Ajovinkkiä aloittelijalle?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lehtijussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin ja takaa nostin paineet 2.55 kiloon. Yksin ajaessa pitkittäis urat ei tuntunut, mutta kakspäällä muljautti.
Kyllä nuo pitkittäisurat täälläkin vähän muljauttelee, taitaa kuulua asiaan. 2-päällä jousitusta jäykemälle, muuten tulee "notkumista" ja ohjattavuus kärsii.

Ei hitto viittiny satasen tielle kakspäällä tällä kokemuksella. Kesä vasta alussa niin haetaan ny vaan ensin sitä tuntumaa pienemmillä teillä..

Kattelee vaan joitain rauhallisia teitä joissa voi kokemusta kartuttaa. Aika nopsaan se 100 menee siinä kuin 80.
Tarkkana tietty pitää olla... AINA
Meilläkin emäntä ensi kertaa pyörän kyydissä tänä keväänä, ei siis ikinä ennen ollut.

Alkuun mentiin hissukseen muutama pätkä. Nyt jo tulee mukanan kivasti, eikä satanenkaan tunnu pahalta. Siis emännän mielestä, vaikka ensi alkuu sanoi ettei ollut enää kivaa. Tässä auttoi kun hankittiin kunnon ajoasu. Ei pääse tuuli vaatteita riepottelemaan yms...
Pe heitettiin 150 km lenkki, pikkutetiä ja isoa tietä (100 km/h) takasisin.
La käytiin Raumalla kahvilla.

Eilen illasta kokeilin pokkaria viideon tekoon. Ajelin yhden nätin pätkän täällä Oriveden suunnalla.

Yllätyin kuvanlaadusta, todella hyvä.
bowdown.gif
  Miten toteutit tuon?
Eikä tiessäkään paljon moittimista.  
sport05.gif
 
Pers.. heestä nöi halkeemat(pitkittäiset) rönnin jäkeen on kaa pahoja ja sitten paikka paikoin kun käännytään Längelmäelle päin. Tulee mopoiltua mökille sitä kautta muuten on mukavat tiet.
062802jumpie_prv.gif
 
Olet Lehtijussi varmaan kuullut, että jotkut sahaavat pleksin matalammaksi (handyman tyypit). Burgeriinhan saa myös tosimatalan pikkupleksin lisäosana.

(joo, ei ole meikkistä näkynyt talvella, mutta tiellä ollaan saman mopon kaa)
 
Juu, Kymcolle teinkin lyhennöksen. http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....=107740

Otin burgerin pleksin pois niin suhinat tietty tasaantu, tuulenpuuskat ottaa kuitenkin edestä ja sivusta, hyvä ettei....
033102ass_1_prv.gif

Pleksi paikallaan ja "tyyny" persuustan alla -ei sekään hyvä.

Eli kyllä se taitaa olla paras  mennä nykyisellään. ..ainakin toistaiseksi.
smile_org.gif
 
Itse ajelin viime syksyn maxilla ilman takaboxia, kun en sellaista omistanut. Talvella ostin boxin ja asensin kiinni. Sen jälkeen olen ajellut pelkästään boxin kanssa. No yks kaunis päivä otin sen pois kun ajattelin että testataas vaikuttaako se paljon tuuleen. Yllätys oli suuri, kun sai todeta että maxista tuli paljon rauhattomampi ilman boxia. Kaikki tuuli niin sivu kuin vastatuulikin ravistelu paljon enemmän.

Boxi perässä ilmeisesti vastatuuli heittää hienommin skootterin yli ilman että tekee minkäänlaisia pyörteilyjä. Tuulitunnelissahan tuo olisi kiva nähdä miten totuus on. Mutta heti kun laitoin boxin takaisin kiinni, ajaminen muuttui taas rennommaksi.

Jatkossa boxi siis saa pysyä perässä. Onhan se kieltämättä näppäräkin kun mukana on kokoajan 100 litraa kuljetustilaa. Takaboxiin mahtaa hienosti ruokakassi ja muuta lisäksi. Tai kaksi umpikypärää.

