Alpeille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
300 km urheilullista ajoa taukoineen 5 tunnissa ei ole realistista jos puhutaan Alppiteillä ajamisesta. Keskinopeudeksi voit laskea noin 50 kmh ja tauoista riippuu loput. Ripeällä äijäporukalla ja kovalla luukuttamisella 300km/5h on aika kova tavoite, riippuu seudusta missä voisi onnata, Itävallassa ehkä voisi onnistuakin, on suorempaa Alppitietä tarjolla kuin esim. jossain Dolomiittien seudulla..
062802moto_prv.gif
 
Viimekesäisellä 8000km Euroopanreissulla vietimme alpeilla 9 päivää ja 3000km. Alppien keskinopeudeksi jäi 37km/h. Päivittäiset ajoajat 6-11h ja 200-400km.
 
Yks kiva reitti vois olla vaikka että lähtis Münchenistä tie numero 2:sta kohti Starnbergiä ja Starnberger See:tä ja siitä sitten Garmisch-Partenkirchneniin. Sieltä vaikka 180/184/187 tietä pitkin Como-järvelle. Comolta vaikka sitten Churin ja Liechtensteinin kautta Bodenseelle. Sieltä pääseekin sitten takas Müncheniin pikkuteitä pitkin tai moottoritietä jos aina menee tiukille. Itse käyn aika paljon ajelemassa juurikin tuolla Starbergin suunnalla. Nätti seutua, heti kun pääset kaupungista ulos niin Alpit avautuu edessä. Niitä kohti on sitten mukava porhaltaa maalaismaiseman läpi.
 
300 km urheilullista ajoa taukoineen 5 tunnissa ei ole realistista jos puhutaan Alppiteillä ajamisesta. Keskinopeudeksi voit laskea noin 50 kmh ja tauoista riippuu loput. Ripeällä äijäporukalla ja kovalla luukuttamisella 300km/5h on aika kova tavoite, riippuu seudusta missä voisi onnata, Itävallassa ehkä voisi onnistuakin, on suorempaa Alppitietä tarjolla kuin esim. jossain Dolomiittien seudulla..
062802moto_prv.gif
Joooovvain...
sport05.gif



Juuri noin mità Gari sanoi!
Aamulla làhettiin kaverin kanssa Imst:istà klo 06.15 melkein siis vielà pimeàà....poikettiin Samnaussa hekemas halpaa bensaa (1.00€) ja vàhàn suklaata. Sitten suorinta tietà tànne Tiranoon ja Edoloon passo Aprican kautta, koko ajan istuttu satulassa ku tatit, yksi ruokailu about 45 min, vain muutamia kuvia ja pàivàn saldo: 340km eli just tulin tàhàn koneelle eli kellon ympàri ja vielà 6 h lisàà......

..niin ja eikà olla edes Dolomiiteillà
inlove.gif


(sori nàà ààt ja òòòt...italian nàppis!)

sport05.gif


ps. StilferJoch:ilta ei siis tule kuvia/videoo tàllàkertaa ku ei pààsty ees làhelle. ....paitti Umbrailpassin kautta jossa pààstiin siihen "jokipuomille"
 
Kun ny kerta siellä taas oot McHuurre niin ota kelkka ja hurauta sinne ylös. Menisit auttamaan sitä raktorimiestä lumitöissä nii saatais se Stelvion ylälatu mopoille auki nopeemmin..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
tounge.gif
..reilu puolitoista kk ja pitäis olla siellä maisemissa, nam-nam..
062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
 
