• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajohousutko välttämättömät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kurja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jep, tottahan tuo toki on että itseä suojaavissa varusteissa ei kannattaisi säästää, mutta kun €€€. Tulee kertainvestointina vähän turhan suuri loppusaldo jos ostaa vain niitä mahdollisimman hyviä varusteita, vaikka köyhällä ei olisikaan varaa ostaa halpaa niin silti. Tarkoitus kun olisi saada harrastus alkuun ilman asuntolainaa =)

Onko nahan ja tekstiilin suojaavuudella oikeasti juurikaan eroa sallituilla nopeuksilla? Ei ole, tai sellaista valistusta minä ainakin olen saanut. Toki eri asia sitten kun kovempaa ajellaan, esim. kilparadoilla. Tai missä sitä nyt kukin sitten kilpaa ajaa.

Itekki mietin pyörää ostaes et jättäsin housut ostamatta mut kerran ojaan ajaneena täydet varustukset päällä täytyy sanoa et ehottomasti täydet varustukset...on ne niin halvat "henkivakuutukset"
bowdown.gif

T-paita päällä on kivaa kruisailla eli ihan sika fantsuu, siihen ei tarvita kuin helvetisti onnee ja vähän järkee
sport05.gif
(toista niistä itsellä on oikeen nimenkin muodossa, mutta mun toinen nimeni ei kuitenkaan ole se JÄRKI)  
wink.gif

Vain vähän löytyy järkeä täältäkin, mutta silti mielipiteitä löytyy...
biggrin.gif
Tai ehkä juuri siksi...

Juu, kun on tosi kuuma on t-paidassa tosiaan kiva päristellä, hetken aikaa... Sitten kun vauhti nousee yli 80 km/h ja päällä on vähänkin löysempi paita, niin n 10-20 km:n jälkeen hauskuus vähenee. Se paita kun alkaa lepattamaan eli hakkaamaan ihoa vasten ja hetken kuluttua on nahka "pikkaisen" arka...
crazy.gif

Mutta pienemmissä nopeuksissa T on jees!!
thumbs-up.gif

Onko nahan ja tekstiilin suojaavuudella oikeasti juurikaan eroa sallituilla nopeuksilla?
Todellakin on, ja ero on valtava. Laadukkaat goret kestää pannuttaa lienee vielä nopeudesta 60 kmh niin että kuski säilyy suunnilleen ehjänä, mutta sillon ne on jo ihan riekaleina yleensä, korjauskelvottomat. Tätä suuremmissa nopeuksissa voi käydä niin, että gorepuvun muovi sulaa kitkan vaikutuksesta ja jämähtää ihoon kiinni. Mutta ei hätää, sen poistaa kyllä ambulanssin ensihoitaja, hellästi teräsharjalla rapsuttamalla
wink.gif
Pientä pelottelua, mutta totta.

Nahkapuku on ihan eri maata. Kaveri veti lipat reilun satasen vauhdista nahoilla, kuskiin ei tullut mitään asfaltti-ihottumaan viittaavia vaurioita. Ajaa samoilla nahoilla yhä, ja ei käyny edes suutarilla välissä. Samanlaisia esimerkkejä on lukemattomia.

Nahat no siis todellakin turvallisemmat kuin goret, mutta hyvä gorekin on sata kertaa parempi ku farkut. Ja se selkäpanssarikin sais olla hankintalistalla aika ylhäällä. Ihoahan kasvaa kyllä uutta, mutta selkäydin on vähän herkempi paikka.

Niin, ja nää tiedot ei siis perustu myyntimiesten puheisin, vaan kokemuksiin. Sekä omiin että tuttujen.

