• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Akkukokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juki

New member
Pitkien lepotaukojen innoittamana on akku-poika menny niin laiskaan kuntoon, ettei jaksa enää pyöräyttää 7puolikasta YZF:ää viileällä ilmalla käyntiin. (mopon ehjäysprojektit hiukan venahti)
-tarvikeakku irtoais 25..40 eurolla, Yuasa huutaa ~80e
-onko jollakulla kokemuksia kestävyydestä näistä motonet/biltema "halpisakuista"?
-vinkkejä hyvistä ostopaikoistakin otetaan vastaan
smile_org.gif

Jos on ihan normaali akku niin lyö sinne tarvike mutta muista säästää kuitti tulet ehkä tarvitsemaan sitä ,
antaa noi halpis kaupat takuun myös akuille ja ne ei aina todellakaan kestä välttämättä kuin yhden kesän.
Sitten jos on umpi akku (siis ei huohotin letkua)niin sitten taitaa olla vaikeempi etsiä edullisempaa akkua.

Jos pääkaupunkiseudulta ostopaikka haet: Akkupalvelu V. Häkkinen. Lattumerkkejä asialliseen hintaan.

Joissain pyörissä halpisakutkin kestävät - toisissa eivät montaakaan metriä..

Itsellä akkuongelmat alkoivat vuosi sitten keväällä. Tuolloin 11v Yuasa ei enää jaksanut juuri hönkää sisällään pitää, vaan tyhjeni akkukenkä irroitettunakin jo päivän, kahden aikana s.e. ei enää jaksanut startata. Akku kun on vielä erikoisempaa mallia => ei mahdu Biltemat sun muut "perinteiset" akkukoteloon
confused_orig.gif
Etsiskelin kuitenkin Yuasaa halvempaa akkua ja valitsin turvallisen (?) Vartan 60-70e tms. Oli komiat mainokset lasikuituun imeytetystä haposta ja siten turvallinen, erikoisrakenteen vuoksi erittäin pieni itsepurkautuminen jne. No kyllähän tuo vuoden kesti
crazy.gif
Tänä keväänä uusille akkukaupoille vanhaa
mad.gif
ja menipä just ja just takuuseen. No tuo kesti jokapäiväkäytössä ihan OK, vaan ans olla kun pyörä joutui seisomaan pari viikkoa. Tiesin jo etukäteen ettei vähään aikaan tule ajeltua ja kuin varmuuden maksimoimiseksi irroitin akkukengän ennen tuota seisokkia. Silti ei jaksanut startata kuin yhden kiekan hikiseen
sad_orig.gif
Ja tuosta etiäppäin touhu vain paheni, kunnes ei enää reippaammankaan ajomatkan jälkeen jaksanut startata lainkaan
sad_orig.gif
Latausvirran mittaus paljasti että pyörän käydessä 1A akkuun kyllä menee, mutta napajännite pyörän sammutuksen jälkeen laskee nopeasti 12.5V nurkille, kun täydessä akussa sen pitäisi olla 13.2V kieppeillä
confused_orig.gif

Nyt
veryangry.gif
koko Vartaan ja painuin Stormille, Konalaan "Tahtoo akun!" ja kerroin tähänastiset kokemukseni Vartasta. No kaveri heitti hyllystä jonkin mikä-lie akun ja sanoi että on niin perinteinen litkuineen kaikkineen kuin olla ja osaa. Ei hyytelöitä tai muutakaan haitekkia - ns. huoltovapaa kylläkin. Hintaa tiedustellessani hämmästyin suuresti! Kokonaista 36e
eek.gif
Noitahan saa kaksi ns. "laatuakun" hinnalla! Siitä lähtien on taas pelittänyt ihan OK ja 1vko seisontakaan ei vielä ole napajännitettä alle 13V laskenut
thumbs-up.gif
Saas nähdä kuinka äijän käy (taas) ensi keväänä
lookaround_orig.gif

-Kokonaista 36e-
-pelittänyt ihan OK-
JUU-U!
Kyllä mä nyt taidan kantata tuollasen perustarvikeakkukaupan pihaan;
eipähän v*uta niin paljon ostaa sitä toista kappaletta
idea3.gif

-muistakos minkä merkkinen toi STORMin akku oli?

Olis se muuten hieanoa ku saapastelis kaupasta ulos
kainalossaan laatikko, mis lukee: -MIKÄ LIE-

mulla on kokemusta bilteman akuista olen ostanut jokaiseen pyörään akun biiltemasta ja hyvin ovat kestäneet(1-on ollut viallinen meni takuuna)eniten arvelutti nykyisen pyörän akun osto biltemasta pyörä on vn15 ja pelkäsin että tärinät rikkovat akun mutta hyvin on kestänyt jo 2-kesää talvella latasin akun vain kerran ja keväällä ennen ajokautta kerran (ei ollut tyhjentynyt nimeksikään)edelliseen pyörään en saanut aivan samaa kuin alkup.oli 2amp-h,pienempi mutta se ei ratkaise yhtään mitään (pyörä oli gtr1000 24amp-h akku) noin suuressa amp-h akussa ero ei merkitse mitään (tiedän että joku on toisra mieltä) että näin tällä kertaa
idea3.gif