Joo, ihan ok. Me lähdetään siihen suuntaan 1.7.Finnlinesillä ja ollaan Stelviossa 15.7. Alppiseudulla on ruuhkaa viikonloppuisin jos on hyvä keli ja tietty elokuun ajan. Härdelli alkaa yleensä siinä heinäkuun viimeisen vkln tienoilla, alkaa olla solateillä jonoa jo enemmältikin silloin..Uhratkaa aikaa Livignon ympäristöön , ottakaa vaikka kämppä pariks päivää sieltä. On runsaasti valinnanvaraa ajoreiteissä siinä ympärillä, voi käydä vaikka Sveitsin puolella yhden reissun ja yhden yhdistelmän eli Italia/Sveitsi/Itävalta-rundin. Meidän vakkarimesta Livignossa Hotel La Montanina
033102beer_1_prv.gif
, kylän keskustassa kävelykadun vieressä, ja on 2 autotallia mihin saa prätkän ilman eri veloitusta. Kellarissa Mikys Pub jossa viikonloppuisin hyvät sykkeet..
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
 
Kun ny kerta siellä taas oot McHuurre niin ota kelkka ja hurauta sinne ylös. Menisit auttamaan sitä raktorimiestä lumitöissä nii saatais se Stelvion ylälatu mopoille auki nopeemmin..
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
tounge.gif
..reilu puolitoista kk ja pitäis olla siellä maisemissa, nam-nam..
062802moto_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
Joooo...
sport05.gif



En löytäny kelkkaa, enkä ees kelkkamiästä....
biggrin.gif
Mut Umbrailpass:in ja Bormion puomeilla asti käytiin eikä niistä päässy ohi vaikka yritettiinkin.....Livignossa super 1.00 € / Litra
062802jumpie_prv.gif



tai miten sen nyt ottaa....
bawling.gif


ps. Umbrailpasson vitejot tulee taas sitten...tänne
 
Kallistuu se bensan hinta tax-free kylilläkin...viime kesänä Livignossa maksoi 95e 0.91 e/litra..
smile_org.gif
 
Hieno reitti Interlakenista on myös: Interlaken-Sustenpass-Andermatt (nätti kylä Alppien keskellä).
Andermattista voi käväistä Oberalppassilla. Sitten reitti voisi jatkua Chur:iin ja sieltä etelään kohti Julierpassia ja Sankt Moritzia (On tosi kallis paikka), josta voisi ajaa Flüelapassin kautta hieman mutkan kautta kohti Davosia. Näin tulee 4 passia, joista Flüelapass on korkein (2383m). Varsinkin Sustenpassilla on paljon motoristeja
sport05.gif
.
Yöpymisiä on edullista varata booking.com :sta. Palvelu toimii hienosti ja kaikki on mennyt aina juuri kuten on sovittu. Polttoaine on Sveitsissä inhimillisen hintaista ja syödäkin voi sopuhintaan, kunhan vain katselee paikkoja ensin.
 
Bensa OLI Sveitsissä asiallisen hintaista kunnes ympäristövero pistettiin hintaan lisää..ei ollut enää viime kesänä niinkään edullista, kalliimpaa selkeästi kuin esim. Itävallassa...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Nostellaas vähän vanhaa ketjua. Osaavatko kokeneemmat konkarit antaa vähän vinkkiä kun tarkoitus olis lähtee alpeille ensi kesänä kahdeksi viikoksi. Lähtö olisi tarkoitus aloittaa ottamalla laiva Saksaan ja takaisin olisi tarkoitus tulla Tallinnasta Helsinkiin.

Päällimmäisenä on, että voisiko joku mahdollisesti vähän jakaa reittiään niin saisi jotain ideaa mihin päin kannattaa suunnata (Google maps tms.) ja minkälaisella budjetilla reissuun kannattaa lähteä. Euroopassa on vähän tultu pyörittyä, mutta lähinnä Baltian suunnalla niin tämä olisi aika uusi aluevaltaus.:orgmp:
 
No tuossahan perusasiat ovatkin jo kohdallaan. Alustava suunnitelma, matkan alusta ja lopusta, mikä tärkeintä, vallan oiva ajokki alla.
Reiteistä ja kohteista löytyy paljonkin asiaa jo aiemmista keskusteluketjuista. Itse aloitin tämän jalon alppimatkailun Dolomiiteilta, Arabban seuduilta. Sitten kun mutkapätkät alkoivat kyrsimään, toviksi lillumaan Välimereen. Ranskan puolelta ylös, kohti pohjoista, Bonette, Galibier, Iserran ym. Kaksi viikkoa riitti hyvin, kunhan antoi käpälää parina siirtymäpäivänä.

