• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajoharjoittelusta radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Järjestääkö Motorg jotakin rata-ajoa ennakoivaa koulutusta? Minulla ei ole mitään hajua siitä millä vaihteella ajamalla pääsen mistäkin pyörämallista mutkassa ohitse tai yltääkö kantapääni jalkatapille Kemoran kolmannen kaarteen loppuneljänneksellä. Tämän ketjun perusteella radalle ei kuitenkaan ole mitään asiaa ennenkuin nämä seikat sekä noin kahden vuoden täysipäiväisen opiskelun verran rata-ajon teoriaa on paukutettu aivoista selkäytimeen asti tutuiksi.
Aika hyvin tiivistetty tämän ketjun turhat yksityiskohdat aloittelijan näkökulmasta.

Rohkeasti sekaan vaan koulutusryhmän kautta. Siellä ei tarvitse keskittyä tässäkin ketjussa viljeltyihin epäoleellisiin asioihin. Sen sijaan sitäkin enemmän pyritään opettamaan ajamisen perusasioita ajolinjoista katseen käyttöön ja ajoasentoon rentoutta unohtamatta.

T. Kouluttajanretale.

Edit. Ehti Hannula tiivistämään saman asian vielä tehokkaammin.

Järjestääkö Motorg jotakin rata-ajoa ennakoivaa koulutusta? Minulla ei ole mitään hajua siitä millä vaihteella ajamalla pääsen mistäkin pyörämallista mutkassa ohitse tai yltääkö kantapääni jalkatapille Kemoran kolmannen kaarteen loppuneljänneksellä. Tämän ketjun perusteella radalle ei kuitenkaan ole mitään asiaa ennenkuin nämä seikat sekä noin kahden vuoden täysipäiväisen opiskelun verran rata-ajon teoriaa on paukutettu aivoista selkäytimeen asti tutuiksi.
Ei järjestä, ratapäivillä on se koulutusryhmä mihin kannattaa mennä. Siellä kyllä opit KAIKEN mitä tarvii. Jos pyörän hallinta kadulla ei tuota ongelmaa, voit mennä ratapäiville aivan rauhassa. Hitaassa/koulutusryhmässä ajetaan semmosta katu/ylinopeus vauhtia. Täällä porukka veuhkoaa aivan liian monimutkaista asiaa topikin nimen huomioiden.

Muuta kuin vermeet päälle ja epäröimättä menoksi, kivaa siellä on!

Lyhyt ei-järkkääjävastaus: suosittelen koulutusryhmää varauksitta.

Pidempi ei-järkkääjävastaus:

Toin tässä kesällä Ahvenistolle mukanani hitaaseen ryhmään yhden kaverin, joka ei ollut koskaan ollut radalla. Teipattiin peilit, ja sanoin että ajat vaan rennosti, et yhtään yritä liikoja etkä välitä muista jotka menevät ohi. Tuloksena tosi nättiä ajoa, ja parista asiasta sanoin neuvon joka jopa otettiin onkeen (tarkoituksella en toista niitä tässä). Ko. henkilö katseli myös vieressä olevaa koulutusryhmää, ja totesi päivän mittaan että tuollainenhan olisi oikeasti tosi hyvä seuraavalle kerralle (olin kertonut että sekin on olemassa, muttei silloin kiinnostanut).

Mä aloitin rataurani MP-tuen EAK:lla (suosittelen), ja oon käynyt tuon .ORGin koulutusryhmän läpi (suosittelen). Niistä saa heti lähtöön tosi hyviä neuvoja ratailuun, mutta ei siinä mitään niin mystistä ole etteikö sinne voisi vaan mennä ja kokeilla.

Sivusta seuranneena ne huonot esimerkit johtuvat eniten näyttämisen tarpeesta, hillittömästä yliyrittämisestä, "teeveessä motogeepeessäkin tehdään näin" -kommenteista ja "hei nettikeskusteluissa sanottiin että etujarrulla syvälle mutkaan ja heti kaasu täysille" -asenteesta.

Eli, yhäkään mun mielestä hitaaseen ryhmään tulossa ei ole minkäänlaista kynnystä.

Sitten vielä yksi kommentti: radalla voi ajaa ihan vaan huvikseen ja hakea kicksejä, siellä voi harjoitella katuajoa tai sitten voi harjoitella rata-ajoa (kilpailuja silmälläpitäen tai ei). Täällä nettikeskusteluissa puhutaan näistä asioista sulassa sekamelskassa, joten kannattaa suhtautua kaikkeen varauksella.

