• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Akkulaturi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja freq
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Anna olla siellä vesilinnulla vain mokoma
033102ass_1_prv.gif
Meinaan jos laturin tyhjäkäyntijännite on alle täyden akun napajännitteen, niin eihän se mitään lataa!
sad_orig.gif

Siis erotetaan nyt vihdoinkin ne 2 käsitystä toisistaan, virta ja jännite. Tyhjäkäyntijännite on se taso mille laturi pyrkii akun napajännitteen latauksen aikana nostamaan ja virta on se "into" jolla se sitä yrittää. Pienen akun kanssa ei saa olla liian "innokas" mutta kummasti se akku ajan kanssa kuivaksi silti kiehuu jos laturin napajännite on liian suuri = akku ei koskaan sitä kykene saavuttamaan, ei edes täyteen ladattuna => lataus ei pääty koskaan
confused_orig.gif

Jännitettä pääsette seurailemaan ihan halvalla yleismittarilla ja se on hyvä ohje se, ettei ”ilman valvontaälyä” jätetä vuorokausiksi lataamaan.

Jos akku on esim 10 Ah ja se on päässy lähes purkautumaan. Niin kun Bilteman laturilla latailette, se on 10Ah/0,5 A =20 h. Eli sen se vaatii -ja kattokaa että jännittenvalintakytkin on asennossa 12 V, eikä 6
tounge.gif

Edelleen kehotan katsomaan, mitä lukee akkunne latausohjeessa (siis akkuvalmistajan). Paras, mikä on tullut vastaan sanoi: ”Latausvirta 14 A, 1 h”. Se oli pikavarausohje. Semmosta laturia, jolla akkuun saisi ajettua moisia virtoja, ei ole tullut vastaan. Ehkä ne käyttää kuorma-auton laturia
biggrin.gif
(24 V).

Muistan itse lukeneeni akkuni (Varta) mukana tulleesta käyttöohjeesta että olisi hyvä ladata akkua virralla joka on 10% akun kapasiteetista. Eli siis 14 Ah:n akkua 1,4 A virralla.

Muistan itse lukeneeni akkuni (Varta) mukana tulleesta käyttöohjeesta että olisi hyvä ladata akkua virralla joka on 10% akun kapasiteetista. Eli siis 14 Ah:n akkua 1,4 A virralla.
Toi on vanha nyrkkisääntö, mutta suht huvittava, koska kun itse pääset seuraamaan, miten latausvirta muuttuu, kun akku alkaa saavuttaa varausta, niin ei sitä millää "vakiovirralla" koskaan ladata. Maksimivirtarajauksessa on kyllä ideaa ja akkuvalmistajan ohjetta on syytä lähes aina seurata.

Bilteman laturi on sävy sävyyn niiden aiemmin myymien akkujen kanssa (litkuakkuja). Niiissä varaajissa vaan on paljon tuotevikoja, joten latausjännitteen mittaaminen heti alkuu on fiksua.

Älä vaan käytä auton akkulaturia, sillä se pilaa akun liian suurella latausvirralla.  
eek.gif

Käy niikuin minulle, unohdin pariksi päiväksi akun lataukseen ja siitä tuli "kuivaparisto" ei nestettä jäljellä tipan tippaa  
sad_orig.gif

Terveisin Reiska_SB

Onko n. 4 A sopiva virta ?
Se taitaa noista halvemmista autolatureista lähteä.

Esim. 15 Ah akku / 4 A virta = n. 4 h latausta.

Noin karkea periaate, virtahan laskee lopussa.
Onko tuosta haittaa jos ei lataa yli, eli > 4 h ?

Itse olen ladannut akun tällä periaatteella, OK.

Ehkä on joskus hyvä olaa ymmärtämättä liikaa tekniikasta.

Olen parina talvena varaillut/pitänyt akkua hengissä Bilteman varaajalla, sillä halvalla, ihan hyvällä menestyksellä.

Nyt sitten uteliaisuuttani mittailin laitteen tuottaman jännitten, eikä näyttänyt kuin 11,5v.

Akun jännite on kuitenkin aina varauksen jälkeen ollut n. 12,6v.

Menikö nyt jännitteet ja voltit oikein, mutta toivottavasti asia selvisi. Eli luulen Bilteman varaajan toimivan.
nixweiss.gif

aksu, käsittääkseni tuo laturi haistelee akun varaustasoa, jos akussa on täydet latingit niin laturi tiputtaa sitten jännitettä ja kait samassa syssyssä ampeerejakin. Kokaseppas sitten tyhjällä akulla rinnan laittaa mittariasi?

