• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajovaloksi H4 Led?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lauri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Philipsillä on näköjään led-lamppuja valikoimissa.

Onko tämä katulaillinen?

"Of course, it's a simple, unavoidable physical fact that there's no such thing as a retrofit bulb of one technology (such as LED) that maintains perfect functionality in all headlamps designed to take a bulb of a different technology (such as halogen), but the Philips LED 12953BWX2 comes massively closer to that goal than any other LED or HID retrofit bulb. Still, this bulb is physically longer than an H4 halogen bulb, so it won't fit in small headlamps. Also, because of LED geometry, the bulb may produce more stray light (above the low beam cut-off line) than the original halogen bulb in headlamps that don't have a bulb shield built in, so that's worth watching for. And the extra brightness makes it extra critical that the headlights be aimed correctly."
 
ja kuukelin käännös Tietenkin se on yksinkertainen, väistämätön fyysinen että ei ole sellaista asiaa kuin jälkiasennus lamppu tiettyä teknologiaa (kuten LED), joka ylläpitää täydellistä toimivuutta kaikissa hehkulampulta ottaa lamppu erilaista tekniikkaa (kuten halogeeni), mutta Philipsin LED 12953BWX2 tulee massiivisesti lähemmäksi tätä tavoitetta kuin mikään muu LED tai HID jälkiasennus polttimo. Silti, tämä lamppu on fyysisesti pidempi kuin H4 halogeenilamppu, joten se ei sovi pieniin valaisimiin. Lisäksi, koska LED geometria, lamppu voi tuottaa enemmän hajavaloa (edellä lähivalot valorajan) kuin alkuperäinen halogeeni polttimo ajovalaisimia, joissa ei ole polttimo kilpi rakennettu niin, että kannattaa katsomassa. Ja ylimääräinen kirkkaus tekee ylimääräistä tärkeää, että ajovalot suunnataan oikein. "
 
Kyllä täällä nyt pelotellaan vaikka millä valokuvion särkymisellä sun muulla.

Mä taidan kuitenkin laittaa 16 vuotta vanhaan BMW R1100GS pyörääni H4 led valot, jotka ovat ihan varmasti paremmat kuin pyörän omat alkuperäiset surkeat lamput.
Suuntaan ne vaan sitten niin, että eivät häikäise ketään.

Tärkeämpää minulle on itse asiassa se, että muut näkevät minut.
Siksi minulla on jo kaksi LED huomiovaloa kaatumaraudoissa leveällä toisistaan.
Kun pyörälläni on "leveyttä" valojen kanssa, niin silloin muiden on helpompi arvioida pyöräni etäisyyttä ja nopeutta paljon paremmin.

Kuinka moni oikeasti ajaa pimeällä niin usein, että tarvitsee viimeisen päälle olevan valokuvion?
 
Kuinka moni oikeasti ajaa pimeällä niin usein, että tarvitsee viimeisen päälle olevan valokuvion?

tuskin kovinkaan moni.. ja sitten vielä ne jotka käyttää pitkiä jatkuvasti ,niin niiltä edes vilkkua huomaa ajon aikana, onneksi ne ovat vähenemään päin..

itsellä lisäpitkät gessussa, hirveän paljon ei tule pimeällä ajettua, mutta kyllä ne silti valaisee mukavasti loppukesällä tai jos eteläsuomessa ajelee yöaikaan kesälläkin, pohjoisemmassa kun kesällä valoa riittää jo muutenkin kohtuudella kesäöinä.

vaan jos se hirvi siellä tien laidassa on, niin mukavammin sen silmä sieltä heijastaa esiin, kun kunnolla valoa..
 
Kuinka moni oikeasti ajaa pimeällä niin usein, että tarvitsee viimeisen päälle olevan valokuvion?

Aivan. En edes muista, milloin olen tarvinnut pitkiä valoja mp:llä ajaessani (siis ajamiseen, enemmän sitä väläytystoimintoa on tullut käytettyä eikä sitäkään kuin kerran vuodessa). Ajan lähinnä valoisan aikaan ja Suomessa maaseudulla pyrin välttämään myös niitä hämärän aikoja, jolloin hirvien sanotaan liikkuvan mielellään. Hirviin nyt ei valoilla ole vaikutusta, mutta esim. sivutieltä tulevan traktorin kuskin huomion voisi ehkä tavoittaa paremmalla ajovalolla helpommin.

