• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Alkometri vertailuja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gepezzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Gepezzi

New member
Koitin etsiskellä olisiko täällä jossain jo topic, jossa olisi linkkejä alkometrien testeihin, mutta ainakaan minä en sellaista topicia onnistunut löytämään.

Olisiko jollakulla heittää linkkiä tai tietoa TM:n tms numerosta missä olisi kyseisiä vehkeitä vertailtu ja mitkä vehkeet ovat pärjänneet. Olisi nimittän alkometrin hankinta harkinnassa ja Bauhaus mainostaa n. 50 euron hintaan jotain vehjettä joka on ainakin mainoksen mukaan pärjännyt Tuulilasin testeissä. Ikävä vaan kun en ole Tuulilasin tilaaja, niin en pääse tältä istumalta tarkistamaan tarkemmin tuloksia tuon vehkeen osalta.

<a href="http://www.tekniikanmaailma.fi/?y=2006&p=19&id=1766897" target="_blank">KVG
</a>

TM:n testistä:

CA-2000 7,8 (3 tähteä)
MW-1002 7,5 (2 tähteä)
MW-800 7,3 (2 tähteä)
Tanita HC 207 6,8 (1 tähti)
DriveGuard 6,5 (ei tähtiä)

Mittastarkkuus MediWave-1002 vähän parempi kuin CA-2000:ssa.

Jos itse ostaisin, niin tuo MW-1002 olisi valintani. Työkaverilla on sellainen ja ihan pätevän oloinen. Taitaa olla ainakin Anttiloissa myytävänä alle 100e hintaan.

Jos itse ostaisin, niin tuo MW-1002 olisi valintani. Työkaverilla on sellainen ja ihan pätevän oloinen. Taitaa olla ainakin Anttiloissa myytävänä alle 100e hintaan.
Onkohan jossain jotain faktaa onko tuon 1002:n ja halvempien mallien välillä tarkkuus/luotettavuuseroa vai tuleeko kalliimpi hinta isommasta näytöstä yms ominaisuuksista. Tuolta maahantuojan sivuilta kun katselin, niin kaikille luvataan ainakin saman suuntaista tarkkuutta ja muutenkin niissä taitaa olla sama anturi sisällä.
nixweiss.gif

Toisaalta vaikka sijoittaisi sen muutaman kympin enemmänkin, niin sillä säästää kyllä rahan takaisin, kun ei tarvitse olla perkän mutun varassa koska voi taas
062802moto_prv.gif

Mulla löytyy tällänen http://www.mshop.fi/Publish....=400529

Vaikutti aika tarkalta laitteelta, kunnes se alkoi näyttämään aina nollaa.
Tänään vein sen takaisin kun siinä on muistaakseni 2 vuoden takuu.
Anopilla on sama laite joka sekin lopetti näyttämästä lukemia, muuten ihan hyvä
biggrin.gif

Parempi olla ostamatta moista vehjettä, jos ajattelee sillä tarkastavansa, että onko ajokunnossa. Luin joku aika sitten jonkun vertailun ja näyttivät kaikki pieleen. Pahimmat virhenäyttämät olivat sitä sorttia, että laitte näytti, että olisi ihan hyvin ajokunnossa, mutta todellisuudessa meni törkeän rattijuopumuksen raja rikki. Eihän noista oo saunaillassakaan mitään hyötyä, kun saattavat näyttää reilustikin pieleen.

Ei noihin oo luottamista. Parempi käyttää tervettä järkeä, kun hyppää puikkoihin.

Oikeasti hyvät laitteet sitten maksaakin jo monta sataa.

Itsellä on tommonen ja se on voittanut joskus joskun testin.
Mulla kans tuollainen AL-2500 ja kun vertasin sitä Dregerin kans niin huomasin että toi minun kampe näytti kymmennyksen tai kaks enemmän kuin Dreger. Se ei minusta haittaa. Eipähän ainakaan tule lähdettyä liian aikaisin liikkeelle. Varmuuden vuoksi olen vielä tehnyt niinkuin aina oikeastaan pitäisi tehdä että nollapuhalluksen jälkeen olen odottanut puoltoista-  kakstuntia ennenkuin lähden liikkeelle. Minusta tuossa kamppeessa hinta ja laatu ovat ihan kohdallaan. Miten tarkkuus säilyy iän ja käytön myötä, se onkin sitten oma tarinansa se  
confused_orig.gif

omg.gif

TM:n testistä:

CA-2000 7,8 (3 tähteä)
MW-1002 7,5 (2 tähteä)
MW-800 7,3 (2 tähteä)
Tanita HC 207 6,8 (1 tähti)
DriveGuard 6,5 (ei tähtiä)

Mittastarkkuus MediWave-1002 vähän parempi kuin CA-2000:ssa.

Tohon mediwave 800 on tullut vuoden puhkuttua,hyvin näyttää..
tounge.gif
mutta kyllä silti nollan jälkeen tulee odotettua pari-kolme tuntia.

Eipä kannata luottaa noihin markettien mittareihin. OIKEAT alcometrit maksavat kepeästi yli tonnin ja ne tietääkseni kalibroidaan melko usein. Tuttavapiirissä on kaveri, joka testasi ajokuntoaan aivan tuliterällä markettimittarilla ja lähti ajamaan. Pysäytettiin ja oikea mittari näytti lähes puolet enemmän ja kortti lähti.

Jos otat, et aja.

