• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Alku aina hankalaa...?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rujokatti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sanoi:
Eihyvääpäivää! 53 euroa tuosta huvista on hieman liikaa... Okei, pitää se sisällään inssimaksunkin. Aikaa meni kokeen naksutteluun pari minuuttia. Olisivat nyt edes pari kuvaa heittäneet kaupan päälle.
Mä kävin kysymässä oman kirjalliseni jälkeen, että oliks tää oikeesti muka tässä. Kotimatkalla alkoi vi***aan, et miks noi kirjalliset on ees pakolliset. Ei mitään järkee...

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Nyt saa tuulettaa...ekalla läpi, mutta ei se helppoa ollut myönnän. Inssi oli aamulla 9:05 ja vieläkin olen ihan puhki, kyllä se vaan vie voimat...enempi vissiin henkiseltä puolelta.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

ONNEE maraVZ800!!!

Ja eikun turvallisia ajoja.  
buttrock.gif

Eihyvääpäivää!  
eek.gif
53 euroa tuosta huvista on hieman liikaa... Okei, pitää se sisällään inssimaksunkin. Aikaa meni kokeen naksutteluun pari minuuttia. Olisivat nyt edes pari kuvaa heittäneet kaupan päälle.

Muistaakseni mun ajo-opettaja sanoi että kesäkuun alusta tulee kuvat myös A-kortin kirjallisiin.
Kävin tekemässä kirjalliset alta pois ennenku aloitin ajotunteja lainkaan. Täysillä pisteillä läpi, eli teoriassa erittäin hyvä moottoripyöräilijä  
baaa.gif

Ajotunteja tuleekin sitten vähän enemmän, saa nähdä kehtaanko tulla edes kertomaan lopullista määrää sitten ku kortti on taskussa.

Sen verran aikaa noista pujotteluista etten edes muista oliko muinaisen KT-kortin vaatimuksissa moista (A:n sainkin sitten muiden kirjainten kylkiäisenä).

Mielestäni olisi hyvä osata ainakin yksi täysympyrä "ohjaus tapissa" sekä vasemmalle että oikealle, kun välillä joutuu vastaavanlaisia pyörimään huoltoasemilla ja mopoparkeissa kuitenkin. Mutta voipi olla että tuossa pelätyssä inssi-pujottelussa on jostain vaativammasta kyse??
nixweiss.gif

Tsemppiä kaikille uusille motoristeille. Ja jos jo osaatte vastaantulijoita moikata, niin loppuhan menee leikitellen!
sport05.gif
Mulla oli KT-korttiin aikoinaan pujottelu ja pysäytys 60km/h nopeudesta xx metriin. (en muista paljon, lyhyt kuitenkin). Kaiken huipuuna oli että ajoin kortin HELMIKUUSSA ja pujuttelu meni kaasukädellä mutta pysäytys oli hallittu kaato. (susuki enska) Inssi oli ihmeissään että iten sä tolleen ryvet... Läpi päästi.

Eli kyllä niistä on hyötyä harjoitella ku on pakko, ettei liikenteen seassa tarvis miettiä niin hirveesti kuinka se pyörä kääntyy vai kääntyykö ollenkaan? Ja minkälainen on jarrutusmatka esim 80 km/h nopeudesta. Molempien jarrujen yhteiskäyttö on pro- ainesta.

Tänään olin ekaa kertaa yksin liikenteessä. Hui jännää oli, mutta huisin kivaa. Nyt täytyy vaan saada kilsoja lisää, niin rupeaa homma tolla meidän pyörällä sujumaan.

062802moto_prv.gif
Huomenna taas, lupasivat hyvää keliä...

Onnea ja pysy poissa otsikoista...

Turvallisia ajokilsoja ja moikataan kun kohdataan, eli lentopallomailaa ylöspäin.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Olisi perjantaina inssi, tänään hain pyörän. Vähä tekisi mieli mennä ajelemaan, mutta kai sitä viä muutaman päivän jaksaa orottaa.
lookaround_orig.gif
Sitte pääsee FZR:llä pörräämään.

Muistaakseni mun ajo-opettaja sanoi että kesäkuun alusta tulee kuvat myös A-kortin kirjallisiin.
Tornari. Kysyin tänään autokoulusta ja on edelleen vain 10 kysymystä.

sittenhän mä kiirehdin aivan turhaan niiden kirjallisten tekemisessä  
baaa.gif
anteeksi erheellisen tiedon jakamisesta.
nyt ajotunteja, tänään pujottelu rupes jo tuntumaan kivalta ja hidasajokin vähitellen sujuu.  
062802jumpie_prv.gif

Joskus tuntuu, että autokoulujen opet yrittää tehdä tuosta pujottelusta hankalampaa, kun se todellisuudessa on. Rahastuksen makua, kun jätetään neuvomatta, miten se homma helpoiten ja nopeiten saadaan onnistumaan ja ajotunnit jäämään minimiin.

