Alusta ja sen säätäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
RSV4 1000 RF -17:ssa TTX:n vakiojousi on 85 ja linkkusuhde vakioketjulla 1,87. Kuulostaa kyllä tosi jäykältä, jos on 120:nen jousi.

Onhan suhteella iso merkitys. 02 Mille, iskarin stroukki 65 mm, ja taka-akselin stroukki 135. Eikös toi tee 2,08?

Vakiojousi 95. 2,08/1,87 * 85 = 95

Vai?
 
RSV4 1000 RF -17:ssa TTX:n vakiojousi on 85 ja linkkusuhde vakioketjulla 1,87. Kuulostaa kyllä tosi jäykältä, jos on 120:nen jousi.


Kyllähän tuo sitä olikin. Mutta on mulla painokin tullut alas vuodessa 20kg. Nyt siis jotain 105 huitteilla ilman ajokamoja.
Scuuba ei tainnut huomata tuosta mun aloituksesta et jousi vaihtui löysempään samalla kuin esijännitys kiristyi 5mm et sai tuon saman korkeuden kuskin kanssa?

Joka tapauksessa huomenna tuota pitäisi päästä kokeilemaan.
 
Onhan suhteella iso merkitys. 02 Mille, iskarin stroukki 65 mm, ja taka-akselin stroukki 135. Eikös toi tee 2,08?

Tuolla tavoin laskien tarkkuus ei kyllä arvoa 2 tarkempi ole.

Ketjun pituus, venyneisyys ja löysyys sekä takahammasrattaan koko vaikuttavat siihen mihin taka-akseli asemoituu. Ja se vaikuttaa linkkusuhteeseen.

Täytyy mitata, että pääsee sadasosan tarkkuuteen.
 
Opinko, että akselia siirtelemällä linkkusuhde muuttuu prosentteja, vai mitä opin?

Oliko lopputulema ennalta hahmotettavissa jo swingin pituuden suhteesta akselin säätövaraan?
 
Opinko, että akselia siirtelemällä linkkusuhde muuttuu prosentteja, vai mitä opin?

Oliko lopputulema ennalta hahmotettavissa jo swingin pituuden suhteesta akselin säätövaraan?
Hieman käytännönläheisempi lukuarvoparijoukko:
96,364 N/mm jousi linkkusuhteella 2,039, on sama kuin 100:nen 2,077:llä, on sama kuin 103,703:nen 2,115:llä.
Ja yhteen laskettuna (7,339 N/mm), tuo taka-akselin siirtymä (20 mm) vastaa jousen jäykkyydessä noin puoltatoista pykälää/ kun takajousia löytyy tyypillisesti vitosen välein 95-100-105.
Hahmottuuko paremmin?
 
Hieman käytännönläheisempi lukuarvoparijoukko:
96,364 N/mm jousi linkkusuhteella 2,039, on sama kuin 100:nen 2,077:llä, on sama kuin 103,703:nen 2,115:llä.
Ja yhteen laskettuna (7,339 N/mm), tuo taka-akselin siirtymä (20 mm) vastaa jousen jäykkyydessä noin puoltatoista pykälää/ kun takajousia löytyy tyypillisesti vitosen välein 95-100-105.
Hahmottuuko paremmin?

Kyllä. Tämähän on jo… hyvä?
 
Takajousia tuli taas vaihdeltua 08 10R pyörään. TTX KA788 takaiskarina.

Talvella ajelin 120 jousella ja nyt Motoparkin viimeviikonlopuksi vaihdoin 115:sen jousen takaisin paikoilleen.

Pyörä ei kuitenkaan kovemmassa jarrussa pitänyt takapyörää radassa kiinni, ja siksi aloin tuota tutkimaan enemmän.
Syykin saattoi löytyä, kun katsoin vihdoin iskarin manuaalia jossa jousen esijännitkseksi annetaan 12mm

Olin omaa jousta asentaessani laittanut 7mm esijännitystä jolla sain kyllä tuon lastatun painuman aika kohdilleen lähes 28mm Mutta liian pienellä esijännityksellä

Mittailin noita painumia kahdella jousella. 110 ja 105 jäykkyyksillä.
Tankki puolillaan bensaa. Kuski ajokamat päällä.

