• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Akun lataus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jysky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jysky

New member
Tulipa tuossa mieleen ladata pyöräni (R1100RT) akku ennen ajokauden alkua. Mopo tuli hankittua viime syksynä eli kokemusta ei tämän yksilön kohdalla ole. Edellisessä K75:ssa akku irtosi helposti satulan alta, mutta tässä se on "näppärästi" tankin alla eli irroitus vaatii puolen pyörän purkamista.
Kaveri sitten tuossa totesi lataavansa oman Baijerilaisen (ei RT) akkua virran ulosoton kautta?!?! Mullahan noita reikiä on kaksin kappalein!
Kysymys1: Onnistuuko myös RT:n patterin lataus ko ulosoton kautta? Jos kyllä, niin onko se vakio-ominaisuus vai vaatiiko jotain virityksiä?
Kysymys2: Jos vastaus edelliseen on kyllä, niin onnistuuko jollain muulla kuin Original BMW Zubehör -laitteella? Sellaista tuskin Mototripistä saa alle sadan Euron. Jos edes suostuvat myymään...
 
Viisaammat korjatkoon, jos tarvetta.
bowdown.gif
Mielestäni tuon pitäis onnistua, senkun vaan laitat tavalliseen pyöränlaturiin sellaisen liittimen (tupakansytkäliitin??), joka käy siihen virran ulosottoon.
 
Varmaankin toimii, parilla edellytyksellä:
- virtaa saatava virran ulostulosta vaikka pyörässä ei sähköjä olisikaan päällä
- latausvirta ei saa ylittää sulakkeen kestoa
- HUOM! liittimen napaisuus ettei meni + ja - sekaisin

Varmaankaan tuollainen pieni mp-laturi ei tuuppaa sulakkeen kannalta liikaa virtaa, mutta virtaa siitä tuskin saa ulos ilman että pyörässä on virrat päällä => myös ladatessa pitäsi olla pyörän virrat päällä = ei käytännössä toimi
lookaround_orig.gif
Tosin tiedä nyt noista baijerilaisen insinörtin aatoksista
tounge.gif
 
Kannattaa mitata ulostulopistokkeen napaisuus että kytkee laturin siihen oikein päin.Pistokkeita on kahdenlaisia.on ns.tupakansytytinmallisia ja sitten on vaan se toinen yleinen pistoke.ovat standardeja.Yleensä plussa on keskellä ja miinus reunassa.Tuonkokoisessa BEMARISSA on jo niin iso akku että voit ladata sitä tunnin verran ihan tavallisella 12 voltin laturilla joka antaa ulos virtaa 3-4 amppeeria.mittari näyttää.Pääsääntöisesti akkua pitäis ladata virralla joka on
kymmenesosa akun kapasiteetista.Eli 60ah:sta akkua max kuudella amppeerilla ja 20 amppeeritunnin akkua max 2:lla
amppeerilla.Jos lataus on lyhytaikaista suuremmalla virralla
niin akku ei ole siitä moksiskaan mutta sitä ei pidä unohtaa lataukseen pitkäksi aikaa.ps.tiedän jotain sähköstä.
Itse lataan tarvittaessa ihan tavallisella laturilla  akun navoista.Laturissa taitaa lukea Matti.
 
Kävin Mototripistä ostamassa välikappaleen joka työnnetään virran ulosottoon. Sitten Bilteman kautta hakemaan tupakansytytinjohtoa jonka toisen pään purin ja laitoin laturiin kiinni. Yksinkertaista ja helppoa!
 
Fagtaaaaaaaa!
talktohand.gif




Kipase autotarvike liik.ja osta siihen plugi ,löytyy varmasti.
Ei tarvitse olla pyörässä virrat päällä.Biltemasta löytyy latureita max. 500mA OK.

Kytkentä pun.johto keskinapa=+
            musta ulkokehä=-

Kuitenkin varmista akkujen nestepinta!


OOOOOON MEINAAAAAN SÄHKÖMIES
buttrock.gif


Homma hoituu. Unohda ns.pikalataus=iso lat.virta
Pienellä virralla ja pidemmällä ajalla hyvä tulee.

