Alusta ja sen säätäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tommipommi

New member
Olin lauantaina erittäin fiksulla turvallisen ajon kurssilla, jossa alustan säätäminen oli yksi aiheista. Alustat säädettiin ammattilaisten kanssa ja pyörän käyttäytyminen muuttui todella paljon paremmaksi. Tehtaan jäljiltä mulla oli esim. etupumput "eriparisäädöissä" ja perä aivan liian löysä etupään sekamelskaan verrattuna. Tossa on pari juttua säädöistä, jos jollekkin on niistä hyötyä.

Kilks
ja
Kliks

Noi alustan säädöt tuntuu olevan enemmistölle ihan hepreaa, ja useimmat ajaa säädöillä suoraan kaupan hyllyltä, tai edellisen omistajan mahdollisilla säädöillä. Kannattaa todella perehtyä asiaan ja joskus säätää ainakin painumat kohdilleen. Ei siis ole ole pelkästään rata-ajoa varten ne säädöt..

Kiits jätkät! Itse tässä on jo pari kesää tullut ajeltua tehdas säädöillä........taidanpa tänä vuona poksauttaa kirsikan tuon jousituksen säädön kanssa.

....vaikka mikäs siinä jos muutenkin "melkein" kaikkien vauhdissa pysyy.... "melkein"

Itse tässä elättelen toiveita että jos ratapäiville eksyessä löytyisi joku avulias pro säätäjä, joka auttaisi nuo säädöt tekemään ja suomeksi selittämään.
nixweiss.gif

Itse tässä elättelen toiveita että jos ratapäiville eksyessä löytyisi joku avulias pro säätäjä, joka auttaisi nuo säädöt tekemään ja suomeksi selittämään.  
nixweiss.gif
Alustan säätöihin ei kannata paljoa koskea ennenkuin jousien esijännitys on kohdallaan. Siihen tarvitaan mittanauha, pari kaveria avuksi ja aikaa.. Ei kannata odottaa ratasettiä vaan hoitaa tuo homma samantien kuntoon. Ohjeita on netti pullollaan..

Itse aloitin säätelyn jo viimekesänä, kun kylläsityin mopon käyttäytymiseen... ei jaksa ajaa sellaisella joka käyttäytyy levottomasti liki joka tilanteessa...

On muuten aika outoa, että kaupasta kun ostaa mopon, niin eivät ennen pyörän luovutusta säädä alustaa asiakkaan painon mukaan, ja vaikka tarkista että vaimennussäädöt on valmistajan oletuksissa.. Pitäisi kuulua ihan peruspalveluun.

On muuten aika outoa, että kaupasta kun ostaa mopon, niin eivät ennen pyörän luovutusta säädä alustaa asiakkaan painon mukaan, ja vaikka tarkista että vaimennussäädöt on valmistajan oletuksissa.. Pitäisi kuulua ihan peruspalveluun.
Se ottaa aikaa liiaksi ja ei niillä ole tietoa miten se pitäis säätää... Mulle tulee ainakin yhdella ratapäivällä jousituksen säädöstä oppia... Kyllä varmaan Visuri antaa neuvoja joka kerta kun mukana on, mutta heinäkuun 11 päivä olis tarkoitus enempi panostaa siihen...

Se ottaa aikaa liiaksi ja ei niillä ole tietoa miten se pitäis säätää... Mulle tulee ainakin yhdella ratapäivällä jousituksen säädöstä oppia... Kyllä varmaan Visuri antaa neuvoja joka kerta kun mukana on, mutta heinäkuun 11 päivä olis tarkoitus enempi panostaa siihen...
Painuman säätöhän on ihan rutiinihomma, ja on nimenomaan kuskin painosta kiinni. Törkeätä myydä esim. aloittelevalle tyttömotoristille pyörä, joka on oletuksilla säädetty 80kg äijälle.. Nuo vaimennussäädöt on hyvä ens alkuun nimenomaan laittaa valmistajan suosituksiin -> minuutin homma. Painuma on taas sellainen säätö jossa ei tarvita muuta kuin se mittanauha ja parit kaverit avuksi.

Varsinainen alustan säätöhomma onkin sit kärsivällistä testausta vaativaa hommaa.. säädöt voi vielä toimia ihan eri tavalla kadulla ja radalla..

Hyvät perusohjeet ja vastaavat varmasti noin 80-90%:iin ongelmista!
bowdown.gif
Printtasin itsekin ne talteen.

Todellisuus on kuitenkin teoriaa ihmeellisempää ja monet ongelmat saattavat johtua esim. liian jyrkästä keulakulmasta, lyhyestä akselivälistä, ajotyylistä etc. Ja esim. keulan ravistelu voi helposti johtua liian kovasta sisäänmenovaimennuksesta/esijännityksestä perässä, jolloin keula irtoaa turhan helposti tiestä kun perä ei jousta riittävästi.

Tuo perussäätäminen ei ole niin hirvittävän vaikeaa, kunhan mittaa lähtökohdaksi esijännityksen liikkeet ja seuraa keulan pohjaamista jarrutuksissa esim O-renkaalla tms liukuputkessa. Perän paluuvaimennus on turvallisempaa pitää liian hitaalla kuin liian nopealla. Tämä vähentää highsider-riskiä, koska se jättää perälle enemmän aikaa ottaa lähtenyt luisto kiinni.