Olis se muuten hieanoa ku saapastelis kaupasta ulos kainalossaan laatikko, mis lukee: -MIKÄ LIE-
Stomin myyjä sanoi että hyllystä löytyy sekä hyytelöä että perinteistä - otin sen halvemman = perinteinen
biggrin.gif
Taisiko tuo olla joku Globe tms. Tyyppimerkintä ainakin alkoi GLO...
nixweiss.gif
Sanopahan samalla että hyytelö on käyttövalmis heti kun vain mukana tulevat nesteet nakkaa sisään, mutta perinteistä olisi hyvä uotella vartin verran tms. että pääsee ylimääräiset kaasut pihalle ennen korkkien sulkemista => vaihto ei onnistu ihan lennossa, kaupan pihalla - ellei sitten pistä vaikka "nortiksi" ootellessaan
wink.gif
Molemmat akut on kuitenkin ns. kuivaladattuja => potku riittää hienosti starttiin ilman "alkulatausta"
thumbs-up.gif

Joku bilteman autonakkuhan oli pärjännyt jossain TM testissä kai ihan hyvin, eli ei ne kaikki biltematkaa ihan kuraa ole? Itsellä on entiiä kuin vanha akku mopossa. Ei kestä pyörittää häävin pitkään, esim keväällä ei mitään jakoo saada mopoa käyntiin sillä. Tosin kesällä pelaa mainiosti kun ei tarvii montaakertaa pyöräyttää. Muistaakseni talvella kun latailin niin ei siinäkään jännite säilynyt kyllä läheskää 13v:ssa..
Taidan jossain vaiheessa käydä ostamassa jonku biltema-akun.
Niin ja suriseehan mun autossakin biltsikka-akku mainiosti.

Tollasen rivinelkun nyt potkasee käyntiin vaikka taskulampun patterilla. Iso twin onkin toinen tarina. Anakin 180-asteen V-moottorilla varustetuissa Puimureissa, nuo akut tahtoo olla kulutustavaraa. Startissa kun tarvitaan oikeasti sitä jotain ja tuon päälle tulee vielä erilaisten ABS- ja servojarrujen vaatimus. Nuo kun "yökkäävät" heti kun napajännite laskee niiiden mielestä liian alas.

Mulla ainakin on bilteman akku toiminut ihan hyvin. Kuten myös autossa.

Tosin pyörä lähteekin käyntiin polkasemalla joten eipä tuo akkukaan koville joudu.
biggrin.gif
Onpahan tasailemassa virran kulkua.

Tollasen rivinelkun nyt potkasee käyntiin vaikka taskulampun patterilla. Iso twin onkin toinen tarina. Anakin 180-asteen V-moottorilla varustetuissa Puimureissa, nuo akut tahtoo olla kulutustavaraa. Startissa kun tarvitaan oikeasti sitä jotain ja tuon päälle tulee vielä erilaisten ABS- ja servojarrujen vaatimus. Nuo kun "yökkäävät" heti kun napajännite laskee niiiden mielestä liian alas.
VN15 on nimenomaan aika iso v-kakkonen siis1500cc ja männät yli10cm ja SILTI bilteman akku toimittaa aivan mainiosti tosin starttaaminen on jo aika voimain koitos akulle oli akun merkki mikä tahansa TERVEISIIIII...
sport05.gif

VN15 on nimenomaan aika iso v-kakkonen siis1500cc ja männät yli10cm ja SILTI bilteman akku toimittaa aivan mainiosti tosin starttaaminen on jo aika voimain koitos akulle oli akun merkki mikä tahansa TERVEISIIIII...
sport05.gif
No jotain hyvää sitten kasavian omistamisessakin! Puimurissa ei tartte paljon noita pattereita kokeilla...

Käynnistämisessä on kyllä yhteisiä piirteitä Dieseliin. Nimittäin juuri tuo suuri virran tarve. Ei tarvitse käyntiin yrittää vähääkään kärsineellä akulla.

starttaaminen on jo aika voimain koitos akulle oli akun merkki mikä tahansa
Kuten edelläkin jo ilmeni, riittää jo pikkuakussakin potku aivan mainiosti jonkin pikkumäntäisen rivinelkun käynnistämiseen - tai ainakin startin pyöritykseen
wink.gif
Isoissa 2-sylinterisissä V-koneissa homma tosiaan on "hieman" toinen => akun Ah pitäisi olla aika tuntuva
confused_orig.gif
Meinaan Ah-määrä on aika hyvin suhteessa ulos otettavaan virtaan ja siten kuormitukseen nähden => ns. halpisakkukaan ei joudu kovin koville = kestää
smile_org.gif
Lisäksi suurempi Ah-akku kestää useammankin starttikerran ennen hiipumistaan
thumbs-up.gif

