• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Akkuasiaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Garba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Garba

New member
Heips! Vaihdoin jokin aika sitten GS1200 akun uuteen kun kaverinkin akku simahti kahden vuoden ikäisenä ja ajattelin etten jää tielle sen vuoksi.Nyt kun satuin tarkastelemaan vaihdettua akkua (Exide) niin panin merkille että molemmat päädyt olivat 'kuopalla' !!! Olisko niin että tämä olisi jonkunlainen merkki siitä että akku olisi tiensä päässä? Onko muilla samansorttisia huomioita?

Kari
 
En osaa tuosta kuopalle menosta sanoa, mutta oma kokemukseni noista geeliakuista on ollut sen suuntainen, että vaihdoin perinteiseen ns. loiskeakkuun.

Ensimmäiset kaksi geeliakkua ökähti kahdessa vuodessa ja sitten tulin järkiini. Totesin, että vielä tulee halvemmaksi ostaa uusi loiskeakku vaikka joka vuosi kuin geeliakkuja joka toinen tai kolmas vuosi. Nyt on menty tuolla perinteisellä jo kolme vuotta ja ihan hyvin pelittää vaikka tuota sähkörasitusta on sattunut mopooni kertymään ehkä hieman enemmän kuin lääkäri määrää...
biggrin.gif


Lisäksi geeliakku ei tahdo sietää ns syväpurkausta, jollaisen saa helposti aikaan jonkin lisähilputtimen päällejäämisellä. Esim. BMW:n ylläpitolaturilla on turha yrittää ladata tyhjentynyttä geeliakkua. Tyhjästä lataus on aloitettava jollain vähemmän alykkäällä laturilla ja kun jännite on jotain 10,8 - 11 volttia voi latauksen siirtää ylläpitolaturille. Oma kokemukseni oli, että geeliakun voi vielä ladata syväpurkauksen jälkeen, mutta se ei kyllä enää toimi entisenlaisesti.

Toki loiskeakku vaatii nestepinnan tarkistuksen kerran pari kaudessa, joka on tietysti oma vaivansa, jos akkuun käsiksi pääsy vaatii pyörän särkemistä.

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Geeliakut ovat asiakkaiden sumutusta.
Ei ne toimi MP-käytössä.
BMW on niitä vaihtanut takuuna ihan urakalla.
Luullaan, että mitä enemmän maksaa, niin sen parempi

Ei pidä paikkaansa.
Vanhat "loiskeakut" ovat ihan toimivia ja kestäviä ja edullisia.

Parempi vaihtoehto kuitenkin moottoripyöräkäyttöön on AGM akku eli suljettu huoltovapaa akku, jossa akkuhapot on sidottu lasikuitumattoon ( Absorbed glass mat battery )

Esimerkiksi Landport akuista on minulla erinomaisia kokemuksia.
Niitä saa esim. Heavisidelta ( http://www.heaviside.fi/page0001.aspx ) edulliseen hintaan.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
Eilen se sitten tapahtui.
Duunista lähtiessä startti sanoi vain "naks, naks".
Eikun mopo mäkistartilla käyntiin ja kehä III:n toiselle puolelle Biketeamin huoltoon kyselemään, että
eek.gif


Hyvää palvelua Biketeamin Helmisen Jarilta, noin 20 minuuutia siitä kun ilmoitin - mopo tuossa pihalla eikä lähde käyntiin,
voisitteko vilkaista - oli mopossa uusi akku paikollaan ja pelit taas ajokunnossa
bowdown.gif


Tuli sitten laitettua tuollainen Yuasan YTZ12S AGM akku.

Olihan tuo aika hinnakas, muttei toisaalta ollut aikaa ja mielenkiintoa lähteä kyliä
(ja Biltemaa) kiertelemään halvempien hintojen perässä.
Etenkin kun mopo jätti tavallaan tien päälle, eikä esimerkiksi kotiin.
Alkuperäinenkin Exiden akkukin oli AGM-tyyppiä, kesti reilut kolme vuotta ja kuoli varoittamatta yhtään mitään.

- Kari
 
No en ny tiedä. Se että akkua "syväpurkaa" on munmielestä kyllä vähän käyttäjän moka. Mikään akku ei oikeen kestä montaa "syväpurkausta" varsinkin jos ne sitten ladataan ajamalla, eli mopon omalla laturilla. Mullakin on R mallissa 700 watin laturi, eli parhaimmillaan laturi tuuppaa tyhjään akkuun noin 60 amppeerin virralla, ei sellasta mikään akku kestä kovin montaa kertaa.