Pekka, jos löytyy joku uskottava vaihtoehto jota myydään vain 2kpl paketeissa niin voitaisiin ostaa sellainen puoliksi? (uskottavuuden lisäksi hintakin saisi olla sopiva. esim. se Philipsin malli hirvittää vieä hinnan suhteen..)
 
Tuolla on juttua kuvien kera:
http://www.moottoripyora.org/keskus...720-Päävaloksi-CREE-LED-it?highlight=cree+led

Laitoin samanlaisen omaan pyörääni. Tuuletin on ISO, että se pitää ottaa huomioon.
Valokuvio on ehkä vähän leveämpi kuin normipolttimolla, mutta tarkkarajainen, ei ole hajavaloa juuri yhtään. Kuvakin olisi, mutta sivusto ei hyväksy sen kokoa.

Toiseen pyörään laitoin nyt tuon:
http://www.ebay.de/itm/191276667855
Mahtuu paremmin, käytännön kokemusta ei ole vielä.
 
Kyllä täällä nyt pelotellaan vaikka millä valokuvion särkymisellä sun muulla.

Mä taidan kuitenkin laittaa 16 vuotta vanhaan BMW R1100GS pyörääni H4 led valot, jotka ovat ihan varmasti paremmat kuin pyörän omat alkuperäiset surkeat lamput.
Suuntaan ne vaan sitten niin, että eivät häikäise ketään.

Tärkeämpää minulle on itse asiassa se, että muut näkevät minut.
Siksi minulla on jo kaksi LED huomiovaloa kaatumaraudoissa leveällä toisistaan.
Kun pyörälläni on "leveyttä" valojen kanssa, niin silloin muiden on helpompi arvioida pyöräni etäisyyttä ja nopeutta paljon paremmin.

Kuinka moni oikeasti ajaa pimeällä niin usein, että tarvitsee viimeisen päälle olevan valokuvion?

Kyllähän sitä joutuu pimeällä ajamaan noin 10 000 km vuodesta joko töihin yöllä tai töistä kotiin yöllä, 75km sivu. Ja meillä ei pääse nauttimaan yöttömästä yöstä kun aina on yöllä pimeää. Itse olen helpottanut matkan tekoa kahdella H4 lisävalolla mutta lisä ei olis pahitteeksi kumminkin noita kauriita ja villisikoja sen verran paljon aamuöisin liikkeellä.
 
Yhden muutoksen voisi tehdä joka tapauksessa riippumatta siitä mitkä tuikut on käytössä: lampulle uudet, paksummat johdot suoraan akulta, uudet releet ja vanhat johdot vain ohjaukseen. Tällä tavalla saa n 1V tai vähän päälle lisää jännitettä lampulle.
Tästä löytyy ohjekin, jos haluat niin laita yv:tä.
 
Noita Cyclopseja kannattaa ainakin välttää, nehän on toteutettu ihan päin peetä, niissä ledit on sivuilla, mistä johtuu tuo omituinen valokuvio. Normi H4 valaisimessa lyhyt valo lähtee polttimosta ylös ja heijastetaan heijastimen yläosasta eteen ja alas. Pitkä valo lähtee polttimosta alas ja heijastetaan heijastimen alaosasta eteen, Cyclopsilla ei siis ole mitään mahdollisuutta toimia oikein. Periaatteessa hyvin tehdyn ledin ei pitäisi rikkoa valokuviota, mutta ongelmaksi voi muodostua suuremmasta valovirrasta johtuva suurempi hajavalon määrä, näistä H4 valaisimista kun aina tahtoo tulla jonkin verran hajavaloa.
 
Noita Cyclopseja kannattaa ainakin välttää, nehän on toteutettu ihan päin peetä, niissä ledit on sivuilla, mistä johtuu tuo omituinen valokuvio.

Ledit tosiaan näkyvät olevan sivuilla, mutta ei sellainen rakenne automaattisesti tarkoita että olisi "toteutettu päin peetä". Näkyvät olevan ledit sivuilla myös Philipsin versiossa, niistä löytyy kunnollisia lähikuvia xenondepotista, jutun puolivälin paikkeilta:

http://www.xenondepot.com/Philips-12953BWX2-H4-LED-Bulb-Review-s/62.htm

Tuosta tekstistä on vaikea sanoa, onko se aito review vai xenondepotin mainosmateriaalia. Mutta siellä olevista asennuskuvista näkee, että tuon lampun jäähdytysratkaisukin näyttäisi olevan sieltä parhaasta päästä.

