Kaitsuli
New member
Moi.
Ajattelin kirjoittaa pienehkön yleisraportin ekasta ajokaudestani, jos vaikka jotakuta kiinnostaa tai jos joku minunkaltainen aloittelija saisi jotain vinkkiä. Itse olen siis 36 – vuotias, jota mopokuume oli vainonnut jo pitkään. En ollut ikinä ajanut moottoripyörällä, mutta mopoilla ja crosseilla kyllä.
Ajokortti:
Ajoin kortin kesän 2012 aikana Espoon Kivenlahdessa autokoulu Ecossa. Kortin hinnaksi tuli 920 euroa. Opetuksessa ei ole mitään moittimista, opettaja oli hyvin ammattitaitoinen ja asiallinen. Kirjalliset, käsittelykoe ja inssi menivät ekalla läpi, kiitos hyvän opetuksen. Kannatti siis harjoitella mielessään sitä käsittelykoetta ja turha jännitys pois, niin homma meni suhteellisen helposti maaliin. Koulusta jäi myös takaraivoon, että esim. aamuisin liikkeelle lähtiessäni teen samat tarkastukset kuin mitä koulussa neuvottiin. (rengaspaineet, jarrut, valot, vilkut, ketjut).
Pyörä:
Lokakuussa 2012 ajoin pyörän omaan talliin.
Kriteereinä hankkimisessa oli hinta. (max. 4000 euroa), lisäksi ulkonäkö, käsiteltävyys, kunto ja vakuutuksien hinta olivat pää-asioita katsellessani eri merkkejä ja malleja. Löysin nettimotosta mieleisen ja myyntihintakin tippui syksyn aikana viikko viikolta koska pyörä olisi muuten jäänyt edellisellä omistajalla talveksi taivasalle. Lopulta hinta oli tippunut syksyn aikana alkuperäisestä pyynnistä 900 euroa, niin sit oli jo pakko tehdä kaupat.
Pyörä on siis Kawasaki ZR-7 vuosimallia 2003, mittareissa yhteensä 35 tuhatta km. Edellinen omistaja oli tehnyt itse kaikki huollot, ja pitänyt pyörää muutenkin kuin kukkaa kämmenellä. Ei mitään naarmuja missään, pyörä ihan kauttaaltaan puhdas ja siisti sekä juuri sopivasti modattu. (tanko vaihdettu suorempaan malliin, minivilkut, koson monitoimimittaristo, rekisterikilven telinettä muokattu). Lisäksi renkaat ja öljyt oli juuri vaihdettu, joten mopotin kaipasi vain kovaa ajoa. 🙂 Ensimmäiset ajot pyörällä ajoin siis lokakuussa kun ajoin pyörän edelliseltä omistajalta kotitalliin, lisäksi kävin ajamassa pienen testilenkin marraskuussa. (+5 astetta).
Vakuutukset:
Otin kaskon ja liikennevakuutuksen IF:ltä koska minulla on samassa paikassa kotivakuutus ja lasten tapaturmavakuutukset. Vakuutusmaksut on 700 euroa vuodessa.
Varusteet:
Olin varannut 1000 euroa varusteisiin. Ei niillä kalleimpia huippuvehkeitä saanut, mutta tarpeeksi hyvät kuitenkin.
Tässä lista varusteista jotka ostin Eurobikerilta:
Kypärä: Marushin 999 RS Carat http://www.fc-moto.de/WebRoot/FCMotoDB/Shops/10207048/4B04/56A8/57B7/29F1/E5B9/3E70/5055/0E00/Marushin-999RS-Carat-B.jpg
Hanskat: http://www.eurobiker.fi/mp-ajokasineet-miesten-mp-kasineet-sweep-road-warrior-vedenpitava-ajokasine-p-7188.html
Housut: http://www.eurobiker.fi/mp-tekstiil...o-jokasaan-ajohousu-b-ja-d-mitta-p-10008.html
Takki: http://www.eurobiker.fi/mp-tekstiil...weep-creeper-vedenpitava-ajotakki-p-7131.html
Kengät: http://www.eurobiker.fi/mp-ajokengat-sport-city-sweep-holeshot-city-kenka-p-8142.html
Lisäksi ostin meripihkan värisen visiirin, kypärähupun ja lämpökauluksen.
