• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajomoodit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TripleTwin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

TripleTwin

New member
Ei ole yhtään kokemusta pyöristä, joissa on kaikenlaista elektroniikkaa. On kolme ajomoodia valittavissa: rain, touring ja sport. Mitä moottorissa oikein tapahtuu ja miten se tuntuu ajossa? Onko vaikutusta esim bensankulutukseen?
Motskari on Triumph Thruxton R.
 
Ainut katumopo, joissa noita on itellä ollu, oli k7 1000 gixeri. Siinä oli kolme karttaa, täysteho, joku välimalli ja sade. Sademoodissa anto kai max. 100hp. Kerran taisin kokeilla, että mitä noi muut kartat tekee, mutta en oikein tykänny kun ainakin siinä mopossa kaasunvaste meni tosi pehmeeksi, vähän semmoiseksi purukumimaiseksi. Ajelin siis aina sillä täystehokartalla.

Teknisestihän tuo on toteutettu niin, että joko sytytystä myöhästetään pehmentämään tehontuottoa tai fly by wire laitteissa kaasuläppä aukeaa vähemmän mitä kaasukapulasta on pyyntöä. Toki bensakartta elää sitten näiden pehmennysten mukana.
 
K8 750 Gixxer: kaasuvaste muuttuu A:n ja B:n välillä melko paljon. Täyskartalla kaasu on herkkä, mutta ei mitenkään yliherkkä. Ajattelin ensin, että ajellaan nyt tuolla C-kartalla (sade) ja sitten kun "osaan" niin uskallan kokeilla tuota B:tä ja sitten ehkä joskus A:ta. No kerran sitten starttasin mopon ja A-kartta käytössä. Hymy ei meinannut poistua naamalta ja sen koomin en muita asentoja käyttänyt edes sateella.

Eikä ainakaan itsellä kulutuksessa ollut mitään suurta eroa. Pienellä meni jos ei revitellyt. Mutta jos teki mieli revitellä, niin ei tarvinnut käynnistää Nintendoa vaan rannetta mutkalle.

Eli toiset on sitä mieltä, että noi on tarpeelliset. Omani oli täysin turhat.
 
Yllä kuvailtu miten tehdään, itse joskus koeajoin super teneren pitkän kaavan mukaan ja soraosuuksilla tais olla käytässä se laiskempi kartta ja pidin hyvänä ajatuksena, siellähän ei nyt yleensä tehon puutteesta jää nautinto kiinni. Muuten oli se tehokkaampi, muistaakseni siinä ei ollut kun kaksi karttaa.
 
Useempi mopo ollut jossa noi moodit on. Ensimmäisessä (S1000RR) kerran kokeilin rainia. Pari kertaa sportia ja lopunaikaa ajoin Racella. Nykyisella rainilla en ole ajanut metriäkään. Tässä onneksi voi säätää noi sisällöt. Erona mulla niissä on että race on säädetty ratarenkaille. Sport katukumeilla taas luistonesto, cornering abs jne vähän rajoittavampi mutta keulimisenrajoitin on asennossa 1 skaalalla 0-8. Ajoin jonku aikaa 0 eli off asennossa, mutta tuli niin rajusti tahattomia keulimisia liikenteessä että laitoin ykköselle. Nyt ei tuu niin paljo vahinkoja, tahallaan se nousee kyllä nätisti.

Ehkä joskus muutan mieleni, mutta aika turhia noi on. Ainoa minimaalinen hyöty minkä keksin on se että kun tossa nykyisessä on sähköisesti säätyvä iskunvaimennus, menee mopon alusta ratasettinkiin mittarinintendoa pelaamalla vs parin minsan ruuvarioperaatio. Jos ei tätä olisi, mopo olisi koko ajan samassa ajomoodissa.

Edit. Ai niin, onhan tuossa mun crossissakin useampi kartta. Ja siinäkin kokeilin kaikkia ja käytän vain ja ainoastaan jyrkintä.
 
On noi moodit ihan hauskoja olemassa, esim jos ajelee vaihtelevasti moottori/mutka/hiekkatietä niin moodit touring/sport/enduro on kyllä käytössä. Joskus aiemmin oli ruuvimeisseli taskussa mukana mutta harvoin jaksoi pysähtyä säätelemään ja jos samoilla säädöillä ajaa hiekka- ja mutkatietä niin ei se ihan optimaalista ole. Valmiit moodit ei tietenkään ole ihan kohdallaan mutta kun nuo ovat täysin säädettäviä niin tuovat kyllä hommaan helppoutta ja mukavuutta.
 
Joskus antanut mopon lainaan kokemattomalle kaverille, niin sillon oli noi moodit ihan kätevät.
 
Isot pojat väittää, että kaupunkicruisailu on kuulemma mukavampaa Rain-modella, kun ei vehkeet hyökkäile niin herkästi. Tämä tietenkin riippuu aika paljon siitä, että miten moottori käyttäytyy milläkin moodilla.
Jos Race on ihan ok, niin miksi sitä muuta käyttämään.

Semmoistakin kuuluu myös, mikä on jo aiemmin mainittu, että kivoja juttuja, mutta pidemmän päälle katkaisija jumittuu siihen Race-asentoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kottaraisessa tulee käytettyä sporttia soralla ja tourinkia (tms.) asvaltilla. Multissa taas city herkistää jousitusta niin paljon että se on mukava huonolla pinnalla. Sporttia ei tule paljon käytettyä, touring yleensä päällä. Multissa voi kyllä kustomoida jokaista moodia monipuolisesti. Olen siis löytänyt noille jotakin käyttöä, etenkin multissa niistä on jopa hyötyä.
 
Back
Ylös