Alholi ja liikenne

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J-PS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Alkoholi ja liikenne?

  • Ehdoton nollalinja

    Ääniä: 96 56,5%
  • Ei se nyt niin tarkkaa oo...

    Ääniä: 30 17,6%
  • Prätkällä tiukempi kuin autolla

    Ääniä: 44 25,9%
  • Autolla tiukempi kuin prätkällä

    Ääniä: 0 0,0%

  • Ääniä yhteensä
    170
  • Äänestys suljettu .
Miten niin, eikö meillä ole moraalia noudattaa lakia ilman rangaistuksen uhkaa?

Puurot ja vellit saa sekaisin paljon helpomminkin kuin sotkemalla
valistustoiminnan ja lainsäädännön keskenään.

"Ohjaava lainsäädäntö" tahtoo maailman kauniisiin väreihin maalaavien lasien läpikin
katsottuna olemaan samassa laarissa kuin "sodat ja nälänhätä loppuu" utopiat.

Pomminvarmasti puurot ja vellit sekaantuvat ottamalla tuohon valistamisen ja lainsäädännön
jatkoksi moraalin.

Elämä on..... ihan hyväkin..... vaikka unohtaa naivit utopiat ja satsaa enemmän realiteettien varaan :;):.
 
Taisi olla niin että väsyneenä ajo vastaa 0,5 promillen humalatilaa. Mutta joo... Sillon kun ajan en ota niin ei tartte jossitella.

Onhan siitä ketju ja suurin piirtein oikein muistin.

Tietysti liikenneturva osaa kertoa, että kahdeksan tunnin unilla:

"Viretilasi on 57 %HEIKENTYNYT. Opi tunnistamaan väsymyksen merkit. Tavallisia merkkejä ovat haukottelu, hiekkaa silmissä, raskaat silmäluomet ja se, että tiemerkinnät, liikennemerkit ja liittymät saattavat jäädä huomaamatta. Mieti etukäteen taukopaikat. Pysähdy ja jaloittele. Juo ensin kunnon annos kahvia tai muuta kofeiinipitoista juomaa ja ota sitten torkut. Varaa ajomatkaasi aikaa niin, että voit pysähtyä aina väsymyksen yllättäessä."

Ilmankos se meno on välillä niinkuin kaikki ajaisi kännissä.
 
Onhan siitä ketju ja suurin piirtein oikein muistin.

Tietysti liikenneturva osaa kertoa, että kahdeksan tunnin unilla:

"Viretilasi on 57 %HEIKENTYNYT. Opi tunnistamaan väsymyksen merkit. Tavallisia merkkejä ovat haukottelu, hiekkaa silmissä, raskaat silmäluomet ja se, että tiemerkinnät, liikennemerkit ja liittymät saattavat jäädä huomaamatta. Mieti etukäteen taukopaikat. Pysähdy ja jaloittele. Juo ensin kunnon annos kahvia tai muuta kofeiinipitoista juomaa ja ota sitten torkut. Varaa ajomatkaasi aikaa niin, että voit pysähtyä aina väsymyksen yllättäessä."

Ilmankos se meno on välillä niinkuin kaikki ajaisi kännissä.

Ja normi työpäivän, 10h herätyskellon soiton, jälkeen:" Viretilasi on70 %HYVÄNuku riittävästi. Ennen matkalle lähtöä tarvitset vähintään kuuden tunnin yhtäjaksoisen unen. Vältä ajamista sairaana ja huono-kuntoisena. Sairaus väsyttää ja alentaa suorituskykyäsi. Pitkäaikainen stressi lisää väsymystä. Unen-puutteen lisäksi väsymystä voivat aiheuttaa esimerkiksi yöllä ajaminen, sumu, sade, lumi, jonossa ajaminen, pitkät ajorupeamat ja yksitoikkoinen ajo."