Sitten ostin Yokon halvimmat gorebyysat
idea3.gif
Ja vot!
Tuokin sinällään kumma juttu että laatumerkkien nämä hinnat-alkaen mallitkin ovat jo varsin kyvykkäitä ominaisuuksiltaan ja silti porukka panee saman rahan kiinni mikälie-mistälie varusteisiin, jotka sitten ... noh kyllähän sen arvaa
confused_orig.gif
Joku Oxford Nylon pitäisi kieltää lailla ja Kodurakin on hiinä ja hiinä. Molemmat jää hankauksessa niin merkittävästi Cordurasta, jota pitäisi pitää AJOASUN ehdottomana miniminä
veryangry.gif
Samaa varmaan löytyy nahoistakin kun jotain keinonahkatilpehööriä myydään nahka-asuna ja onhan noita aitojakin nahkoja aika paljon erilaisia
lookaround_orig.gif

Pitäisikö ajoasuillekin olla oma CE-luokituksensa / hyväksyntänsä kuten kypärärillä ja suojilla jo on
nixweiss.gif

Hmm no joo ei tainnut olla järin viisasta esittää tuota kysymystä, onhan siitä jo väännetty monta kertaa. esim.

http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-4.html#4.2

Aika oudolta muuten kuulostaa minusta että sulavat goret palaisivat iholle, se ohut kalvohan on siellä kangaskerrosten välissä. Tai siellä sen ainakin pitäisi olla...

Kyllä mäki farkuilla paljon kaupunkipärtsäilyjä ajelen, mutta b-illassa...  

Niin, ja ajopukuhan siis pitää olla nahkaa eikä tixtexiä  
wink.gif
Olihan sulla Make tuossa pieni typo, tarkoitit kai bi-iltoihin nahkaa?
wink.gif

Asiaan, minäkin sorrun silloin tällöin kaupungissa helteellä farkkuihin...silloin ajetaan kyllä hieman varovaisemmin.

Tixtexit mulla ollut aina, pitää vettä ja tuulta, ei lepata kun on oikeaa kokoa, ennen kaikkea näyttää hyvältä. Suojaavuuteen (nahka vs. tekstiili) en ota kantaa, se väittely ei lopu ikinä eikä johda mihinkään...

Kerran kävin ekan kesänä töissä farkut jalassa. Sen jälkeen on aina ollut oikeat housut jalassa kun on ajamaan lähdetty. Niin älyttömän kylymä oli.

Menee näköjään taas gore versus nahka-väittelyksi
wink.gif
.

Pakolliset varusteet ajelemiseen on potta päähän ja vakuutukset mopoon, muut ovat optioita. Hyvien ajovarusteiden puutetta kompensoi hyvät, suuret ja vapaaehtoiset henki- ja tapaturmavakuutukset. Kun rysähtää, jommat kummat kannattaa olla kunnossa, itku ei auta jälkeenpäin. Halvemmaksi ja terveellisemmäksi tulee ostaa kuitenkin oikeat ajovarusteet, ei tarvitse ainakaan jälkeenpäin jossitella.

Farkut jalassa tulee ainakin itsellä ajeltua kaupungissa, se on itsellä tietoinen riski vaikka onnettomuuden vaara juuri kaupunkiliikenteessä on todennäköisempi.

Onko nahan ja tekstiilin suojaavuudella oikeasti juurikaan eroa sallituilla nopeuksilla? Ei ole, tai sellaista valistusta minä ainakin olen saanut. Toki eri asia sitten kun kovempaa ajellaan, esim. kilparadoilla. Tai missä sitä nyt kukin sitten kilpaa ajaa.
Satuin tipahtamaan kerran kyydistä pyörän kadotessa alta, risteysalueella, vauhti minimaalinen, tietyöalue (soraa). IXS:n goret päällä, housuista repeytyi samantien päälikangas, enkä edes liukunut metriäkään mihkään suuntaan. Nahka mitä luultavammin olisi saanut naarmuja mutta kestänyt. Eli kyllä on kokeiltu alle sallitun nopeudenkin noita iskuja ottaa, eikä ne kaikki tosiaan tapahdu siellä radalla
wink.gif

Silti ajelen edelleen gorehousuilla, joskus farkuilla millon milläkin. Tiedostaen kumminkin sen että mitä vaan voi sattua missä vaan.