Mittasin ihan ilman kuormitusta. Meinasin vaan, kun tuon toimivuutta jonkin verran epäillään, että hyvin kuvittelen toimineen, sillä akku on pysynyt hyvin iskussaan.

hämeen autosähkö  
biggrin.gif
(liikkeet: hml, oulu, turku (ainakin)) myy YLLÄPITOLATURIA noin 50 eeron hintaan. kyselkääpä sieltä niin ei tarvitse spekuloida kärsiikö/sopiiko yms. asioilla.
062802jumpie_prv.gif

ko. laitteessa on valinnat mopoille autoille ja k-autoille.

lisätietoja voitte kysellä suoraan liikkeestä motoristi Keijo Seulannolta puh 03-6226234

Olen jonkin verran pelaillut sähköjen kanssa ja ei toi akun varauksessa pitäminen vaikeaa ole. Mun cebari on nyt seisonut pari kuukautta ja kävin irrottamassa akun että se saa olla kovimpien pakkasten aikana sisällä. Tarkistin jännitteen ja oli reilusti yli 12V. Laitoin laturin siihen kiinni ja jännitteet pomppas minuutissa yli 14V. Eli akku on täynnä, ei siis mitään isoja purkuvirtoja siinä ainakaan ole.

Olettaen että akku on kunnossa ja ladattu täyteen, kun sen nostaa syksyllä sisälle huoneen lämpöön ja lataa seuraavan kerran keväällä niin ihan varmasti riittää. Mutta jos joku haluaa fiilistellä ja latailla useammin niin ei siinä mitään
smile_org.gif

Olen jonkin verran pelaillut sähköjen kanssa ja ei toi akun varauksessa pitäminen vaikeaa ole. Mun cebari on nyt seisonut pari kuukautta ja kävin irrottamassa akun että se saa olla kovimpien pakkasten aikana sisällä. Tarkistin jännitteen ja oli reilusti yli 12V. Laitoin laturin siihen kiinni ja jännitteet pomppas minuutissa yli 14V. Eli akku on täynnä, ei siis mitään isoja purkuvirtoja siinä ainakaan ole.

Olettaen että akku on kunnossa ja ladattu täyteen, kun sen nostaa syksyllä sisälle huoneen lämpöön ja lataa seuraavan kerran keväällä niin ihan varmasti riittää. Mutta jos joku haluaa fiilistellä ja latailla useammin niin ei siinä mitään
smile_org.gif
No jopas jotain.....................

Pistäppä akku vielä vällyjen alle niin eiköhän se siitä.
Akun PARAS paikka ei missään nimessä ole huoneen lämmössä.
Täysin varautunut akku säilyy parhaiten kylmässä ja PISTE.

Jännite pomppas minuutissa 14V ja p--kat.Se on laturisi antama
jännite...........

Täysi akku 12.72V ,OMINAISPAINO KENNOSSA 1.28 ja taas PISTE.
Eli ei tämä tosiaankaan tämän vaikeampaa ole
idea3.gif

smile_org.gif
No jopas jotain.....................

Pistäppä akku vielä vällyjen alle niin eiköhän se siitä.
Akun PARAS paikka ei missään nimessä ole huoneen lämmössä.
Täysin varautunut akku säilyy parhaiten kylmässä ja PISTE.

Jännite pomppas minuutissa 14V ja p--kat.Se on laturisi antama
jännite...........

Täysi akku 12.72V ,OMINAISPAINO KENNOSSA 1.28 ja taas PISTE.
Eli ei tämä tosiaankaan tämän vaikeampaa ole
idea3.gif
Vai vällyjen alle. Mikäs sen herneen sun nenuun imaisi? Jos haluan täräyttää moperia käyntiin talvella, antaa se lämpimästä tuotu akku huomattavasti paremmin virtaa kuin pakkasessa pidetty. Ei tarvii tuskailla käyntiin lähdön kanssa. Säilyyhän se akku paremmin kylmässä mutta ei huoneenlämmössä mitään ongelmia tule.

Jos laturi on kytketty akkuun niin kyllä se akun jännite on silloin ihan sama minkä se laturi antaa. Tietenkin akun jännite tippuu välittömästi kun laturin irrottaa mutta se jää siihen vajaaseen 13V, eli ihan oikeasti akku on täynnä. Ehkä sanoin jotain epäselvästi, mutta jos pienellä laturilla alkaa lataamaan tuota akkua ja jännite pomppaa välittömästi yli 14V niin kyllä silloin akku on täynnä. Tyhjällä akulla latauksessa jännite alkaa nousta hitaammin, tämä tietenkin riippuu mm laturin virranantokyvystä.