Siinä on taas Liikenneturha vetäny mutkat suoriksi asian kaa.
Lisäksi kun tarkemmin lukee niin totevat itse tavoittelemansa matalien nopeusrajoitusten ja ohittamisen vähentämisen luovan riskitekjöitä: "jonossa ajaminen, pitkät ajorupeamat ja yksitoikkoinen ajo."

Eihän tuommosta selvinpäin kestä..


Mitä ite alkoholiin tuleen niin about nollalinja on oma valinta. Kuten tuolla aikasemminki useamallakin, jos syömässä, saunaillassa tai terassilla on niin sen yhen pienen saattaa ottaa jos istuu sen pari tuntia siinä, mut yleensä mp'kans liikkuessani pitäydyn alkoholittomissa, tai oottelen enempi. Tuolleen saattaa, huonolla tuurilla, se viisari just värähtää jos heti lähtiessä mittaa, mut ei tartte ees miettiä mitään 0.5 rajoja.
 
Puurot ja vellit saa sekaisin paljon helpomminkin kuin sotkemalla
valistustoiminnan ja lainsäädännön keskenään.

"Ohjaava lainsäädäntö" tahtoo maailman kauniisiin väreihin maalaavien lasien läpikin
katsottuna olemaan samassa laarissa kuin "sodat ja nälänhätä loppuu" utopiat.

Pomminvarmasti puurot ja vellit sekaantuvat ottamalla tuohon valistamisen ja lainsäädännön
jatkoksi moraalin.

Elämä on..... ihan hyväkin..... vaikka unohtaa naivit utopiat ja satsaa enemmän realiteettien varaan :;):.

Niin, täytynee myöntää, että noudatin äsken nopeusrajoitusta vain rangaistuksen pelosta, kun moottoritiellä oli 80 rajoitus toisen kaistan uuden hienon asfaltin vuoksi. Itse toimin normaalisti oman moraalikoodin varassa, koska en osaa Suomen lainsäädäntöä ulkoa.En taaskaan ymmärtänyt kaikkea kirjoittamaasi:dunno:, mutta sotien ja nälänhadän poistaminen ei ole minusta varsinaisesti utopiaa, mutta realistisesti hyvin vaikeaa, koska meillä on näköjään tärkempiäkin asioita hoidettavana. Jos meillä ei ole joskus naivejakin haaveita muuttunee elämämme kylmäksi kokoomuspoliitiikaksi.Ai niin moraalini sallii ottaa yhden kaljan ennen ajoa(mies/107.5kg kypärähuppu päässä)
 
Piruillakseni syötin Lintukodon laskuriin eli mies ja 157 kg (<-- minä) ja sehän kertoi että:

"Kehosi polttaa n. 15,7 grammaa alkoholia tunnissa eli yhden alkoholiannoksen noin 1,0 tunnissa. Voit juoda enintään 4,4 alkoholiannosta (esimerkiksi olutpullo tai viinilasi) ja pitää veren alkoholipitoisuuden alle rattijuopumuksen rajan 0,5 ‰."

Eli menikö toi nyt niin että ~ neljä ja puol pulloa olutta, eli siis noin puoltoista litraa kaljaa voisi ryystää esim. pizzan kanssa. Paitsi kasko.[/QUOTE]

Tässä lienee paikallaan huomioida se, ettei maksa kasva tai sen toimintakyky parane painon nousun seurauksena. Saatan olla väärässä, mutta nämä annetut henkilön mitat koskevat normaalipainoisten ihmisten maksan kokoa ja sen sujorituskykyä.
 
Tässä lienee paikallaan huomioida se, ettei maksa kasva tai sen toimintakyky parane painon nousun seurauksena. Saatan olla väärässä, mutta nämä annetut henkilön mitat koskevat normaalipainoisten ihmisten maksan kokoa ja sen sujorituskykyä.

Nyt lienee hyvä paikka määritellä normaalipaino? 75kg?
 
