akku kokeilu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bemisti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

bemisti

New member
Minäkin tunnen monia tapauksia, Että akku kestää pyörässä 2-3.v Kumma homma, Kausi luontoisessa käytössä ( veneet ) Akut kestää pitempään, Sähkömies sanoi minulle että akku onkin hyvä säilyttää kylmässä, Tiedä häntä ? Akun osto minullakin r 1100 rt vm 96 Sama naksutus, Voltteja 12,3 amppeereista en tiedä ei kalustoa mitata. No ensi syksynä akku hankeen talveksi. Anteeksi kirjoitus virheet,                 ( kansakoulu ) Pohjalla mennään.
wink.gif
 
Talvella kun esim. Ctec-laturia käyttää kiinni, niin kestää pidempään, kun ei mene täysin tyhjäksi....
 
Akku kestää kyllä 5 ... 10 vuottakin kunhan se pidetään talvella latauksessa. Ei ole mitään erityistä syytä, miksi joku kunnon akku kuten Yuasa hajoaisi aikaisemmin, käyttö sentään on paljon pienempää kuin vaikka autossa. Tosin joissakin prätkissä kuuluu latausjännite olevan ylhäällä - esim. 16 volttia - ja sellaisellä keittää kyllä akun kuin akun muutamassa vuodessa. Oikea latausjännite kun pitää olla luokkaa 14.3 volttia.  +- muutama sata millivolttia.

Omaan autoon vaihdoin talvella akun, jolle oli tulossa 10 vuotta täyteen. Siinäkään ei ollut varsinaista ongelmaa, mutta yhden ainoan kerran kuulosti startti vähän vaivaiselta, enkä viitsinyt jäädä odottelemaan startin pelkkää "klik"-ääntä jonakin kauniina pakkasaamuna.
 
Akku kestää kyllä 5 ... 10 vuottakin kunhan se pidetään talvella latauksessa. Ei ole mitään erityistä syytä, miksi joku kunnon akku kuten Yuasa hajoaisi aikaisemmin,
Koskaan en ole pitänyt akkua talvella (= siis talvea) latauksessa, irrottanut ainoastaan maakaapelin ja ladannut akun talven aikana yleensä vain kerran.
Edellisessä pyörässä akku kesti tällä menetelmällä 6 vuotta, eikä se itse asiassa loppu ollut silloinkaan.. Kunhan pitemmälle reissulle lähtiessäni harmien välttämiseksi vaihdoin.


Viime talvi oli poikkeus, eli talvi meni geeliakulla ilman latailuja. Vähän niin arvelinkin, sillä akkuammattilainen kertoi minulle geeliakkujen itsepurkautumisen olevan huomattavasti pienempää kuin perinteisten avoimien akkujen. Kertoi myös, että kunnossa oleva, täyteen varattu geeliakku kestää varastointia vaikka vuoden ilman latausta.

- Kun syksyllä laitoin mopon seisomaan otin maakaapelin irti ja mittasin akun jännitteen, se oli 12,8 volttia.

- Vuodenvaihteessa mittasin uudelleen ja edelleen näytti 12,8 v

- Kun tuossa huhtikuun alussa otin mopon liikenteeseen, niin se sama 12,8 v lukema oli mittarissa, eli täysi akku ja eikun mopo tulille
smile_org.gif


Miksi siis (mahdollisesti) pilata akku pitämällä sitä ylläpitovarauksessa ~puoli vuotta...?
 
Ainakin Guzzissa akku on sellaisessa paikassa että sen hajottaa sekä lämpö, että tärinä. Ja olen vahvasti sitä mieltä että sama homma tappaa muidenkin pyörien akut sen lisäksi että useimmiten ovat kohtalaisen pienikokoisia.
cool.gif
 
sanoi:
Miksi siis (mahdollisesti) pilata akku pitämällä sitä ylläpitovarauksessa ~puoli vuotta...?

Ei sitä akkua tartte koko aikaa latauksessa pitää, riittää parikin varauskertaa talvessa. Tyhjentynyt geeliakku on finito.

Jos säilytyksessä akun napajännite on 12.6V, se on täysi ja jos 12.0V, akku on käytännöllisesti katsoen tyhjä! Tyhjän akun sulfatoituminen tekee siitä selvää.
 
Mulla ainakin meni tossa geeliakku piloille,kun oli talven yli lataamatta,ei herännyt enää henkiin.
 
Miksi siis (mahdollisesti) pilata akku pitämällä sitä ylläpitovarauksessa ~puoli vuotta...?
Itellä ollut Mopo laturissa kiinni viimeiset kolme vuotta aina kun se ei ole tien päällä. Ei ole akku osoittanut merkkejä happanemisesta. Eli kun ajan tuon talliin, napsahtaa samalla laturin johto töpseliin. CTEK siis valvoo ympäri vuoden akkua. Aina välillä tuossa valo vilkahtaa kun jännite alittaa latausrajan.

