeseen...mene sisään jarruttaen, niin että näet jo koko kaarteen...älä käänny liian aikaisin ... valitse sellainen vaihde, millä voit ajaa läpi koko kaarteen...älä vedä kytkintä kesken kaarretta vaan pidä veto päällä...keula painuu alas ja pito rataan paranee samalla keulakulma jyrkkenee mahdollistaen helpomman kääntymisen.... kun alat kääntymään löysää jarrutusta...tällöin keula hieman nousee, mutta kaarrevoimat tasapainottavat tilanteen...kallista itseäsi pyörän mukana tai enemmän kuin pyörääsi, jotta renkaissa riittäisi pitopintaa...vaikka olet mennyt "pitkään" sisälle kaarteeseen suorita itse kääntyminen ennen radan leikkauskohtaa ...aloita tasainen kiihdytys jo kaarteessa, kun itse kääntyminen on suoritettu ja vaihda suuremmalle vaihteelle kun pyörä on suorassa kaarteen jälkeen...kiihdytyksessä keula nousee ja ohjauskulma loivenee aiheuttaen suuremman suuntavakavuuden, jota tarvitaan kiihdytsvaiheessa ja suoralla.

Mikäli ensin jarrutat, sitten vaihdat, sitten kaarrat ja lopuksi kiihdytät tehden ao. toiminnot erillisinä suorituksina, niin pyöräsi keula "pumppaa" ylös-alas ja koko ajamisen dynamiikka on mennyttä... ja samalla pyöräsi hallittavuus heikentynyt...

Vastaohjaus on nopein ja varmin tapa hallita moottoripyörää ... harjoittele sitä.

Opettele vaihtamaan pienempään pykälään samalla kun jarrutat käyttäen kämmenpohjaasi välikaasuun samalla kun sormillasi jarrutat...

Suuntaa katseesi mahdollisimman pitkälle ja sinne minne haluat mennä ... älä katso eturengastasi tai edellä ajavan pyörän takarengasta ja pidä kaarreajossa pääsi suorassa, vaikka "roikkuisitkin"...

Mieti omat ajolinjasi ja säädä/kehitä niitä kierrosten kuluessa ... älä pyri mihinkään kierrosennätyksiin, vaan hio ajotekniikkaasi tutustuen pyöräsi ominaisuuksiin ja rataan... mieti ajotauoilla mikä meni vikaan ja yritä uudelleen ...
 
Pariin asiaan tulin kiinnittäneeksi huomiota viime ratasetissä..

Turvaväli on syytä pitää edelläajavaan. Paljon näki ryppäitä, joissa ajettiin renkaassa kiinni, vaikka kilpaa ei ajetakaan, tai ohi välttämättä yritetä. Edelläajava kun tekee ajovirheen, häntä on helppo seurata pellolle, tai huomio kiinnittyy muuten liiaksi ja omat linjat sekoavat siitä. Jos haluaa seurata edelläajavan ajolinjoja, sekin käy paremmin sopivan etäisyyden päästä. Ei liikenteessäkään ajeta perstuntumassa mutkapätkillä.

Toinen juttu on, kun hitaammissa ryhmissä saa ohittaa vain suoralla, niin siellä syntyy huimia kilvanajotilanteita, kun muualla radalla ei osata/haluta ajaa kovaa, niin suoralla vedetään sitten tuppi nurin ja takana tulevan nopeamman kuskin ohittaminen vaikeutuu turhaan. Itse tein nopeassakin ryhmässä niin että hidastin suosiolla ja päästin "nopeammat" kuskit ohi.. sitten sai ajella itekseen tyhjällä radalla, eikä tarvinnut pelätä että takaa tulee joku päälle.

Radalla ajaminen kun vaatii todella paljon harjoitusta, on parempi aloittaa kaarreajosta kuin suoranopeuksien maksimoinnista. Ajolinjat on helpompi löytää kun sisääntulonopeus on kohtuullinen, eikä kaikki huomio ole kulunut voimakkaaseen jarruttamiseen.
 
Brittilehdissä on puhutta ns 'jarruitta ajamisesta', eli radalla voi harjoitella ajamalla käyttämättä jarruja ollenkaan. Kuulemma parantaa mutkanopeuksia ja on opettavaista muutenkin, jää turha kiihdytys/jarrutusrepiminen pois. Kuitenkin yllättävän kovaakin tuollai pääsee.