Myös tähän kommenttiin, of course  
062802moto_prv.gif

Johan mä sulle sanoin että älä mieti, tule vaan paikalle. Kyllä me susta huolta pidetään
wink.gif

Ihan oikeesti, vaikka nyt omaa organisaatiota (ja vähän itseänikin) kehunkin, niin hieno on tämä koulutushomma. Siinä saa paljon eväitä niin katuajoon kuin rataharrastuksen aloittamiseen. Itse kun näitä pääasiassa omassa päässä pohdin ja mietiskelin ja itseäni kuvista katselin, niin eipä ollut helppoa hoksata ihan päivänselviä asioita. Toki satunnaista jeesiä sai kokeneemmilta, mutta ei mitään Motorgin koulutukseen verrattavaa. Ja kaiken lisäksi tämä kultaakin kalliimpi koulutus sisältyy ratapäivän hintaan!

Koulutusryhmään tullessa ei ihan oikeasti tarvitse osata yhtään mitään, mitä ei inssiajossa ole vaadittu. Ja itseasiassa, jos pyörän perushallinta on about hanskassa, voisi olla korttia ajavallekin kuskille ihan hyvä veto tulla ratakoulutukseen, veikkaisin, että tulisi aika tavalla varmuutta tekemiseen.

Ei järjestä, ratapäivillä on se koulutusryhmä mihin kannattaa mennä. Siellä kyllä opit KAIKEN mitä tarvii.
No tuonnehan pitää ilmoittautua, muilla kursseilla vain opetetaan joitakin asioita ja jotkut oppivat jotakin, mutta että kaiken oppii mitä rata-ajossa tarvitsee. Ostan.

Tällä hetkellä suurin ongelma on mutkaan jarruttaminen. Alustan säätöjen kanssa vielä hakusessa, joten nyt tulee tuokin sitten opittua, edellisessä koulutuksessa valtaosa meni yli hilseen alustapuolesta. Lisäksi pyörän kääntäminen takajarrun ja kaasun avulla kesken mutkaa on vielä aivan alkutekijöissään.

Älkää kertoko Kalliolle älkääkä Pennalle, tuon kurssin jälkeen yllätän pojat, Valentinon ja muiden homppeleiden ja heteroiden vuoro on ensi kesänä. Nyt loppui naureskelut säälittäville Kemoran 1:13 ja Alastaron 1:26 ajoille. Missä, milloin, paljon maksaa? Käy vaikka lainan pankista nostamassa.

3 x oranssi hyppyläpsy ruusupensaalla höystettynä.

Jukka

Ihan oikeesti, vaikka nyt omaa organisaatiota (ja vähän itseänikin) kehunkin, niin hieno on tämä koulutushomma. Siinä saa paljon eväitä niin katuajoon kuin rataharrastuksen aloittamiseen. Itse kun näitä pääasiassa omassa päässä pohdin ja mietiskelin ja itseäni kuvista katselin, niin eipä ollut helppoa hoksata ihan päivänselviä asioita. Toki satunnaista jeesiä sai kokeneemmilta, mutta ei mitään Motorgin koulutukseen verrattavaa. Ja kaiken lisäksi tämä kultaakin kalliimpi koulutus sisältyy ratapäivän hintaan!
Tuota olen itsekin sanonut useampaan otteeseen. Lisäksi voisi hehkuttaa sitä, ettei se opastus jää siihen ensimmäiseen koulutusryhmäkokemukseen vaan ainakin itse olen saanut todella kullanarvoisia neuvoja joskus pyytämättä ja aika usein ihan pyytämällä. Jos olen sellaista ollut vailla, niin yleensä jossain vaiheessa päivää on löytynyt joku liivimies tai kokeneempi harrastaja joka on näyttänyt linjoja tai kertonut että mikä ajossa mättää. Viimeksi tätä "puolen setin privakurssia" käytin hyväkseni Botniaringillä, Tommille iso kiitos siitä.

Sen takia Orgin ratapäivillä on ollut kiva käydä, kun tällaista onnetonta säätäjääkin jaksetaan neuvoa. Kaipa se tietysti jonkinlaista hupia tuottaa opastajallekin että miten aikuinen mies voi olla niin iloinen noinkin huonoista kierrosajoista...
biggrin.gif
Toivottavasti vaan itsekin joksus kehittyy sen verran että uskaltaisi antaa jotain neuvoja niitä kysyvälle. Nyt voi jotain pientä neuvoa, kunhan muistaa liittää siihen disclaimerit omasta hitaudesta ja kädettömyydestä.