Niin, varmaan jo toinen tai kolmas kommentti tyrmää suunnitelmasi aivan vääränä, etteipä jopa tyhmänä.
 
Nostellaas vähän vanhaa ketjua. Osaavatko kokeneemmat konkarit antaa vähän vinkkiä kun tarkoitus olis lähtee alpeille ensi kesänä kahdeksi viikoksi. Lähtö olisi tarkoitus aloittaa ottamalla laiva Saksaan ja takaisin olisi tarkoitus tulla Tallinnasta Helsinkiin.

Päällimmäisenä on, että voisiko joku mahdollisesti vähän jakaa reittiään niin saisi jotain ideaa mihin päin kannattaa suunnata (Google maps tms.) ja minkälaisella budjetilla reissuun kannattaa lähteä. Euroopassa on vähän tultu pyörittyä, mutta lähinnä Baltian suunnalla niin tämä olisi aika uusi aluevaltaus.:orgmp:


Käytettävissä oleva aika ja ajohalut tai muu päätös siitä kuinka paljon aikoo ajaa. Haluuaako lyhyitä päivämatkoja ja yöpymisiä 100km välein vai 1000km välein. Laiva saapuu Saksaan sen verran myöhään etei siitä pitkälle pääse,lähikaupunkiin suoraan yöksi vaan.

Seuraavana päivänä pääsee sitten vaikka Italiaan ja ajohaluja on. Onko matkalla joku teema ? nähtävyyksiä ? keskitysleirejä ? tms ? Pelkää autobaanaa vai vaihdellen ? Alipit/Dolomiitit ? Järvimaisemia ?

Pikkumatkaksi ehkä berliinin kautta prahaan, sieltä sitten vaikka Varsova, Riika Pärnu ja Tallinna. Puolan järviseudulla on myös kaunista.

Pidempi matka : Vaikka München, Rooma , Bari - Split ja jotain reittiä ylös. Skippaamalla Rooma tuon voi ajaa helposti 6 päivässä ja käydä vielä Auswitchissä kierroksella.

Ajamattomia teitä on ihan mahdottomasti ja nähtävää on aika paljon. Google Maps on ihan hyvä suunnitteluapu, sieltä pääsee katsomaan vaikka muiden ottamia maisemakuvia jos niistä saisi hiukan vinkkiä mihin haluaa.

Eurooppa on suhteellisen pieni alue jolla on paljon nähtävää, Travemündestä Välimerelle on lyhyempi matka kuin Hangosta Nuorgamiin, jos on masokisti niin suoraan laivasta matkaan ja aamulla Välimerellä (tuokin on tehty).
En suosittele jos edes epäilee omaa jaksamistaan ajaa yön läpi. Toki torkut voi ottaa jossain bensiksen pusikossa jos uskaltaa :-)

Jos aikaa on ja ajohaluja niin Amalfin rannikko Italiassa on hienoa aluetta. Sisilia ei niinkään mutta siellä on historiallisia nähtävyyksia (esim temppelien laakso, palermossa katakombit).
 
Alpit on valtava paikka ja ennenkuin tekee reittisuunnitelmaa, kannattaa miettiä mitä haluaa siellä tehdä. Maisemat, padot, kanjonitiet, linnat, kylät, huiput, aktiiviloma (haikkaus, ferratat/kiipeily, mtb, paragliding...).

