• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajon taloudellisuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rohkelina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yksi hyvä tapa kulutuksen vähentämiseen näyttää olevan piikin perässä ajaminen. Sopivalla jouhevalla parinsadan metrin välillä matka-ajoa, niin täydellä kuormalla kaksi päällä tuo 1300 matkakameli tyytyi 4.6 - 4.8 litraan sadalle. Piti oikein tankatakin kesken matkan vaikkei ollut kuin noin 1000 km. Ja taas kotiin tullessa uudestaan.

Kokonaissäästöä en silti onnistunut saamaan, koska maksoin myös sen piikin bensat (3.jotain sadalle)
biggrin.gif

Eipä ole vielä pyörällä ajaessa tullut mietittyä ajon taloudellisuutta. En edes tiedä pyöräni kulutusta. Tankille mennään silloin kun tarve on. Harrastus maksaa.
biggrin.gif

Itsellä on toinen vuosi menossa MP selässä ja bensansäästö on tuttua autoilun puolelta.

Kyllähän se on niin, että molempiin vekottimiin pätee samat säännöt:

- turha paino pois ( mukaanlukien kuskin)
- turhat (korkeat) kierrokset pois ( 100km/h vrs. +120km/h)
- kaasukahvassa on muitakin asentoja kuin on ja off
- Ennakoiden, mahdollisimman suurella vaihteella taajamissa, mulla kun on "vain" 600cc => vaatii se kuitenkin vähintään 3000rpm.
- rengaspaineet!! Pitää olla vähintään ohjearvoissa.
- sivu & takalaukut pois jos niitä ei oikeasti sillähetkellä tarvitse.

suurinosa taisi tullakin jo aiemmissa viesteissä.

näillä eväillä kulutus vaihtelee 4,3 ja 4,5 L/100km välillä, yksi haamu tulos 4,0L/100km... Lehdet ja muut käyttäjät väittää
CBRräni kuluttavan vähintään 5L satkulla. Tosin ajelen työmatka ja perus matka-ajoa.

Emppiiristen mittausten mukaan Superduken kulutus tippu puolisen litraa/100km, kun nostin työmatkavauhdin motarilla 140->145km/h. Pitää jatkaa kokeiluja ens viikolla, tippuuko kulutus vielä vauhdin nostolla 145-150km/h.

Emppiiristen mittausten mukaan Superduken kulutus tippu puolisen litraa/100km, kun nostin työmatkavauhdin motarilla 140->145km/h. Pitää jatkaa kokeiluja ens viikolla, tippuuko kulutus vielä vauhdin nostolla 145-150km/h.
Siinäpä varteenotettava vinkki!  
buttrock.gif

biggrin.gif
Saattaa pitää paikkansakin, litraisesta V2sesta jonka tehoalue on 3-8,5 krpm saattaa löytyä kierroslukualue jossa kone toimii hyvällä hyötysuhteella ja pienellä ominaiskulutuskäyrällä. Sitten löytyy myös ne kierrosluku alueet joissa polttoainetta menee ihan sikana.

pikasen laskennan mukaan pikkubanditti näyttäs vievän ~4.7-4.9L/100km sekalaisessa ajossa... lähes ilmasta
cool.gif

Ensiviikolla alkaa toinen pätkä kesälomaa ni voisipa kokeilla vähän eri ajotapoja (ranneliikkeitä) ja tutkia voisiko säästää vähän polttoaineessa, saa rallien aikaan tankata enemmän omaan massuun ku mopon
033102beer_1_prv.gif

Kai tuohon kulutukseen vaikuttaa eniten ajotyyli: ennakoiva ajotapa, ei turhia jarrutuksia/kiihdytyksiä ( ei kylläkään sovi oikein prätkäilyyn
sad_orig.gif
). Mutkatietä voi tietenkin ajella tarvittaessa ripeästikin isolla vaihteella tasaista nopeutta, ei tarvitse survoa joka mutkaan pientä vaihdetta -> kiihdyttää taas suoralle ja sitten seuraavassa mutkassa tapetaan vauhti jarrulla... Tuolla tyylillä ei kierrosajat parane edes radalla, kiva tietenkin kuunnella pako/imuääniä
tounge.gif

oma 750 kawa vie 5,5l/100km, hirmu vähän tuntuu riippuvan ajotyylistä, muutama desi sinne tänne.

kuka välittää; hmm. mietin sitä että jos raakaöljy kallistuu kuten on kallistunut viimeisen vuoden, niin 2013 ysivitosen veroton hinta on nykyrahassa neljä euroa, ja nykyverolla kuluttajahinta viisi euroa. yhä useampi tulee välittämään. kun vielä joskus tulevaisuuden yksityisautoilu tulee perustumaan johonkin muuhun perusratkaisuun kuin 'polttoaineisiin' ja polttomoottoriin, niin mitenkähän prätkäilyn käy, jääkö tämä vain historiaan yhtenä aikakautena? tietysti voidaan rakentaa sähkömopoja siinä missä sähköautojakin, esimerkiksi. mutta pystyykö vanha sukupolvi tottumaan äänettömään pyörään? vai pitääkö siihen laittaa 'räpätin'? sähköpyöristä saattaisi tulla lyhyen kantomatkan ohjuksia; s.o. lyhyt käyttösäde mutta sähkömoottorin järjetön suorituskyky elikkä vääntö...

