No en ny tiedä. Se että akkua "syväpurkaa" on munmielestä kyllä vähän käyttäjän moka. Mikään akku ei oikeen kestä montaa "syväpurkausta" varsinkin jos ne sitten ladataan ajamalla, eli mopon omalla laturilla. Mullakin on R mallissa 700 watin laturi, eli parhaimmillaan laturi tuuppaa tyhjään akkuun noin 60 amppeerin virralla, ei sellasta mikään akku kestä kovin montaa kertaa.
Mulla on geeliakku toiminu ihan ok, ja nimenomaan vaihdoin sen siksi että pääsin eroon siitä huohotusletkusta ja katteiden/tankin poispurkamisesta akkuvesien tarkistuksen yhteydessä.
Se että akku "kuolee" ihan yllättäen, ei välttämättä ole minkään akkutyypin tyyppivika. Mulla on kuollu noita "loiskeakkujakin" ihan yllättäen (ei bemarissa). Yleisin vika on ollu sillan poikkipalaminen, eli akun sisällä kennoja yhdistävä virta "silta" on palanu tai katkennu muuten, jolloin tietysti akku kuolee laakista, saataa antaa jännitettä vielä ulos ihan hyvin, mutta ei anna virtaa starttaamiseen, eli ei kestä kuormaa.
Yleisohje munmielestä on että akkua ei saa päästää milloinkaan purkautumaan alle puoleen varauksesta (abaut 12.4V jännite). Ja jos akku on purkautunut, se pitää ladata pienellä virralla täyteen, ei ajamalla edellämainitusta syystä.