Se muuten saattaa olla syyynä sille että tää aloittelijoiden ketju on vallattu kantapääkikoilla, alustan säädöillä ja ohitusvinkeillä. Mekin olemme näissä hommissa vielä aivan aloittelijoita vaikka ratapäiviä olisikin takana useampia.

Se muuten saattaa olla syyynä sille että tää aloittelijoiden ketju on vallattu kantapääkikoilla, alustan säädöillä ja ohitusvinkeillä. Mekin olemme näissä hommissa vielä aivan aloittelijoita vaikka ratapäiviä olisikin takana useampia.
Vaikka kurssi olisikin enempi vasta-alkajille tarkoitettu, niin siitä huolimatta olen kiinnostunut osallistumaan ihan pedagogiikan näkökulmasta. Koskaan en ole ollut kouluttajana tai koulutettavana kurssilla jossa kaikki oppivat kaiken. Joskus on hankala saada edes alkeellisintakaan asiaa opetettua, kuten vaikkapa jarrutusta (30 km/h vauhdista koulutettava ei päivän jälkeen saa pyörää pysähtymään alle 50 metrin).

Tästä syystä minua kiinnostaa kurssi, jossa opitaan kaikki tarvittava, olkoon tämä tarvittava sitten millä tasolla tahansa, ellei nyt ihan pyörän käynnistämisestä ja sammuttamisesta ole kyse.

Terveisiä Ahvenistolta. Tänäänkin opin pari asiaa. Ensimmäinen oli, ettei maahantuojan asiantuntemukseen kannata luottaa. Toinen oppimani asia oli, että Hämeen Diesel nimisessä pajassa voi teettää vartin odotteluajalla R1:n kytkinkahvaan tarvittavia osia. Mukavaa tämä oppiminen ja opettaminen. Huomenna opettelemaan pätevämmän avustuksella Kemoran kiertämistä.

Jukka

Ei siellä kaikkea opi tietenkään, kunhan nyt saa peruseväitä mutkien ajamiseen. Ei muuta kuin tervetuloa hämmästelemään - Evonkin piti tulla vakoilemaan kurssille, mutta eipä ole ukkoa rivissä näkynyt. Taitaa olla jo täysinoppinut.

Ei järjestä, ratapäivillä on se koulutusryhmä mihin kannattaa mennä. Siellä kyllä opit KAIKEN mitä tarvii.
No tuonnehan pitää ilmoittautua, muilla kursseilla vain opetetaan joitakin asioita ja jotkut oppivat jotakin, mutta että kaiken oppii mitä rata-ajossa tarvitsee. Ostan.

Tällä hetkellä suurin ongelma on mutkaan jarruttaminen. Alustan säätöjen kanssa vielä hakusessa, joten nyt tulee tuokin sitten opittua, edellisessä koulutuksessa valtaosa meni yli hilseen alustapuolesta. Lisäksi pyörän kääntäminen takajarrun ja kaasun avulla kesken mutkaa on vielä aivan alkutekijöissään.

Älkää kertoko Kalliolle älkääkä Pennalle, tuon kurssin jälkeen yllätän pojat, Valentinon ja muiden homppeleiden ja heteroiden vuoro on ensi kesänä. Nyt loppui naureskelut säälittäville Kemoran 1:13 ja Alastaron 1:26 ajoille. Missä, milloin, paljon maksaa? Käy vaikka lainan pankista nostamassa.

3 x oranssi hyppyläpsy ruusupensaalla höystettynä.

Jukka
Korjataan tuo nyt sitten muotoon "KAIKEN mitä sinun tarvitsee tietää ekoilla kerroilla radalla."

Vaivautusin korjaamaan, toivottavasti et Jukka ottanut vielä isoa lainaa. Koitan ratapeliä saada alle ja olen sisäistänyt Naukkiksen ajovinkit sekä Scuuban ohjeet. Voin tulla sitten näyttämään mitä sun ei pidä tehdä niin eiköhän me vartti saada sun ajoista pois?

Korjataan tuo nyt sitten muotoon "KAIKEN mitä sinun tarvitsee tietää ekoilla kerroilla radalla."

