• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajoneuvorahoitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Väre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse tuskin enää ostan pyörää kuten tähän asti, käteisellä. Aiemmin ajatteli että lelut ostetaan rahalla eikä lainalla mutta ohan se aika paljon fiksumpi sijoittaa käteiset ja lainata leluihin.

Väärin. Ei onnistu kun lainalaskurit kusettaa ja antaa vaan kallista rahaa ja marmoripalatsit syö vielä ne sijoituksetkin sinulta. Muutenhan kaikki olisivat miljonäärejä.

Luin internetistä. :thumbsup:

Olin varmaan alta kakskymppinen kun täräytin ensimmäisen pankkilainan riesaksi ja ostin uudehkon Taunuksen.
Siinä oli komea lasinen kattoluukku ja pi**ua irtosi senkus kerkesi myyryämään.
Siitä lähtien olen hankkinut kaikki autot ja muut lelut lainoilla tahi myyjäliikkeiden rahoituksilla.
Ei mulla ole koskaan niin paljoa rahaa, jotta näitä vois käteisellä ostella, mitä nyt joskus jonkun vanhan Volvon rämän sain irti.
Kohta tulee viiskymppiä lasiin, eikä mua haittaa paskaakaan vaikka olen maksellu hurjia määriä korkoja.
Säästää en osaa tippaakaan, eikä käteistä ole juurikaan, joten jos olen halunnu nauttia ja "omistaa" uudehkoja leluja, on tämä mulle ainoa tapa.

Hmm, iipeissä olis uudehkoja kakosvanteita kaupan, karvalakki kouraan ja pankinjohtajan juttusille-->

Kohta tulee viiskymppiä lasiin, eikä mua haittaa paskaakaan vaikka olen maksellu hurjia määriä korkoja.
Säästää en osaa tippaakaan, eikä käteistä ole juurikaan, joten jos olen halunnu nauttia ja "omistaa" uudehkoja leluja, on tämä mulle ainoa tapa.

Pisteet suoraselkäisyydestä ja Äijämäisyydestä. Näinhän se menee täällä likimain jokaisella, poislukien ne joille riittää joku tonnin parin tötterö. Netissä vaan perinteisesti on suu hartioita leveämpi ja debet sekä credit sekottuu autuaasti :thumbup:

Aika moni ostaa käteisellä niitä pyöriä, mutta miten monella on esim. talo- tai asuntolaina?

-Jonkinlainen asunto on käytännössä jokaisella oltava, ellei asu mutsin tai kaverin nurkissa.
-Asunnon lyhennyksien maksaminen on useimmiten järkevämpää kuin vuokran maksaminen - asunto pitää paremmin arvonsa (useimmiten).
- Oma asunto toki rajoittaa liikkuvuutta työn perässä ja monenlaiset kuplat saattavat pienentää asunnon arvoa.
- Asuntolainan korot ovat yleensä hyvin maltillisia.
- Asuntolainan korot saa vähennettyä osin verotuksessa.

Kävin auton hankinnan vuoksi juuri pankissa. Saimme asuntolainaamme jonkinlaisen "jouston", eli voimme jättää lainasta 10 kuukautta lyhentämättä ilman minkäänlaisia kuluja. Käytännössä siis ostimme auton olemattomalla korolla, ja koron saa vielä vähentää verotuksessa.

Tuli mieleeni että kun mä oon aina maksanut kaiken osamaksulla ja yhtiövastikkeenkin maksan kuukausi kerrallaan että olenko nyt huono ja tyhmä ihminen. Että jospa olisinkin suoraselkäinen suomalainen mies ja säästäisin esim. seuraavaan mopoon vaikka nyt 10 000e.

Jos säästäisin 278 euroa/kk niin kolmen vuoden päästä mulla olisi se kymppi. Vanhasta moposta sais tietenkin jotain siihen päälle vielä. Jee! Jos mulla ei nyt olisi mopoa niin olisin kolme vuotta ajamatta ja se olisi kovin ikävää aikaa se.