Tiedän kyllä että markettimittarit eivät ole luotettavia, mutta antavat ne ainakin merkin siitä että milloin ei missään nimessä pidä vielä mennä rattiin. Itse tulkitsen noita siten, että jos värähtää, niin ei pidä vielä edes harkita ajamista. Aina kun ei ole ihan varmuutta montako ja missä vaiheessa aamuyötä tuli juotua, niin on hankala laskea koska uskaltaa seuraavana iltana harkita ajamista. Aina kun ei ole mahdollista pitää ajovapaata välipäivää.
crazy.gif

Itse ostin viime viikolla ton CA-2000:n. Pämppäsin kunnolla ja kolmen kaljan (pullon) jälkeen näytti 0.5. Otin hörpyn kossua ja pari minsaa odottelin sekä huuhtelin suun ja hönkäsin uudestaan. 0.5 taas. Mitä v****a? Hönkäsin toisen kerran minuutin päästä ja olikin jo 1.2. Neljännellä hönkäisyllä taas 1.2. Joten mitä tosta nyt sanois? Firma joka noita kauppaa on Luova-niminen ja Sörkassa. Pitänee testailla kohtpuoliin uudestaan, kun on tullu otettua pari kaasarinasennusbissee. Eroa kalliimpaan heillä myynnissä olevaan malliin (tää 98 € ja se toinen 116 €) on kenno, jonka toiseen voi vaihtaa itse (25 €) ja tähän halvempaan pitää joka ½ / vuosittain ottaa huolto ja kalibrointi (38 €). Joten oli niin tai näin, edelleen pitää laskea.
party0033.gif

Onko tuo laite nykyään pakollinen ajovaruste?
Miksi?
Kertokaa ihmeessä tyhmälle , koska motoristi tarvii alkomeetteriä.
Jos ralllitapahtumasta lähden, niin ensin puhalletaan portilla ja odotetaan, jos tarve vaatii. Maksaa yl, 1 €/puhallus.
Muuten odotellaan riittävän kauan.
Ajon aikana ei koskaan mitään alkoholipitoista.

Mulla on alkossa myytävä 50 euron kalibroitava mediwave. Sen verran siihen luottaisin että jos pää tuntuu selvälle ja mittari näyttää nollaa niin lähden ajamaan.. jos mittari näyttää yhtään niin odotellaan.

Tiedän kyllä että markettimittarit eivät ole luotettavia, mutta antavat ne ainakin merkin siitä että milloin ei missään nimessä pidä vielä mennä rattiin. Itse tulkitsen noita siten, että jos värähtää, niin ei pidä vielä edes harkita ajamista. Aina kun ei ole ihan varmuutta montako ja missä vaiheessa aamuyötä tuli juotua, niin on hankala laskea koska uskaltaa seuraavana iltana harkita ajamista. Aina kun ei ole mahdollista pitää ajovapaata välipäivää.
crazy.gif
Tätä tekniikkaa mekin ollaan käytetty noiden mittareiden kanssa. Eli jos värähtää ei aja. Jos näyttää muutaman puhalluksen jälkeen nollaa, niin ajamaan, jos oma kunto muuten sen sallii.

Onko tuo laite nykyään pakollinen ajovaruste?
Miksi?
Kertokaa ihmeessä tyhmälle , koska motoristi tarvii alkomeetteriä.
Jos ralllitapahtumasta lähden, niin ensin puhalletaan portilla ja odotetaan, jos tarve vaatii. Maksaa yl, 1 €/puhallus.
Muuten odotellaan riittävän kauan.
Ajon aikana ei koskaan mitään alkoholipitoista.
Kavereiden kanssa mökillä, työporukan kanssa saaressa jne. Sieltä kun seuraavana päivänä pitää poistua eikä kellään mitään hajua mitä juotiin ja kuinka paljon. Silloin tällainen mittari ehkä onnistuu pitämään sellaisen kaverin poissa ratista joka olisi ehkä ilman mittaria lähtenyt ajamaan. Näin kävi itsellenkin kerran, kun mielestäni olin aivan varmasti ajokuntoinen. Mittari näyttikin sitten 0.8. En sitten ajanutkaan.

Kaikkialla kun ei ole portin pielessä kaveria notkumassa kunnollinen promillemittari kädessä odottamassa, että joku tulisi puhaltamaan.

Huomautuksena kyllä etten motoristina ole vielä mittaria tarvinnut, kotilolla vain. Mopolla kun liikkeellä jää läträäminen vähemmälle.

Onkohan jossain jotain faktaa onko tuon 1002:n ja halvempien mallien välillä tarkkuus/luotettavuuseroa vai tuleeko kalliimpi hinta isommasta näytöstä yms ominaisuuksista. Tuolta maahantuojan sivuilta kun katselin, niin kaikille luvataan ainakin saman suuntaista tarkkuutta ja muutenkin niissä taitaa olla sama anturi sisällä.  
nixweiss.gif

Toisaalta vaikka sijoittaisi sen muutaman kympin enemmänkin, niin sillä säästää kyllä rahan takaisin, kun ei tarvitse olla perkän mutun varassa koska voi taas  
062802moto_prv.gif
TM:n testin mukaan 800 malli näytti jatkuvasti isompia lukemia vrt. 1002 malli.

Tässä pari esimerkkiä:
1002 -> 0,58 / 800 -> 0,8 (oikea 0,51)
1002 -> 0,33 / 800 -> 0,62 (oikea 0,36)
1002 -> 0,42 / 800 -> 0,53 (oikea 0,2)

Luottaa ken tahtoo. Jos käry käy, niin sitten ei auta selitellä, että kun mittari näytti nollaa.

Onneksi ei ole sen kaltaista ongelmaa, että juotuani alkoholipitosta juomaa tarvitsisi lähteä alkometriin puhalluksen tai arvailujen varassa ajelemaan. Ei tartte meikäläisen jännittää hetkeäkään

Back