Voisihan sitä miettiä, että jos jonkun miittingin yhteydessä tms. keskityttäisiin noiden esijännitysten säätämiseen porukalla. Saisi sitten asiaan perehtymättömätkin jeesiä asiassa.

Lainaus:

"Moottoripyörän perusäädöilläkin pärjää aika pitkälle, mutta jousituksen ja vaimennuksen säädöillä renkaiden pito saadaan maksimoitua.
Toki on niinkin, että täytyy olla aika paljon kokemusta, jotta pystyy vertailemaan pyörän ajettavuutta eri säädöillä.
Käytännössä puhutaan tuhansista ratakilometreista, ennen kuin säätäminen rupeaa sujumaan."

Lähteenä: Mikko Paason Moottoripyöräilyn riskienhallinta.

No jos perusteet luet ja ymmärrät sekä kysyt kokeneemmilta apuja niin pääset jo _huomattavasti_ parempaan tulokseen kuin mitä se alkuperäisenä on ollut.

Suosittelen oikein lämpöisesti perehtymään alustan säätämisen saloihin ja puhun ihan puhtaasta kokemuksesta.

Lisätään tähän nyt vielä linkki, jossa on kanssa jotain kerrottuna (ihan puhtaalla suomenkielellä): http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

Kuvien kanssa olen ollut hiukan saamaton, mutta ne on sinne tulossa lähiaikoina.

No jos perusteet luet ja ymmärrät sekä kysyt kokeneemmilta apuja niin pääset jo _huomattavasti_ parempaan tulokseen kuin mitä se alkuperäisenä on ollut.

Suosittelen oikein lämpöisesti perehtymään alustan säätämisen saloihin ja puhun ihan puhtaasta kokemuksesta.

Lisätään tähän nyt vielä linkki, jossa on kanssa jotain kerrottuna (ihan puhtaalla suomenkielellä): http://www.janipartanen.com/niksinurkka.htm

Kuvien kanssa olen ollut hiukan saamaton, mutta ne on sinne tulossa lähiaikoina.
Kiitos Parjanille hyvästä ja selkeästä sepustuksesta sivuillaan.

Muutamat täälläkin päti "tiedoillaan ja kokemuksillaan", mutta vinkkejä ei voinut kertoa....
omg.gif

Tänään tuli testattua radalla oliko erään gurun antamat säädöt kohdillaan. Olihan ne.
wink.gif

Muutamat täälläkin päti "tiedoillaan ja kokemuksillaan", mutta vinkkejä ei voinut kertoa....  
omg.gif
Jos tuo oli tarkoitettu minulle, niin RTFM. Siellä on selitetty mitä mistäkin nupista tapahtuu. Ainakin kaikissa gixxereissäni näin oli asian laita.
wink.gif

Ja hyvä juttu Jani, mutta kuten tiedät ei se välttämättä ole noin yksinkertaista. Varsinkin öljyjen lisäys on ongelma, koska se muuttaa jousituksen kovuutta epälineaarisesti joustoalueen lopussa. Taiteilu sen ja suuremman jousivakion kanssa on vaikeaa.

Lisätään vielä eräs yksinkertaistettu ohje. Jos takarengas alkaa repeillä avauskohdasta, takapään sisäänmenovaimennus (joissain pyörissä jousi) on todennäköisesti liian kova. Tämä johtaa siihen, että rengas joutuu toimimaan jousituskomponenttina, jolloin se repeilee ja kuumenee. Toki se voi johtua myös aivan liian pehmeästä perästä, jolloin perä putoaa epälineaariselle aluelle, ja ei enää jousta juuri lainkaan. Toisin sanoen kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kannattaa olla tarkkana.

Kiitos Parjanille hyvästä ja selkeästä sepustuksesta sivuillaan.

omg.gif

Tänään tuli testattua radalla oliko erään gurun antamat säädöt kohdillaan. Olihan ne.  
wink.gif
Säädöt on kuitenkin lopulta ajajasta ja moposta kiinni... Esiasetukset kohdalleen ja sitten sitä hakemista kohti parasta mahdollista... ja sitten seuraavalla radalla säädät uudestaan...

Olin lauantaina erittäin fiksulla turvallisen ajon kurssilla, jossa alustan säätäminen oli yksi aiheista. Alustat säädettiin ammattilaisten kanssa ja pyörän käyttäytyminen muuttui todella paljon paremmaksi. Tehtaan jäljiltä mulla oli esim. etupumput "eriparisäädöissä" ja perä aivan liian löysä etupään sekamelskaan verrattuna. Tossa on pari juttua säädöistä, jos jollekkin on niistä hyötyä.

Kilks
ja
Kliks
Terve.

Tuon alkuperäisen excel-taulukon saat imuroitua osoitteesta

alusta kuntoon

Taulukkoa on helppo käyttää koska excel laskee valmiit arvot puolestasi.

Terveisin Tero Kiira

ps. Tommi, toivottavasti viihdyit kurssilla
smile_org.gif

Back