Piruillakseni syötin Lintukodon laskuriin eli mies ja 157 kg (<-- minä) ja sehän kertoi että:



"Kehosi polttaa n. 15,7 grammaa alkoholia tunnissa eli yhden alkoholiannoksen noin 1,0 tunnissa. Voit juoda enintään 4,4 alkoholiannosta (esimerkiksi olutpullo tai viinilasi) ja pitää veren alkoholipitoisuuden alle rattijuopumuksen rajan 0,5 ‰."



Eli menikö toi nyt niin että ~ neljä ja puol pulloa olutta, eli siis noin puoltoista litraa kaljaa voisi ryystää esim. pizzan kanssa. Paitsi kasko.



Tässä lienee paikallaan huomioida se, ettei maksa kasva tai sen toimintakyky parane painon nousun seurauksena. Saatan olla väärässä, mutta nämä annetut henkilön mitat koskevat normaalipainoisten ihmisten maksan kokoa ja sen sujorituskykyä.[/QUOTE]


Maksa ei ehkä kasva, mutta silti pitää tupla määrä juoda saavuttaakseen samat promillet.
 
Aika usein Alppien passoilla näkee motoristien särpivän pieniä oluita (0,25 l). Siellä olut on selkeämmin nautintoaine kuin viikonloppukännien rakennusaine. Onpa tullut joskus itsekin otettua pieni olut tauolla, kun ei ole ihan samantien ollut tarkoitus hypätä pyörän selkään.

Onhan se toista juoda kirkkaasta pikkutuopista kauniissa maisemissa, kuin kuluneesta muovituopista sammalen syömillä muovituoleilla. :D

Itse asiassa viikonloppuna - molempina päivinä - tuli nautittua pieni olut ruoan kanssa, ja siitä hyppäsin tunnin päästä auton rattiin. Eikä kyllä tullut mieleenkään, että tässä nyt jotenkin hönössä oltaisiin - eikä kyllä oltukaan.

Toivottavasti tulevaisuudessakin promilleraja pysyy siinä, missä se nyt on. Täällä keski-iän kynnyksellä on mukava käydä isolla kirkolla vaikkapa stand-uppia katsomassa ja siitä hyvään ravintolaan syömään. Ja hyvään ruokaan kuuluu aina hyvä juoma - lasi viintä tai hyvä olut. Illallisen jälkeen sittten auton rattiin ja takaisin maaseudulle. 80 euron taksimatka ei oikein lompakkoa hyväile.

Rattijuoppouden olen nähnyt valitettavan läheltä, ja se on hyvin kaukana tuosta yhdestä oluesta.
 
Ei ole nollalinja, I-olut menee jos 0-olutta ei ole tarjolla, eikä inkivääriolutta.

Eipä se yksi höpöhöpö olut tällä massalla hetkauta, mutta alkaa ramasemaan.

Maun tähden juotavien oluiden kanssa luotetaan apostolin tai pirssin kyytiin.
 
Pikkuisen kyllä tuntuu saivartelulta tuo ajattelu, että voiko ottaa yhden oluen vai ei.Jokainen fiksu itse tuntee käykö se nuppiin vai ei ja kunnon rattijuoppo ei taatusti analysoi asiaa, vaan vetäisee reilulla kädellä.Riskitasoa on helppo lisätä ajamalla väsyneenä, mielenkuohuissa tai liikennesäännöistä piittaamatta, eikä näihin tunnu olevan yhtä jyrkkää asennetta.Entisen työpaikkani kylänmiehet olivat kuulemma tositarkkoja, etteivät lähteneet rattiin, kun oli tullut otettua terassilla pari olutta, mutta illan jatkuessa mentiin auton rattiin kaatokännissä.Poliisit toki tiesivät tämän ja keräsivät kortit sinisten housujen taskuun.
 
Maksa ei ehkä kasva, mutta silti pitää tupla määrä juoda saavuttaakseen samat promillet.

Tämä se mun pointti olikin. Rattijuoppoutta en hyväksy, muutaman estänytkin ja ihan raudoittanutkin JV-hommissa. Ja kyllä sen yhden kaljan kestää pizzan kanssa, varsinkin jos on hohhailua lisäksi pari tuntia ennen ajoa.