Kaikkiin varusteisiin olen ollut pääosin tyytyväinen, mutta tässä yhden ajokauden kokemuksia:
- Kengistä hajosi ekan kauden aikana tarranauhat, ei haittaa kuitenkaan käyttöä, pitävät vettä ja ovat juuri kaupunki- ja työmatka-ajossa sopivan kevyet.
- Takin sadekalvo ei pidä kovassa vesikelissä, vuotaa vetoketjun kohdalta. (jos sateella joutuu ajelemaan, niin sadepuku on muutenkin aika must hankinta).
- Hanskat on +5 asteessa liian kylmät ja +20 asteessa liian kuumat. (ostin kesän kuumille päiville ohuet mx hanskat Motonetista hintaan 19 euroa)
- Takin ja housujen irrotettavat lämpövuoret on tosi hyvät, lämmittää viileellä kelillä just sopivasti. Tosin kesäkuumalla ajoin työmatkat farkuissa ja tuossa ajotakissa ilman mitään vuoria, ja silti meinasi olla liian kuuma.
- Tuo meripihkan värinen visiiri ei blokannut kirkasta auringonvaloa tarpeeksi, niin kävin ostamassa myös savun värisen peilivisiirin. Yöllä taas meripihka ja savu ovat liian tummia, joten vakiovisiirillä silloin.
- Kypärään olen ollut todella tyytyväinen, mielettömän kevyt, nopea laittaa päähän, eikä suhise liikoja. Vertailupohjaa tuolle suhinan tasolle tosin ei ole. 🙂 Ainoa mitä kaipaisin tuohon on integroitu aurinkovisiiri. Nyt olen toteuttanut sen aurinkolaseilla.
Talvi 12/13:
Itse tein pyörään pieniä kosmeettisia muutoksia ja huoltotoimenpiteitä talven aikana:
- Tangonpääpeilit
- Uudet tulpat
- Uusi akku
- Vanneteipit (mustat vanteet, punainen pyörä = punaiset vanneteipit)
- Pesu ja vahaus
- Muttereiden ja ruuvien kireyden tarkistus
- Öljyä kaikkiin neljään lukkoon
- Ketjujen kireyden tarkistus
- Ilmanputsarin tarkistus
- Jarrujen, iskarien, valojen, töötin ja vilkkujen tarkistus
Samalla kun noita pieniä huoltotoimenpiteitä tekee, niin samalla sitä oppii vähän omasta pyörästään. Itselläni ei ole mitään aiempaa kokemusta prätkien huoltamisesta, mutta eipä tuo mitään rakettitiedettä ole. Jos työkalut pysyy kädessäsi, niin tuollaiset perusjutut onnistuu keneltä vaan. Suosittelen.
Ajokausi 2013:
Aika pitkään kesti kevääntulo, tietenkin.
Vasta toukokuussa pääsin ajelemaan ensimmäiset ilometrit. Ja ensimmäisen kilometrin kohdalla meinasi kaksi autoa ajaa päälle, eivät kai olleet vielä tottuneita siihen että prätkiä on liikenteessä. Pyörä itsessään toimi koko ajokauden hyvin, se on helppo ja kevyt ajaa ja ekalle kaudelle tehojakin oli enemmän kuin tarpeeksi. Mittariin tuli noin 8000 kilometriä kauden aikana, lähinnä työmatkaa, kuvajahteja, bikepokeria, mökkireissuja sekä ihan vaan kruisailua mutkateillä. Varmasti menee vielä ensi ajokausikin tuolla pyörällä harjoitellessa, vaikka malli saakin aika paljon negatiivista palautetta myös täällä. Minulle se on tällä hetkellä just passeli peli, eiks se oo tärkeintä? Mitenkään syvällisempiä ominaisuuksia kaarreajosta tai vastaavasta en osaa antaa, mutta kyllä mutkapätkät on mukavimpia ajaa. Motarinopeuksissa +120 km/h alkaa olemaan sietokyvyn rajoilla, yleinen nakun ominaisuus ilmeisesti? Mieluummin varaan vähän enemmän aikaa ja ajelen pienempiä mutkateitä pitkin perille.