Kannattaa varmaan kuitenkin muille ilmoittaa, että kokeilee tuollaista ja jää vaikka session alussa perälle, eikä kärkeen lähde sekoilemaan.
062802moto_prv.gif
 
tuota etujarrua käytettäessä mutkassa käännyttäessä ei varmaan kannata harrastaa kamalasti noilla yleisillä teillä kun tuppaavat olemaan aika likaisia vai olenko väärässä?? Itse ajellessa käytän pienempää vaihdetta ja moottorilla hidastan vauhtia..Tosin mun vauhti sen verran verkkaista ettei noissa mutkissa tarvii muutenka jarruttaa..Olen nyt harjoitellu lähinnä saman vauhdin pitämistä ja koskematta jarruun ollenkaan, myös opetellu tuota painon siirtämistä puolelta toiselle ja lähinnä ajolinjoja. Meneekö nyt ihan metsään tuollainen harjoittelu?? Tämä siis tuolla pikkuteillä ja turvallisuus syistä pidetään vauhti nyt pois ettei käy niin kuin kälviällä
biggrin.gif
 
tuota etujarrua käytettäessä mutkassa käännyttäessä ei varmaan kannata harrastaa kamalasti noilla yleisillä teillä kun tuppaavat olemaan aika likaisia vai olenko väärässä??
Renkaat vaikuttavat tuohon paljon, mutta radalla oppii huomaamaan että kaarteessa voi jarruttaa yllättävänkin paljon.. Se pidon rajan löytyminen ei vaan ole välttämättä mukava kokemus.. Niin kauan kun pyörä ei ole lähelläkään maksimikallistusta, eikä jarruvoima ole suuri,ei ole mitään estettä jarruttaa kadullakin kaarteessa. Tuo on kuitenkin tositilanteessa erittäin hyvä taito omata.
 
Sanokaahan noista renkaista vielä onko diablo corsa hyvä rengas tuollaiseen painavaan busaan, kun jotkut väittävät sen sulavan heti alle ja toiset sanovat et toimii?? Sori kyselen tyhmiä, mut yritän vain oppia tuosta rata ajosta mahollisimman paljon..Tosiaan olen ekaa kertaa lähdössä tuonne srra.n rataleirille loppukuusta ja toivottavasti oppia tulee sieltä paljon lisää..Todennäköisesti pyörän vaihtokin kevyempään tulee vielä eteen, kun testailin tuollaista k5 kilogikseriä ja olipas siinä iso ero busaan tuolla mutkateillä
omg.gif
 
Sanokaahan noista renkaista vielä onko diablo corsa hyvä rengas tuollaiseen painavaan busaan, kun jotkut väittävät sen sulavan heti alle ja toiset sanovat et toimii??
Hyvä rengas se Corsa on. Oikeat paineet vaan niin toimii varmasti.
sanoi:
Tosiaan olen ekaa kertaa lähdössä tuonne srra.n rataleirille loppukuusta ja toivottavasti oppia tulee sieltä paljon lisää..
Samaiseen settiin käy tie jälleen kerran. Tuolla saa kyllä oppia oikeesti nopeilta kuskeilta
smile_org.gif
 
No niin, pistetään tuollaiset sitten alle tuonne motoparkin leirille
smile_org.gif
Joo kaverit ovat kyllä kehuneet tuota leiriä ja innolla sitä odotetaanki jo. Mulla ollut vähäsen aina hakusessa tuo mutkaan sisääntulo, ts tulee otettua liikaa vauhtia pois mut, jospa tuokin ratkeis sitten tuolla leirillä. Ehkä kaikki johtuu tuosta kun ei oikein tiedä paljonko tuota pyörää voi turvallisissa määrin yleensä kallistaa. Turhan arvokasta lähtee sitä testailemaan sillä periaatteella et kantataan kunnes kellahtaa
biggrin.gif
 
Vielä lähdetään kerran motoparkkiin huomenna kokeilemaan..Pitää kait huominen nyt yrittää tuota ilman jarruja ajoa, kun pitäis kaarrenopeuksia saaha nostettua
062802moto_prv.gif
 
Heti alkuun: Olen vasta 18 vuotias joten en voi tietaa kaikkea, enka ole ajanut kuin lukuisilla eri piikeilla ja triumpin speed triplella. Mutta kun nyt kesalla 2006 satuin kevarista luopumaan ja triumpin sain, isa ilmoitti meidat kemoran ratapaiville ja tietenkin olin innoissani koska ainoa paikka jossa olen ennen ratalla ajanut oli oulun mikroautorata
biggrin.gif
elikka MINUN mielesta joka ainoan ihmisen ajokouluun pitaisi kuulua radalla ajamista koska ensimmaisen 20min ajosession aikana opin enemman mutkaan kaartamisesta ja ja jarruttamisesta kuin koko 2 ja puolena vuonna kevarilla ajessa. mm. linjoista, mutkaan tulosta ja mutkasta lahdosta seka melkein tarkeimmasta asiasta mita moottoripyoralla ajaessa pitaa tietaa, eli vasta-ohjauksesta. ennen ei hirveasti tallaisista tiennyt, mutta koska ratalla oli parempia kuskeja(tuttuja) jotka kaski tehda samaa perassa mita he tekivat niin koko moottoripyoralla ajaminen muuttui hetkessa paljon helpommaksi ja kaikki palapelin palaset yhtakkia loksahtivat kohdalleen. Tasta reissusta oppi erittain paljon ja jopa autolla ajaessa jotkut naista toimivat. Tuli erittain paljon lisaa itseluottamusta liikenteessa ja oppi heti tuntemaan enemman rajoista moottoripyoralla. ja kun ensimmaisen kerran jalkeen muutaman viikonlopun jalkeen meni uudestaan, perusasiat opittua itsekkin huomasi etta pystyy ajamaan joka mutkaan paljon paremmin, ja joka asia tuntui oikeammalta. tietysti muilla voi olla erilaisia kokemuksia mutta tama on minun mielipiteeni ja kokemukseni.
 