Ja olit ihan oikeassa, kylmässä akku viihtyy. Mutta koska oletan että talvella tulee vielä jossain vaiheessa jopa alle 30 asteen pakkasia, niin silloin akulle on huomattavasti parempi olla 20 plus asteessa kuin jäätyä piloille.

minun reseptini on ollut akku täyteen syksyllä, pakkaseen tutimaan, kerran talvessa uutta latinkia ja lopun talven akku jo pärjääkin.

Ehkä on joskus hyvä olaa ymmärtämättä liikaa tekniikasta.

Olen parina talvena varaillut/pitänyt akkua hengissä Bilteman varaajalla, sillä halvalla, ihan hyvällä menestyksellä.

Nyt sitten uteliaisuuttani mittailin laitteen tuottaman jännitten, eikä näyttänyt kuin 11,5v.

Akun jännite on kuitenkin aina varauksen jälkeen ollut n. 12,6v.

Menikö nyt jännitteet ja voltit oikein, mutta toivottavasti asia selvisi. Eli luulen Bilteman varaajan toimivan.
nixweiss.gif
Tässä hiukan faktaa sitä tarvitseville:
Täyteen ladatun lyijyakun kennojännite on hiukan yli 2V ja kuten tuossa edellä kirjoiteltiin:Täyteen varatun akun jännite on 12.72V, jolloin akkunesteen eli hapon ominaispaino 1.28

Laadukas automaattilaturi, (esim. CTEK) joka on tarkoitettu myös moottoripyörän pikkuruiselle akulle, lataa ensin akun täyteen oikealla virralla, joka tulee maksimissaan olla n.0,5 A ettei pienipinta-alaisten kennojen pinta vaurioidu ns. keittämisestä johtuvasta ylikuumenemisesta. Pikainenkin ylivirralla lataaminen lyhentää akun käyttöikää ja maksimivarauskapasiteettia huomattavasti.

Ladattuaan akun, automaattilaturi ylläpitää sen kennojännitettä yllä ilman ylilatauksen vaaraa ja näinollen esim. CTEK voidaan jättää kytketyksi akkuun vaikka koko talveksi ja esim. aina kun pyörä seisoo pitempiä aikoja.

CTEK 3600 tai vastaava ei toki ole halvin mahdollinen laturi, mutta se on älykäs ja mm:
-vesitiivis sekä hyväksytty myös ulkokäyttöön
-monivalintaautomatiikka, eli eri ohjelma mp:n akun, auton akun ja myös auton akun pakkaslataukseen
-nopea ja turvallinen
-varustettu pikaliittimellä sekä hauenleuoilla. Pikaliittimen johdon voi asentaa akun napoihin kiinteästi, jolloin lataaminen sujuu aina tarvittaessa kuin leikki.
-pitää akun käyttökelpoisena ja hyvässä kunnossa todella pitkään.

PS. Automaattilaturin lähtöjännite tulee mitata sen ollessaan kytketty akun napoihin ja mittaus vasta noin minuutin kuluttua kytkemisestä, eikä avoinna. Tämä sen vuoksi, että älykäs laturi mittaa napajännitteen ja jos johtoa ei ole kytketty mihinkään se asettaa lähtöjännitteen minimiin, joka voi olla esim. mainittu 11,6V. Biltema voi siis olla sisätiloissa aivan asiallinenkin, kunhan sen antama latausvirta ei kasva ainakaan paljoa yli puolen ampeerin.

t. Shoppilaiset

Italon akkuteorian latausosiosta ei puutu kuin akun kunnon tarkistaminen. Se taas klassisen opin mukaan tehdään purkamalla akkua vakiovirralla ja seuraamalla, kauan akku antaa virtaa. Tästä tulee akun kapasiteettiyksikköä kuvaava laatu: Ah, eli ampeerituntia, siis virta kertaa aika.

Yleensä, kun akun varauksesta huolehtii, akku kestää pitkään. Nykyinen, huoltovapaa versioni täyttää seitsemän vuotta ja vaikuttaa edelleen toimivalta. Toisessa on samanlainen, mutta täyttää vasta 2 vuotta.