Mulla on geeliakku toiminu ihan ok, ja nimenomaan vaihdoin sen siksi että pääsin eroon siitä huohotusletkusta ja katteiden/tankin poispurkamisesta akkuvesien tarkistuksen yhteydessä.

Se että akku "kuolee" ihan yllättäen, ei välttämättä ole minkään akkutyypin tyyppivika. Mulla on kuollu noita "loiskeakkujakin" ihan yllättäen (ei bemarissa). Yleisin vika on ollu sillan poikkipalaminen, eli akun sisällä kennoja yhdistävä virta "silta" on palanu tai katkennu muuten, jolloin tietysti akku kuolee laakista, saataa antaa jännitettä vielä ulos ihan hyvin, mutta ei anna virtaa starttaamiseen, eli ei kestä kuormaa.

Yleisohje munmielestä on että akkua ei saa päästää milloinkaan purkautumaan alle puoleen varauksesta (abaut 12.4V jännite). Ja jos akku on purkautunut, se pitää ladata pienellä virralla täyteen, ei ajamalla edellämainitusta syystä.
 
En väitä loiske-, geeli- ja AGM-akkujen eroista kovin paljoa ymmärtäväni, mutta sen verran omakohtaista kokemusta on, että geeliakkua ei puimuriin enää tule. Kaksi noita on minulle takuuna vaihdettu alle vuoden ikäisinä, kun kuolivat kesken ajon ilman ensimmäistäkään varoitustusmerkkiä. AGM ja loiskeakut ovat toimineet moitteetta. Ja pyörä muuten on aina Ctek'issä ylläpitolatauksessa, kun ei ole ajossa.
 
Geeliakut ovat asiakkaiden sumutusta.
Ei ne toimi MP-käytössä.
BMW on niitä vaihtanut takuuna ihan urakalla.
Luullaan, että mitä enemmän maksaa, niin sen parempi

Ei pidä paikkaansa.
Vanhat "loiskeakut" ovat ihan toimivia ja kestäviä ja edullisia.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Miten tuommoinen loiskeakku kestää GS-käytössä, kun pyörä makaa 20 min kyljellään, kun on paukut niin loppu ettei jaksa nostaa pystyyn?  
biggrin.gif


Karkaako happo huohotuksen kautta?

Nimim. "kokemusta on" (tuosta makuuttamisesta, akun pintaa en ole tarkastanut - vielä)
 
Tuli sitten laitettua tuollainen Yuasan YTZ12S AGM akku.

Olihan tuo aika hinnakas, muttei toisaalta ollut aikaa ja mielenkiintoa lähteä kyliä
(ja Biltemaa) kiertelemään halvempien hintojen perässä.
Mä ostin Motonetistä Euroglobe YTZ12S -akun. Maksoi 49 €. Hapotuksessa ja asennuksessa (gessuun) meni multa noin vartti. On kuuten samasta tehtaasta kuin Yuasa.

Helmisen Jari on kyllä asiahemmo!
bowdown.gif
 
Miten tuommoinen loiskeakku kestää GS-käytössä, kun pyörä makaa 20 min kyljellään, kun on paukut niin loppu ettei jaksa nostaa pystyyn?  
biggrin.gif
Eihän GS miehet nyt noin heikkoja voi olla, että makaavat 20 minuuttia kaatuneen pyörän vierellä.

Toi on oma moka, ei akussa ole mitään vikaa.
Ja voi sieltä jotain tulla uloskin tuollaisen episodin aikana.
Ei vaan satu tosi GS miehille tuollaista.

Opettele hyvä mies nostamaan pyörä ylös oikealla tekniikalla.

Siihen pystyvät naisetkin
http://www.youtube.com/watch?v=1sP3cqKbOEs

Itsekin olen nostellut pyörääni lukemattomia kertoja ja joskus joutunut tekemään jopa GS käännöksen sille ennen nostoa.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
Miten tuommoinen loiskeakku kestää GS-käytössä, kun pyörä makaa 20 min kyljellään, kun on paukut niin loppu ettei jaksa nostaa pystyyn?  
biggrin.gif
Eihän GS miehet nyt noin heikkoja voi olla, että makaavat 20 minuuttia kaatuneen pyörän vierellä.