Cyclopsin lampuista en löytänyt lähikuvia, joten niistä on vaikea sanoa onko niissä lyhyiden valojen ledien alla samanlaiset "puolikupit" kuin philipseissä. Ebaystä löytyi kuvia kiinalaisista vaihtoehdoista, joita mainostetaan Philipsin ledeillä ja niissä vastaava rakenne on.
 
Ledit tosiaan näkyvät olevan sivuilla, mutta ei sellainen rakenne automaattisesti tarkoita että olisi "toteutettu päin peetä". Näkyvät olevan ledit sivuilla myös Philipsin versiossa, niistä löytyy kunnollisia lähikuvia xenondepotista, jutun puolivälin paikkeilta

Ledit voivat olla sivullakin, jos lamppu on muuten hyvin tehty. Esimerkiksi tuossa Philipsin ledissä on heijastin, joka kääntää lyhyen valon valaisimen yläosaan, Cyclopsissa tuollaista heijastinta ei ole.
 
Löytyi juttu jossa ledien suuntaa on kommentoitu molempien vaihtoehtojen osalta; http://advrider.com/index.php?threa...educe-glare-this-is-the-one-you-want.1080510/

Tuon mukaan ylös/alas suunnatut ledit toimivat pyöreässä umpiossa, mutta eivät suorakaiteen mallisessa kuten esim. honda st1300:ssa on. Sen mallinenhan R1100RT:n umpiokin on. Sivusuuntaan osoittavilla ledeillä olevat taas toimivat tuon jutun mukaan kaikissa umpiossa, mutta niissä pitäisi olla lyhyitä valoja varten ne mainitut heijastimet. Ja yleensä ei ole:

Kävin läpi suuren määrän ebayn ilmoituksia. Melkein kaikki sieltä löytyvät lamput on jollakin tapaa väärin suunniteltuja näillä kriteereillä, ei ole niitä pikkuheijastimia ledien vieressä tms. Joku yksittäinen poikkeuskin löytyy, mutta paljoa tarjontaa ei taida olla. Ehkä tuo osoittaa kiinalaisen kopiosuunnittelun epäperusteellisuutta?

Pitänee jatkaa etsimistä, tai odottaa vielä tilanteen kehittymistä eli parempien ja halvempien tuotteiden tulemista markkinoille.
 
Eräs kaveri on laittanut omaan pyöräänsä tuollaisen (ensimmäinen linkki)

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=913440528775025&set=gm.1064917436905633&type=3

http://www.ebay.com/itm/33143047281...l?_from=R40&_sacat=0&_nkw=331430472818&_rdc=1

Tuossa ei ole mitään tuuletinta, vaan hoidetaan se jäähdytys muulla tavoin. 2 LED:iä, toinen ylös ja toinen alas?

Kiinnostaisi kovasti. Yritin kysellä kuinka paljon haja-valoa tulee, ei vielä vastannut.

Lisäys:
Meni tilaukseen! Tulee näköjään postikuluittakin...saas nähdä :) Konkreetisesti?

Versyksessä on kuulemma jokin "metallinen ohjain"? joka ohjaa valon oikein. Yritän laittaa tänne ennen-jälkeen kuvia kun on valmis.
 
Viimeksi muokattu:
Mites jengi on laitellu etulamppuun ledejä viime vuosina ? Kannattaako panostaa esim. Philipsin laatuun, hinta on tosiaan aika suolanen... ja noita ku myydään vaan pareittain ja itellä ainakin vaan yks pyörä :grin:

Vai onko nykypäivänä tollaset halvemmat (30-50e) ledivalot jo ihan käypää tavaraa, mitä nyt Motonetistä tai eBaystä löytää ??
 
Kiinnostais FZ6 S2:een vaihtaa LED:t. Onko kukaan kokeillu kyseiseen kaksipyöräiseen? Olikos lyhyet H4 ja pitkat H7:lla tässä mopossa?
 
Ainakin -07 mallin V-Strommiin oli ledivalojen (H4) vaihtaminen hyvin suoraviivainen homma. Mitään modauksia ei tarvittu.
Valojen suuntausta täytyy vielä tarkentaa ja varmistaa ettei häikäise vastaantulijoita. Pitää käydä testaamassa kunhan tulee pimeää.

Polttimosetti Motonetistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300037/Led-Vision-LED-polttimo-H4-8Plus-dual-beam-2-kpl

Jos tuntuu ettei toimi hyvin niin pitää vaihtaa takaisin normi H4-polttimot.
 
Back
Ylös