pitänee nähdä tämä kaikki vain mahdollisuutena eikä uhkana! ajatelkaa kuinka ihanaa on kun maailma vapautuu polttomoottorien aiheuttamista päästöistä ja melusta- maailmasta tulee hiljaisempi. moottoritien varrellakaan ei olisi paha asustaa (tai keskustassa) kun sähkölaitteet suhisisivat ohi.

kyllä omasta puolestani toivon että öljy/bensa/diesel kallistuvat edelleen, nopeasti ja paljon, se on ainoa tapa saada länsi tekemään korjausliikkeet jotka lopulta joka tapauksessa on edessä. palkinnoksi saadaan riippumattomuus eräistä öljyntuottajamaista, sekä paskasta ja melusta puhtaampi elinympäristö. (toinen juttu sitten miten se esim. sähkö tuotetaan - luulenpa että ydinvoima taas nostaa päätään).

Mulla nykyinen pyörä on viimeinen omistamani polttomoottoriajoneuvo. Neljä kautta  (sinne 2013 asti) olen varautunut sitä vielä ajamaan, sitten saa mennä Tattarisuolle 'täysin palvelleena'.  
sport05.gif

PikkuHornetilla tuntuu menevän 5.5- vähänalta 6, motarilla saa kulutuslukemat alkamaan seiskallakin. Lienee katteettomuudella hintansa. Ajotapaa en lähde muuttamaan. Autolla voi sitten ehkä ajella nätimminkin jos jaksaa.

Ihmeen vähän teijän pyörät tuntuu haukkaavan.. Mulla menee 9r kanssa seka-ajossa semmonen 7-8l/100km, tosin mun ajotapa ei välttisti o yber taloudellinen
withstupid.gif

aika moni 'putkiviritteinen' pyörä on aika rikkaalla maantiellä, eli juuri matkakierroksilla. haistaa ihan perässä ajaessa, että aika rikkaalla tuuppaa.

Kyllahan nuo taloudellisen ajotavan niksit tietaa, mutta taytyy kylla myontaa, etta oma ajotapa (niin pyoralla kuin kotilolla) ei kauhean taloudellinen ole. Ei vaan malta olla taloudellinen. Hyi mua.
tounge.gif

Ajaa pelkästään alamäkiä niin menee vähemmän bensaa...
Kyykyssä katteiden takana ajelu vie myös vähemmän mutta onko mielekästä.

(Tällaista asiaa ei kai pitäisi edes kysellä, sillä polttoaineen hinnoistahan motoristit veisaavat viis, kun vain saa  
062802moto_prv.gif
.  
wink.gif
)
Ajotavan merkitys ja bensan lisäkulutuksen vaikutus kustannuksiin on kovin pieni. Mun giksu tuntuu syövän 6-7 litraa satasella aina. Joku 1,5 euroa ei enää tunnu missään kaiken muun jälkeen.

(Tällaista asiaa ei kai pitäisi edes kysellä, sillä polttoaineen hinnoistahan motoristit veisaavat viis, kun vain saa
062802moto_prv.gif
.
wink.gif
)
Ajotavan merkitys ja bensan lisäkulutuksen vaikutus kustannuksiin on kovin pieni. Mun giksu tuntuu syövän 6-7 litraa satasella aina. Joku 1,5 euroa ei enää tunnu missään kaiken muun jälkeen.
Totesin samankaltaisen asian, kun ostin juuri prätkän ja otan sille isokasko-vakuutuksen - noiden menoerien jälkeen bensakulut ei todellakaan tunnu enää miltään!
biggrin.gif

Pari vanhempaa kustomkuskia tiesi kertoa, jotta kustomeissa pelkällä etupleksillä saa kulutuksen tippumaan reilu litran satasella. Samalla huippunopeus nousee yli 20 km/h.
Pleksillä varustetut pyörät on mielestäni vaan niin "village peoplen" näkösiä ettei itse kehtaa käyttää.
tounge.gif

Mulla taas kävi nakipyörän kanssa niin päin, että kun heivasin sen jumalattoman pappapleksin ja samalla takalaukun, niin tipahti litran verran kulutus. Se nyt oli muutenkin niin tautisen ruma purje, ja riisti osan ajamisen riemusta.

Mulla menee toi tonnisatku sellasta 4,5-5,5 l/100km. Kerran olen tankilla tuon 5,5 l/100km laskenut, yleensä jokseenkin viisi litraa satkulle seka-ajossa. Edellinen tankillinen oli mutkatietä, moottoritietä, maantietä, tietä ja seka-ajoa ruuhkassa ja laskin sellaisen 4,7 l/100km. Ja ajo ei ehkä ole ollut ihan synnitöntä, varsinkaan ohituksissa. Eikä aina liikkeellelähdöissäkään.

Zenerikin nauttii seka-ajossa 4.3 sadalle, kuten aikaisempi Burgman ja sitä ennen Revere mun käytössäni. Jotain vikaa kuskissa
nixweiss.gif
No en valita. Zenerin tankkiin uppoaa 22 litraa kerralla ja eikun
sport05.gif

Triumph speedmaster 06 (865cc). Kulutus liikkuu välillä 4,47 - 7.0 l / 100km.

Tuohon eroon vaatii hyvin erilaiset ajotyylit
biggrin.gif

Pyörässä siis TOR vaimentimet, dynojet kit ja K&N filsu.

Back