Alholi ja liikenne

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J-PS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Alkoholi ja liikenne?

  • Ehdoton nollalinja

    Ääniä: 96 56,5%
  • Ei se nyt niin tarkkaa oo...

    Ääniä: 30 17,6%
  • Prätkällä tiukempi kuin autolla

    Ääniä: 44 25,9%
  • Autolla tiukempi kuin prätkällä

    Ääniä: 0 0,0%

  • Ääniä yhteensä
    170
  • Äänestys suljettu .
En missään nimessä kannata pikku kaljoissa ajoa vaikka laillista olisikin mutta ei siinä mitään vuorokauden varoaikoja tarvitse jos pari kaljaa juo. (Eräs tuttuni kertoi olevan 24 h ajamatta jos on juonut alkoholia, kun itse sanoin varmistavani ajokunnon Drägerillä, oli se hänen mielestä "lapsellista tekniikkaan luottamista" ja minä suosin rattijuoppoutta...) Itse en kyllä edes kunnon kankkusessa aja mopolla vaikka nollaa jo näyttäisi kun tuppaa olla muuten veto pois. Jos pitää autolla ajaa dokaamisen jälkeen seuraavana päivänä niin Drägerillä aina tarkistus.

Esim. lauantaina Drägerillä testattu, semmoinen 70 kg + pitkä nainen. 2*0,25 Smirnoff Ice 4 % suht reippaasti juotuna + 10 min tauko = 0,08 promille. Kaksi samanlaista lisää ja 10 min tauko = 0,17. Sitten vielä yksi 0,33 5,5 % lonkero, nyt päästin muistaakseni piirun yli 0,3 promilleen eikä lähtenyt nousemaan. Itse vetelin siinä muistaakseni 4 Alkon lonkeroa ja pari lasia viiniä ja en tainnut päästä kuin hikisesti puoleen promilleen.

Eli yhden bissen jälkeen on turha housuunsa paskoa ja aion itsekin ajaa sieltä pizzalta (autolla) pois jos olo on muuten ok, tuommoisella 0,1 - 0,2 promillella ei taida olla oikein mitään vaikutusta muuten virkeän ihmisen suorituskykyyn. Tokihan täys nollalinja on ihan fiksu, ei siinä mitään. Ja alkoholin palamisessa on ihmisten välillä iso ero. Vakio ryyppykaveri ja minä ollaan suht samankokoisia äijiä, minä ehkä vähän isompikin. Jos vetäistään pilkkuun asti kylillä, sitten normi yömätöt naaman ja vaikka klo 4.30 puhallus niin molemmilla on vaikka 1,6 promillea. Silti joka jumalan kerta aamulla kun kaveri hönkäisee nollan, on mulla 0,2-0,3.

Btw, hauskoja nämä Telkkarissa näkyvät Poliisit yms. ohjelmien rattijuopot, "joo siis puoltoista kaljaa join tossa just" ja lukema jotain 1,5 promillea. Aikuiset ihmiset... :boring:
 
Äänestys antaa jotain tietoa motoristien asenteista. Tosin asetetut äänestysvaihtoehdot eivät ole loppuunasti mietittyjä.
Kahden ensimmäisen kohdan prosenttiosuuksien summan pitäisi olla 100% jos halutaan tietää ottaako vai ei liikenteessä.
Kaksi viimeistä kohtaa olisi pitänyt olla em. jälkeen niille jotka eivät olleet nollalinjan kannalla.

Itse en ota muutenkaan mitään PepsiMaxia vahvempaa ja en siksi ymmärrä miksi tarvitsee yleensäkään miettiä alkoholin käyttöä liikenteessä. Sen käyttö ei paranna kenenkään ajosuoritusta, todennäköisemmin heikentää sitä.
 
[Alkoholin] käyttö ei paranna kenenkään ajosuoritusta, todennäköisemmin heikentää sitä.

Tästä onkin ihan jännää tutkimustietoa. Tuntuisi nimittäin kuitenkin parantavan tiettyyn rajaan asti. Kun tietää, että liikkeellä ollaan pikkukaljoissaan, tuleekin siinä oltua niin skarppina, että ajaminen onkin paremmin hanskassa kuin selvinpäin. Ja nyt puhutaan lukemista alle Suomen rattirajan.

Ja tilastoja tutkimalla voi vedellä johtopäätöstä, että noin promillessa alkaa oikeasti riskien nouseminen konkretisoitumaan.
 