Itse meinaan ens kesänä jättää suosiolla ajohousut kotiin ja vetää töihin lähtiessä farkut jalkaan, en jaksa enää sitä vitullista vaaterumbaa työpaikalla.

Tuommoiset farkut tod.näk. tilaan tällä viikolla:

Icon Barrier

olen tässä  huomannut muutaman kun olen käynyt mp-varuste liikkeissä : kaveri/pariskunta on laittanna hienon ja kalliin mopottimen ja tulee sitten ostamaan ajovarusteita ja ihmetellään sitten hintoja ja tingitään varusteissa/laadussa  kun loppuu rahat kesken,jotkut manaavat vielä että vakuutuskin maksaa,tää ei kun oo niitä halvimpia harrastuksia..tämä ei oo sitten tartkoitettu sulle henk.kohtaisesti "kurja".i..tselläkin tuntuu kaikki ylimääräiset eurot katoavan tähän jalon harrastuksen piiriin..olen itsestä huomannut sen kun lähden/ajelen ei tuu katottua minkälainen ilma on/tulossa kun on ajopuku päällä,farkut jalassa ajeltaessa tulee seurailtua  onko sade pilviä tulossa..

Kysymys: Ovatko ajohousut välttämättömät?
Vastaus: Kyllä

Kyllähän sitä voi ilmankin ajella,mutta kostautuu sitten ennen pitkää joko kaatumisessa tai kylmien ilmojen jälkeen nivelsärkynä.

En oikein koe että tuo "malliesimerkki" minun kohdallani kutiaan pitäisi, mopotin kun on '85 gpz500r niin kovinkaan uudesta ja kalliista vempeleestä ei voitane puhua. Ja kun tuohon suhteuttaa niin tuntuisi ihan kohtalaisen hassulta maksaa ajovaatteista enemmän kuin pärrästä =)

Kypärä on sellainen varuste mistä maksoin suosiolla pikkuisen enemmän, enkä ottanut sitä halvinta mitä kaupan hyllystä löytyy. Tingin mieluummin muista varusteista, ja näköjään ne housut nyt sitten jäivät listalla viimeiseksi.

En oikein koe että tuo "malliesimerkki" minun kohdallani kutiaan pitäisi, mopotin kun on '85 gpz500r niin kovinkaan uudesta ja kalliista vempeleestä ei voitane puhua. Ja kun tuohon suhteuttaa niin tuntuisi ihan kohtalaisen hassulta maksaa ajovaatteista enemmän kuin pärrästä =)

Kypärä on sellainen varuste mistä maksoin suosiolla pikkuisen enemmän, enkä ottanut sitä halvinta mitä kaupan hyllystä löytyy. Tingin mieluummin muista varusteista, ja näköjään ne housut nyt sitten jäivät listalla viimeiseksi.
Elä suhteuta, eläkä tingi. Tässä kohtaa tinkiminen voi tulla kalliiksi.

Itselläni oli tasan vuosi sitten sama tilanne. ostin halvan mopottimen, ja tuntui ettei raskis laittaa ajovarusteisiin samankokoista rahasummaa kuin pyörään.
Noh.. löysinpä sitten Richan kamppeista tosi edukkaita vaihtoehtoja, ja yhden kesän ajeluiden jälkeen niin on tosi hyvät vehkeet olleet. Ei mitään valittamista, vaikkeivät maksaneet 1000 euroa. Vesi ja tuuli pysyi ulkona ja yhden metsään ajon jälkeenkin kaikki varusteet ehjät.
näihin aikoihin myyvät edellisen vuoden mallit pois jaloista, niin taisin saada takin ja housut yhteensä reilusti alle 300 euron.

Muutaman pikku reissun ajelin farkuilla, niin ei se ollut ollenkaan mukavaa kun tuuli kintuille ja "pyhä"housut oli sitten ravassa pikku lätäköiden jälkeen..

