parjan_fin
New member
Pintakova vai kova, joka kuitenkin käyttää koko jouston hyväksi? Ihan mielenkiinnosta kyselen.Itse tykkään kyllä ennemmin pikkasen kovasta alustasta kuin pehmeästä. Jotenkin tulee sellainen "epätarkka" fiilis pehmeällä alustalla.Kun tätä säiettä olen seurannut niin vaikuttaa siltä, että moni on sillä kannalla että säätöjen tulisi olla niin pehmeät kuin _mahdollista_.
Jos oletetaan, että jousten jäykkyys edessä ja takana sattuisi kuskille kohdalleen ihan vakioalustalla, onko mitään järkeä lähteä laittamaan mitään WP/Öhlins kamoja alle?
Vaikuttaa kuitenkin siltä, että melkein kaikissa kisapeleissä on juurikin joku WP/Öhlins tms alusta. Miksi näitä laitetaan, mikä on tarkalleen ottaen se hyöty joka näillä saadaan verrattuna vakio kamoihin, jos nyt oletetaan, että ne jouset olisivat kohdallaan?
Jotenkin ymmärrän sen, että keula saattaa kovissa jarruissa pohjata eikä vakioetupäähän saa mahdollisesti riittävästi vaimennusta, mutta miksi esim. taakse laitetaan usein se aftermarket iskari? Eikö sillä vakiolla muka pärjää?
Makuasioitahan nää on kuitenkin! Kunhan pääperiaatteet on hallussa, niin säätää sitten alustan itseään miellyttäväksi.
Meinaan että alusta voi olla kova, vaikka siitä käytettäisiinkin koko joustoalue hyväksi.
Itse pidän kovasta alustasta, mutta en pintakovasta. Alustan pitää olla herkkä ja tunnokas. Huojuminen ja vaappuminen on sitten vaimennuksista kiinni ja pyrinkin käyttämään niin vähän vaimennusta kuin vain on suinkin mahdollista.
Ei varmaan kertonut taas mitään... kunhan höpötän.