Helppohoitoinen tuo pyörä oli ainakin ensimmäisen kauden. Kaasuvaijeri tosin napsahti poikki kesken kesän, sekin omaa tyhmyyttäni kun en ollut sitä talvena öljynnyt, niin kuin edellinen omistaja neuvoi tekemään. Sumekolta sain kuitenkin nopeasti uudet vaijerit, eikä olleet kovin vaikeat vaihtaa. Kalliit tosin. (70 euroa) Mitään ihmeellisiä huoltotoimenpiteitä en oikeastaan kauden aikana tehnyt muuta kuin pesin säännöllisesti ja pesun jälkeen voitelin ketjut. Lisäksi taisin tarkistaa rengaspaineet 3 tai 4 kertaa ajokauden aikana.
Jo talven aikana tällä sivustolla omaksumani orkkimoro tuli moneen kertaan vastaan riippumatta missä päin Suomea ajelin. Tämä sivusto sai mut kiinnostumaan myös kuvajahdista ja letka-ajeluista. Niistäkin on nyt vähän kokemusta. Myös tuo Bikepoker oli loistava tapahtuma. Lähden sit ensi kesänä vielä aktiivisemmin mukaan noihin. Ja jos jokin pulma tai kysymys tuli mieleen, niin täältä sai asiallisen vastauksen hyvinkin nopeasti. Nyt siis tiedän että jos jonkun jäsenmaksun meinaan ostaa niin se on .org.
Nuo kuvajahdit on mun mielestä loistava keksintö. Jos tekee mieli lähteä ihan vaan ajelemaan, niin kuvajahdilla saa ainakin jonkun päämäärän eikä tarvitse päättömästi ajella ympyrää. Lisäksi ajeltiin kavereiden kanssa ns. letka-ajeluita ympäri etelä-suomea useampaan kertaan. Hienoja maisemia, ja mutkateitä joille ei ole auton kanssa ennen eksynyt. Sen huomasin myös ajokauden aikana, että mopoilussa todella tärkeää on ennakointi ja tilannenopeus, joita koulussakin toitotettiin kovasti. Mutta ilmeisesti kun on 18 vuotta autoillut, niin se tuli vähän niinkuin luonnostaan. Lisäksi autokoulusta tarttuneet pikkutipsit oli hyvä pitää mielessä aina kun hyppäsi satulaan. Pari kertaa tuli myös treenattua noita käsittelykokeen rasteja, niitä kannattaakin harjoitella aina välillä ja vähintäänkin keväällä kauden alussa jollain tyhjällä parkkiksella. (josta on hiekotushiekat putsattu). Lisäksi ajotaitokurssit on kuulemma todella hyödyllisiä. Katsotaan jos vaikka itsekin osallistuisin ensi kaudella. Sateellakin tuli ajettua jonkin verran, esim toukokuussa ajoin Mikkelistä Helsinkiin kaatosateessa ilman sadehaalaria. Vähän meinasi olla kylmä. 😛 Sateella ajellessa kaupunkiajoa kannattaa tosiaan varoa liukkaita pintoja. (katumaalaukset, kaivonkannet, ratikkakiskot yms.) Itselläni ei ainakaan vielä ollut täyttä luottoa ajaa mutkiin ja risteyksiin, vaan hidastelin ehkä vähän liikaakin noissa. Mut ehkä parempi ajaa omien kykyjen mukaan tuollaisissa tilanteissa.