Kannattaa laskea niin että kun Suomesta Hki/Vuosaaresta lähtee, kolmantena päivänä on illalla Alpeilla. Silloinkin se 1100km huitaisu Saksan läpi vaatii jo urheilumieltä. Ite nopeimmillaan olen ajanut tuon välin taukoineen 8h, mutta väittäisin että ihan kaikilta toi ei onnistu. Toi vaati sen että mittarissa on 220km/h minimissään aina kun pienikin rako liikenteessä on. Ja 300 mentiin aina kun vasemmalla kaistalla vähänkin oli reikää. Jos 12h varaa, niin sitten se tiuskaisu on jo tavallaan leppoisa.

Takaisinpäin Balticaa olen ajanut viimeksi 2016 (auto+peräkärry). Berliinistä aamulla Kaunasin viereen otti sunnuntairuuhkassa tietöineen Puolan läpi 13 tuntia. Siitä Pärnuuseen seuraavana. Jos Itä-Alpeilta lähtee, sattuu satamaan tai ruuhkia matkalle niin rautaperseilyllä se ottaa silti 2 koko täyttä päivää päästä Tallinnaan. Jos ei tykkää suorittamisesta ja haluaa matkalla jotain ihastella, niin päivä lisää molempiin, Balticaan jopa 2.

No niin, sun kahdesta viikosta on siis puolet mennyt. Alpeilla jos haluaa passoja koluta, niin vaikka niitä on vieri vieressä, keskinopeus, ruuhkat, kuvia huipuilta jne, niin päivän kilometrisuoritteena 250km saa jo todella ajaa. Ja kartalla olet saattanut silti liikkua vain 100km. Alpeilla on runsaasti jäätiköitä, joiden huipuilta hisseillä mennessä on henkeäsalpaavat maisemat, mutta episodi ottaa aina sen 2h minimissään ja on mielestäni todella sen arvoista.

Omasta mielestä joku Rooman lisääminen reitille tarkoittaisi sitä että Alppeja ei käytännössä näkisi, ajaisi vain solateitä käytännössä sen läpi molempiin suuntiin tuolla aikataululla.

Tapoja tehdä on yhtä monta kuin tekijää. Blogilinkissäni alla on pari omaa reissua, vain kaksi on nettiin dokumentoitu:

http://miikasalo.blogspot.com/2015/07/alpit-2015-osa-1.html (kts myös osa 2 jos kiinnostaa)
2017 jaksoin jotain kirjoittaa http://miikasalo.blogspot.com/2017/07/alppeja-2017-paiva-1.html (marraskuussa vika kirjoitus), mutta se jäi näemmä kertomuksena kesken

Summa, jos nimenomaan Alppeja haluat taivastella, ajaa passoja ja katsoa mitä nähtävää noilla kivillä on. Niin vaikka n 2015 reittiä pitkin Arabbaan, siitä jonkinmoinen käännös takaspäin ja Balticaa kohti. Mietit vaan mitä haluat siellä touhuta ja kyllä ne oikeat tekemiset löytyy.

Vielä, varsinkin jos olet yksin reissussa. Alpit elää turismista. Erityisesti saksankielinen alue vaatii sen että suun saa auki ja rohkeasti kertoo joka paikassa mitä haluaa. Palvelu on sen jälkeen erinomaista. Mutta koska siellä on sellainen tapa, jos jää odottamaan omaa vuoroa ja että joku tulisi kysymään/palvelemaan - ne ei tule. Ne luulee että sä mietit vielä ja antaa rauhan. Italiassa ja erityisesti Ranskassa muutenkin äänekkäin ja röyhkein palvellaan aina ensin. Ja sen kun oppii niin palvelua saa.
 
yks mitä kannattaa harkita niin laittaa pyörän rekalla esim unkariin tai italiaan, hinta on aika lailla sama ajaako vai laittaako rahdilla menemään ja ite lentäen pyörän tykö. silloin pääsee heti ajamaan mukavia teitä ja jää baanan ajaminen vähemmälle, tuon kahdesta kolmeen päivään jonka sillä säästää antaa enemmän mahdollisuuksia perillä ajella pienempiä ja mutkasempia teitä.
 
Back
Ylös