Vaivautusin korjaamaan, toivottavasti et Jukka ottanut vielä isoa lainaa. Koitan ratapeliä saada alle ja olen sisäistänyt Naukkiksen ajovinkit sekä Scuuban ohjeet. Voin tulla sitten näyttämään mitä sun ei pidä tehdä niin eiköhän me vartti saada sun ajoista pois?
Tuokin on jo hyvin lupaavaa. Tässä kymmenen vuoden aikana on yritetty saada jakeluun vaikkapa sitä, ettei suoralla tarvitse vetää hyabasalla aivan täpöllä jos mutkassa joutuu jaloilla pyörää pitämään pystyssä tai että ruutulipun jälkeen ajovuoro päättyy, mutta sellaisetkaan eivät tunnu uppoavan, joten jos tuollaisella kurssilla kaikki saadaan menemään kerrasta jakelukeskukseen, niin olen kiinnostunut katsomaan kuinka tuo ehdollistaminen tapahtuu. Intissä kyllä sain tyhmimmänkin oppimaan poteroa kaivamaan, mutta metodit jotka olivat sallittuja 20 vuotta sitten sissikomppaniassa, eivät ole ehkä suoraan siirrettävissä näihin koulutuksiin, mikä sinällään sääli.

Tuo Naukkis on minulle tuntematon nikki ja vielä tuntemattomampi persoona nikin takaa, mutta Scuuban tiedän, joten ilmoitapa aika, niin käyn herättelemässä valmiiksi ambulanssin henkilökunnan ja lippumiehille punaliput kouraan.

Kemora ja Botniaring aikaan 58 sek. Hmm... Olen kiinnostunut. Silläkin uhalla, että tuon opetustuokion jälkeen saan laatia pari nekrologia ja muutaman muun selvityksen.

Sitä minä vaan en tajua miten ihmiset jaksavat tuota rataa takoa tällaisellakin säällä. Paljon mukavampi ilmastoidussa kahvilassa juoda virvokkeita ja kirjoitella joutavia. Onneksi pääsee illaksi Kemoralle. Siellä on sentään joki jossa voi uiskennella sen viisi päivää mitä muut hikoilevat nahkoissaan.

Jukka

Komppaan sua sen verta että oppiminen ja sisäistäminen/ymmärtäminen/osaaminen on eri asiat. Olen oppinut yhtä sun toista täältä(toiv. oikeat asiat) sekä twist of the wristit y.m. on luettuna ihan talven tappamiseksi.

Eli olen oppinut yhtäsun toista mutta toimin varmasti ymmärrys/osaamistasolla varoittavana esimerkkinä. Alla siis 5 ratapäivää ja pää sekä pyörä menee kovempaa kuin mies osaa.
Jos joskus pääsisi edes mummoani nopeammin hallituissa luistoissa miettien miten työnnän keulaa yli pitorajan seuraavaan sisääntuloon jotta pääsen egostani(joka pienuudestaan johtuen on realistinen kohde) ohi...

Siihen asti, ennestään radalla käymättömät/siitä kuulleet saattavat saada oikeastikin todella vaikean kuvitelman siellä kurvailusta kun
Rataohjeita aloittelijoille-topicin alla mietitään minkä lämpöarvon iridiumit toimii parhaiten Suomen kesässä jos on tankki täynnä...

Niin, hajapusaa revitään täysiä koska se on nopein ja sit voi niinku lesottaa et mä vedin 250kmt ja kaikki jäi niin v***** suorilla...

Jos joskus pääsisi edes mummoani nopeammin hallituissa luistoissa miettien miten työnnän keulaa yli pitorajan seuraavaan sisääntuloon jotta pääsen egostani(joka pienuudestaan johtuen on realistinen kohde) ohi...
Ottamatta muuhun kantaa, niin voisin tarjota munkin (en isä Miitriä) ilman kahvia, jos raahaat mummosi esittelemään hallittuja luistojaan. Muutama isoisä radalla onkin nähty, mutta aidot mummot vähissä toistaiseksi. Ei sillä, että pistäisin pahakseni jos siskoja tai siskon tyttöjä ikäluokassa 18-30 radalle myös raahattaisiin.

Terveisiä muuten jälleen Alavuden ABC:ltä. Alkaa paikka tulemaan tutuksi ja tällä helteellä allekirjoittanut hutuksi.

Jukka

Voisi jopa sanoa, että ratasääntöjen lisäksi ei kannata osata mitään ratajippoja ennen koulutusryhmään menoa. Kouluttajat näyttävät ja rakentavat jutun niin sopivina palasina että on helppo omaksua.

