• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Akun lataus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sirousal
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sirousal

New member
Yöllisiä typeriä kysymyksiä vol.1

tuossa pihassa makaa 2005 zx6r ja siitä on akku lopussa. voiko sitä akkua ladata kun se on pyörässä kiinni vai onko se pakko ottaa irti. millaista laturia tulisi käyttää? onko 12-60 amppeerinen laturi liian voimakas?

On liian voimakas, se akku kiehuu noilla ampeereilla. Sellanen 1A tai vajaa olis hyvä. Ja voit ladata sitä vaikka se on kiinni.

Mä oon lataillu ihan normaalilla Einhellin, muistaakseni 8 amppeerisella. Ei ongelmia, kunhan ei jätä viikoksi kiinni. Siinä on kuitenkin se ylilataussuoja (jonkinmoinen) Tosin jos akku aivan kuollut, suosittelen työntökäynnistystä ja reissua akkukauppaan.

voi ladata paikallaan mutta suositus varmaan että ottaa toisen navan irti. Itse en ole ottanu . Onhan toi liian järee laturi mp käyttöön (menee ainkin akku entiseksi siinä vaiheessa kun keität sen)hommaa mp(ja muihinkin pieniin ) akkuihin käypä laturi esim ctek benton tai lidlin 9 eken? laturi
smile_org.gif

oon kyllä niin hyvä näitten kans.. tuos laturin kyljessä lukee rated current arithmetic 2,5A, effecetive 4 A ja sen jälkeen 12 to 60 Ah

eli onko tuossa nyt sitten 4ampeeria ja mitä nuo 23 to 60 Ah on?

kiitokset aikaisemmista vastauksista
smile_org.gif

12 to 60 Ah tarkoittaa akun kokoa jolle kyseinen laturi on tarkoitettu eli 12-60 Amppeerituntia
2,5A taitais olla laturin antama normaali latausvirta ja toi 4A on "teholataus".

Kyllä noilla arvoilla voi mopon akkua latailla, kunhan ei jätä laturia kiinni päiväkausiksi, vaan lataa sen muutaman tunnin mikä on tarvis

oon kyllä niin hyvä näitten kans..  tuos laturin kyljessä lukee rated current arithmetic 2,5A, effecetive 4 A ja sen jälkeen 12 to 60 Ah

eli onko tuossa nyt sitten 4ampeeria ja mitä nuo 23 to 60 Ah on?
Mitään tietämättä veikkaisin ainakin että noi Amppeerituntiluvut (Ah) tarkoittavat millaisille akuille laturi on tarkoitettu.

Noita amppeereita niin villi veikkaus että latausvirta liikkuu noitten raja-arvojen välissä kuormasta riippuen.

Toivottavasti joku oikeesti näistä asioista tietävä kertoo miten asian laita on, muakin rupesi kiinnostamaan  
lookaround_orig.gif

Suosittelen kuitenkin ensi talveksi pyörille tarkoitetun ylläpitolaturin hankkimista jos vain budjetti antaa periksi. Saksasta itse ostin 30 eurolla, enää ei tarvitse mitään purkaa kun akkua pitää ladata. Ei muuta töpseli seinään ja liitin pyörään kiinni.

Auton laturi käy hyvin kun kytket vaikka 20watin jarrupolttimen sarjaan akun kanssa.
Latausvirta jää alle ampeerin ja lamppu himmenee sitä mukaa kuin akku täyttyy.
Eli kun lamppu sammuu akku on täysi.

minen tiedä aiheesta mitään, mutta laitoin autonakun suoraan pyörän kaapeleihin käynnistyskaapeleilla kiinni. Käytin pyörän lämpimäksi, jonka jälkeen pistin pyörän akun rinnan auton akun kanssa ja käynnistin auton ja annoin akun latautua jonkin aikaa. Tämän jälkeen laitoin pyörän akun pyörään kiinni ja starttasin pyörän ja annoin pyörän käydä n. 15 minuuttia. Seuraavana päivänä lähdin ajelulle. Toki ajelulle olis voinut lähteä heti, mutta en kerennyt.

Mikähän se on ihmisluonteessa vikana, kun aina pitää akun hankinnassa säästää?
Olen jo vuosikymmenet katsellut autonakkujen kanssa keplottelevia ihmisiä, jotka tuovat vanhaa akkua väilillä lämpimään ja seuraavan päivänä taas työnnetään autoa porukalla.  
crazy.gif

Kyse on kuitenkin yleensä 50-200EUR hankinnasta ja monet ostelevat sillä rahalla helposti kaikkea muuta mukavaa autoon, paitsi akkua.
nixweiss.gif

Eikä tuo mp-akkukaan paljon maksa (18-75EUR), jos esim. Biltemasta hankkii (Nämähän ovat Biltemassakin kohtalaista laatua!). Varmaan erikoisempiakin akkuja on joissain pyörissä, mutta yleensä nämä käyvät.
Miksi siis tehdä elämästä vaikeampaa kuin se on?  
biggrin.gif

Lainaus: "Mikähän se on ihmisluonteessa vikana, kun aina pitää akun hankinnassa säästää? "

Se on tätä (Sarasvuon hehkuttamaa) huomiotaloutta. Ostetaan kallis pyörä/auto tms. joka näkyy helposti naapuriin pihalle. Siihenhän ne rahat menikin, eikä ole "varaa" enää muuhun. Näkeehän noita, esimerkiksi kymmenien tuhansien autoissa loppunajetut pinnatut renkaat. Akkurahatkin voisi laittaa vaikka minivilkkuihin.