Siksipä tässä hieman
crazy.gif
tuo oma mopotin, kun kone on 650cc V-twin ja akku "huimat" 8Ah => akku joutuu aika koville jokaisessa startissa ja mitä tässä kantapään kautta on tullut opittua, tuo on aivan liikaa ainakin Vartalle
mad.gif
Vartalta kun ei löydy tuohon pyörään kuin tämä lasikuitu-malli ja se ei yksinkertaisesti kestä - tuskin mulle nyt sentään 2kpl maanantai-kappalettakaan on osunut tai sitten Vartan "laadussa" tosiaan mättää
sad_orig.gif

Käynnistämisessä on kyllä yhteisiä piirteitä Dieseliin.
Disussa tuo homma vielä oikein korostuu starttivirran määrässä, mutta jo hehkutus kun tyhjentää akusta virtaa aika kiwasti => ei todellakaan tartte huonolla akulla yrittää - etenkään kovissa pakkasissa
sad_orig.gif
Siksipä aika monesta vanhemmasta disuautostakin löytyy 2kpl rinnan kytkettyjä n. 100Ah akkuja keulalta
wink.gif

Jos pääkaupunkiseudulta ostopaikka haet: Akkupalvelu V. Häkkinen. Lattumerkkejä asialliseen hintaan.

Joissain pyörissä halpisakutkin kestävät - toisissa eivät montaakaan metriä..
Yhdyn edelliseen mielipiteeseen. Viimeiset n. 10 v olen autojen ja mopojen akut ostanut Häkkiseltä. Viimeksi n. 14 kk vanha kotilon akku alkoi oireilla (tosin kotilo oli seissyt pidempiä jaksoja käyttämättä). Kävin Häkkiselle valittamassa asiasta. Hän tutki akun (ja myös auton latauksen). Totesi että akku on kunnossa, lataa vaan se täyteen. Totesi vielä että jos akku olisi oikosessa olisi uusi akku tullut ilmaiseksi. Piti vielä asiallisen luennon akuista. Kun olin jo valmis ostamaan uuden akun, ei kehveli suostunut myymään koska nykyinen akku on täysin kunnossa (oli muuten aivan oikeassa..). Akkukauppa on luottamuskauppaa. Aion edelleenkin asioida akkuasioissa Häkkisellä.

sanoi:
Siksipä tässä hieman  tuo oma mopotin, kun kone on 650cc V-twin ja akku "huimat" 8Ah => akku joutuu aika koville jokaisessa startissa ja mitä tässä kantapään kautta on tullut opittua, tuo on aivan liikaa ainakin Vartalle
No mulla taas Reveressä sama vanha(?) akku jo kolmatta kautta ja hyvin pyörittää... ja kuinka kauan se sama akku on sakemannilla ollut ennen mua, siit ei oo tietoo
wink.gif
Taitaa muuten olla 9Ah mulla muistaakseni
nixweiss.gif

No mulla taas Reveressä sama vanha(?) akku jo kolmatta kautta ja hyvin pyörittää... ja kuinka kauan se sama akku on sakemannilla ollut ennen mua, siit ei oo tietoo
wink.gif
Taitaa muuten olla 9Ah mulla muistaakseni
nixweiss.gif
Sorry, 9Ah tuo GLO-CTX9-BS on
blush.gif
Mulla pyörä tuli Saksasta Yuasalla varustettuna ja valmistusleima akun päällä oli vuodelta -91
eek.gif
ja silti tuolla reilu 1 kausi vielä täällä ajeltiin
lookaround_orig.gif

Tosin jo pyörän saadessani akku oli niin tyhjä ettei edes merkkivalot syttyneet => piti kärryn päällä panna kaapeleilla auton akun avulla käyntiin ja oli muuten hankala startti!
sad_orig.gif
Startti jyysti konetta käyntiin kerran toisensa jälkeen - turhaan. Tarkistettiin bensoja, tulppia, kipinöitä jne. mutta ei niin ei
omg.gif
Ai hiukka nousi kylmä hiki otsalle joskos tuli
033102ass_1_prv.gif
rahat pantua kun ei edes starttaa
bawling.gif
No mutta lähes 1h tappelun jälkeen pikkuhiljaa tuksaukset toisessa pytyssä tiheni ja lopulta se jopa kävi sillä toisella. Vaivalloisesti, mutta kuitenkin
thumbs-up.gif
Kone kävi varmasti 5min tms. ennen kuin toisessakin pytyssä pikkuhiljaa paukaukset tiheni ja niin se kävi vihdoinkin molemmilla kunnolla
smile_org.gif
Sittemmin pyörä on perushuollettu, jossa yhteydessä myös tulpat vaihdettu ja em. ongelma ei ole toistunut - mitä nyt
033102ass_1_prv.gif
akun vuoksi, mutta startti itse on ollut aina varsin helppo jos vain akussa hönkä on riittänyt pariin starttikertaan
cool.gif

Mulla on mopossa 14Ah Exide akku ja se on ainaki aivan toimiva eikä oo turhan kallis. Jos en ihan väärin muista niin se makso Jyväskylän Vasarakadulla olevasa akkuliiikkeesä jonku 35-38?. Eli ei kovin kallis.

Back