Alusta ja sen säätäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kun tätä säiettä olen seurannut niin vaikuttaa siltä, että moni on sillä kannalla että säätöjen tulisi olla niin pehmeät kuin _mahdollista_.

Jos oletetaan, että jousten jäykkyys edessä ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitään järkeä lähteä laittamaan mitään WP/Öhlins kamoja alle?

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että melkein kaikissa kisapeleissä on juurikin joku WP/Öhlins tms alusta. Miksi näitä laitetaan, mikä on tarkalleen ottaen se hyöty joka näillä saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, että ne jouset olisivat kohdallaan?

Jotenkin ymmärrän sen, että keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eikä vakioetupäähän saa mahdollisesti riittävästi vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eikö sillä vakiolla muka pärjää?
Itse tykkään kyllä ennemmin pikkasen kovasta alustasta kuin pehmeästä. Jotenkin tulee sellainen "epätarkka" fiilis pehmeällä alustalla.

Makuasioitahan nää on kuitenkin! Kunhan pääperiaatteet on hallussa, niin säätää sitten alustan itseään miellyttäväksi.
Pintakova vai kova, joka kuitenkin käyttää koko jouston hyväksi? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Meinaan että alusta voi olla kova, vaikka siitä käytettäisiinkin koko joustoalue hyväksi.

Itse pidän kovasta alustasta, mutta en pintakovasta. Alustan pitää olla herkkä ja tunnokas. Huojuminen ja vaappuminen on sitten vaimennuksista kiinni ja pyrinkin käyttämään niin vähän vaimennusta kuin vain on suinkin mahdollista.

Ei varmaan kertonut taas mitään... kunhan höpötän.
 
Kun tätä säiettä olen seurannut niin vaikuttaa siltä, että moni on sillä kannalla että säätöjen tulisi olla niin pehmeät kuin _mahdollista_.

Jos oletetaan, että jousten jäykkyys edessä ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitään järkeä lähteä laittamaan mitään WP/Öhlins kamoja alle?

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että melkein kaikissa kisapeleissä on juurikin joku WP/Öhlins tms alusta. Miksi näitä laitetaan, mikä on tarkalleen ottaen se hyöty joka näillä saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, että ne jouset olisivat kohdallaan?

Jotenkin ymmärrän sen, että keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eikä vakioetupäähän saa mahdollisesti riittävästi vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eikö sillä vakiolla muka pärjää?
Hommanhan voi tehdä myös niin että vaihtaa sinne keulaan ja taakse omalle painolla sopivat jouset ja modaa sen keulan muuten sopivaksi. WP ja Ohlshit vain nyt tekevät vaimentimia joissa nuo asiat ei ole kompromisseja radalle ja kadulle vaan ne on suuniteltu ratakäyttöön. Esim. yksi nyt PM kisakuski on tehnyt keulan vakiosta (shimmattu ja männät muutettu) ja ei kuulemma missään vaiheessa ole parempaa keulaa ollut (vaikka WP:n kamoilla ennen ajanut). Sitten kun taitoa on ihan oikeasti niin voi sanoa onko noilla valkosilla tai kultaisilla oikeasti eroa vakioon... Ajoihan eräs (Virolainenko se nyt oli) Gixun vakio alustalla kisaa ja kiusasi Kesseliä kovastikkin (Kesseli voitti, mutta ei suurella marginaalilla). Yksi mikä on auttanut ainakin minulla on pehmeys ajolinjaan.... Silloin ei ole alusta muodostunut vielä ainakaan ongelmaksi, toisaalta olen sellainen vässykkä ettei se varmaan minun vauhdeilla tulekkaan olemaan ongelma. Itselläni oli suurempi ongelma takajousitus... Kemoran pääsuoran jälkeinen taitto tuntui pitkään todella pahalta ajaa kun perä heijasi levottoman oloisesti.. Jousipainetta pienemmälle jotta perä vajosi hieman alemmas ja paluuvaimennusta lisää niin sillä helpotti...
Todennäköisesti pelkkä paluuvaimennuksen lisääminen olisi auttanut.

