Akkulaturista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tisha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tisha

New member
Pukinkontista löytyi akkulaturi Ctek Xs 800. Totta kai ensin luetaan käyttöohje.  Löytyi tarra jossa kielletään laitteen käyttö alle nolla-asteen lämpötiloissa. Onkohan tämä ohje noita maailmalla olevia" ei kissaa kuivausrumpuun" neuvoja?              

Tartteekos nyt aina akut kantaa lämpöseen vai onkos tämä värkki vain kesäkäyttöön?

Olisiko noissa ollut jotain ongelmia verkkojohdon kuoren pakkasenkestävyyden kanssa?

Murtuu pakkasessa liian helposti yms. paikallisten normien mukaan?

Käyttöhjeessa kuitenkin kohta "Ympäristölämpötila -20c - +50c"

Ei ilmeisesti kannata lukea manuaaleja liian huolella... mä olen nimittäin sit toiminut väärin koska olen käyttänyt mun Ctek XS3600:sta jo kolmena talvena "tarvittaessa" ulkotiloissa.

Muualla euroopassa ei ilmeisesti tällaista "ongelmaa" ole, vai miten sen kielto tarran ruotsinkielinen osuus menikään...

Itse olen kanssa toiminut noiden eurooppalaisten ohjeiden mukaan...
Ja eikäs tuossa isommassa ole oikein erillinen lataus moodi kylmille akuille?

Muualla euroopassa ei ilmeisesti tällaista "ongelmaa" ole, vai miten sen kielto tarran ruotsinkielinen osuus menikään...

Ainakin XS3600 löytyy tuo moodi, oiskohan ollut jopa +5 asteesta. Sanokaas uskaltaako sen pikaliittimen miinuspään laittaa akun miinus napaan vai suoraan runkoon? Ohjeessa kielletään laittamasta akkuun kiinni kun akku on kytkettynä ajoneuvoon

Ainakin XS3600 löytyy tuo moodi, oiskohan ollut jopa +5 asteesta. Sanokaas uskaltaako sen pikaliittimen miinuspään laittaa akun miinus napaan vai suoraan runkoon? Ohjeessa kielletään laittamasta akkuun kiinni kun akku on kytkettynä ajoneuvoon
Kyllä tuon XS800 ohjeissa ihan kehoitetaan kiinnittämään nuo pikaliitin johdon päät akun + ja - napoihin.
Siinähän ei pääse kipinöintiä syntymään kun ovat oikein ruuvilla kiinni.
Tosin myös varoitetaan että kun noita kytketään akkuun niin laturi ei saa olla kytkettynä.
Eli sen hetken jos malttaa pitää laturin irti kun nuo johdot kytkee akkuun.
Sitten voikin latailla akkua näppärästi sen pikaliittimen kautta.
Ei tarvitse akkua irroittaa ajokista.

Tuo miinus muualla kuin akun napaan liittynee akusta tuleviin räjähtäviin kaasuihin, saadaan se mahdollisesti kipinöivä ensiksi irroitettava miinusnapa mahdollisimman kauas akusta.

Pukinkontista löytyi akkulaturi Ctek Xs 800. Totta kai ensin luetaan käyttöohje.  Löytyi tarra jossa kielletään laitteen käyttö alle nolla-asteen lämpötiloissa. Onkohan tämä ohje noita maailmalla olevia" ei kissaa kuivausrumpuun" neuvoja?              

Tartteekos nyt aina akut kantaa lämpöseen vai onkos tämä värkki vain kesäkäyttöön?
Muistelen joskus lukeneeni, että toi johtuu jostain tyhmästä laki/asetus/pilkunviilausjutusta.
Eli laite kyl toimii pakkasessakin, kaikissa maailman muissa maissa.
Mutta "ei" suomessa, koska pykälä xyz. Byrokraattii kiittää.

Eli joo, käytännössä se juurikin on noita kissa mikroon -juttuja.

Ja siellä paperisissa ohjeissa seisoo että -20…+50°C muistaakseni on käyttölämpötila. Mutta tuo ei kai oikein lataa sitä askkua jos on pirun kylmä, tarvii kai sen 3600-mallin ja pistää pakkaslatausasetuksen päälle...

Mulla kans toi cetek 3600. Mitä mahtaa olla käyttöä tolla lumihiutaleen painikkeella. Ei oo koskaan tullu asiaa ajateltua, kun en oo sitä käyttänyt. Löytyiskö asialle tietoo?
omg.gif

Lumihiutale on just se kylmä lataus - työntää hieman enemmän virtaa, että kylmä akku latautuisi.

Kiitos tiedosta. Aina sitä oppii uutta, kun hiukka kyselee.Mopon ja autonn akut on tullu ladattua aina lämpösessä. On muuten hyvä laite just moottoripyörien ja muiden pien akkujen ylläpitoon. Akut pysyy kunnossa pidempään. Meilläkin 3 moottoripyörää. Vuorotellen cetekkii kiinni ni vot kyl toimii. SUOSITTELEN LAITETTA KAIKILLE MP HARRASTAJILLE.
tounge.gif

Siinämäärin olin tyytyväinen, että päivitin omani tähän uusittuun versioon, mittä on hieman fiksummat pikaliittimet ja pikaliitin jossa on ne liikennevalo ledit kertomassa akun tilaa.

Tuota talvilatausta olen auton kanssa harrastanut; paljon lyhyttä ajoa + webasto + poppikoneet nupit kaakossa +talvi...

Google tuppaa olemaan aika hyvä tiedonhakuun niin ei tarvi arpoa
google
wink.gif

Mopo 14.4V/0.8A
Auto 14.4V/3.6A
Hiutale 14.7V/3.6A

Törmäsin tälläiseen, oli Cetekki kiinni kotilon akussa 4kk:n reissun ajan ja tietty siinä ajassa sähköt olleet jossain vaiheessa poikkikin. Oli sähkökatkossa laturi mennyt standy-tilaan ja akku ei lataantunut. Eli onko kyseessä ylläpitolaturi, jota pitää vahtia??? Kuinkas nämä on toiminut mitkä pitävät koko ajan kiinni kotiloissa, pitääkö nekin aina painaa napista päälle, kun laittaa auton piuhaan??

Sitten voikin latailla akkua näppärästi sen pikaliittimen kautta.
Ei tarvitse akkua irroittaa ajokista.
Eli akku voi olla samaan aikaan kiinni pyörässä ja laturissa? Kuulostaa pikaliittimen takia järkevältä mutta kun en sähköstä tajua itse mitään
withstupid.gif
Tällä hetkellä oma akku latautuu irrotettuna.
Juurikin näin.
Pikaliitinjohto kiinni akkuun, sen jälkeen latailet sitä akkua näppärästi pyörässä paikallaan, ilman mitään johtojen irroittelua.

Ohjeissa kielletään pitämästä laturia kytkettynä silloin kun kiinnität sen pikaliitin johdon (sen yhden kerran) akkuun.

Törmäsin tälläiseen, oli Cetekki kiinni kotilon akussa 4kk:n reissun ajan ja tietty siinä ajassa sähköt olleet jossain vaiheessa poikkikin. Oli sähkökatkossa laturi mennyt standy-tilaan ja akku ei lataantunut. Eli onko kyseessä ylläpitolaturi, jota pitää vahtia??? Kuinkas nämä on toiminut mitkä pitävät koko ajan kiinni kotiloissa, pitääkö nekin aina painaa napista päälle, kun laittaa auton piuhaan??
Kyllähän tuon pitäisi muistaa tuo tila sähkökatkonkin yli, kunhan siinä ladattavassa akussa riittää virtaa laturille?

Back