Parhaat kierrosajathan tulee aikusilla siinä 0,4 promillen tietämillä...

Itse ei terassilla kehtaa kuitenkaan käydä vaikka mieli tekis, kun naapurit voi vahingossa sen ymmärtää väärin. Ja ne lapset.
 
Tästä onkin ihan jännää tutkimustietoa. Tuntuisi nimittäin kuitenkin parantavan tiettyyn rajaan asti. Kun tietää, että liikkeellä ollaan pikkukaljoissaan, tuleekin siinä oltua niin skarppina, että ajaminen onkin paremmin hanskassa kuin selvinpäin. Ja nyt puhutaan lukemista alle Suomen rattirajan.

Ja tilastoja tutkimalla voi vedellä johtopäätöstä, että noin promillessa alkaa oikeasti riskien nouseminen konkretisoitumaan.

Kerropa mistä löytyy viittaamasi tutkimustieto. Tässä Alkon sivuilta tietoa:

Alkoholi heikentää ajokykyä ja kasvattaa riskejä aina

Reaktiot hidastuvat, arviointivirheet lisääntyvät ja arvostelukyky alenee. Humaltunut kuljettaja ottaa suurempia riskejä ja ajaa aggressiivisemmin. Yli 0,5 promillen humalassa ajavan kuljettajan onnettomuusriski on kymmenkertainen selvään verrattuna.

Jo 0,2 promillea heikentää tarkkaavaisuutta, ja 0,4 promillessa alkaa havaintokenttä supistua, silmien kyky seurata liikkuvaa kohdetta heikentyä ja reaktionopeus hidastua.

Erityisesti nuorten kuljettajien riskit kasvavat jo alhaisilla alkoholipitoisuuksilla, koska taidot eivät vielä ole automatisoituneet. Turvallisen ajamisen raja ei ole puoli vaan nolla promillea.
 
KVG: Ballmer's Peak, sama ilmiö. En nyt tähän hätään löytänyt liikennetutkimusta, mutta olen sellaisiakin tavannut. Jos oikeasti kiinnostaa, löydät niitä varmana itsekin.
 
Parhaat kierrosajathan tulee aikusilla siinä 0,4 promillen tietämillä...

Itse ei terassilla kehtaa kuitenkaan käydä vaikka mieli tekis, kun naapurit voi vahingossa sen ymmärtää väärin. Ja ne lapset.

Niin hyviä kierrosaikoja ja leikkaavia linjojahan sitä tuolla liikenteessä tarvitaankin.
Ainakin naapurilta lähti muuten kortti kun tinttasi kolme 0,4 tuoppia pizzan kanssa käveli vielä autolleen kilometrin verran ja ehti ajamaankin viitisen kilometriä. Satakiloinen kolmivitonen ukko, ja niinvaan oli verikokeessa 0,65 promillea.
 
Niin hyviä kierrosaikoja ja leikkaavia linjojahan sitä tuolla liikenteessä tarvitaankin.
Ainakin naapurilta lähti muuten kortti kun tinttasi kolme 0,4 tuoppia pizzan kanssa käveli vielä autolleen kilometrin verran ja ehti ajamaankin viitisen kilometriä. Satakiloinen kolmivitonen ukko, ja niinvaan oli verikokeessa 0,65 promillea.

Itse kans katselin tuossa vasta kun naapurin ukko leikkeli nurmikkoa ja lipitti olutta. Paskat ajolinjat ja varmasti veti ainakin kolme tölkkiä.
 
Itse ainakin pyrin välttämään alkoholipitoisia juomia kun olen mpllä liikenteessä.
Olen nimittäin huomannut että sekä mp:llä että laskettelureissuissa se yksikin olut, varsinkin jos ei ole tullut syötyä, tekee heti sellaisen tönkköisen olon ja hommat tuntuu sen jälkeen vaan tökkivän.
Joskus kun tuli pelattua korista niin treenien tai pelin jälkeen tuli käytyä kavereiden kanssa yhdellä, mutta sekin jäi aina siihen yhteen kolmostuoppiin.
 