Joten vastaus kysymykseesi on: Osta ajohousut! Vaikka käytetyt, mutta osta ne siltiki!

257559%20pieni.jpg

Reijitetty latex maski. Ei nenäreikiä. 24,95

Nahat mulle? Nevö evö. Uhoon ainakin siihen asti kunnes olen taas ihottumalla, katotaan sen jälkeen uudestaan josko alistuis nahkahinurien kerhoon, siis Jos enään elän.
wink.gif

Onko nahan ja tekstiilin suojaavuudella oikeasti juurikaan eroa sallituilla nopeuksilla?
Todellakin on, ja ero on valtava. Laadukkaat goret kestää pannuttaa lienee vielä nopeudesta 60 kmh niin että kuski säilyy suunnilleen ehjänä, mutta sillon ne on jo ihan riekaleina yleensä, korjauskelvottomat. Tätä suuremmissa nopeuksissa voi käydä niin, että gorepuvun muovi sulaa kitkan vaikutuksesta ja jämähtää ihoon kiinni. Mutta ei hätää, sen poistaa kyllä ambulanssin ensihoitaja, hellästi teräsharjalla rapsuttamalla  
wink.gif
Pientä pelottelua, mutta totta.

Nahkapuku on ihan eri maata. Kaveri veti lipat reilun satasen vauhdista nahoilla, kuskiin ei tullut mitään asfaltti-ihottumaan viittaavia vaurioita. Ajaa samoilla nahoilla yhä, ja ei käyny edes suutarilla välissä. Samanlaisia esimerkkejä on lukemattomia.

Nahat no siis todellakin turvallisemmat kuin goret, mutta hyvä gorekin on sata kertaa parempi ku farkut. Ja se selkäpanssarikin sais olla hankintalistalla aika ylhäällä. Ihoahan kasvaa kyllä uutta, mutta selkäydin on vähän herkempi paikka.

Niin, ja nää tiedot ei siis perustu myyntimiesten puheisin, vaan kokemuksiin. Sekä omiin että tuttujen.
Tais mulla olla sitten viime kesänä jotkut McGyver-Ihmemies (Yoko) tixtexit, kun ei tarvinnu omasta nahasta raapia irti asvaltilla liukumisen jälkeen vauhtiakin oli tarpeeksi yli tuon 60km/h. Ei sulanut puku, puhki kului, tosin eipä olis tuo nahkakaan säilynyt puhki kulumatta (kokemusta löytyy silläkin liukumisesta). Omakohtaisesti suosittelen: hommaa esnsin tixtexit ja sit myöhemmin lisäks kunnon nahat (ite tein toisinpäin ja menin perse edellä puuhun).
Halvimmat cordura-byysat taitaa irrota jollain 150egellä ja niissä on jo suojat mukan jotka kannattaa heti vaihtaa laadukkaampiin esim. Dainesen nahkakuteiden suojiin.

q/
Elä suhteuta, eläkä tingi. Tässä kohtaa tinkiminen voi tulla kalliiksi.
/q

No sanotaan nyt tähän että jossei ole varoja laittaa kamoihin kolmea tuhatta euroa, niin ei ole.

Tähän astisesta keskustelusta olen kuitenkin nyt sen käsityksen saanut että ilman pöksyjä ei ole kiva päristellä, ja housut aion myös ostaa. Edellämainitusta budjettirajoittuneisuudesta sun muista syistä johtuen päätynen hankkimaan jotkin halvahkot tekstiilihousut, sellaisesta hintaluokasta että takille ja housuille jää hintaa yhteensä alle 400€. Mielestäni tuokin kyllä on jo paljon - melkein kaks ja puol tonnia vanhaa! - vaikkei sillä jostain paremmasta pukineesta saisikaan kuin palan toista lahjetta, jos sattuu alessa olemaan.

400 € riittää ihan hyvin kohtuu kamojen hankintaan (takki ja housut).

Back