Mainitaan nyt sekin että tuo miten ihmiset katselee toisiaan tuolla, kukaanhan ei välttämättä tiedä että monta jo vedetty jne. Siinä mielessä ymmärrän topicin aloittajaa. Mitä ne meistä ajattelee?

Ovella kun oli töissä, oli muutama kohde joissa ei portsarina saanut yleisön nähden juoda edes kahvia, kun olihan mahdollista että sitäkin olisi terästetty... Luottamus hyvä, kontrolli parempi...
 
Nollalinja tai sitten oluen tms. jälkeen jonkun verran odottelua. Lähes aina jätän sen yhdenkin illan aikana ottamatta, jos on tarkoitus lähteä ajamaan. Auto tai prätkä, sillä ei ole väliä.
 
Niin, täytynee myöntää, että noudatin äsken nopeusrajoitusta vain rangaistuksen pelosta, kun moottoritiellä oli 80 rajoitus toisen kaistan uuden hienon asfaltin vuoksi. Itse toimin normaalisti oman moraalikoodin varassa, koska en osaa Suomen lainsäädäntöä ulkoa.En taaskaan ymmärtänyt kaikkea kirjoittamaasi:dunno:, mutta sotien ja nälänhadän poistaminen ei ole minusta varsinaisesti utopiaa, mutta realistisesti hyvin vaikeaa, koska meillä on näköjään tärkempiäkin asioita hoidettavana. Jos meillä ei ole joskus naivejakin haaveita muuttunee elämämme kylmäksi kokoomuspoliitiikaksi.Ai niin moraalini sallii ottaa yhden kaljan ennen ajoa(mies/107.5kg kypärähuppu päässä)

Onhan nuo asiat aika yksinkertaisia.... kun niitä ei lähdetä sotkemaan keskenään :D.

Pidetään puurot ja vellit.... lainsäädäntö ja valistustoiminta selkeästi erillään.

"Ohjaavalla lainsäädännöllä" tarkoitin tässä yhteydessä sitä, että
laki - sanktion puuttuminen on yhtä briljantti yhtälö kuin valta ilman konkretisoituvaa vastuuta.

Näistä "liitoista" lienee enemmän kuin tarpeeksi karmaisevia/surullisia esimerkkejä niin pienemmissä
asioissa, kuin miljardiluokankin kuvioissa.

.......ja sitten tähän se, mikä se nyt oli, MORAALI :)-.

Kaikesta tuosta edellä olevasta on aina sotkemalla saatu sellainen soppa..... kerta toisensa jälkeen
eri yhteyksissä..... että sen "hyvä maku" on aivan yhtä todennäköinen (realistisesti)
kuin maailman sotien ja nälänhädän loppuminen.

Ei tuo tietenkään teoriassa ole mahdotonta...... Millään mittarilla ei kuitenkaan ole nähtävissä
minkäänlaista indikaatiota "kauniin unen toteutumisen mahdollisuudesta".

Varmaa sen sijaan on monen kohdalla katteettoman optimistin muuttuminen
naiviuden myötä pettymykseen ja katkeroitumiseen.

"Pessimisti ei pety"..... ja hänellä on historialliset perustat rakentaa jotain, josta voi iloita vilpittömästi.
Tylsimykset kutsuvat tuota ihan vaan REALISMIKSI :;):.
 
Kaikesta tuosta edellä olevasta on aina sotkemalla saatu sellainen soppa..... kerta toisensa jälkeen
eri yhteyksissä..... että sen "hyvä maku" on aivan yhtä todennäköinen (realistisesti)
kuin maailman sotien ja nälänhädän loppuminen.

Ei tuo tietenkään teoriassa ole mahdotonta...... Millään mittarilla ei kuitenkaan ole nähtävissä
minkäänlaista indikaatiota "kauniin unen toteutumisen mahdollisuudesta".

Varmaa sen sijaan on monen kohdalla katteettoman optimistin muuttuminen
naiviuden myötä pettymykseen ja katkeroitumiseen.