110 sain lastaamatonta painumaa (R2) 11mm lastattuna (R3) 26mm
105 jousella sama R2 oli 13mm lastattuna 28mm

Manuaali antaa ohjearvoksi lastaamattomalle 17mm ja lastatulle 31mm

Eli näyttäis et joutuu vielä hankkimaan 100:sen jousen jostain ja varsinkin jos paino tästä vielä laskee.

Eli nyt on kiinni 105 jousi 12mm esijännityksellä ja 28 mm lastatulla painumalla.
Perjantaina ajattelin tuota vielä Motoparkissa kokeilla jos rata on kuiva

Edessä on nähdäkseni oikeat jouset kun painuma on 39mm 8 kierrosta esijännitystä (korkeutta) säädettynä.

Motoparkissa käyty ja päivä oli hyvä. Keli aurinkoa ja ilma parhaimmillaan +15 rata +18 astetta. Pyörässä alla pirellin SC3 125/17 edessä ja takana dunlop 195/65 4 seos jolla oli jo kolmena päivänä tuolla ajettu ennestään ja kerran käännetty.
Pito erinomainen ajat jotain 1.35 luokkaa. Kello oli kiinni vain ekalla setillä ja sitten laitoin sen sivuun.

Pyörän käytös muuttui jarruissa todella paljon ja takapyörä pysyy nyt tiessä kiinni kovemmassakin jarrussa.
Taakse en koskenut vaimennuksiin vaan ne pysyi molemmat 12 auki, mutta edestä avasin comppia 2klikkiä nyt 6 auki ja tiukensin paluuvaimennusta joka oli 15 auki ja nyt 10 auki.
Jarruissa ei keula pohjannut, varaa jäi jotain 5mm käyttämättä.

Pyörä oli jokaisessa mutkassa parempi ajettava, ja kaikin puolin helpompi käsiteltävä.
 
Sit ei muuta ku hankkimaan sitä 100:n jousta niin muuttuu vielä paremmaksi ja helpommaksi ajettavaksi?

Nyt näkisin et olet asian ytimessä :D

Edit. Ostin sitten 100:sen ja varmuudeksi vielä 95 jousen myös niin on sitten vaihtoehtoa:)
 
Viimeksi muokattu:
Jos kiiltävää putkea näkyy 5mm siinä rinkulan alla, ni kyllä se iskari aika todennäköisesti pohjassa on käynyt. Joka ei siis ole huono asia välttämättä.

Tuon pyörän keula on pohjassa jo 25mm ennen kuin putki loppuu, oon tuon ajanut niin monta kertaa pohjaan et toi on tuttu juttu.
Paras tilanne on tosiaan silloin kun saa tuon ajettua pohjaan ja on vielä hyvä jarruttaa, nyt oli keli sen verran viileä et ei senkin takia ehkä lämmennyt öljyt kunnolla putkissa.
 
Vakiokeulan dilemmasta rata-ajon suhteen

Vakio keulan hydraulistopparit, syö joustomatkan lopun, keula pohjaa jarrussa jo "löysällä" jarrulla, ei hyvä rata-ajossa. (Osaava seppä pystyy poistamaan nuo poraamalla, ohje löytyy hyvin tyypillisesti myös öhlinsin lehtisistä.)

Menovaimennus, suunniteltu katuajoon, tyypillisesti vähän turhan pehmeä, ja hitaan ja nopean vaimennuksen suhde turhan iso/ ei kovin lineaarinen, ei hyvä rata-ajossa. (Osaava seppä pystyy shimmaamalla muokkaamaan sekä varsinaista aluetta että suhdetta.)