Lisävarustelua ajokauden aikana:
Ostin kypärään Sena SMH5 - kypäräpuhelimen: http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=kypsetit_sena_senasmh5&sivu=kypsetit.smh5&tuote=Y
Verkkokauppa.comista tarttui mukaan roiskesuojattu puhelinteline, hinta 30 euroa.
Tankkilaukun ja pehmeät sivulaukut ostin keväällä 2013. Niistä on ollut paljon hyötyä esim. mökkireissuilla. Kaikki laukut laajenevat vetoketjuilla, eli kapasiteettia saa lisättyä tarpeen mukaan. Normi kauppareissut olen tehnyt selkärepun kanssa. Ja työmatkat ilman mitään laukkuja.
Lisäksi ehdoton kapine on tuo jalan alle laitettava läpyskä. http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M...a-kuljetus/Moottoripyoran-sivutukilevy-82165/ Antaa hyvin lisätukea pyörälle. Varsinkin silloin jos joutuu parkkeeraamaan hiekkapohjaiselle parkkikselle niin kuin minä ja mökkireissuilla myös todettu hyväksi, siellä kun on harvoin asfalttiparkkiksia.
Talvi 13/14:
Tarkoitus nyt talven aikana tehdä ainakin seuraavat huoltotoimenpiteet:
- Perusteellinen pesu ja vahaus
- Öljyjen- ja suodattimen vaihto
- Ilmanputsarin vaihto
- Kytkinvaijerin vaihto
- Akun ylläpitolataus
- Tulppien tarkistus / putsaus
- Ketjujen ja rattaiden vaihto
- Pulttien ja muttereiden kireyden tarkistus
- Lukkoihin öljyä
- Lämmitettävien kahvojen asennus
Lisäksi ajattelin varata ajan ammattilaisille heti ajokauden alkuun, vaihdatan takarenkaan ja samalla saavat tarkistaa jarrujen kunnon ja tehdä venttiilien säädön.
Ainiin ja tuossa vielä kuva moposta:
Ajattelin kirjoittaa pienehkön yleisraportin ekasta ajokaudestani, jos vaikka jotakuta kiinnostaa tai jos joku minunkaltainen aloittelija saisi jotain vinkkiä. Itse olen siis 36 – vuotias, jota mopokuume oli vainonnut jo pitkään. En ollut ikinä ajanut moottoripyörällä, mutta mopoilla ja crosseilla kyllä.
Ajokortti:
Ajoin kortin kesän 2012 aikana Espoon Kivenlahdessa autokoulu Ecossa. Kortin hinnaksi tuli 920 euroa. Opetuksessa ei ole mitään moittimista, opettaja oli hyvin ammattitaitoinen ja asiallinen. Kirjalliset, käsittelykoe ja inssi menivät ekalla läpi, kiitos hyvän opetuksen. Kannatti siis harjoitella mielessään sitä käsittelykoetta ja turha jännitys pois, niin homma meni suhteellisen helposti maaliin. Koulusta jäi myös takaraivoon, että esim. aamuisin liikkeelle lähtiessäni teen samat tarkastukset kuin mitä koulussa neuvottiin. (rengaspaineet, jarrut, valot, vilkut, ketjut).
Pyörä:
Lokakuussa 2012 ajoin pyörän omaan talliin.
Kriteereinä hankkimisessa oli hinta. (max. 4000 euroa), lisäksi ulkonäkö, käsiteltävyys, kunto ja vakuutuksien hinta olivat pää-asioita katsellessani eri merkkejä ja malleja. Löysin nettimotosta mieleisen ja myyntihintakin tippui syksyn aikana viikko viikolta koska pyörä olisi muuten jäänyt edellisellä omistajalla talveksi taivasalle. Lopulta hinta oli tippunut syksyn aikana alkuperäisestä pyynnistä 900 euroa, niin sit oli jo pakko tehdä kaupat.