Kerropa mistä löytyy viittaamasi tutkimustieto. Tässä Alkon sivuilta tietoa:

Alkoholi heikentää ajokykyä ja kasvattaa riskejä aina

Reaktiot hidastuvat, arviointivirheet lisääntyvät ja arvostelukyky alenee. Humaltunut kuljettaja ottaa suurempia riskejä ja ajaa aggressiivisemmin. Yli 0,5 promillen humalassa ajavan kuljettajan onnettomuusriski on kymmenkertainen selvään verrattuna.

Jo 0,2 promillea heikentää tarkkaavaisuutta, ja 0,4 promillessa alkaa havaintokenttä supistua, silmien kyky seurata liikkuvaa kohdetta heikentyä ja reaktionopeus hidastua.

Erityisesti nuorten kuljettajien riskit kasvavat jo alhaisilla alkoholipitoisuuksilla, koska taidot eivät vielä ole automatisoituneet. Turvallisen ajamisen raja ei ole puoli vaan nolla promillea.

Turvallisuudesta tiedä, mutta mitä tuossa on ratilla ajopelejä vedelly, niin kyllä se vain tuntuu hiukan jopa parantavan kierrosaikaa kun on jokusen bissen vetässy. Kymmenen alkaa jo meikälläkin vaikuttaa selkeästi huonompaan suuntaan..
 
Nyt alholia ottaneena voisin mainita sen näin aamuyöstä että ei se prätkä pysy pystyssä näin tukevissa ja jos pysyy niin on niin kovasta jätkästä puhe että sillon ajetaan paremmin taskuparkkiin veressä olevasta alkoholimäärästä välittämättä kuin perus siiderin ottanut nainen priuksen ratissa. Pyörän ratissa sitä ollaan vastuussa omasta terveydestä toisin kuin auton ratissa joka on vaaraksi tuhannen kilonsa kanssa kaikkien tiellä liikkuvien terveydestä. Jos vaikka siilen päältä ajelee niin motoristi on turvallaan, mutta autoilija sanoo hupsis siinä meni taas yksi luojan luoma elukka. Nyt nukkumaan.
 
Itellä ei ole ainakaan tarvetta ottaa edes yhtä olutta, kun asiasta nauttii ilman alkoa paljon enemmän... Ei sovi minun mielestäni nuo kaksi asiaa millään tavalla yhteen. Muutoinkin ihmiset tuntuvat tuota alkoa ottavan melko huolettomasti miettimättä laisinkaan sitä minkä aineen kanssa ovat tekemisissä. Ei ole kuitenkaan ihan sama asia, kuin jos verrataan kahvia ja vihreää teetä toisiinsa.
 
Olen humalassa, ja minusta humalassa on kauhean hankala ajaa.
 
No eihän ole, muutama mutka meni vähän leveeksi kun fillasilla päästelin menemään eniten kovaa ikinä:p
 
Alkoholi vaikuttaa eri ihmisillä eri tavoin. Nuorella 0,5 on jo melkoinen känni, alkoon tottuneella aikuisella se ei ole sitä.
Tottumaton alkoholinkäyttäjä: Pullo mietoa viiniä ja humalatila on todella huomattava.
Tottunut käyttäjä: Pullo mietoa viiniä ei tunnu oikein missään, eikä kukaan edes huomaa mitään.
Promillet mittaustilanteessa kuitenkin samat, mikäli paino on samaa luokkaa...

Itse pidän ehdottoman 0-rajan. Jos oman (hyvän) alkometrin "viisari" edes värähtää, niin liikenteeseen en lähde. Vältän myös kankkusessa ajamista, sillä se on mielestäni paljon vaarallisempaa kuin pikkupromillet parin viinilasillisen jälkeen.

Ajokunnon toteamiseen pitäisi kehittää muitakin keinoja kuin promillemittaus. Promillet eivät kerro täyttä totuutta ajokunnosta. Myös usean päivän juomisen jälkeen julmetussa darrassa ajava nollat puhaltava, on paljon isompi riski liikenteessä kuin selvään päähän juonut < 0,5 lukemat puhaltava.
Tämän tietää jokainen, joka on käyttänyt runsaasti alkoa pitkän viikonlopun aamusta iltaan.
 
Sen ihmeemmin puuttumatta toisten ajotottumuksiin, itsellä mopon ajaminen muuttuu epämiellyttäväksi oluen jälkeen. Rennosta ajosta tulee jotenkin jännittynyttä. Ajellessa en ota alkomahoolia, mutta saatan kotimatkalla käydä lähibaarissa kaljalla ja ajan siitä suoraan kotiin.
 
Back
Ylös