Sulla Lehti Jussi ei tainnut olla burgerissa boxia vai oliko? Suosittelen hankkimaan mustan tyylikkään boxin ja vaikka lisäjarruvaloilla jos haluaa viimisenpäälle.
 
Sulla Lehti Jussi ei tainnut olla burgerissa boxia vai oliko? Suosittelen hankkimaan mustan tyylikkään boxin ja vaikka lisäjarruvaloilla jos haluaa viimisenpäälle.
Heheh, hyvä muisti sulla. Olihan siitä aikaisemmin puhetta että samanlainen boxi ku sulla..
biggrin.gif


Piti kans kokeilla ilman boxia, ja kokeilinkin. Burgerin kanssa en huomannu mitään eroa, niin saa boksi olla jatkossakin aina paikallaan.
 
Sulla Lehti Jussi ei tainnut olla burgerissa boxia vai oliko? Suosittelen hankkimaan mustan tyylikkään boxin ja vaikka lisäjarruvaloilla jos haluaa viimisenpäälle.
Heheh, hyvä muisti sulla. Olihan siitä aikaisemmin puhetta että samanlainen boxi ku sulla..
biggrin.gif


Piti kans kokeilla ilman boxia, ja kokeilinkin. Burgerin kanssa en huomannu mitään eroa, niin saa boksi olla jatkossakin aina paikallaan.
Hehee
biggrin.gif
No perskeles niinhän se olikin sama boxi. Näin sitä dementtia alkaa lähestymään
smile_org.gif
 
Ajovinkkiä. Viime kesänä jäi villikissa Burgmanin alle. Muistin silloin juuri saadun opin ettei kannata pahemmin kissan takia jarrutella. Etupyörä meni kissan kallon yli ja pyörä pomppasi ilmaan. Puoli rengasta asfaltin ulkopuolella kaarteen läpi ja selvisin. Vauhtia oli n. 100 km/h.
Äsken tulin kaverien luota ja kissa juoksi eteen. Hätäjarrutus ja helkkari kun oli lähellä lippaamista. etupyörä lukittui hetkeksi ja muutaman kerran puolelta toiselle sahaamista. Kypärä onneksi niin tiukka ettei edes hiukset nousseet pystyyn. Ja pysyin pystyssä. Kissa säilytti kaikki yhdeksän henkeään.

Siis. Ei todella kannata kissan takia jarruttaa. Kannattaa pitää kunnolla sarvista kii ja keskittyä pystyssä ja tiellä pysymiseen.
 
Tässä miettiny että jos tulee äkkitilanne eteen.. tai vaikka vähemmänkin nopee, niin kuinka nopeasti noi meikäläisen kätöset edes löytää jarrukahvoille.
Ajellessa kuvitellu erillaisia paniikkitilanteita ja tehnytkin tämän tästä jarrutusharjoituksia, jotta ne kahvat löytyis sitten kun joku kurvaa eteen...

No viime lauantaina oltiin emännän kanssa ajelulla, niin eikös siinä yhdessä mäessä kissa hyppää ojanreunalta suoraan eteen.. Ennen kun edes kunnolla tajusin mitä tapahtu, oli sormet kahvoilla painamassa kumpaakin jarrua yhtä aikaa.
Väistämään en olisi alkanut, pyörä ja kyytiläiset yli 300 kg ja vauhtia 80 km/h, kissa pienikokoinen.. ennemmin ajan suoraan kun yritän pujotella voimakkaasti takapainoisella skootterilla.. ja tällä ajokokemuksella.
Kissaa "kiitin" hyvästä opetuksesta.
Sekin on pidettävä mielessä että seuraavalla kerralla voi iskeä paniikki...
 
Itsellä tuli tänään myös tilanne päälle. Nokian kolmenkulman ympyrässä oli öljyä pitkä vana. Siinä sitten pajuvitsan paksuisella teräspohkeella otettiin asfalttia vastaan kun eturengas lähti liirtoon. Sain kuin sainkin pidettyä pyörän pystyssä ja samantien soitto 112:seen että lähettävät palomiehet putsaamaan öljyjä pois.