Pyörä on siis Kawasaki ZR-7 vuosimallia 2003, mittareissa yhteensä 35 tuhatta km. Edellinen omistaja oli tehnyt itse kaikki huollot, ja pitänyt pyörää muutenkin kuin kukkaa kämmenellä. Ei mitään naarmuja missään, pyörä ihan kauttaaltaan puhdas ja siisti sekä juuri sopivasti modattu. (tanko vaihdettu suorempaan malliin, minivilkut, koson monitoimimittaristo, rekisterikilven telinettä muokattu). Lisäksi renkaat ja öljyt oli juuri vaihdettu, joten mopotin kaipasi vain kovaa ajoa. 🙂 Ensimmäiset ajot pyörällä ajoin siis lokakuussa kun ajoin pyörän edelliseltä omistajalta kotitalliin, lisäksi kävin ajamassa pienen testilenkin marraskuussa. (+5 astetta).
Vakuutukset:
Otin kaskon ja liikennevakuutuksen IF:ltä koska minulla on samassa paikassa kotivakuutus ja lasten tapaturmavakuutukset. Vakuutusmaksut on 700 euroa vuodessa.
Varusteet:
Olin varannut 1000 euroa varusteisiin. Ei niillä kalleimpia huippuvehkeitä saanut, mutta tarpeeksi hyvät kuitenkin.
Tässä lista varusteista jotka ostin Eurobikerilta:
Kypärä: Marushin 999 RS Carat http://www.fc-moto.de/WebRoot/FCMotoDB/Shops/10207048/4B04/56A8/57B7/29F1/E5B9/3E70/5055/0E00/Marushin-999RS-Carat-B.jpg
Hanskat: http://www.eurobiker.fi/mp-ajokasineet-miesten-mp-kasineet-sweep-road-warrior-vedenpitava-ajokasine-p-7188.html
Housut: http://www.eurobiker.fi/mp-tekstiil...o-jokasaan-ajohousu-b-ja-d-mitta-p-10008.html
Takki: http://www.eurobiker.fi/mp-tekstiil...weep-creeper-vedenpitava-ajotakki-p-7131.html
Kengät: http://www.eurobiker.fi/mp-ajokengat-sport-city-sweep-holeshot-city-kenka-p-8142.html
Lisäksi ostin meripihkan värisen visiirin, kypärähupun ja lämpökauluksen.
Kaikkiin varusteisiin olen ollut pääosin tyytyväinen, mutta tässä yhden ajokauden kokemuksia:
- Kengistä hajosi ekan kauden aikana tarranauhat, ei haittaa kuitenkaan käyttöä, pitävät vettä ja ovat juuri kaupunki- ja työmatka-ajossa sopivan kevyet.
- Takin sadekalvo ei pidä kovassa vesikelissä, vuotaa vetoketjun kohdalta. (jos sateella joutuu ajelemaan, niin sadepuku on muutenkin aika must hankinta).
- Hanskat on +5 asteessa liian kylmät ja +20 asteessa liian kuumat. (ostin kesän kuumille päiville ohuet mx hanskat Motonetista hintaan 19 euroa)
- Takin ja housujen irrotettavat lämpövuoret on tosi hyvät, lämmittää viileellä kelillä just sopivasti. Tosin kesäkuumalla ajoin työmatkat farkuissa ja tuossa ajotakissa ilman mitään vuoria, ja silti meinasi olla liian kuuma.
- Tuo meripihkan värinen visiiri ei blokannut kirkasta auringonvaloa tarpeeksi, niin kävin ostamassa myös savun värisen peilivisiirin. Yöllä taas meripihka ja savu ovat liian tummia, joten vakiovisiirillä silloin.
- Kypärään olen ollut todella tyytyväinen, mielettömän kevyt, nopea laittaa päähän, eikä suhise liikoja. Vertailupohjaa tuolle suhinan tasolle tosin ei ole. 🙂 Ainoa mitä kaipaisin tuohon on integroitu aurinkovisiiri. Nyt olen toteuttanut sen aurinkolaseilla.