KUNNOLLISELLA ylläpitolaturilla ei ole pelkoa akun ylilatailusta.
 
Akku kestää kyllä 5 ... 10 vuottakin kunhan se pidetään talvella latauksessa. Ei ole mitään erityistä syytä, miksi joku kunnon akku kuten Yuasa hajoaisi aikaisemmin,
Koskaan en ole pitänyt akkua talvella (= siis talvea) latauksessa, irrottanut ainoastaan maakaapelin ja ladannut akun talven aikana yleensä vain kerran.
Edellisessä pyörässä akku kesti tällä menetelmällä 6 vuotta, eikä se itse asiassa loppu ollut silloinkaan.. Kunhan pitemmälle reissulle lähtiessäni harmien välttämiseksi vaihdoin.


Viime talvi oli poikkeus, eli talvi meni geeliakulla ilman latailuja. Vähän niin arvelinkin, sillä akkuammattilainen kertoi minulle geeliakkujen itsepurkautumisen olevan huomattavasti pienempää kuin perinteisten avoimien akkujen. Kertoi myös, että kunnossa oleva, täyteen varattu geeliakku kestää varastointia vaikka vuoden ilman latausta.

- Kun syksyllä laitoin mopon seisomaan otin maakaapelin irti ja mittasin akun jännitteen, se oli 12,8 volttia.

- Vuodenvaihteessa  mittasin uudelleen ja edelleen näytti 12,8 v

- Kun tuossa huhtikuun alussa otin mopon liikenteeseen, niin se sama 12,8 v lukema oli mittarissa, eli täysi akku ja eikun mopo tulille  
smile_org.gif


Miksi siis (mahdollisesti) pilata akku pitämällä sitä ylläpitovarauksessa ~puoli vuotta...?
JOvvain...
sport05.gif


Joo, J@ck puhuu asiaa.....mulla ol VARTA;n 30 Ah:n akulla K100RT:ssa 10 vuotis synttärit maaliskuussa,,
062802jumpie_prv.gif


ja edelleen mennään.......kerta-pari latausta talvella ja ihan tavallisella auto- (Matti-) laturilla (siis se keltainen iso muovimötikkä, kaikki tietää..)

sport05.gif
 
osallistun vaikka erimerkillä mennään. Allekirjoittanut pilasi uuden akun päästämällä sen liian tyhjäksi. Ei sitten ottanut virtaa vastaan enään.
 
Vaihdoin Vartan vesi/happo akun, Exiden Geeli akkuun (ilman BMW logoa) 3 kesä menossa, ladattu kerran talvessa, näin keväällä CTEK älylaturilla. Ei tarvitse availla katteita akun tarkisteluun. BMW R1100RS kellokaan ei ole saanut purettua akkua säilytyksessä! ABS pelaa! Muutoin hankala tapaus, mittojen mukaan ei käy monikaan akku! Akkuhäkkinen Hesassa tietää mikä sopii! BMW Kerhoalennukset hinnassa!
 
Hehee... Tää BMW-akkukeskustelu vetää melkein vertoja kaikille legendaarisille aiheille kuten

- Vääntö™ - onko sitä muissa kuin boksereissa ja mitä se bokserin vääntö oikeasti on?
- Delvac - kuinka kukaan hullu voi pistää mopoonsa traktorin öljyt - varsinkaan Bemariin!
- Vilkun kytkin (eikun tietysti kytkimet) - ei kai Bemaria voi ajaa, jos joka raajalle ei ole jotain vilkun kontrollointiin liittyvää tehtävää
- LT:n hengettömyys - kuinka kukaan voi ajaa moisella lootalla kun se ei linkoudu maatakiertävälle radalle kuten "esikuvansa" kilo-gixu - saati edes K1200S
- BMW:n perä - toimiiko uusien mallien "peräreikä" varmemmin kuin vanhojen 5000 tuhannen kilometrin välein totaalisesti itsetuhoutuva

No joo leikki leikkinä, pylly pois tyynyltä. Aikuisten oikeasti sillä onko akku geeli, hyytelö, suljettu huoltovapaa vai perinteinen vesiakku ei ole hirveästi merkitystä. Omalle kohdalleni on sattunut kaksi ALLE VUODEN ikäisen exiden geeliakun kuolemaa. Hauskinta oli, että valtuutettu BMW-huolto vaihtoi takuuseen alkuperäisen BMW-leimatuin akun YUASA:n "vesiakkuun" - JA IKINÄ AIEMMIN EI BOKSERI PYÖRITTÄNYT niin hilpeästi kuin tuolla akulla!
 
No en. Odottaa hyllyssä sitä kiinnipalamista... Laiska tekee näköjään vasta kun on pakko
wink.gif
 
Back
Ylös