No jos myisin moponi nyt, saisin siitä tietysti muutaman tonnin, kymppi pankista lainaa ja saisin heti ostettua vähän ajetun kyykyn ja voisin odottaa kevättä kiihkeästi samalla kesän moporeissuja suunnitellen. Voisin hehkuttaa kaikille miten hieno vekotin odottaa tallissa ja millaisia urotekoja tulen mopollani tekemään. Voi sitä ilon ja onnen määrää!

OP:n laskuri ilmoitti että Teppoman saa kympin heti käteen ja joutuu siitä ilosta maksamaan korkoja ja kuluja 803 euroa, noin äkkiseltään arvioituna. 803 euroa! Eihän se ole mitään! Tähän harrastukseen kun menee muutenkin ihan älyttömästi massia niin kolmelta vuodelta 803 euroa ei tunnu pahalta. Puhumattakaan siitä miten onneton ihminen olisin jos en omistaisi mopoa ollenkaan. Mitä ihmettä sitä sitten tekisi? Tylsäksi kävisi suvi-illat kun kaverit rälläisi omilla mopoillaan ympäri pitäjään ja hehkuttaisivat ratapäivien kokemuksia. Eikä voisi miettiä että mitenkä sitä jousitusta säätäisi vai säätäisikö ollenkaan ja olisi uudet hanskat kuitenkin kivat.

Rikas mies jos oisin niin tietysti ostaisin käteisellä ne mopot mitkä olisi "pakko" saada mutta kun en ole niin fiksu että minusta ikinä tulisi pörssifirman toimaria niin tähän on tyydyttävä. Uusi mopo hommattava heti kun siltä tuntuu, vielä ei tunnu. Hauskaa on silti.

lyhyellä tähtäimellä tuntuu, että lainalla saa enemmän, mutta oikeasti sillä saa vähemmän.

Esim tapaus jossa 20-60v välillä ostelee useampia vehkeitä, niin Lainalla ostettuna saat sillä välillä vähemmän ja huonompia kuin ilman lainaa. Se on matemaattinen fakta. Tietysti moni voi hassata rahat muuhun, eikä säästä kuitenkaan, joten tietysti siinä tapauksessa tilanne on eri.

Tämän hetken koroilla, jotka ovat olleet poikkeuksellisen alhaisia, on melko kohtuullista pitää velkaa. Mutta samat luottojätkät(joihin itsekin kuuluin), maksoivat 5-15 % helposti auto/mp-lainoistaa. Jotain 10k lainaakin on aika hidasta maksella, kun vuodessa tulee tonni korkoja.

Tietysti tässä käy myös se, että se joka säästää, tietää kuinka vaikeaa se on. Eli jos on säästänyt esim 20kiloo, niin ei tule kyllä pieleen mieleenkään mennä ostamaan sillä jotain uutta superdukea. On paljon helpompi vetää nimeä paperiin ja ostaa se velaksi.

Tuli mieleeni että kun mä oon aina maksanut kaiken osamaksulla ja yhtiövastikkeenkin maksan kuukausi kerrallaan että olenko nyt huono ja tyhmä ihminen. Että jospa olisinkin suoraselkäinen suomalainen mies ja säästäisin esim. seuraavaan mopoon vaikka nyt 10 000e.

Jos säästäisin 278 euroa/kk niin kolmen vuoden päästä mulla olisi se kymppi. Vanhasta moposta sais tietenkin jotain siihen päälle vielä. Jee! Jos mulla ei nyt olisi mopoa niin olisin kolme vuotta ajamatta ja se olisi kovin ikävää aikaa se.

No jos myisin moponi nyt, saisin siitä tietysti muutaman tonnin, kymppi pankista lainaa ja saisin heti ostettua vähän ajetun kyykyn ja voisin odottaa kevättä kiihkeästi samalla kesän moporeissuja suunnitellen. Voisin hehkuttaa kaikille miten hieno vekotin odottaa tallissa ja millaisia urotekoja tulen mopollani tekemään. Voi sitä ilon ja onnen määrää!