Kuten on jo moneen kertaan todettu niin jousipaine (esijännitys) laitetaan kohdalleen kerran ja jos ei kuskin paino muutu niin ei ole mitään tarvetta koskea esijännitykseenkään.

Se että onko esijännitys ollut sinulla kohdallaan alkujaan, en osaa sanoa.
 
Kun tätä säiettä olen seurannut niin vaikuttaa siltä, että moni on sillä kannalla että säätöjen tulisi olla niin pehmeät kuin _mahdollista_.

Jos oletetaan, että jousten jäykkyys edessä ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitään järkeä lähteä laittamaan mitään WP/Öhlins kamoja alle?

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että melkein kaikissa kisapeleissä on juurikin joku WP/Öhlins tms alusta. Miksi näitä laitetaan, mikä on tarkalleen ottaen se hyöty joka näillä saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, että ne jouset olisivat kohdallaan?

Jotenkin ymmärrän sen, että keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eikä vakioetupäähän saa mahdollisesti riittävästi vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eikö sillä vakiolla muka pärjää?
Hommanhan voi tehdä myös niin että vaihtaa sinne keulaan ja taakse omalle painolla sopivat jouset ja modaa sen keulan muuten sopivaksi. WP ja Ohlshit vain nyt tekevät vaimentimia joissa nuo asiat ei ole kompromisseja radalle ja kadulle vaan ne on suuniteltu ratakäyttöön. Esim. yksi nyt PM kisakuski on tehnyt keulan vakiosta (shimmattu ja männät muutettu) ja ei kuulemma missään vaiheessa ole parempaa keulaa ollut (vaikka WP:n kamoilla ennen ajanut). Sitten kun taitoa on ihan oikeasti niin voi sanoa onko noilla valkosilla tai kultaisilla oikeasti eroa vakioon... Ajoihan eräs (Virolainenko se nyt oli) Gixun vakio alustalla kisaa ja kiusasi Kesseliä kovastikkin (Kesseli voitti, mutta ei suurella marginaalilla). Yksi mikä on auttanut ainakin minulla on pehmeys ajolinjaan.... Silloin ei ole alusta muodostunut vielä ainakaan ongelmaksi, toisaalta olen sellainen vässykkä ettei se varmaan minun vauhdeilla tulekkaan olemaan ongelma. Itselläni oli suurempi ongelma takajousitus... Kemoran pääsuoran jälkeinen taitto tuntui pitkään todella pahalta ajaa kun perä heijasi levottoman oloisesti.. Jousipainetta pienemmälle jotta perä vajosi hieman alemmas ja paluuvaimennusta lisää niin sillä helpotti...
Todennäköisesti pelkkä paluuvaimennuksen lisääminen olisi auttanut.

Kuten on jo moneen kertaan todettu niin jousipaine (esijännitys) laitetaan kohdalleen kerran ja jos ei kuskin paino muutu niin ei ole mitään tarvetta koskea esijännitykseenkään.

Se että onko esijännitys ollut sinulla kohdallaan alkujaan, en osaa sanoa.
Jousipaine oli ollut hieman liian suuri... Ennen kuin paremmasta tiesi niin tuli ajettua liian kovalla alustalla...
 
Kun tätä säiettä olen seurannut niin vaikuttaa siltä, että moni on sillä kannalla että säätöjen tulisi olla niin pehmeät kuin _mahdollista_.

Jos oletetaan, että jousten jäykkyys edessä ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitään järkeä lähteä laittamaan mitään WP/Öhlins kamoja alle?

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että melkein kaikissa kisapeleissä on juurikin joku WP/Öhlins tms alusta. Miksi näitä laitetaan, mikä on tarkalleen ottaen se hyöty joka näillä saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, että ne jouset olisivat kohdallaan?

Jotenkin ymmärrän sen, että keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eikä vakioetupäähän saa mahdollisesti riittävästi vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eikö sillä vakiolla muka pärjää?
Itse tykkään kyllä ennemmin pikkasen kovasta alustasta kuin pehmeästä. Jotenkin tulee sellainen "epätarkka" fiilis pehmeällä alustalla.