Paluuvaimennus, suunniteltu katuajoon, tyypillisesti vähän turhan paljon, ja hitaan ja nopean vaimennuksen suhde turhan iso/ ei kovin lineaarinen, ei hyvä rata-ajossa. (Osaava seppä pystyy shimmaamalla muokkaamaan sekä varsinaista aluetta että suhdetta.)

Säätimien vaikutusalue suhteellisen pieni, eli säädettävyys on aika heikko, ei hyvä rata-ajossa. (Tälle ei oikein voi tehdä mitään jos palikat pysyy vakiona.)

"Paluuvaimennuksen" säädin ei ole erotettu menovaimennuksen öljykierrosta, siitä syystä paluuvaimennuksen säädin onkin virallisesti nimetty "tension"-säätimeksi, koska sillä säätyy hieman molemmat, eli sekä meno- että paluuvaimennus, ei hyvä rata-ajossa. (Tälle ei oikein voi tehdä mitään jos palikat pysyy vakiona.)

Jousien valikoima on vaihteleva ja esijännitysholkkien pituus on mitä on, joka taasen sitten vaikuttaa kokonaisesijännitykseen ja painaumiin. (Osaava seppä pystyynee muokkaamaan holkkia useissa tapauksissa, ehkä.)

Kaikista edellä mainituista perus katumopon alustan perusongelmista pääsee eroon kun vaihtaa keulan putkien sisuskalut, eli tuttavallisemmin; pistää keulaan cartridge kitit.

Eli hydraulistopparit poistuu, meno ja paluuvaimennuksien alueet, ja nopean ja hitaan vaimennuksen suhde on tontilla, ja meno ja paluu on erotettu eri putkiin jolloin ne eivät sekoita toisiaan, ja säätimien vaikutusalue on huomattavasti isompi jolloin säädettävyys on parempi, jousivalikoima kattava koska ihan samat sisuskalut on tyypillisesti kaikissa vastaavissa kyykkymopojen cartridge kiteissä, ja kokonaisesijännitys on hyvin tyypillinen rata-ajoon mitoitettu.

Jos taasen haluaa vain huollattaa ja "säädättää" vakiokeulan, ja ajaa rataa/ jopa humpata nopeassa ryhmässä (ooooh!) joskus tulevaisuudessa, niin kannattaa oikeasti tutustua siihen mitä se nimenomainen mopon keula on syönyt, miten se oikeasti vaikuttaa radalla ajamiseen, ja jos ei tiedä/ ymmärrä, niin kysyy joltain sellaiselta joka oikeasti tietää, joka ei tarjoa pelkkää selkään taputtelua tyyliin:"Hyvä se on, anna mennä kovempaa vaan niin se mopo rupeaa kääntyilemään!"

Cartridgekitti maksaa saman verran kuin abaut yksi ratakaato, että sitäkin voi funtsia siinä vaiheessa kun loskapaskan roiskuessa naamalle tippa silmässä katselee lompakkoa ja haaveilee kesän rata-ajoista.

Vastaisikohan tuo yllä oleva useimpiin tietämättömien ja ymmärtämättömien harhaluuloihin vakiokeulasta?

Jos ei, niin itseään voi viihdyttää vaikkapa lukemalla tämän koko triidin alusta loppuun asti. Sen lisäksi että triidi sisältää normaalia foorumikirjoittelua suuntaan ja toiseen, niin se sisältää myös hyvin paljon opettavaista asiaa (sekä yleisistä harhaluuloista, että varsinaisista faktoista) joka avannee monen asiaan vihkiytymättömän silmiä, jos siis haluaa olla avoin uudelle tiedolle, eikä etsi pelkästään nopeaa dopamiini-tyydytystä -> hyvää fiilistä selkääntaputtelun kautta.

Lisäksi, mpradan alusta triidistä voi olla jotain iloa, lähtien tuosta:
https://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg22281#msg22281
Ja jos oikein innostuu, niin kannattaa tuokin koko triidi lukea ajtuksella läpi, siellä on muistaakseni vielä enemmän varsinaista asiaa kuin täällä orgin triidissä.