OP:n laskuri ilmoitti että Teppoman saa kympin heti käteen ja joutuu siitä ilosta maksamaan korkoja ja kuluja 803 euroa, noin äkkiseltään arvioituna. 803 euroa! Eihän se ole mitään! Tähän harrastukseen kun menee muutenkin ihan älyttömästi massia niin kolmelta vuodelta 803 euroa ei tunnu pahalta. Puhumattakaan siitä miten onneton ihminen olisin jos en omistaisi mopoa ollenkaan. Mitä ihmettä sitä sitten tekisi? Tylsäksi kävisi suvi-illat kun kaverit rälläisi omilla mopoillaan ympäri pitäjään ja hehkuttaisivat ratapäivien kokemuksia. Eikä voisi miettiä että mitenkä sitä jousitusta säätäisi vai säätäisikö ollenkaan ja olisi uudet hanskat kuitenkin kivat.

Rikas mies jos oisin niin tietysti ostaisin käteisellä ne mopot mitkä olisi "pakko" saada mutta kun en ole niin fiksu että minusta ikinä tulisi pörssifirman toimaria niin tähän on tyydyttävä. Uusi mopo hommattava heti kun siltä tuntuu, vielä ei tunnu. Hauskaa on silti.

Olet... ihan riippumatta maksutavoista. Jatketaan aiheesta tammikuun puolella silmäkkäin.

Kukaan ei täällä koskaan tiedä, milloin lähtö tulee (enkä nyt tarkoita Tourinkin lähtöaikaa) - parempi elää tässä päivässä, kuin tehdä niin, että kun mä nyt säästän/laihdutan/odotan/teen-jotain-muuta vaikkapa viiden vuoden ajan, niin sitten sataa mannaa, ruoho on vihreää ja voin nauttia elämästä.

Korrrrrostan, että kohtuus on pidettävä hommassa mukana, mutta jos ihminen haluaa tehdä just nyt jotain asiaa XYZ, niin parempi toteuttaa se. Huomisesta ei tiedä.

Kukaan ei täällä koskaan tiedä, milloin lähtö tulee (enkä nyt tarkoita Tourinkin lähtöaikaa) - parempi elää tässä päivässä, kuin tehdä niin, että kun mä nyt säästän/laihdutan/odotan/teen-jotain-muuta vaikkapa viiden vuoden ajan, niin sitten sataa mannaa, ruoho on vihreää ja voin nauttia elämästä.

Korrrrrostan, että kohtuus on pidettävä hommassa mukana, mutta jos ihminen haluaa tehdä just nyt jotain asiaa XYZ, niin parempi toteuttaa se. Huomisesta ei tiedä.

Jos tietäisi, että lähtö on lähellä niin olisi ehkä helpompi elää kuin viimeistä päivää. Jos elääkin pitkään niin kevytmielinen kulutus käy lopulta kalliiksi. Se pelko/toivo kai tuota taloutta sitten tasapainossa yrittää pitää.

P.S. Sain josku anopilta joululahjaksi sellaisen kotitaloustekstiilin, jossa luki:

"Elämä on epävarmaa, syö jälkiruoka ensin"

Jos tietäisi, että lähtö on lähellä niin olisi ehkä helpompi elää kuin viimeistä päivää. Jos elääkin pitkään niin kevytmielinen kulutus käy lopulta kalliiksi.
Kuten sanottua, hommassa on pidettävä kohtuus mukana. "Viimeistä päivää eläminen" on ihan eri asia kuin se, että ryhtyy toteuttamaan haaveitaan ja toiveitaan tänään, eikä vasta huomenna tai sitten kun lapset ovat aikuisia tai sitten kun on itse eläkkeellä.