Talvi 12/13:
Itse tein pyörään pieniä kosmeettisia muutoksia ja huoltotoimenpiteitä talven aikana:
- Tangonpääpeilit
- Uudet tulpat
- Uusi akku
- Vanneteipit (mustat vanteet, punainen pyörä = punaiset vanneteipit)
- Pesu ja vahaus
- Muttereiden ja ruuvien kireyden tarkistus
- Öljyä kaikkiin neljään lukkoon
- Ketjujen kireyden tarkistus
- Ilmanputsarin tarkistus
- Jarrujen, iskarien, valojen, töötin ja vilkkujen tarkistus
Samalla kun noita pieniä huoltotoimenpiteitä tekee, niin samalla sitä oppii vähän omasta pyörästään. Itselläni ei ole mitään aiempaa kokemusta prätkien huoltamisesta, mutta eipä tuo mitään rakettitiedettä ole. Jos työkalut pysyy kädessäsi, niin tuollaiset perusjutut onnistuu keneltä vaan. Suosittelen.
Ajokausi 2013:
Aika pitkään kesti kevääntulo, tietenkin.
Vasta toukokuussa pääsin ajelemaan ensimmäiset ilometrit. Ja ensimmäisen kilometrin kohdalla meinasi kaksi autoa ajaa päälle, eivät kai olleet vielä tottuneita siihen että prätkiä on liikenteessä. Pyörä itsessään toimi koko ajokauden hyvin, se on helppo ja kevyt ajaa ja ekalle kaudelle tehojakin oli enemmän kuin tarpeeksi. Mittariin tuli noin 8000 kilometriä kauden aikana, lähinnä työmatkaa, kuvajahteja, bikepokeria, mökkireissuja sekä ihan vaan kruisailua mutkateillä. Varmasti menee vielä ensi ajokausikin tuolla pyörällä harjoitellessa, vaikka malli saakin aika paljon negatiivista palautetta myös täällä. Minulle se on tällä hetkellä just passeli peli, eiks se oo tärkeintä? Mitenkään syvällisempiä ominaisuuksia kaarreajosta tai vastaavasta en osaa antaa, mutta kyllä mutkapätkät on mukavimpia ajaa. Motarinopeuksissa +120 km/h alkaa olemaan sietokyvyn rajoilla, yleinen nakun ominaisuus ilmeisesti? Mieluummin varaan vähän enemmän aikaa ja ajelen pienempiä mutkateitä pitkin perille. Helppohoitoinen tuo pyörä oli ainakin ensimmäisen kauden. Kaasuvaijeri tosin napsahti poikki kesken kesän, sekin omaa tyhmyyttäni kun en ollut sitä talvena öljynnyt, niin kuin edellinen omistaja neuvoi tekemään. Sumekolta sain kuitenkin nopeasti uudet vaijerit, eikä olleet kovin vaikeat vaihtaa. Kalliit tosin. (70 euroa) Mitään ihmeellisiä huoltotoimenpiteitä en oikeastaan kauden aikana tehnyt muuta kuin pesin säännöllisesti ja pesun jälkeen voitelin ketjut. Lisäksi taisin tarkistaa rengaspaineet 3 tai 4 kertaa ajokauden aikana.
Jo talven aikana tällä sivustolla omaksumani orkkimoro tuli moneen kertaan vastaan riippumatta missä päin Suomea ajelin. Tämä sivusto sai mut kiinnostumaan myös kuvajahdista ja letka-ajeluista. Niistäkin on nyt vähän kokemusta. Myös tuo Bikepoker oli loistava tapahtuma. Lähden sit ensi kesänä vielä aktiivisemmin mukaan noihin. Ja jos jokin pulma tai kysymys tuli mieleen, niin täältä sai asiallisen vastauksen hyvinkin nopeasti. Nyt siis tiedän että jos jonkun jäsenmaksun meinaan ostaa niin se on .org.