PS.Muista tarvitset nimenomaan pistotulapan(uros)
bowdown.gif
 
Joopa joo.
Mulla on kans RT ja olen joskus hommannut sen bemarin oman orginaalin laturin.
Kyseinen laite on tarkoitettu nimen omaan käytettäväksi kyseisten pistokkeiden kautta.
Laitteen hintaa en muista enää, mutta varmaan saat halvemmalla vaikka Biltemasta laturin jossa ei kylläkään ole "järkee" niikuin tässä orginaalissa.
Tämän voi "unohtaa" kiinni vaikka pitemmäksikin aikaa vaurioittamatta akkua.
Jos tosiaan vielä ostat siihen laturin johdon päähän pistokkeen niin toimii se hyvin niinkin. Sekin löytyy Biltemasta.
Plus napahan on keskellä.
062802jumpie_prv.gif
 
Shopissakin myynnissä olevassa ns. älykkäässä laturissa CTEK on mukana valmiit johdot ja liittimet jotka saa kytkettyä akkuun ja silloin voi käyttää pikaliitintä laturin kyrkentään.
Tälläinen on tietysti helppo tehdä itsekin omaan laturiin. Shopista löytyy kuva ko laturista.

Tämän ko laturin itse ostin sen takia kun halusin mp:n akulle hellävaraisen latauksen. Pitäsi vielä kytkeä tuo pistoke omaan pyörään.  
idea3.gif
 
Kannattaa tarkistaa akun nesteet ennen latausta,akku on pemussa sen verran lujilla että nestettä kuluu.
akun irroituksessa ei mene kymmentä minuuttia kauempaa.Vasen sivukate irti (korkeintaan 5 minuuttia),imutorvi irti ja akku liukuu sivulle.
 
Mulla on kans RT ja olen joskus hommannut sen bemarin oman orginaalin laturin.
Kyseinen laite on tarkoitettu nimen omaan käytettäväksi kyseisten pistokkeiden kautta.
Laitteen hintaa en muista enää, mutta varmaan saat halvemmalla vaikka Biltemasta laturin jossa ei kylläkään ole "järkee" niikuin tässä orginaalissa.
Tämän voi "unohtaa" kiinni vaikka pitemmäksikin aikaa vaurioittamatta akkua.
Jep, Bemarin oma laturi ajaa asiansa, vaikka olikin muistaakseni kallis (nykyään jopa 111€  !!!).

Oman RT:n akkuni ehdin vaihtaa jo Yuasaan, kun entinen Exide kyrvähti loppujen lopuksi kokonaan (meni talvella tyhjäksi, vaikka mielestäni latasin tarpeeksi).

..niin, sivukatteen irroitus ruuvinvääntimen avulla kestänee sen 10 minuuttia..
 
Älkää hyvät immeiset ostako laturia Biltemasta!!! Meikäläinen osti sellaisen ja kuivatin sillä ensimmäisen akun!!
sad_orig.gif
Latausjännite nousi akun ollessa täysi 16,7V mikä on "hieman" liikaa - kuivatti akun kolmessa vuorokaudessa!!! Eivätkä edes suostuneet korvaamaan akkua mutta palauttivat sentään rahat kyseisestä vehkeestä. Nyt on uusi akku ja samainen CTEKin laturi jota shopissakin myydään. Suosittelen, sen uskaltaa jättää hieman pidemmäksikin aikaan akkuun kiinni...
wink.gif
 
Älkää hyvät immeiset ostako laturia Biltemasta!!! Meikäläinen osti sellaisen ja kuivatin sillä ensimmäisen akun!!
sad_orig.gif
Latausjännite nousi akun ollessa täysi 16,7V mikä on "hieman" liikaa - kuivatti akun kolmessa vuorokaudessa!!! Eivätkä edes suostuneet korvaamaan akkua mutta palauttivat sentään rahat kyseisestä vehkeestä. Nyt on uusi akku ja samainen CTEKin laturi jota shopissakin myydään. Suosittelen, sen uskaltaa jättää hieman pidemmäksikin aikaan akkuun kiinni...
wink.gif
MILLÄ BILTEMAN LATURILLA LATASIT??

AUTON LATURILLA???
 
Älkää hyvät immeiset ostako laturia Biltemasta!!! Meikäläinen osti sellaisen ja kuivatin sillä ensimmäisen akun!!
sad_orig.gif
Latausjännite nousi akun ollessa täysi 16,7V mikä on "hieman" liikaa - kuivatti akun kolmessa vuorokaudessa!!! Eivätkä edes suostuneet korvaamaan akkua mutta palauttivat sentään rahat kyseisestä vehkeestä. Nyt on uusi akku ja samainen CTEKin laturi jota shopissakin myydään. Suosittelen, sen uskaltaa jättää hieman pidemmäksikin aikaan akkuun kiinni...
wink.gif
MILLÄ BILTEMAN LATURILLA LATASIT??