Aamulla pitäis lähteä kohti motoparkkia ja kesän ensimmäiseen ratapäivään. Jännää lähteä kokeilemaan uudella pyörällä miten ajo sujuu
062802jumpie_prv.gif
 
Kannattaa sitä kurvissa jarruttamistakin harjoitella radalla, sillä joskus joutuu pakostakin normaali liikenteessä jarruttamaan kaarteessa.
 
Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...
Renkaista kysyisin.. Olen tulossa koulutusryhmään Ahvenistolle ja olisi renkaanvaihto tässä edessä. Mietin vain että pitäisikö renkaat vaihtaa ennen vai jälkeen rata-ajelun. Alla on Bridgestonen BT02 edessä ja BT01 takana. Takanakki alkaa olla vaihtokunnossa ja etunenkin lähiaikoina. Tilalle olen tilannut Metzelerin M3:t. Kannattaisiko pistää uudet kumit alle ennen rataa vai radalla ajaa vanhat loppuun? Noissa vanhoissa saattaa olla parempi pitokin, jonkinlaiset semiracing-renkaat kun ovat.

edit. tosin sateella nuo eivät pidä (ainakaan enää) mitään.
 
Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...
Renkaista kysyisin.. Olen tulossa koulutusryhmään Ahvenistolle ja olisi renkaanvaihto tässä edessä. Mietin vain että pitäisikö renkaat vaihtaa ennen vai jälkeen rata-ajelun. Alla on Bridgestonen BT02 edessä ja BT01 takana. Takanakki alkaa olla vaihtokunnossa ja etunenkin lähiaikoina. Tilalle olen tilannut Metzelerin M3:t. Kannattaisiko pistää uudet kumit alle ennen rataa vai radalla ajaa vanhat loppuun? Noissa vanhoissa saattaa olla parempi pitokin, jonkinlaiset semiracing-renkaat kun ovat.

edit. tosin sateella nuo eivät pidä (ainakaan enää) mitään.
Uudet alle. IMO. Mutterinmallisilla ja kuluneilla renkailla käännöksistä tulee kulmikkaita ja ihan loppuunkuluneet renkaat saattavat olla liukkaat. Uusia katurenkaita sisäänajaisin hieman ennen radallemenoa. Väittävät, että uusi rengas voi olla liukas. Teoriaa? Ainakin rataketut heittää pakastavedettyjä renkaita koko ajan alle, mutta ne on kyllä rata-ajoon varsinaisesti tarkoitettujakin, eli olisivatko erilaisia?
nixweiss.gif
 
Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...
Renkaista kysyisin.. Olen tulossa koulutusryhmään Ahvenistolle ja olisi renkaanvaihto tässä edessä. Mietin vain että pitäisikö renkaat vaihtaa ennen vai jälkeen rata-ajelun. Alla on Bridgestonen BT02 edessä ja BT01 takana. Takanakki alkaa olla vaihtokunnossa ja etunenkin lähiaikoina. Tilalle olen tilannut Metzelerin M3:t. Kannattaisiko pistää uudet kumit alle ennen rataa vai radalla ajaa vanhat loppuun? Noissa vanhoissa saattaa olla parempi pitokin, jonkinlaiset semiracing-renkaat kun ovat.

edit. tosin sateella nuo eivät pidä (ainakaan enää) mitään.
Uudet alle. IMO. Mutterinmallisilla ja kuluneilla renkailla käännöksistä tulee kulmikkaita ja ihan loppuunkuluneet renkaat saattavat olla liukkaat. Uusia katurenkaita sisäänajaisin hieman ennen radallemenoa. Väittävät, että uusi rengas voi olla liukas. Teoriaa? Ainakin rataketut heittää pakastavedettyjä renkaita koko ajan alle, mutta ne on kyllä rata-ajoon varsinaisesti tarkoitettujakin, eli olisivatko erilaisia?
nixweiss.gif
Minunkin mielestäni kannattaa vaihtaa ne uudet renkaat alle. Radalla ne kuluu vain sivuilta eli ei lyhennä käyttöikääkään. Keskeltä tasaiseksi kulunut takarengas viivästyttää mutkaan sisään menoa ilkeästi.

Joo, "siviilirenkaat" kannattaa ajaa sisään etukäteen. Niistä uusien katurenkaiden liukkaudesta on ollut esimerkkejä. Eli ihan normaaliajossa ne pitää kyllä mutta heti ei kannata kanttailla. Sitten kun pinta on hiukan kulunut niin avot. Ja M3:ssa on niin paljon pitoa että saat vetää jalkatapit maata raapien Eli sen takia ei kannata niitä vanhoja renkaita alla pitää, että niiden (ainakin uutena) parempaa pitoa tarvitsisi.

Slicksit on sitten ihan eri juttu. Niitä ei pidä edes verrata katukumeihin. Uusi lämppäreillä lämmitetty slicksi pitää kuin tauti heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien.
 
Back
Ylös