Huh huh helepottaa jo...

Oman pyörän akun otin irti paria kuukautta ennen kauden alkua.
Noin kuukautta ennen löin sen vähän yli vuorokaudeksi kiinni Liiteristä ostettuun laturiin.
Kolmisen päivää ennen pyörän ajoon ottoa, kävin heittämässä akun kiinni.
Pyörä lähti käyntiin, aivan kuin ei mitään taukoa olisi ollutkaan.

Autoon sitten tuli hommattua talvella Optiman keltakantinen, kun ensin olin joitakin kertoja roudaillut akkua sisään latinkiin.
tounge.gif

On tässä omakin lehmä ojassa. Akku pitäs hommata. Huomasin talvella silloin tällöin käynnistellessä että tyhjenee alle kuukaudessa ittekseen. Kesällä ei ollut ongelmaa vielä kun ajotkin oli melkein joka päivä.

Onkohan MP akkuja missään testailtu? Stormin luettelosta katselin MGM ja Varta akkuja, hintaero oli hirmuinen 59€ / 179€  
crazy.gif

kyllähän tuota paikallaan voi ladata, vaatii vain pikku nikkarointia että pääsee siihen käsiksi.
tankin / satulan alata ne sivu muovit irti ,toinen oliko nyt vasen joka on 2:a kuusioruuvilla kiinni ja toinen yhellä, satula pois 2 ruuvia ja sitten tankki pystyyn 3 ruuvia irti , ja jo vain näkyy akun + napa, tila on silti ahdas ja akkulaturin hauenleukaa on syytä varoa ettei se ota maihin ...
tympeässä paikassa tuo hieman on mutta onnistuu se...

nimin. eilen ko. operaation suorittanut ja tänään kasaan , sitten alkaa ajokausi
062802jumpie_prv.gif

Olen jo vuosikymmenet katsellut autonakkujen kanssa keplottelevia ihmisiä, jotka tuovat vanhaa akkua väilillä lämpimään ja seuraavan päivänä taas työnnetään autoa porukalla.  
crazy.gif

Kyse on kuitenkin yleensä 50-200EUR hankinnasta ja monet ostelevat sillä rahalla helposti kaikkea muuta mukavaa autoon, paitsi akkua.
nixweiss.gif

Eikä tuo mp-akkukaan paljon maksa (18-75EUR), jos esim. Biltemasta hankkii (Nämähän ovat Biltemassakin kohtalaista laatua!). Varmaan erikoisempiakin akkuja on joissain pyörissä, mutta yleensä nämä käyvät.
biggrin.gif
Pyörässäni on uusi akku jonka tyhmyyttä onnistuin tyhjentämään pakkasessa. Siksi kyselin latausvinkkejä.

crazy.gif

nixweiss.gif

biggrin.gif
Pyörässäni on uusi akku jonka tyhmyyttä onnistuin tyhjentämään pakkasessa. Siksi kyselin latausvinkkejä.
Pakkanen on monille akuille todella pahasta, varaamaton akku saattaa jäätyä helpostikin, sen jälkeen akkukaupoille todennäköisesti.

crazy.gif
Taitavat olla kyseessä nämä ihmiset, joille akku on vain loota joka näyttäs olevan tarpeellinen auton toiminnan kannalta, eli ei oikein ymmärretä mistä on sen kanssa kysymys. Itse kanniskelin männävuosina lähes päivittäin vanhan obeliskin akkua aina mukanani kämpille, mutta silloin oli kyse kovista pakkasista, opiskelijan budjetista ja ooppelista, jota sai sahata päivittäin aika paljon. Se akku toimii varmaan vieläkin moitteettomasti, vaikka kyseisen auton tekniikka oli ns. valmis. Näin sen kyllä liikenteessä vielä siitä eroon päästyäni, joku innokas lippisjamppa varmaan laittanut sen kuntoon, ainakin näytti olevan aika läpikäydyn näköinen ja vanteetkin oli komiat
biggrin.gif

crazy.gif

nixweiss.gif

biggrin.gif

Sorry Sirousal, tämä ei ollut tahallinen vuodatus sinulle, vaan tuli mieleen yleisesti näistä foorumin akkuongelmista tällainen "filosofinen" näkökulma.  
smile_org.gif

033102beer_1_prv.gif

Back