Tässä nyt jotain hyväksi havaittuja vinkkejä. Katse pitkälle eteen. Oma paino kääntäessä reilusti vastakkaiselle puolelle. Pujottelun jälkeiset ympyrät kannattaa ajaa reilusti ovaalin muotoiseksi, eikä edes yrittää tehdä pyöreätä ympyrää tai homma menee todella vaikeaksi. Ovaalin mallilla pyörän ehtii helposti suoristaa ja lähteä sitten vasta taas kääntämään uudestaan. Kannattaa myös pitää pyörässä jatkuvasti pieni veto päällä eli kevyt kaasu ja kytkimellä säädetään sitä vedon määrää sekä tarvittaessa takajarru avustaa.

Mielestäni tuo pujottelu on hidasajon kanssa hyödyllisin harjoitus koko kokeessa, sillä siinä joutuu väkisinkin treenaamaan kytkimen, kaasun ja jarrun käyttöä yhtäaikaa ja näitä taitoja tarvitaan kyllä sujuvaan ja turvallisen ajoon tuolla liikenteessä ihan päivittäin.
Tsemppiä kaikille harjoitteluun. Alku tuntuu aina hankalalta ; ).

Mitähän Rujokatille mahtaa kuulua harjoitteluun? Vai joko on paperilappunen kätösessä ja aika menee ajellessa?
cool.gif

Joskus tuntuu, että autokoulujen opet yrittää tehdä tuosta pujottelusta hankalampaa, kun se todellisuudessa on. Rahastuksen makua, kun jätetään neuvomatta, miten se homma helpoiten ja nopeiten saadaan onnistumaan ja ajotunnit jäämään minimiin.
Totta tuokin. Itellä ei ollut oikeestaan hajuakaan mitä tuossa ajokokeessa on ja miten siinä pitää ajaa. Ite olin ensimmäistä kertää pujottelemassa ja jarruttelemassa hetkeä ennen inssiä. Toisaalta pääsin laakista läpi testistä. Eli ei autokoulussa tuosta testistä itelle ainakaan kauheesti kerrottu etukäteen, puhuttiin vain että siinä vähän pujotellaan ja ajetaan hidasajoa. Ajo-opettaja kysyi ainoastaan matkalla inssiin, että niin haluanko käydä läpi sen ajokokeen, kun ei sitä kauheesti olla puhuttu.
biggrin.gif

Hyviä puolia tietysti omalla kohdalla oli se, että sain ainakin ajaa kaikki mahdolliset ajot liikenteessä ja treenata sitä itteään. Jonkun verran kokemusta kurapyöristä, joten pyörän käsittely ei tuottanut päänvaivaa.

Kirjalliset läpi nyt sitten.. Maanantaina käsittelykoe ja torstaina inssi sikäli menee maanantai läpi.. Meinaa olla vaikee tasakaasulla ajaa se yksi rata 30km/h läpi kun pää sanoo et väistön jälkeen kaasu pitää ollakkin jo pois.. Mut sille kai ei voi mitään jos se ei näillä mene läpi.. Mut en mä niitä muita niin paljon oo reenannukkaan kun pujottelua ja mä teen sen edelleen tyhjäkäynnillä.. Joku mulle vaan sano et se ei mee sillä läpi.. mut en tiiä sitten..

Mä sain pujottelun sujumaan suuntaamalla katseeni reilusti menosuuntaan ja lisäämällä oikeassa kohdassa mutkaa hieman vauhtia kytkintä nostamalla. Enää ei tunnu siltä, että pyörä karkaa tai vauhti loppuu kesken 360 asteen käännöksissä.

Kirjalliset läpi nyt sitten.. Maanantaina käsittelykoe ja torstaina inssi sikäli menee maanantai läpi.. Meinaa olla vaikee tasakaasulla ajaa se yksi rata 30km/h läpi kun pää sanoo et väistön jälkeen kaasu pitää ollakkin jo pois.. Mut sille kai ei voi mitään jos se ei näillä mene läpi.. Mut en mä niitä muita niin paljon oo reenannukkaan kun pujottelua ja mä teen sen edelleen tyhjäkäynnillä.. Joku mulle vaan sano et se ei mee sillä läpi.. mut en tiiä sitten..
Pitäähän siinä ajaa 40km/h kanssa ne samat mutkat, vai muistanko väärin? Mulla inssi valitteli ainoastaan sitä, kun siinä tehtävässä missä piti 40km/h jarruttaa pysähdyksiin ja jatkaa matkaa. Muka jarruttelin ennen niitä tolppia, mutta omasta mielestä en näin tehnyt. Korkeintaan 1-0,5 metriä ennen viivaa hölläsin hieman kaasua, tosin se saatto näyttää siltä että jarrutin vaikken niin tehnyt (jarrulla siis). Ja se kaasun hölläyskin tuli jotenkin vaistomaisesti..