Toi on oma moka, ei akussa ole mitään vikaa.
Ja voi sieltä jotain tulla uloskin tuollaisen episodin aikana.
Ei vaan satu tosi GS miehille tuollaista.

Opettele hyvä mies nostamaan pyörä ylös oikealla tekniikalla.

Siihen pystyvät naisetkin
http://www.youtube.com/watch?v=1sP3cqKbOEs

Itsekin olen nostellut pyörääni lukemattomia kertoja ja joskus joutunut tekemään jopa GS käännöksen sille ennen nostoa.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Kyllä voi.  
tounge.gif


Tämmöinen 75 kg rimpula kun kaataa täydessä sotavarustuksessa vararenkaineen GSn peltouraan päälleen pari kertaa, niin että toisella kertaa GS-käännöskin onnistuu vain liinoilla vuorotellen repimällä molemmista päistä, kun sivulaukku on hienosti urassa jumissa. Lämmintä 33°C ja nälkäkin alkaa olla.  
wink.gif
 
No en ny tiedä. Se että akkua "syväpurkaa" on munmielestä kyllä vähän käyttäjän moka. Mikään akku ei oikeen kestä montaa "syväpurkausta" varsinkin jos ne sitten ladataan ajamalla, eli mopon omalla laturilla. Mullakin on R mallissa 700 watin laturi, eli parhaimmillaan laturi tuuppaa tyhjään akkuun noin 60 amppeerin virralla, ei sellasta mikään akku kestä kovin montaa kertaa.

Mulla on geeliakku toiminu ihan ok, ja nimenomaan vaihdoin sen siksi että pääsin eroon siitä huohotusletkusta ja katteiden/tankin poispurkamisesta akkuvesien tarkistuksen yhteydessä.

Se että akku "kuolee" ihan yllättäen, ei välttämättä ole minkään akkutyypin tyyppivika. Mulla on kuollu noita "loiskeakkujakin" ihan yllättäen (ei bemarissa). Yleisin vika on ollu sillan poikkipalaminen, eli akun sisällä kennoja yhdistävä virta "silta" on palanu tai katkennu muuten, jolloin tietysti akku kuolee laakista, saataa antaa jännitettä vielä ulos ihan hyvin, mutta ei anna virtaa starttaamiseen, eli ei kestä kuormaa.

Yleisohje munmielestä on että akkua ei saa päästää milloinkaan purkautumaan alle puoleen varauksesta (abaut 12.4V jännite). Ja jos akku on purkautunut, se pitää ladata pienellä virralla täyteen, ei ajamalla edellämainitusta syystä.
Täysin samaa mieltä ja olen asiasta joskus hieman toisin sanoin kirjoittanutkin. Mulla on K 12 ässän alkuperäinen geeliakku kestänyt jo kohta kolme kesää, eikä ainakaan vielä oireile mitenkään.

Talveksi vaan maakaapeli irti ja samoin jos mopo jostain syystä seisoo joitain viikkoja viikkoa pitempään. Ikinä en ole ylläpitoladannut, talvella vain pari kertaa tarkistanut varaustilan. Geeliakku ei näytä purkautuvan itsestään käytännössä lainkaan ja pysyy täydessä latingissa talven yli ilman latailuja.
Kuitenkin olen ladannut akun ennen käynnistystä, jos pyörä on ollut muutaman viikon käyttämättä ja akkukaapelit kiinni.

Kyllä se syväpurkaus on käyttäjän moka, mutta toisaalta kaikki eivät tiedä, että useassa ja vallankin uudemmassa pyörässä akku tyhjenee hiljakseen, siis jos kaapelia ei irrota.
 
Kyllä se syväpurkaus on käyttäjän moka, ...
Niinhän se toki onkin!
Mutta ei niin kauhean harvinaista varsinkin kun lueskelee erilaisten hilputtimien kytkentäohjeita tältäkin foorumilta: "otin gepsin / kännykkälaturin / sähköliivin / iPodin / ties minkä virran suoraan akulta ja hyvin pelittää" jne. Kunnes kapine jää päälle ja imaisee akun tyhjäksi  
sad_orig.gif

Geeliakku on sen verran nirppanokka, että yleensä ottaa tuollaisesta kohtelusta itseensä eikä enää toivu entiselleen.

Itse onnistuin omilla mokillani tyhjentämään parikin geeliakkua ja totesin, että ei ole järkeä maksaa kolminkertaista hintaa moisesta.