Kaverille soitin myös. Hän sanoi että siitä oli jo puolen päivän maissa uutisissa. No itse en ollut huomannut moista uutista. Kurvasin kotiin vielä saman ympyrän kautta ja siellä ne palomiehet ilmeisesti toista kertaa levittivät turvetta tielle harjat kädessä.

Varokaa kyseistä ympyrää. Melko paljon sitä öljyä siellä oli ja kymmeniä metrejä.

Melkein voisin vaihtaa nimimerkkini tämän jälkeen teräspohkeeksi. Kyllä sydän hakkasi sen jälkeen pitkän aikaa.
 
Se on perhanan luikasta tuo öljy. Männävuonna oli Oulussa keskustan pohjoisessa alikäytävässä kai kaivinkone tms. lurauttanut öljyt tielle ja kun se oli vähän siinä levinnyt autojen renkaissa, niin sai Vespalla ajella tosissaan kieli keskellä suuta ja jaloilla tukea ottaen. Ja heti tilaisuuden tullen pieni mutka hiekalle, että sai renkaat puhtaiksi.
 
Ajovinkkiä. Jarrutuksessa paras teho saadaan kun jarrutus aloitetaan takajarrulla "miljoonasosasekuntia" ennen etujarrua. Liikkuvan poliisin mp-poliisi opetti näin ja on tehokas tapa.
 
Ajovinkkiä. Jarrutuksessa paras teho saadaan kun jarrutus aloitetaan takajarrulla "miljoonasosasekuntia" ennen etujarrua. Liikkuvan poliisin mp-poliisi opetti näin ja on tehokas tapa.
Totta. Sillä saadaan takapää tiukasti tiehen ja jarruvoimaa ennen kuin etujarru etupainollaan ryhtyy nostamaan takapäätä. Tehokasta. Autokoulussakin opetettiin tuo.

Tosin itselläni takajarruvipu jarruttaa taka- ja etujarrua molempia. Jonkinlainen haaroitin joka jakaa paineen? Onko yleinen maxeissa? Itselle oli tuntematon käsite ennen maxia.
 
Siis jo kissa tai orava tulee tielle, turvallisinta on vaan lisätä kaasua ja tähdätä päälle;

Vitsi vitsi. Työkaveri muuten ajoi autolla edessä ajavan perään, kun tämä etummainen jarrutti väistääkseen oravaa. Kyllä se niin on, että lehmää pienempää ei kannata väistellä.
 
Pitkästä aikaa kakspäällä..

Mehän ollaan ajettu siten että muija nojailee takaboksiin ja pitää sivuista kiinni, ite ajan... vissiin vähän etukumarassa, eli meidän väliin mahtuis vaikka anoppi jos se olis vielä hengissä.

Nyt ajettiin niin että kyytiläinen piti kuskista kii (vyötäröltä) ja kuski suorin käsin ja selin, eli väliin mahtu enää se anopin henki korkeintaan.

Tuntuma oli kuin yksistään ajais, oikeistaan parempi. Tuulikaan ei enään riepotellu vaikka oli miltein myrskyn luokkaa.. ensimmäistä kertaa tuntu oikeesti mukavalta kaksin ajo.
 
muistaa vaan tuulisella ilmalla, ja rekan vastaan tullessa olla mahdollisimman rento. Vartalonjäykkyys heijastaa kaiken, miten pyörä käyttäytyy..
 
Tohon tuulen/avoviiman rieppotteluun tottuu kun ajaa vaan paljon yli 80km/h teitä. Ite ajelen pientä nakupyörää, niin aloittelevana pelotti melkee ajaa 80km/h, sen jälkeen kun itseään tarpeeksi paljon kiusasi niin enää ei tunnu enää missään. Pahatkaan tuulet ei haittaa enää, pyörä vähän hakee suuntaa kaistalla mutta ei sitä ite edes huomioi.
 
Lehtijussi sanoi:
Nyt ajettiin niin että kyytiläinen piti kuskista kii (vyötäröltä) ja kuski suorin käsin ja selin, eli väliin mahtu enää se anopin henki korkeintaan.

Näinhän sitä kuuluis kyytiä. Kuskin ja kyydittävän pitäis muodostaa yks tiivis paketti. Hyvin oivallettu siis!
 
Back
Ylös