Makuasioitahan nää on kuitenkin! Kunhan pääperiaatteet on hallussa, niin säätää sitten alustan itseään miellyttäväksi.
Pintakova vai kova, joka kuitenkin käyttää koko jouston hyväksi? Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Meinaan että alusta voi olla kova, vaikka siitä käytettäisiinkin koko joustoalue hyväksi.

Itse pidän kovasta alustasta, mutta en pintakovasta. Alustan pitää olla herkkä ja tunnokas. Huojuminen ja vaappuminen on sitten vaimennuksista kiinni ja pyrinkin käyttämään niin vähän vaimennusta kuin vain on suinkin mahdollista.

Ei varmaan kertonut taas mitään... kunhan höpötän.
Kuivailisin sitä niin, että pyörän pitää tuntua mahdollisimman "kiinteältä", ehkä tuo sana kuvaa sitä hyvin. Ennemmin kovanpuoleinen kuin pehmeä.. Pieninkin ylimääräinen liikehdintä alustassa ei sovi meikäläiselle.

Sitä minäkin olen pitänyt ohjenuorana, että säädän vaimennuksen just niin jäykäksi, että vaappuminen ja huojuminen loppuu, mutta ei enempää, liika on liikaa, ja tulee vittumaisen kovaksi vaikkapa katukäytössä.

En esimerkiksi tykkää ollenkaan, jos keula sukeltaa kauheen syvälle jarrutuksessa..

En ymmärrä miksi joku haluaisi pelkästään pintakovan alustan? Siis meinaatko sellaista, joka on vittumainen pikkutöyssyissä ja kaikki tuntuu läpi, mutta kuitenkin antautuu kovemmassa ajossa.. Tuskin on kenelläkään kauheen korkeella listalla tuollaiset ominaisuudet
tounge.gif
 
Todennäköisesti keulasi pohjaa.
Yleisimmin tärräys johtuu liian kovasta keulasta, mutta parjanin pohjaus on myös vaihtoehto. Tärräys aiheutuu siitä, että keula ei pääse joustamaan alaspäin, ja rengas lähtee hyppimään. Katso toki tuo pohjaus, mutta jos ei pohjaa, niin ota sisäänmenovaimennusta pois.

Kova rebound voi myös pakata keulaa alas, jolloin se painuu pohjiin, vaikka sisäänmeno olisi kohdallaan.
 
Mitenkäs tuo pintakova oikein määritellään?

Itsehän en paljoa tiedä pyörällä ajosta (vasta 4 kesä menossa) ja vielä vähemmän alustan säädöstä jota myös opettelen. Nythän säädin nuo Millen 00-malli jousituksen aikalailla standariasetuksiin kadulle. Aiemmin asetukset näyttäisivät olleen rata-asetuksissa.

Muistivihkoon kirjasin että tunne aiempaan verrattuna on että kuin ajaisi amerikkalaisella letukalla ja ohjaus ei enää tuntunut niin nopealta (hmm aika huvittavia termejä varmaankin
smile_org.gif
) . Eli tuntui että jousitus souti edestakaisin erityisesti etupäässä ja sukelsi muutenkin jarrutuksissa suht.syvälle.

En vielä kokeillut laittaa nippusidettä että kuinka alas oikein menee. No ruuvasin menovaimennusta 1/4 kierroksen kiinni ja vaikuttaa huomattavasti paremmalta, täytyy jatkaa muisvihkon kanssa tuota testailua.

Se yleisin virheluulo kait tuossa alustassa on että luullaan että "kovempi" jousitus on automaattisesti parempi?
 
Kuten on jo moneen kertaan todettu niin jousipaine (esijännitys) laitetaan kohdalleen kerran ja jos ei kuskin paino muutu niin ei ole mitään tarvetta koskea esijännitykseenkään.
.
Periaatteessa, mutta itse otan keulan esijännitystä yhden viivan pois sateella, tarvittaessa myös perästä. Vaikka vähennän vaimennusta, en siltikään saa käytettyä koko keulan liikematkaa tehokkaasti. Näin pyörä kääntyy paremmin, kun keula ui syvemmällä. Keula seuraa myös avauksissa paremmin.
 