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
...ja kuten aiemmin totesin. Kyllä tuo geeliakku tuntuu siipeensä saavan ihan ilman syväpurkaustakin. Kaksi geeliakkua lennosta tuhoutunut ja takuuna vaihdettu...
 
...ja kuten aiemmin totesin. Kyllä tuo geeliakku tuntuu siipeensä saavan ihan ilman syväpurkaustakin. Kaksi geeliakkua lennosta tuhoutunut ja takuuna vaihdettu...
...ja kuten tuossa aikaisemmin totesin. Kyllä tuo "loiskeakku" tuntuu siipeensä saavan ihan ilman syväpurkaustakin. Kaksi mopon ja yksi auton lyijyakku lennosta tuhoutunut ja vaihdettu hiukan yli vuoden vanhana (ei takuuna), ilman yhtäkään "syväpurkausta".
 
...ja kuten aiemmin totesin. Kyllä tuo geeliakku tuntuu siipeensä saavan ihan ilman syväpurkaustakin. Kaksi geeliakkua lennosta tuhoutunut ja takuuna vaihdettu...
Geeliakut ovat hyvin herkkiä latausjännittelle verrattuna perinteiseen akkuun. Normaali akku lämmetessään kasuuntaa osan nesteestä mutta tilanne saadaan "palautettua" lisäämällä vähän nestettä. Geeli kun kuplii tuppaavat kuplat jäämään geeliin lopullisesti. AGM-akussa samanlaista ongelmaa mutta lievempänä.

Eli lataus systeemit tulisi olla hyvin tarkkaan rajoitettu 13.8V jotta tuo kestää edes kohtuullisesti. Perinteinen korkeilla oleva akku tosiaan kestää lähinnä siksi että sitä muistaa täytellä nesteellä.

Kun akku pääsee reilummin tyhjenemään ja sitä ladataan mopolla taitavat myös latausvirrat olla aika rajuja akun kapasiteettiin nähden. 10% kapasiteetistä suositellaan eli 1-2A moottoripyörän akuissa, tuon jälkeen taas lämpiää. Eli talven jälkeenkin Ctekillä lataaminen 0.8A virralla taitaa olla parempi kuin vain mopon käynnistäminen ja sillä latailu.

Se että akku tyhjenee mutta se ladataan samantien ei välttämättä tee suurta tuhoa. Tyhjänä tai osittain tyhjänä hyllyssä pitkään istunut akku tosiaan sulfatoituu pysyvästi eli kaupasta ostaessa olisi syytä olla uuden akun varaus täysi ja myös pidetty täytenä. Tämä ei varmaan ainakaan bilteman mp-akuilla toteudu. Tuskin on vaihtuvuus niin suurta. Paras on ostaa hapottamaton akku, se ei ainakaan ole päässyt kaupan hyllyllä happanemaan omia aikojaan.

No toisaalta oma bilteman suljettu perusakku 2 vuotta sitten ostaessa näytti 12.3V eli oli vain puolessa varauksessa. Ensimmäisenä talvena päästin sen hölmöyttä tyhjäksi; ja taisi olla tyhjänä varastossa useamman viikon. Silti starttaa edelleen. Ei nuo välttämättä niin herkkiä ole. Eilen kävin hakemassa motonestista uuden akun lähinnä oman mielenrauhan takia.
 
GSA ollut neljä kesää ajossa. Akkukulutus on kovaa. Neljäs akku menossa, eli joka kesä on pitänyt vaihtaa.

EMC:llä vaan levittelivät käsiään kun uuden pyörän akku sippasi n. vuoden vanhana. Puoli vuotta vaan on takuuta, voi voi. Toiselta myyjältä kun kysyin niin olikin 3 kk. Ei voi kehua meininkiä. Ois kai niiden oikeasti pitäny uus akku maksaa mutten jaksanu tapella.

Tien varteen jäin tuon ekan akun kanssa, mutta BMWn tiepalvelu sentään toimi ja lähetti hinurin paikalla. Enää ei toimi sekään kun on 3 v täynnä.

Muut akut oon ostanut milloin mistäkin. Kaikki olleet yhtä paskoja, vaivaisesti yhden ajokauden kestäneet.

Tai sitten pyörä on paska kun tuhoaa akkuja.
Voi helevetti näiden nykyajan hilavitkuttimien kanssa. Ois ees päävirtakytkin.
 
GSA ollut neljä kesää ajossa. Akkukulutus on kovaa. Neljäs akku menossa, eli joka kesä on pitänyt vaihtaa.