Karataan ehkä hieeeeman alkuperäisestä aiheesta, mutta nostan silti mukaan kirjoituksen niinkin mallikkaasta lähteestä kuin IS.fi.

joka jumalan mopo ollut rahoitteinen , aina on kulunki ollut pienempi ,kuin rahalle saatu tuotto muuten...(nyt puhutaan viimeisestä 15 vuodesta)puhuu tosipienyrittäjä...

Rahoitus, mikäs sen parempi, kun sen osaa oikein tehdä.

Itse tuli hommattua pyörä 0% korolla, joku maksaa 7% kulutusluottokorkoja.

Samalla saa vielä omistusoikeuden itselleen, ei tarvitse ottaa rahoitussuojaa vakuutukseen.

;)

Ja nyt tietysti valaiset muitakin tuollaisesta ihmeellisyydestä.

Mopot...kaikki ne 2 minun historiassani, olen säästämisellä rahat niihin hankkinu. Tosin eipä ne uusia olekaan.
Auton vaihdoin tossa syssyllä ja siitä rahoitin puolet säästöistä ja puolet pankista.
Aikomus on maksaa tämä velkaosuus ASAP pois. Laskeskelin, että onnistunee noin vuodessa ja tällöin pankki saa jokusen satasen korkotuloja.

Ja nyt tietysti valaiset muitakin tuollaisesta ihmeellisyydestä.

Tämä ei nykypäivänä ole mikään hirveä ihmeellisyys. Jotkut isommat jälleenmyyjät tarjoavat jälleenmyyjän omaa rahoitusta, jossa tosiaan tuo mainostettu korko on sen 0%. Tästä jää kehuskellen mainitsematta sitten kuitenkin, että avauskustannus on sen perus 120-150€ ja lainanhoitokulu sen 5-8€/kk, joten kyllä sille kokonaiskorkoa tulee sinne 0,5%-2% tuntumaan (oma väsynyt arvaus). Myös takaisinmaksuaika on sen max 2v, joten on aika suolaista maksella 10000€ pyörää takaisin noin nopeasti. Tietenkin jos rahoittaa vain osan tällä tavalla, tai ostaa halvemman pyörän, niin onhan se hyvä diili. Ja Jammon viestit rupeavat haiskahtamaan siltä, että kohta mainitaan tämä maailmaa suurempi (ja tietääkseni ainoa pyöräpuolella toimiva) yritys, joka tätä rahoitusta tarjoaa.

Kyllä se näin on, nollakorkoja ja ilmaisia lounaita, välillä ihmetyttää ja kummastuttaa että ollaan muka fiksu kansa :D

Kyllä se näin on, nollakorkoja ja ilmaisia lounaita, välillä ihmetyttää ja kummastuttaa että ollaan muka fiksu kansa :D

Ettei vaan ole kyseessä samanlainen vedätys kuin autopuolella usein; järjetön ylihinta tuotteessa, ei käsirahaa, ei korkoja. Kun luottotiedot on asiakkaalla kunnossa ja ikä yli 25v, yli 90% mahdollisuus saada rahansa takaisin. Jos ei ole sitten mennyt omistajat ja haltijat sekaisin tai jäänyt pienellä painettu lukematta....:)-

A.D

Maksan pankkisiirrolla.
Jos myyntipuulaakissa on täysin koroton ja täysin kuluton rahoitusvaihtoehto, hyödynnän sen ja teen rahoitussopimuksen.

Käteismaksukin on rahoitus omasta pussista, ei siinä tarvii nyt vetää mitään kateuskorttia esiin.
Jos mulla on käteinen lopussa, samalla tavalla tarviin rahoitusta mopottimen ostolle, jos sellaista tarviin, otan aina sen edullisimman vaihtoehdon.

tonttuj, et kai vaan kuulu siihen 7% koron sakkiin? :itkupilli:

Jos nyt sinä vastaisit siihen sulle esitettyyn kysymykseen vaan.

Back