Meiltä oli keväällä nuorimies mukana, joka ei ole ikinä ollut autokoulussa eikä tuolloin vielä ollut inssiä nähnytkään (opetusluvalla oltiin kyllä ajettu kuukauden päivät). Sivusta katsoen varsin luonnikkaasti lähti kulkemaan.

sport05.gif

Iku

Jottei aloittelijoille muodostuisi väärää käsitystä tästä kaikesta alusta- ja kierrosaikakeskustelusta, täytyy sanoa että radalla voi käydä ajamassa vaikkei tähtäin olisikaan siellä kisojen voittamisessa. Itse kurvailen ihan tyytyväisenä keskiryhmässä vaikka suurin osa kavereista ajaakin kilpaa.

Oppimista voi tapahtua vaikkeivät kierrosajat paranisikaan tai vaikkei niitä edes tietäisi. Jos pitäisi valita niin itseäni kiinnostaisi enemmän olla hyvä kuin voittaa kilpailuja, mutta äiti tietää etten ole ihan normaali lapsi.

Oppimista voi tapahtua vaikkeivät kierrosajat paranisikaan tai vaikkei niitä edes tietäisi. Jos pitäisi valita niin itseäni kiinnostaisi enemmän olla hyvä kuin voittaa kilpailuja, mutta äiti tietää etten ole ihan normaali lapsi.
Toi on kyllä ihan totta. Hitaassa ryhmässä en itsekään ottanut aikoja, sillä tajusin, että kierrosajat vaihtelee joka tapauksessa niin käsittämättömän paljon ettei aikojen mittaamisessa ollut mitään mieltä. Ahvenistolle en edes enää halua ajanottoa ottaa mukaan, sillä siellä kelloa vastaan ajaminen alkaa mielestäni olemaan liian vaarallista. Mikään ei kuitenkaan estä nauttimasta ns. cruisailusta ja mutkapätkäfiilistelystä ilman pelkoa traktoreista, hiekasta, risteävistä teistä tai vastaantulevasta liikenteestä.

Toi kilpailujen voittaminen ei ajan mittaamisessa ole itsellänikään tavoitteena, vaan tervehenkinen kirittäminen jota Streethawkin kanssa harrastetaan on nimenomaan keino puskea läpi niistä tielle tulevista kehityskäyrän "lasikatoista". Jos toinen tykittää samanlaisella pyörällä mutkan 3kmh kovempaa, niin itsekin tietää, että kyllä siitä voi kovempaa läpi ajaa. "Jarruttaa vaan myöhemmin ja avaa aiemmin..."
biggrin.gif

BTW: Luojan kiitos etten itse lukenut foorumin rataosiota yhtään ennen kun tulin ensimmäiselle ratapäivälle Ahvenistoon. Suhtautumiseni koko touhuun oli muutenkin niin skeptistä, että koko reissu olisi varmaan jäänyt väliin jos olisin tätäkin ketjua yrittänyt sisäistää.

BTW: Luojan kiitos etten itse lukenut foorumin rataosiota yhtään ennen kun tulin ensimmäiselle ratapäivälle Ahvenistoon. Suhtautumiseni koko touhuun oli muutenkin niin skeptistä, että koko reissu olisi varmaan jäänyt väliin jos olisin tätäkin ketjua yrittänyt sisäistää.
Jooh, tämänkin threadin voisi varmaankin lukita tai sitten nimetä uudelleen, etteivät raukkaparat rata-aloittelijat lue tätä koko yötä ennen ratapäivälle menoa. Sen verran kaukana tässä nyt kuitenkin ollaan alkuperäisestä aiheesta - joissain alkupään postauksissa oli nyt vielä jotain järkeä.

Ensimmäinen postaus oli tosi hyvä. Sen voisi jättää paikalleen ja lähes kaiken lopun siirtää tuonne "yleistä vääntöä" -osioon ja lukita ketjun
biggrin.gif

Jos joskus pääsisi edes mummoani nopeammin hallituissa luistoissa miettien miten työnnän keulaa yli pitorajan seuraavaan sisääntuloon jotta pääsen ...
Moi!

Miten keula työnnetään keula yli pitorajan? Kaadutaan vaiko tarkoittaako jotain mitä pitäis oikeasti tietää? Muutamia ratapäiviä on takana ja nämä ohjeet yms. menee ihan yli hilseen. Hallitsen luiston kun voitelen leipääni varovasti, muut luistot menevät onnen/onnettomuuden piikkiin.

Back