Kirjassa ”moottoripyörän tekniikka” kerrotaan mielenkiintoisia erityispiirteitä hyytelöakuista. Niiden paikkansapitävyyttä testailkoon kuka tahansa käytännössä. Siinä kuitenkin otetaan kantaa siihen, mikä on ideana siinä, kun ko. akkua ladataan aluksi suuremmalla jännitteellä.

Edelleen olen silti hämmästyneenä lueksinut, mitä akkuvalmistajat stanssaavat akkujensa päälle. Siinä ei paljon 0,5 A:n latausvirrat paina. Tällä en tarkoita, etteikö Italon ohjeet olisi hyvät!

Tuosta välistarttailusta pitää aina muistaa, että pyörän tai auton laturi ei riitä lataamaan akkua kunnolla. Ja varsinkaan tyhjäkäynnillä tuskin edes sen vertaa, mitä starttaus just vei potkua. Pahimmassa tapauksessa vaatisi puolen tunnin ajon (kierroksia) eli voi olla haitta suurempi kuin hyöty. Puhumattakaan kutinan lisääntymisestä  
sport05.gif

bawling.gif
Viime talvena toimi hyvin ainakin cebarilla että pari kertaa kuukaudessa pyöritin sitä niin kauan että flekti rupes pyörimään, kierroksia en pahemmin antanu. Ja keväällä lähti hyvin ekalla käyntiin
biggrin.gif

Yleensä, kun akun varauksesta huolehtii, akku kestää pitkään. Nykyinen, huoltovapaa versioni täyttää seitsemän vuotta ja vaikuttaa edelleen toimivalta. Toisessa on samanlainen, mutta täyttää vasta 2 vuotta.

Edelleen olen silti hämmästyneenä lueksinut, mitä akkuvalmistajat stanssaavat akkujensa päälle. Siinä ei paljon 0,5 A:n latausvirrat paina. Tällä en tarkoita, etteikö Italon ohjeet olisi hyvät!
Onnittelut vain akkujen vuosipäivien johdosta.  
biggrin.gif

Ja akku valmistajien intresseissähän on myydä meille muutaman vuoden välein uusi "nyky teknologian mukainen" akku. Eihän kukaan muu kuin suomalainen pidä akkua seitsemää vuotta..  
wink.gif

Ja kun sitä laturia valitsee akun eliniän maksimointi mielessä, niin samalla tässä talven pimeinä aikoina voi sitten tutkia että miten sen oman rakkaan latauksensäätö toimii. Eli helpostihan se (ainakin vanhemmissa "mopoissa") laturi kuormittaa liiaksi akkua silloin ajoaikana.... ettei pilaisi hyvää talvisäilytystä kesänajoilla.  
cool.gif

Ja akku valmistajien intresseissähän on myydä meille muutaman vuoden välein uusi "nyky teknologian mukainen" akku. Eihän kukaan muu kuin suomalainen pidä akkua seitsemää vuotta..  
wink.gif

Ja kun sitä laturia valitsee akun eliniän maksimointi mielessä, niin samalla tässä talven pimeinä aikoina voi sitten tutkia että miten sen oman rakkaan latauksensäätö toimii. Eli helpostihan se (ainakin vanhemmissa "mopoissa") laturi kuormittaa liiaksi akkua silloin ajoaikana.... ettei pilaisi hyvää talvisäilytystä kesänajoilla.  
cool.gif
Daa!

Olen kyllä sitä mieltä, että akku kannattaa just ja heti vaihtaa, kun siihen ei voi luottaa. Siten on ollu ihme ja kumma, kun kawan akku on vaan potkinu luotettavasti. Noiden hinnat on lähempänä sataa eukkoo. joten huvikseni en sitä oo viittiny vaihtaa.

Suzukin akkua ei diileri ollu saanu enää heräämään Bilteman laturilla. Silloin ostin samanlaisen kun siinä oli ja on kawassakin. Suzuki tarttee melkoisen starttivirran, jotta herää (öljytilavuus 4,8 litraa).

Sain kyllä heräteltyä sitten Suzukissa olleenkin akun, mutta läheskään täyttä kapasiteettia se ei enää ladannut.

Mopon lataustsekkeihinhän on täällä ne maan mainiot ohjeet!

Ostin sit sen CTEKin. Tallipaikka on suht kaukana ja helppokäyttöisyys ratkaisi. Ruuvasin ne mukana tulleet johdonpäät kiinteesti akkuun ja pistin töpselin seinään. Kyl meitsi tän tekniikan hanskaa
tounge.gif

Back