Sit siinä kiemurtelussa, niin ite ainakin päästin koko radan tyhjäkäynnillä. Takajarrulla sitten säännöstelin sitä vauhtia sopivaks.

Hyvä siitä tulee, ei kannata liikaa stressaa
sport05.gif

No niin, tänään sitten kävi se mitä eniten olen pelännyt, eli meni koulun pyörä nurin  
mad.gif
.

Olin lähdössä koulun pihasta liikkeelle ja sitten lähtö ei onnistunutkaan ihan mallikkaasti, vaan jotain sähelsin ja pyörä kumoon vasemmalle kyljelle. Itse loikkasin alta pois, joten ei sattunut, mutta pyörästä meni vilkku paskaksi ja tankkiin tuli pieni lommo. Pieniä vaurioita, mutta vitutuksen määrää ei voi sanoilla kuvailla.

Ei auttanut muu kuin ottaa härkää sarvista ja lähteä uudelleen liikkeelle ja liikenteeseen. Mutta kyllä vaan kummitteli tuo kömähdys niin paljon, että koko ajotunti meni sitten aikalailla persiilleen.

Nyt on olo niin maassa, että ei mikään huvita. Ja sellainen fiilis, että jää autokoulu kesken ja pistän kamat myyntiin ja ryyppään rahat
bawling.gif
.

Mut ehkä se tästä. Toivotaan et huomenna olis jo parempi viilinki
confused_orig.gif
.

Ei muutakun kiitos ja anteeksi.

No niin, tänään sitten kävi se mitä eniten olen pelännyt, eli meni koulun pyörä nurin
mad.gif
.

Olin lähdössä koulun pihasta liikkeelle ja sitten lähtö ei onnistunutkaan ihan mallikkaasti, vaan jotain sähelsin ja pyörä kumoon vasemmalle kyljelle. Itse loikkasin alta pois, joten ei sattunut, mutta pyörästä meni vilkku paskaksi ja tankkiin tuli pieni lommo. Pieniä vaurioita, mutta vitutuksen määrää ei voi sanoilla kuvailla.

Ei auttanut muu kuin ottaa härkää sarvista ja lähteä uudelleen liikkeelle ja liikenteeseen. Mutta kyllä vaan kummitteli tuo kömähdys niin paljon, että koko ajotunti meni sitten aikalailla persiilleen.

Nyt on olo niin maassa, että ei mikään huvita. Ja sellainen fiilis, että jää autokoulu kesken ja pistän kamat myyntiin ja ryyppään rahat
bawling.gif
.

Mut ehkä se tästä. Toivotaan et huomenna olis jo parempi viilinki
confused_orig.gif
.

Ei muutakun kiitos ja anteeksi.
Itse olen onnistunut pistämään jokusen kerran pyörän nurin , kerran vähän paremman puoleisesti
blush.gif
. Vaikka kuinka opettaja sanoi ettei tarvii ottaa paineita siitä niin kyllä vaan kummitteli ja pelkkä ajatuskin pyörän kyytiin nousemisesta sai hartijat jäykistymään kivikoviksi. Noh nyt kun edellinen kerta meni huomattavasti paremmin ei enää niin paljoa häiritse mutta kyllä se on hommaa vaan aika pirusti hidastanut kun mitään ei meinannu uskaltaa tehdä. Kaipa sitä jokunen tunti tulee lisää otettua mutta katsotaan miten tänään menee.

Itselläkin tuntui että pitäisköhän lyödä hanskat tiskiin mutta kun on kerran aloitettu niin mennään loppuun asti. Kyllä se siitä jossain vaiheessa, toivottavasti
tounge.gif
.

bawling.gif
.
Eipä tuosta kaatamisesta kannata niin itseensä ottaa. Eikö sitä sen takia siellä autokoulussa olla, että opeteltaisiin? Itse ehdin kanssa kaataa opetellessani sen pyörän koulussa, vieläpä niin että ambulanssi oli kohdalla ja tuli kysymään onko kaikki kunnossa. Voit arvata minkä värinen naama oli sen jälkeen.

Kyseessä oli se kerta kun olin lähdössä inssiin ja käsittelykokeeseen. Ennen tuota en ollut kaatanut. Kaadoinpa sitten vielä toisen kerran siellä käsittelykoeradalla, vähän ennen sen suorittamista. Hermoilua..

Joka tapauksessa, ei sillä niin sitten väliä, itse käsittelykokeet ja inssit menivät ihan putkeen, eikä kukaan noista kaadoista välittänyt. Oli se pyörä varmaan pahempaakin kokenut ;)

Jos ei muuta, niin kenties siitäkin oppi jotain. Ainakin sen asian, ettei katso alaspäin, se meni kerralla päähän. Eikä ole sen jälkeen kaatunut (vielä).

Back