Eiköhän tuo "ylläpito"lataus tappanut tuon akun. Näitä geeli- yms. motarin akkuja ei tarvitse kuin kerran kaksi talven aikana ladata täyteen ja ottaa laturi irti. Ylläpitolataus on täysin turhaa, kun itsepurku on jokseenkin olematonta.
Moikka,
mikäli sinulla on moottoripyörän akun lataamiseen tarkoitettu älykäs laturi oikeassa latausmoodissa eli lataa riittävän pienellä virralla, esim. CTEK800, 3600 tai vastaava, ei geeli- tai nesteakku tuhoudu vaikka olisikin jatkuvasti laturiin kytkettynä. Akun turpoaminen kertoo asiasta muuta. Lataus liian korkealla virralla voi aiheuttaa tuon ylikuumenemisen ja sen aiheuttaman paineen myötä ja syynä voi siten olla myös MP:n oma epäkuntoinen lataussäädin, joka kannattaa tarkistaa. Latausjännite ei tule MP:ssä olla kuin aivan heti startin jälkeen yli 14V vaan mielellään välillä 13-13,8V
Kuten Arcade mainitsi, MP:stä irrotettua modernia lyijyhappoakkua (geeli- tai nesteakku) on sinänsä kuivassa viileässä tilassa säilytettäessä turhaa pitää missään laturissa, jos se on suoraan normaalista käytöstä otettu irti. Yksi lataus alkuunsa säilyttää akun varaustilan koko talven yli. Ehjän uudehkon akun itsepurkautuminen on erittäin vähäistä.
Jatkuva älykkäässä ylläpitolaturissa säilytys on kuitenkin hyvä asia, mikäli akku on kytkettynä pyörään, esim. varashälyttimen ollessa valmiustilassa, joka vie hiukan virtaa ja jonka älykäs laturi sitten tarjoilee säännöllisesti, ettei akku tyhjene. Painotus sanalle älykäs laturi. Se ei lataa kuin tarvittaessa ja osaa ladata aina oikealla tavalla ja sopivalla virralla.
Erityisesti geeliakuille akun totaalinen tyhjeneminen aiheuttaa hankaluuksia, koska niitä ei pääse virkistämään mitenkään muuten kuin lataamalla ja purkamalla ja se voi kennojen sulfatoitumisen takia kestää erikoislatausmoodissa erittäin pitkän aikaa, älykkäälläkin laturilla täyteen hönkään lataus voi ottaa huonoimmillaan jopa pari viikkoa, jos akku on ollut aivan tyhjänä muutaman kuukauden tai vuodenkin.
Sulfatoitumiskerros akun kennolevyjen pinnassa voi tuolloin olla melko paksu ja akku ei tällöin reagoi virtaan juurikaan, vaan älykäs laturi tekee sille syklistä lataus-purku-lataus-tauko-tyyppistä pulssilatausta pitkään, ennenkuin akku alkaa ottaa kunnolla virtaa.
Millään muulla kuin älykkäällä laturilla ei tuota kannata geeliakuille edes yrittää. "Tyhmä" tehokas auton laturi tuhoaa MP-akun alta aikayksikön heti kun se alkaa ottaa virtaa vastaan, koska latausvirta nousee aivan liian korkeaksi.
Nestehappoakun tapauksessa voi tyhjän, laturiin huonostikin reagoivan akun virkistykseen käyttää älykkään laturin lisäksi seuraavaa konstia, mikäli kennot ovat avattavissa olevaa tyyppiä: (Jos akussa kielletään kennojen avaaminen, eikä selkeitä korkkeja näy, unohda tämä konsti suosiolla)
1. Kaada huonosti varautuneen akun akkuvesi pois muoviastiaan, esim. vatiin kallistamalla sitä varovasti kyljelleen, jotta kennot tyhjenevät. Toinen, siistimpi mutta hitaampi tapa on käyttää lääkeruiskua tai erityisesti akkuhapon lisäämiseen tarkoitettua monikennoista ruiskua. Älä missään tapauksessa kaada laimeaakaan happoa sellaisenaan viemäriin, vaan säilö se muoviastiaan ja toimita ongelmajätteen käsittelyyn tai neutraloi se ennen hävitystä. Muista varoa käsiä ja vaatteita koska vaikka useampien akkukennojen happotaso voi olla huono, voi jokin kenno olla paremmin varautunut kuin toiset ja sen rikkihappo on siten vahvemmin syövyttävää.
2. Käytä kumihanskoja ja lisää akkuhappoa happopumpulla jokaiseen kennoon varovasti (tai peukaloruiskulla) merkkiviivaan asti ja anna kennojen reagoida muutama tunti rauhassa korkit auki tuuletetussa tilassa. Tämä poistaa akun levypakkojen pinnasta sulfaattikerroksen ja kennot alkavat toimia normaalisti, mikäli eivät ole oikosulussa. Oikosulun tapauksessa kyseinen kenno kuumenee ja kiehuu kovasti. Jos näin tapahtuu on akku käyttökelvoton ja tulee toimittaa ongelmajätekeräykseen. Jos taas kennot käyttäytyvät normaalisti, on akku tämän operaation jälkeen nopeasti valmis normaaliin käyttöön täyteen ladattuna ja aluksi huonoltakin vaikuttava akku voi toimia taas pitkään täysin normaalisti. Älykäs laturi hoitaa homman ongelmitta, mutta varaudu pitkäänkin latausaikaan jos et halua läträtä akkuhapon kanssa.
3. Muista huolehtia oikeasta latausvirrasta, mikäli käytössäsi ei ole älykästä laturia. Ehjän geeliakun maksimi latausvirta on n. 800-900mA ja nestehappoakulla voi tarvittaessa lyhyen aikaa käyttää korkeampaa n. 2-3A virtaa, mutta tällöin akkua tulee seurata tauotta ja irrottaa laturista heti jos akkukennot alkavat "keittää", sillä ylikuumeneminen tuhoaa akun nopeasti ja lisäksi akkuhappo vajenee kuumetessaan ja vaatii akkuhapon lisäystä latauksen jälkeen. Parasta on siis käyttää alle 1A latausvirtaa ja noudattaa akkuvalmistajan suositusta maksimilatausajasta. Pieni kupliminen ladatessa on kuitenkin normaalia, sillä latausprosessi muodostaa oheistuotteena kaasua, jonka vuoksi tilan tuuletus on tärkeää. Älä siis lataa akkua esim. makuuhuoneessa yön yli.
Akkujen takuu on useimmiten 6kk ja siihen on syynsä. Hyvälaatuiset akut kestävät oikein ylläpidettyinä silti useita vuosia. Järjestään hyviä ja laadukkaita akkuja löytyy ainakin seuraavilta merkeiltä. Yuasa, Varta, Bosch sekä lähes poikkeuksetta isojen MP-valmistajien alkuperäisasennusakut niiden merkistä riippumatta sillä MP-valmistajat spesifioivat ja valvovat käyttämiensä akkujen ja osien laatua jatkuvasti.