"Pessimisti ei pety"..... ja hänellä on historialliset perustat rakentaa jotain, josta voi iloita vilpittömästi.
Tylsimykset kutsuvat tuota ihan vaan REALISMIKSI :;):.[/QUOTE]

Jaa, no minä nyt kuitenkin väitän, että esim. keskiajalla ei ollut tapana ruokkia vieraita kansoja, kuten nyt usein tehdään ja sotiminen oli täysin hyväksyttävä ansaintakeino, jota useimmat ns. sivistysmaat pitävät nykyään jopa paheksuttavana ja yrittävät keksiä siihen paremman syyn.Realismi on kuitenkin juuri sitä todellisuutta, jonka olemme luoneet kukin omien tarkoitusperiensä vuoksi.Luonnonlait ovat tietysti sitten asia erikseen.Pyydän kaikilta teko nöyrimmäisesti anteeksi alkuperäisen asian katoamisesta. :paikallatuulee:
 
Periaatteessa nollalinja, mutta ei yksi virvoke liity millään tavalla päihtymiseen, varsinkaan 100kiloiselle.

Teoriassa 2-3 voisi ottaa reilun tunnin aikana, mutta parempi jättää kunnon pelivara, jos on tarkoitus ajaa.
Liikaa jos leikkii, niin voi vahingossa mennä promillet yli ja ei kiinnosta keskeyttää matkaa verikokeen takia, vaikka olisikin lain sallimissa rajoissa.

Kaljan nesteenpoistovaikutuskin vaikuttaa suorituskykyyn, joten jo sen takia sopii huonosti aktiviteetteihin.

Bisse maistuu hyvältä pizzan kanssa, kokis virkistää paremmin kuumalla ja kuuma kahvi tekee hyvää jos paleltaa.
 
Pärrällä kyl ehdoton nolla, autolla voi nyt yhen ottaa

Sama täällä.

Autolla yksi 0.33 ja voi hetken päästä ajella.
Kaksi 0.33 niin odotan useamman tunnin ja syön/juon jotain ennen rattiin menoa.
Jos kolme tai enemmän niin ehdoton ei. Ei poikkeuksia.

Pyörällä ei edes sitä yhtä. Muutenkin jos liian väsy tai vastaavaa niin mietin että onko sitä pakko lähteä. Silloin kun ajan mopolla niin haluan olla selväjärkinen ja virkeä. Paljon mukavampaa se ajelu.
:orgmp:
 
Yksi olut ei tunnu päässä eikä näy alkometrissä, sen verran voin ottaa ja ajaa.

Kuinka moni miettii kostean illan jälkeen että paljonko niitä höyryjä on vielä jäljellä?
 
Lähes aina mukana mopoillessa sekä autoillessa Dräger. Tunnin kun on juomatta ja hönkäisy niin ei tarvitse miettiä uskaltaako ajaa. Ja juu, 0,4 niin uskallan lähteä, yli niin tovin odottelu.
Ja kalibrointi hoidetaan riittävän usein että luotto säilyy.
Nyt on pöytä katettu kukkahatuille, mutta lainkirjain täytyy:p
 
Kävin tänään sumpilla Tirmon lossirannassa ja paikalla oli myöskin neljä muuta motoristia, yksi Bemari ja kolme Harrikkaa. Äijät istuivat samassa pöydässä ja kaikilla iso stobe kädessään. En tiedä, saattoivathan nuo jättää pyöränsä siihen parkkiinkin, mutta tuli vaan tällainen juttu mieleen: mikä on suhteesi alkoholiin ja liikenteeseen? Tiukka nollalinja, "ei ne kuitenkaan tänään puhalluta" vai jotain siltä väliltä? Entä onko ajopelillä merkitystä? Itse vedän prätkällä ehdotonta nollalinjaa, fiudella jos olen liikkeellä, voin ottaa yhden oluen.

-jp-

Otsikon oikeinkirjotuksesta päätellen älä ainakaan itse enää ota:jpstyle:
 
Back
Ylös