EMC:llä vaan levittelivät käsiään kun uuden pyörän akku sippasi n. vuoden vanhana. Puoli vuotta vaan on takuuta, voi voi. Toiselta myyjältä kun kysyin niin olikin 3 kk. Ei voi kehua meininkiä. Ois kai niiden oikeasti pitäny uus akku maksaa mutten jaksanu tapella.

Tien varteen jäin tuon ekan akun kanssa, mutta BMWn tiepalvelu sentään toimi ja lähetti hinurin paikalla. Enää ei toimi sekään kun on 3 v täynnä.

Muut akut oon ostanut milloin mistäkin. Kaikki olleet yhtä paskoja, vaivaisesti yhden ajokauden kestäneet.

Tai sitten pyörä on paska kun tuhoaa akkuja.
Voi helevetti näiden nykyajan hilavitkuttimien kanssa. Ois ees päävirtakytkin.
Mites tuo talviaikainen säilytys?
 
GSA ollut neljä kesää ajossa. Akkukulutus on kovaa. Neljäs akku menossa, eli joka kesä on pitänyt vaihtaa.

EMC:llä vaan levittelivät käsiään kun uuden pyörän akku sippasi n. vuoden vanhana. Puoli vuotta vaan on takuuta, voi voi. Toiselta myyjältä kun kysyin niin olikin 3 kk. Ei voi kehua meininkiä. Ois kai niiden oikeasti pitäny uus akku maksaa mutten jaksanu tapella.

Tien varteen jäin tuon ekan akun kanssa, mutta BMWn tiepalvelu sentään toimi ja lähetti hinurin paikalla. Enää ei toimi sekään kun on 3 v täynnä.

Muut akut oon ostanut milloin mistäkin. Kaikki olleet yhtä paskoja, vaivaisesti yhden ajokauden kestäneet.

Tai sitten pyörä on paska kun tuhoaa akkuja.
Voi helevetti näiden nykyajan hilavitkuttimien kanssa. Ois ees päävirtakytkin.
Mites tuo talviaikainen säilytys?
Jopas antaa EMC taas oikeaa tietoa. Takuu on kaksi vuotta pyörän kaikille osille. Myös akulle. Tuo tieto suoraan BMW:ltä ja sen voimin minullekin on kaksi ylivuotista akkua vaihdettu.
 
Mites tuo talviaikainen säilytys?


Taiteen sääntöjen mukaan on säilytettu ja latailtu. 10-15 asteessa, latausta pari kolme kertaa talvessa. Akkulaturikin on MP-käyttöön tarkoitettu, merkkiä en muista.
Jaa, ettei vaan olis akkulaturi vialla... mutta samasella vehkeellä on parinkin Hondan akkuja hoidettu vuosikausia, eikä ollut ongelmia. Hondissa akut kesti aina sen mitä pyörää pidin, 3-4 vuotta.


Jopas antaa EMC taas oikeaa tietoa. Takuu on kaksi vuotta pyörän kaikille osille. Myös akulle. Tuo tieto suoraan BMW:ltä ja sen voimin minullekin on kaksi ylivuotista akkua vaihdettu.

Tiedossa on. Aiheesta oli täällä puhetta joskus vuosia sitten.

Vaan minkäs teet jos myyjät vaan levittelee käsiään ja sanoo voi voi ei voi mitään. Ois tietty voinu kokeilla oisko saatanallinen karjunta ja haukkuminen turpaanvetouhkausten säestämänä auttanu asian käsittelyä. Mutta ei viittis oikein tuommostakaan.

Auttais suhtautumaan kun tietäis kukä pihistelee takuussa; onko maahantuoja vai EMC. Kaiken järjen mukaan ei pitäisi olla EMC:ltä pois jos takuuvikoja korjaavat. Saksan bemarihan ne kustannukset loppupeleissä maksaa.

Offtopicina, takaisinkutsut ovat EMC:llä myöskin jotain aivan outoa ja ihmeellistä. Liekö koskaan yhdenkään pyörän takaisinkutsua siellä hoidettu. Toista oli saksanmaalla. Menin liikkeeseen kumia vaihdattamaan, heppu tsekkasi runkonumeron, katsoi koneelta ja sanoi että täällä ois 3 tak.kutsua, laitetaanko samalla kuntoon. Mitäpä siihen muutako todeta että siitäpä vaan, käymme sillä aikaa syömässä.
 
Back
Ylös