Akku ja talvi - kysely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten akku kannattaa talven aikana säilyttää?

• Pyörä syksyllä talliin ja keväällä pois. Akulle ei tarvitse tehdä mitään.

Ääniä: 16 16,7%
  • Ladataan kerran keväällä ennen ensimmäistä ajoa.

Ääniä: 17 17,7%
  • Ladataan 2-6x talven aikana tavallisella laturilla.

Ääniä: 31 32,3%
  • Pidetään akku kiinni ylläpitolaturissa (äly) koko talvi.

Ääniä: 15 15,6%
  • Jollai muullai, kerron viestissä.

Ääniä: 17 17,7%

• Ääniä yhteensä
    96
Meidän mopot talvehtivat lämmittämättömässä omakotitalon autotallissa. En irrota kaapeleita tai akkuja. Lataan älylaturilla pari- muutaman kerran talvessa. Pyörissä on latausliitin. Laturin täysi-valo syttyy jokseenkin heti, joten akku ei vajene säilytyksessä. Keväällä sitten käyttää vielä laturissa ennen starttia. Talvella en käynnistele. Syksyllä stabilointiaine bensan sekaan, mutta lieneekö sillä suurta merkitystä. Vuosikymmenten otannalla kylmässä tallissa säilytetyllä ei ole ikinä ollut mitään starttausongelmia keväällä, mutta lämpimässä säilytetyssä on ollut.

Akku on sen verran hankalassa paikassa, joten asensin Ctekin latauspiuhat napoihin ja lataan liittimen kautta n.kerran kuukaudessa. Olen yhden akun tuhonnut toisen merkkiselllä "älylaturilla" ja se riitti opetukseksi.

Satula irti ja yleismittari akun viereen. Autotallissa (n. +10) käydessä tarkistetaan ajoittain jännite. Jos alentunut, niin älylaturi kiinni noin vuorokaudeksi. Keväällä ennen käyttöönottoa laturi vuorokaudeksi kiinni.

Edellistalvena akku tyhjeni yllättäen jostain käsittämättömästä syystä. Tokeni siitä älylaturilla ja on toiminut koko tämän kauden ihan normaalisti. Akkuna BMW:n oma geelisellainen.

Mulla on tapana syksyllä ladata mopon akku ja laittaa talvehtimaan pakastearkkuun. Ei ole tarvinnut paljon akkuja mopoihin vaihdella, eli aivan toimiva tapa on ollut. Mopot mulla on aina tallissa kun eivät ole tienpäällä, eli eivät yövy taivaan alla kesäisinkään muuta kuin reissussa.

Pyörä kylmässä hallissa akku kiinni. Akun navoissa Ctex:n piuhat( pikaliitin johdon päässä) kiinni ja johto tulee satulan alta näkyviin. Kun talvella sattuu lämpimämpiä kausia(yli nolla lämpötiloja), niin pistän ylläpitolaturin kiinni päiväksi pariksi. Akulla(Yuasa) ikää nyt seitsemän vuotta ja hyvin pelittää.

Ohjekirjan mukaan, jos pyörä on käyttämättä, on annettava valtuutetun huoltoliikkeen ladata akku 4-5 kuukauden välein. Pieniä logistisia haasteitahan tuohon liittyy varsinkin jos akku on pyörässä kiinni (sitähän ei itse saa irrotella). Mutta mitäpä emme tekisi, jotta takuu säilyy ja ajaminen on turvallista.

Akku irti ja hylly. Hyvin on toiminut viimeiset vuodet ja mp lähtee hyvin käyntiin keväällä.

Ohjekirjan mukaan, jos pyörä on käyttämättä, on annettava valtuutetun huoltoliikkeen ladata akku 4-5 kuukauden välein. Pieniä logistisia haasteitahan tuohon liittyy varsinkin jos akku on pyörässä kiinni (sitähän ei itse saa irrotella). Mutta mitäpä emme tekisi, jotta takuu säilyy ja ajaminen on turvallista.

Voihan sillä huoltoliikkeellä olla vaikka talvisäilytyspalvelukin. Akku pysyy kunnossa ja saattavat vielä tarkastaa keväällä rengaspaineetkin, jotta kauden voi aloittaa turvallisesti.

gessun akku paikoillaan talven yli viileässä tallissa ja ehkä kk välein ctekissä kiinni yön yli. xx:n ja ajettavan ruohonleikkurin akut mökillä viileässä portaikossa ja joskus silloin tällöin ctekissä yön yli. hyvin ovat toimineet.

jos sen älylaturin laittaa kiinni talveksi pysyvästi, niin katsokaa että laturi on sellainen joka jatkaa latausta, jos sähköt käy talossa poikki. jotkut mallit menevät pois päältä kun sähkökatkos iskee.

Akku irti ja hyllyyn. Pari kertaa talvessa laturiin hetkeksi. Busan akku kesti tällä tekniikalla 6 vuotta.

En ole jaksanut Kotarin akulle tehdä mitään. Jos se on jossain kohtaa ollut kk käyttämättä niin olen käynyt sen verran starttaamassa että öljyt menee yläkertaan.
Joskus otin pois ja latailin mutta näyttää ne ilmankin kestävän.

Back