Kuten on jo moneen kertaan todettu niin jousipaine (esijännitys) laitetaan kohdalleen kerran ja jos ei kuskin paino muutu niin ei ole mitään tarvetta koskea esijännitykseenkään.
.
Periaatteessa, mutta itse otan keulan esijännitystä yhden viivan pois sateella, tarvittaessa myös perästä. Vaikka vähennän vaimennusta, en siltikään saa käytettyä koko keulan liikematkaa tehokkaasti. Näin pyörä kääntyy paremmin, kun keula ui syvemmällä. Keula seuraa myös avauksissa paremmin.
Juu, noinhan sitä sateelle tehdään koska kyseessä on n. 10 sekkaa hitaammat kierrosajat ja sateella pitää muutenkin ajaa pehmeämmin kuin kuivalla.

Ja käsitykseni mukaan tässä nyt kuitenkin puhuttiin katumotoristien moottoripyörän alustan säätämisestä radalle sopivaksi?
 
Juu, noinhan sitä sateelle tehdään koska kyseessä on n. 10 sekkaa hitaammat kierrosajat ja sateella pitää muutenkin ajaa pehmeämmin kuin kuivalla.

Ja käsitykseni mukaan tässä nyt kuitenkin puhuttiin katumotoristien moottoripyörän alustan säätämisestä radalle sopivaksi?
Juuri niin, halusin vaan painottaa, että voi sitäkin hieman hienosäätää. En tarkoittanut, että olisit mitenkään väärässä. Päinvastoin. Yleensä tuota esijännitystä ropataan turhankin kanssa.

Vaikka itse ottaisin kyllä kadulle mieluummin sadekelisäätöni kuin ratasäädöt. Saa meinaan ajaa hieman rajoitusten tuolla puolen, ennen kuin alusta alkaa toimimaan. Ja minulla sadekeli on +15s/kierros.
blush.gif
 
Mahtaako löytyä semmosta kaveria ketä olis halukas auttamaan alustan-/painumansäätämisessä? Yksin se ei oikein taida onnistua eikä ole kyllä tietoa/taitoa siihen hommaan. Pyöräni on Honda cbr 1000rr
 
Missä päin Repsoli vaikuttaa?
Uudellamaalla olisi myös meikäläisen gigseri säätöapua vailla..
 
Espoossahan minä. Täytyykö meidän lyödä viisaat päämme yhteen ja alkaa ruuvaamaan?
 
Mahtaako löytyä  semmosta kaveria ketä olis halukas auttamaan alustan-/painumansäätämisessä? Yksin se ei oikein taida onnistua eikä ole kyllä tietoa/taitoa siihen hommaan. Pyöräni on Honda cbr 1000rr
Toi 1000RR:n alustan säätö on kyllä vakiovietereillä jännää salatiedettä, onnea vaan matkaan. Etupään painaumat menee ulos asteikolta (topout-vieterit ja jousituksen rakenne jonkin verran poikkeava) kaikkien perinteisten uppouma-nyrkkisääntöjen osalta ja takapään jousi on liian jäykkä jossei sulla oo painoa yli 95 kg.

Yllämainittu ei kuitenkaan tarkoita että alusta olis mitenkään luokattoman huono, ainoastaan sitä ettei perinteisiä "nyrkkisääntöjä" voi etenkään keulaan soveltaa. Kyllä jotkut menee tolla vakioalustallakin radalla aika reipasta kyytiä, tälläkin foorumilla vaikuttaa satunnaisesti nick olli99, jonka blade kulkee aika ok ja alusta on täysin vakio. Osoitteesta http://www.1000rr.net löytyy paljolti keskustelua aiheesta jos lontoon murre taipuu.