Nuo kuvajahdit on mun mielestä loistava keksintö. Jos tekee mieli lähteä ihan vaan ajelemaan, niin kuvajahdilla saa ainakin jonkun päämäärän eikä tarvitse päättömästi ajella ympyrää. Lisäksi ajeltiin kavereiden kanssa ns. letka-ajeluita ympäri etelä-suomea useampaan kertaan. Hienoja maisemia, ja mutkateitä joille ei ole auton kanssa ennen eksynyt. Sen huomasin myös ajokauden aikana, että mopoilussa todella tärkeää on ennakointi ja tilannenopeus, joita koulussakin toitotettiin kovasti. Mutta ilmeisesti kun on 18 vuotta autoillut, niin se tuli vähän niinkuin luonnostaan. Lisäksi autokoulusta tarttuneet pikkutipsit oli hyvä pitää mielessä aina kun hyppäsi satulaan. Pari kertaa tuli myös treenattua noita käsittelykokeen rasteja, niitä kannattaakin harjoitella aina välillä ja vähintäänkin keväällä kauden alussa jollain tyhjällä parkkiksella. (josta on hiekotushiekat putsattu). Lisäksi ajotaitokurssit on kuulemma todella hyödyllisiä. Katsotaan jos vaikka itsekin osallistuisin ensi kaudella. Sateellakin tuli ajettua jonkin verran, esim toukokuussa ajoin Mikkelistä Helsinkiin kaatosateessa ilman sadehaalaria. Vähän meinasi olla kylmä. 😛 Sateella ajellessa kaupunkiajoa kannattaa tosiaan varoa liukkaita pintoja. (katumaalaukset, kaivonkannet, ratikkakiskot yms.) Itselläni ei ainakaan vielä ollut täyttä luottoa ajaa mutkiin ja risteyksiin, vaan hidastelin ehkä vähän liikaakin noissa. Mut ehkä parempi ajaa omien kykyjen mukaan tuollaisissa tilanteissa.Lisävarustelua ajokauden aikana:
Ostin kypärään Sena SMH5 - kypäräpuhelimen: http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=kypsetit_sena_senasmh5&sivu=kypsetit.smh5&tuote=Y
Verkkokauppa.comista tarttui mukaan roiskesuojattu puhelinteline, hinta 30 euroa.
Tankkilaukun ja pehmeät sivulaukut ostin keväällä 2013. Niistä on ollut paljon hyötyä esim. mökkireissuilla. Kaikki laukut laajenevat vetoketjuilla, eli kapasiteettia saa lisättyä tarpeen mukaan. Normi kauppareissut olen tehnyt selkärepun kanssa. Ja työmatkat ilman mitään laukkuja.
Lisäksi ehdoton kapine on tuo jalan alle laitettava läpyskä. http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M...a-kuljetus/Moottoripyoran-sivutukilevy-82165/ Antaa hyvin lisätukea pyörälle. Varsinkin silloin jos joutuu parkkeeraamaan hiekkapohjaiselle parkkikselle niin kuin minä ja mökkireissuilla myös todettu hyväksi, siellä kun on harvoin asfalttiparkkiksia.
Talvi 13/14:
Tarkoitus nyt talven aikana tehdä ainakin seuraavat huoltotoimenpiteet:
- Perusteellinen pesu ja vahaus
- Öljyjen- ja suodattimen vaihto
- Ilmanputsarin vaihto
- Kytkinvaijerin vaihto
- Akun ylläpitolataus
- Tulppien tarkistus / putsaus
- Ketjujen ja rattaiden vaihto
- Pulttien ja muttereiden kireyden tarkistus
- Lukkoihin öljyä
- Lämmitettävien kahvojen asennus
Lisäksi ajattelin varata ajan ammattilaisille heti ajokauden alkuun, vaihdatan takarenkaan ja samalla saavat tarkistaa jarrujen kunnon ja tehdä venttiilien säädön.
Ainiin ja tuossa vielä kuva moposta:
Viimeksi muokattu: