Akkuko paskana?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marcel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Marcel

New member
Vähän tuli jo lueskeltua tuota keskustelua aiheen tiimoilta, mutta siis...

Oireet: Lämpimässä pidetty talven yli by edellinen omistaja. Ekat startit ei oikein tykännyt lähteä pyörittämään ja akun lataaminenkaan ei tuntunut auttavan. Siten mopo losautettiin käyntiin vara-akusta kaapeleilla ja sitten taas toimi pari päivää ja lähti kylmänäkin samantien ja jaksoi pyörittää.

Tänään sitten taas aamulla pyöritti vähän aikaa käynnistymättä ja sitten lopetti kuin seinään. Startti jäi myös päälle oudosti kun nostin sormen nappulalta ja sammutin virrat avaimesta.

Vähän jotain hämärää tuntuisi olevan, tai sitten se on vain se akku kaput!? Vuoden vanha yuasa on akku.

Kuulostaako tutulta kenelleen?
 
Kun saat sen pyörän joskus käyntiin niin akun latausjännite navoissa pitää tarkistaa, jotta on ainakin yli 14 volttia (mutta alle 14.6. ... 15V).

Jos tuo sitten on ok ja akun lataus ei onnistu niin kyllä akku sitten on vainaa. Geeliakulle täyspurkaus on myrkkyä. Pääteltävissä siitä että ei lataudu enää. Ei akkua tartte ladata kuin pari kertaa talvessa niin sen ikä tulee olemaan paljon pitempi kuin oman onnensa nojaan jätetyn.

Yöllä ulkona seisotetun pyörän startti vaatii muuten virtaa ja virranantokykyä ihan eri tavalla kuin kesähelteillä tai ajon jälkeen.

Vielä kannattaa tutkia napakenkien puhtaus, erittäin tärkeä juttu.
 
Saattaapi hyvinkin olla että on entinen.
Jos ei ole geeli-akku niin kato kennojen
nestepinnat ja lisää tislattua vettä jos tarpeen,
siis jos sulla nyt sattuu olemaan semmoinen ei-huoltovapaa akku,
johon tään voi tehdä.
 
Mulle kävi eilen akun kanssa huonosti kanssa.

Lämpimässä säilytetty akku. Irtonaisena oli, eli ei mikään periaatteessa vienyt virtaa, mutta en myöskään ladannut, ennen kuin pari päivää ennen ajoonlähtöä.

Laturiin heitettäessä näytti että puolillaan olisi akku.
Siitä sitten pari päivää latingissa, ja laturi näyttää että akku täynnä.

Akku kiinni mopoon. Eka käynnistys moneen kuukauteen, ja mopo käyntiin kuin ei talvitaukoa koskaan olisi ollutkaan.

Mopo läjään ja ulos. Eipä enää lähdekkään käyntiin.

Äkkiä Biltemasta uus akku, ja taas pelittää.
En tiedä onko minkä laatunen, mutta hinta ei ollut paha.
Kyllä se menee tossa ainakin nyt hetken aikaa.
 
Joo ei ja juu, kyllä se niin taitaa olla, että akkuhan se on kuukahtanut.

Sanokaapas joku, että mistä pk-seudulta kannattaa hakea uusi akku "heti mulle nyt" - tyyliin, eli hyllystä suoraan? Ja mikä akku kannattaa ostaa k.o pyörään?
 
Joo ei ja juu, kyllä se niin taitaa olla, että akkuhan se on kuukahtanut.

Sanokaapas joku, että mistä pk-seudulta kannattaa hakea uusi akku "heti mulle nyt" - tyyliin, eli hyllystä suoraan? Ja mikä akku kannattaa ostaa k.o pyörään?
Harvassa taitaa olla paikat jossa heti tässä ja nyt, sekä juuri hapotettu 
tounge.gif


Itse hain Exiden akun jälleenmyyjältä (Autopaasi Niittykumpu) tuossa pääsiäisen alla ja toimitusaika oli niinkin pitkä kuin alta vuorokausi  
bowdown.gif


Akku oli juuri hapotettu ja myyjän ohjeiden mukaan 2-3 tuntia latausta päälle ja kone hyrähti käymään kuin palmun alta  
smile_org.gif


ps. siis FJR:n akku 55 eekentaalia
 
Minä ostin omaan -03 800Sie pyörääni Yuasan hieman tehokkaamman akun, kun edellinen akku jätti tielle. Kallis se oli, mutta sen jälkeen on saanut olla rauhassa. Tiukka se oli mahtumaankin, mutta PCIII ja isompi akku mahtuu juuri ja juuri koteloonsa. Akun päälle laitoin vielä 2,5mm kumilevyn palasen suojaamaan navat ja tankin välin. Ei ole sen jälkeen ollut ongelmia. Enpä just tähän hätään muista vaan mallia, vaikka sen eilen pulttasin takas pyörään kiinni..
biggrin.gif
 
Kun saat sen pyörän joskus käyntiin niin akun latausjännite navoissa pitää tarkistaa, jotta on ainakin yli 14 volttia (mutta alle 14.6. ... 15V).

Yöllä ulkona seisotetun pyörän startti vaatii muuten virtaa ja virranantokykyä ihan eri tavalla kuin kesähelteillä tai ajon jälkeen.

Vielä kannattaa tutkia napakenkien puhtaus, erittäin tärkeä juttu.
yllämainitut lukemat ei tyhjäkäynnillä vaan pikkasen kierroksia antaen

akkujen navat ja kaapelinpäät tosiaankin pitää olla puhtaat, hapettuvat helposti talven aikana. eikä ruuvit saa olla yhtään löysällä
 
Vähän tuli jo lueskeltua tuota keskustelua aiheen tiimoilta, mutta siis...

Oireet: Lämpimässä pidetty talven yli by edellinen omistaja. Ekat startit ei oikein tykännyt lähteä pyörittämään ja akun lataaminenkaan ei tuntunut auttavan. Siten mopo losautettiin käyntiin vara-akusta kaapeleilla ja sitten taas toimi pari päivää ja lähti kylmänäkin samantien ja jaksoi pyörittää.

Tänään sitten taas aamulla pyöritti vähän aikaa käynnistymättä ja sitten lopetti kuin seinään. Startti jäi myös päälle oudosti kun nostin sormen nappulalta ja sammutin virrat avaimesta.

Vähän jotain hämärää tuntuisi olevan, tai sitten se on vain se akku kaput!? Vuoden vanha yuasa on akku.

Kuulostaako tutulta kenelleen?
Sulla jäi startti jauhamaan?
Heikon virran takia rele kipinöinyt ja kärjet palanut yhteen.
 
Kuulostaako tutulta kenelleen?
Sulla jäi startti jauhamaan?
Heikon virran takia rele kipinöinyt ja kärjet palanut yhteen.[/QUOTE]
Näin tosiaan kerran kävi.. Nyttemmin taas skulaa ok, lämpimänä siis, kun jaksaa pyörittää ja käynnistyy Elikkäs minkäs sortin onkelmasta tässä voisi olla kyse ja, ennen kaikkea, mitä tehdä asialle?
 
Mulla on SS800 vm 2003 ja vähän saman suuntaista ongelmaa oli viime keväänä ja syksyllä.
Eli pyörä säilytetty lämpimässä ja käynnistelty silloin tällöin talven aikana. Lähti talven jälkeen kuin unelma viime keväänäkin käyntiin tallista, vaikken sen kummemmin lataillu akkua.
Seisoi pari päivää sitten ulkosalla kadun varressa ja sen jälkeen ei startannut aamulla kun piti lähteä duuniin. Rele vain naksutti startatessa, joten mulla kone ei yrittänyt startata.

Sitten kun tuli iltapäivä ja saavuin töistä ja aloin ihmetellä että mikä maksaa, prätkä starttasikin ok. Noh, lämpötila oli sitten päälle 10 asteen auringossa. Ajattelin että tilapäinen häiriö.
Aamulla taas sama ongelma kylmän yön jälkeen.
Otin ja ajelin ekan pidemmän lenkin ja akku varmaan lataantui taas ja kesän toimi ihan ok lämpimien kelien aikaan.
Syksyllä teki samat temput taas kun piti lähteä viemään prätkää talviteloille.
Aloin taas ihmettelemään että mikä xxx sille taas tuli.
Akun jännitteet oli ok, mittasin myös startille tulevan kaapeli päästä, eli startille asti jännite tuli ok. Joku epäili starttirelettä. Mutta kuten asiantuntijat osasivat kertoa silloin, vaatiin kylmänä käynnistyminen virtaa aivan toisen lailla ja noi Ducen akut on kaiketi aika nirsosti mitoitettuja... Eli jännite ei aina kerro kaikkea totuutta.

Mulla oli kaiketi alkuperäinen akku ( ainakin Ducatin logot oli kyljessä ) vielä pyörässä, joten johan sillä oli ikääkin.
Vaihdoin nyt uuden akun viime viikonloppuna ( Yuasan akku ) ja katsotaan kuinka herran käy jatkossa. Itse tarkistin myös starttimoottorin kunnon ja vaihdoin siihen hiilet. Tästä on oma veisti palstalla. Startin irroittaminen vaatii koneen sivustan aukaisemisen, että pääsee irroittamaan startin, joten öljyt on laskettava koneesta pois. Ja se sanon, että kannattaa irrottaa se startti ihan suosiolla, vaikka se aika iso työ onkin. Saa kasattua sen sitten oikein. Nimim. kokemusta on kun sen kasaa väärin...
No, tulipahan sekin tehtyä ja opittua kantapään kautta, mutta hiilet eivä olleet kyllä mulla syynä. Ne olis ollu ihan ok.

Joten veikkaisin myös huonokuntoista akkua.
Ja itse ostin myös laturin ja aion jatkossa akkua ladata 2-3 kertaa talven aikana. Ja miksei kylmemmillä keleillä jos prätkä seisoo pidemmän aikaa ajamatta. Se varmasti pidentää akun ikää huomattavasti.

Toivottavasti ongelmat selviävät.
 
Suosittelen ainakin isoihin twineihin kunnollista alkuperäisasennettua Yuasaa ja älykästä akkulaturia vaikka useammankin kerran talven aikana. Twinin käynnistys syö akun nopeasti. xx9:n akku on niin oudossa asennossa että epäilen voiko siihen muuta laittaakaan kuin geeli-Yuasan.

Tänä aamuna meni aika tiukoille kun tankissa oli ylivuotista bensaa, sitäkin liian vähän, ja ulkona 6 astetta. Onneksi Yuasa oli saanut vähän ylläpitolatausta ja jaksoi pitkään kihnuttaa starttia. Alkoi jo hyytymään kun viimein hain huoltoaseman pumpusta tuoretta bensiaa ja kokeilin vielä kerran...vou-vou-vou-prum-vou-vou....ja lähti.
062802jumpie_prv.gif
inlove.gif



edittiä: näyttää siltä että tuo on ns. AGM-akku eikä geeli. Ne ovat eri juttu ja niihin pätevät eri ohjeet. Motoristikollega tuossa kielteli latailemasta geeliakkuja. Tiedä sitten.
 
Juu, niinhän se oli, että akku siitä oli kaput.

Baanalle piti päästä kuitenkin nopeasti ja onneksi apukin löytyi nopeaan. Soitto Akkukellariin, itäväylän varressa ja käskystä mopolla pihaan. Ukot mittasivat mittauksensa, laittoivat uuden akun hyllystä kiinni ja sanoivat, että nyt pelittää ja niin myös pelitti.

Vaivatonta, nopeaa ja ennen kaikkea loistavaa palvelua! Otin siitä hyllystä vielä sen C-tekin, mistä täällä jauhetaan niin kovasti, mukaan. Yhteensä olivat paltiarallaa 110e muistaakseni.

Suosittelen akkuongelmiin: http://www.akkukellari.com/
 
Back
Ylös