Omat kokemukseni 1000RR:n vakiokeulasta oli "pohjaa vässyvauhdeissakin jarruissa, vaikka miten säätelis", tosin mun mitat 190cm/100kg saatto vaikuttaa asiaan, nykysin mulla on WP:n .95 jouset ja SO Productsin tekemä revalve sekä WP:n takaiskari sekä kuskin mitat 190cm/90kg. Ei pohjaa vässyvauhdeissa enää, kovemmista vauhdeista mulla ei oo mitään tietoo  
tounge.gif
 
Auttaisi varmaan asiaa jos hommaisin kanssa wp:n jouset ja takaiskarin? Kaipaa suomennusta "SO Productsin tekemä revalve"? Paljonko tommoinen paketti mahtaa tulla maksamaan? omat mittani ovat 192/80. Intoa ja halua olis ajaa niin pirusti, mutta säätöhomma ei ole hallinnassa
nixweiss.gif
 
Auttaisi varmaan asiaa jos hommaisin kanssa wp:n jouset ja takaiskarin? Kaipaa suomennusta "SO Productsin tekemä revalve"? Paljonko tommoinen paketti mahtaa tulla maksamaan? omat mittani ovat 192/80. Intoa ja halua olis ajaa niin pirusti, mutta säätöhomma  ei ole hallinnassa  
nixweiss.gif
Koko alustahoito maksoi jotain luokkaa pari kiloeuroa. "SO Productsin revalve" viittaa siihen että keulaputket kävi Hollannissa SO Productsin pajalla, ne asenteli noi uudet vieterit, kiillotti putket, simmaili venttiileitä jne. mustaa magiaa. Tämä palvelu on saatavilla kotimaisten WP-jälleenmyyjien kautta, esim. tsadin alueella Reiskalta eli MR-Powerista. Samainen kaveri ymmärtää aikuisten oikeasti noista jousitusasioita ja tekee noita upgradeja pikkusen hollantilaisia edullisemmin itsekkin.

Hondien suurin jousitusongelma on perinteisesti toi liian pehmeä keula, etenkään isolle miehelle siitä ei sää hyvää vaikka vakiokeulaa säätelis kuinka, jouset on mitoitettu jollekkin 63 kiloiselle keijulle.

Nykysellä alustalla toi mun mopo menee kuin kiskoilla, ei oo ollu minkäänlaista valittamista missään tilanteessa (aiemmin keula pohjas kovissa jarruissa, mopo tykkäs vähän yliohjata ja ns. trail braking eli mutkiin sisään jarruttaminen ei tahtonut onnata millään). Huono puoli tossa on se että on selitykset pirun vähissä sen suhteen et miks oon niin hidas edelleen  
tounge.gif
 
Jotain täytyy kanssa koittaa tehittää pyörään. tuntuu olevan samat ongelmat kuin sulla. Mistä mahtaa saada jotain "korotuspaloja" takapäähän iskariin että saisin vähän perää korotettua? Luulen että helpottaisi mutkiin sisääntulossa. Tuntuu että mopo ei todellakaan kulje raiteilla vaan puskee ennemminkin ulospäin. Tietysti ajotyylissäkin on vielä paljon hiomista...
 
Jotain täytyy kanssa koittaa tehittää pyörään. tuntuu olevan samat ongelmat kuin sulla. Mistä mahtaa saada jotain "korotuspaloja" takapäähän iskariin että saisin vähän perää korotettua? Luulen että helpottaisi mutkiin sisääntulossa. Tuntuu että mopo ei todellakaan kulje raiteilla vaan puskee ennemminkin ulospäin. Tietysti ajotyylissäkin on vielä paljon hiomista...
Jälleen kerran 1000RR specifisyyttä: älä nosta perää. Maailmalla 1000RR:llä kilpaa ajavat ovat pikemminkin nostaneet keulaa, vaihtamalla Öhlinsin R&T putket tai lyhentämällä orkkis top-out jousia ja tunkemalla sinne jonkun spacerin. Kotimaisista kisakuskeista Visurin Markku (kilpaili '04 1000RR:llä viime ja edellisvuonna) sanoi samaa ja maailmalta muutama AMA-superbikeja satunnaisesti privateerina (Ken Hill ja Jeff Tigert) ajava kaveri vannoi samaa mantraa. Hill oli jopa lyhentänyt Öhlinsin takaiskaria ettei perä nousisi ja Tigert on Hondalla testikuskin hommissa ja hallitsi 1000RR:llä viime kaudella Californian superbike luokkia; takaiskarina Öhlins ja edessä paikallisen gurun simmaama vakiokeula (vaikka ison rahan aftermarket keulat oli sallittuja).