AUTON LATURILLA???
Kyl se oli ihan Bilteman MP-akuille tarkoitettu laturi, latausvirta muistaakseni 500mA... No hintaa sillä oli jotain 50 mummonmarkan paikkeilla joten eipä siltä paljoa voinu odottaa
cool.gif
 
No tuota... Itse ostin Biltemasta mp-laturin (n 8 euroa), tupakansytytin pistokkeen ja veneeseen tarkoitetun, kumisella suojatulpalla varustetun, pistorasian. Johdot suoraan akulta rasialle, sulake tietysti väliin. Pistoke laturin hauenleukapuristimien tilalle ja laturi voi olla koko ajan paikallaan, vain kellokytkin ajastettuna välissä. Latausajan asetin siten että 2 tuntia lataus päällä ja 22 tuntia pois päältä. Tiedä sitten onko em sähköopillisesti oikein mutta ainakin se toimii...
smile_org.gif
 
No tuota... Itse ostin Biltemasta mp-laturin (n 8 euroa), tupakansytytin pistokkeen ja veneeseen tarkoitetun, kumisella suojatulpalla varustetun, pistorasian. Johdot suoraan akulta rasialle, sulake tietysti väliin. Pistoke laturin hauenleukapuristimien tilalle ja laturi voi olla koko ajan paikallaan, vain kellokytkin ajastettuna välissä. Latausajan asetin siten että 2 tuntia lataus päällä ja 22 tuntia pois päältä. Tiedä sitten onko em sähköopillisesti oikein mutta ainakin se toimii...  
smile_org.gif
Voihan olla että meikäläisen laturissa oli jotain vikaakin, kannattaa kuitenkin tarkistaa että latausjännite akun ollessa täysi ei nouse yli 14,7V Tuo CTEK pitää sen tuossa 14,4V:n paikkeilla. Sen mitä minä sähköstä tiedän (siis se on sinistä ja sattuu) niin kytkentäsi on ihan asiallinen. Veikkaisin että jo puolentunnin lataus vuorokaudessa riittää pitämään akun latingissa. Itselläni on viikkokello ajastimena ja latausaika 2 tuntia kerrallaan ja akku pysyy täynnä.
 
Ei tarvitse olla pyörässä virrat päällä.
No mutta tuohan tarkoittaa sitten että ko. plugista on (sulakkeen kautta) suora, jatkuva yhteys akulle => "kaveri" voi laittaa pienoisen keinokuorman tuohon plugiin ja tyhjätä pyöräsi akun poissaollessasi
confused_orig.gif
Saati jos linjassa ei ole sulaketta lainkaan
crazy.gif
Joo kyllä kyseiseen pistokkeesseen tulee jännite suoraan akulta, mutta on kyllä suojattu sulakkeella.
Toivottavasti "kaveri" ei satu paikalle.
crazy.gif
 
Tämä bilteman vehjes on aika asiallinen:

http://www.biltema.fi/osteri....4956402

Ostin saman tien sellaisen jolla hoitaa kaikki kulkuneuvot kun kerran aina tarvitsee.

Latasin mopon akun ja kaverin tyhjentyneen kotiloakun tuolla ja ne ainakin onnistui kuten pitää. Kaipa vois jättää ylläpitoonkin tuon kanssa, katsotaan. Ja ohjeen mukaan sopii pyörien akuille. Onhan siinä mopon kuva kyljessäkin  
tounge.gif
 
Minä ostin muutama viikko sitten Bemarin alkuperäisen laturin ja hinta oli n€60,00 koska ajattelen pysyä merkissä niin tuo raha on aika pieni investointi. Laturissa on automatiikka joten sen voi pitää kytkettynä koko ajan.
 
Minä ostin muutama viikko sitten Bemarin alkuperäisen laturin ja hinta oli n€60,00 koska ajattelen pysyä merkissä niin tuo raha on aika pieni investointi. Laturissa on automatiikka joten sen voi pitää kytkettynä koko ajan.
Ihan uteliaisuudesta: Mitä tuo pysyä merkissä tarkoittaa? Sitäkö, notta BMW tekee myös parhaimmat akkulaturit, koska juuri BMW tarvitsee ihan omanlaisensa akkulaturin? PAH!
tounge.gif


Nimimerkillä. Oma Bemari pysyy latauksessa kolmatta talvea vanhalla langattoman puhelimen virtalähteellä. Nimellisteho 12V/500mA. Käytännössä tyhjänä 14,7V. Lataa kunnes akkujännite nousee 12,5Volttiin, jonka jälkeen puhku loppuu...
 
Back
Ylös