Jos nostat perää tai lasket keulaa sulle tulee riski että keula menee alta, 1000RR on erittäin herkkä tälle. Mulla on WP:n takaiskari säädetty minimipituudelle (about sama kuin orkkis) ja keula ei ui yhtä syvässä kuin vakio eli keula on periaatteessa korkeammalla, mutta silti (perinteisten geometria-nyrkkisääntöjen vastaisesti) mopo vaan kääntyy paremmin, menee paremmin jarrujen kanssa mutkiin sisään ja pitää paremmin linjan. Dunno why, mutta noin se tuntuu toimivan.
 
Mistä mahtaa saada jotain "korotuspaloja" takapäähän iskariin että saisin vähän perää korotettua?
Linkki <- Tuossa on se systeemi mistä oli puhe.. Aika arvokas vaan tuo nimenomainen malli. Ei tosin ihan samanlainen kuin veturin vastaava.
Eihän linkuilla korkeutta säädetä suoranaisesti vaan "joustosuhdetta". Kyseinen HRC:n linkku on muuten kuulemma tämänvuotisessa 1000RR:ssä vakiovarusteena, 04-05 malleihin laitettuna taisi vaatia pehmeämmän jousen taakse eli vakioiskarilla saattaa jopa huonontaa jousituksen toimintaa, koska vakiojousi on liian kova vakiolinkuille ja HRC:n linkku vaatisi pehmeämmän. Dan Kyle myy tuolle HRC:n linkulle erikseen "valvattua" Öhlarin takaiskaria. 04-05 1000RR:n vakio "linkkusuhde" on muuten se että 1 mm muutos iskarin pituudessa on vajaa 3 mm perän korkeudessa.

Siis pointti oli että perän korkeutta pitäisi säätää iskarin pituutta säätämällä, saattaahan toi linkkukin siihen hiukan vaikuttaa, mutta sen mukana tulee kaupantekijäisinä muuta.
 
Eihän linkuilla korkeutta säädetä suoranaisesti vaan "joustosuhdetta". Kyseinen HRC:n linkku on muuten kuulemma tämänvuotisessa 1000RR:ssä vakiovarusteena, 04-05 malleihin laitettuna taisi vaatia pehmeämmän jousen taakse eli vakioiskarilla saattaa jopa huonontaa jousituksen toimintaa, koska vakiojousi on liian kova vakiolinkuille ja HRC:n linkku vaatisi pehmeämmän. Dan Kyle myy tuolle HRC:n linkulle erikseen "valvattua" Öhlarin takaiskaria. 04-05 1000RR:n vakio "linkkusuhde" on muuten se että 1 mm muutos iskarin pituudessa on vajaa 3 mm perän korkeudessa.

Siis pointti oli että perän korkeutta pitäisi säätää iskarin pituutta säätämällä, saattaahan toi linkkukin siihen hiukan vaikuttaa, mutta sen mukana tulee kaupantekijäisinä muuta.
Juu.. Tuon linkun specseissä ei puhutakaan perän korkeuden muutoksesta, eli se vaikuttaa ainoastaan jouston lineaarisuuteen. Veturin vastaava, -klik- ,taas nostaa perää ja parantaa samalla jouston lineaarisuutta. Kovasti kehuvat tuon oivallisuutta rc51.comissa.. Veturi kun tykkää perän nostosta. Jousi menee tosiaan vaihtoon, riippuen kuskin painosta..
 
Back
Ylös