Loppukevennykseksi: löytyipä yksi hauska "wanha" artikkelikin josta pari katkelmaa, tietäjät tietää kenestä on kyse:

"Jousituksen ongelmat kulminoituvat siis kahteen asiaan, sekä etu- että takajousituksen toiminta on pielessä. Siukola ihmettelee, että moni motoristi satsaa puolentoista tuhannen euron iskareihin, mutta sitten niitä säädetään huhupuheiden ja olemattoman ammattitaidon voimalla.
...
Ongelma kumpuaa Siukolan mukaan siitä, ettei ymmärretä aivan perusasioita siitä miten moottoripyörän jousitus toimii. Mitä kauemmin ja kovempaa motoristi on ajanut, sitä vaikeampaa on palata jousituksen perusasioiden pariin. Tai myöntää, että omassa tietämyksessä on puutteita ja tarvitaan apua. Säädetään vaimennuksen nopeaa puolta pari kliksiä ja parin ratakierroksen jälkeen todetaan että nyt se on parempi. Jos katsottaisiin jousituksen toiminnan datatietoja, niin nähtäisiin ettei se ikinä edes mene sinne nopean vaimennuksen puolelle.
- Kun muutetaan jotain jousituksen säätöä, niin joskus se saattaa muuttua vähemmän huonoksi mutta väärällä tavalla. Sitten ruvetaan uskomaan tähän ja vähän ajan päästä on säädetty pyörä niin perseelleen, ettei löydetä enää takaisin.
...
- Tiedän hyvin harvoja sellaisia iskarin myyjiä, jotka uskaltavat sanoa että mä en tiedä kuinka se pitää säätää.
...
- Eihän sitä kisakuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken. "

Voin ehkä tuudittautua siihen että en ole näkökulmani kanssa ihan yksin.
Joo, jatkan henkseleiden paukuttelua... :boring:
 
Viimeksi muokattu:
Takajousia tuli taas vaihdeltua 08 10R pyörään. TTX KA788 takaiskarina.

Talvella ajelin 120 jousella ja nyt Motoparkin viimeviikonlopuksi vaihdoin 115:sen jousen takaisin paikoilleen.

Pyörä ei kuitenkaan kovemmassa jarrussa pitänyt takapyörää radassa kiinni, ja siksi aloin tuota tutkimaan enemmän.
Syykin saattoi löytyä, kun katsoin vihdoin iskarin manuaalia jossa jousen esijännitkseksi annetaan 12mm

Olin omaa jousta asentaessani laittanut 7mm esijännitystä jolla sain kyllä tuon lastatun painuman aika kohdilleen lähes 28mm Mutta liian pienellä esijännityksellä

Mittailin noita painumia kahdella jousella. 110 ja 105 jäykkyyksillä.
Tankki puolillaan bensaa. Kuski ajokamat päällä.

110 sain lastaamatonta painumaa (R2) 11mm lastattuna (R3) 26mm
105 jousella sama R2 oli 13mm lastattuna 28mm

Manuaali antaa ohjearvoksi lastaamattomalle 17mm ja lastatulle 31mm

Eli näyttäis et joutuu vielä hankkimaan 100:sen jousen jostain ja varsinkin jos paino tästä vielä laskee.

Eli nyt on kiinni 105 jousi 12mm esijännityksellä ja 28 mm lastatulla painumalla.
Perjantaina ajattelin tuota vielä Motoparkissa kokeilla jos rata on kuiva

Edessä on nähdäkseni oikeat jouset kun painuma on 39mm 8 kierrosta esijännitystä (korkeutta) säädettynä.

Nyt on 100:n jousi kiinni takana 12mm esijännityksellä. Lastaamaton painuma 15mm ja lastattu 29mm
Edessä 6mm esijännityksellä 41mm painuma kuskin kanssa, tosin tankki aika tyhjillään, syystä että ei ollut varabensaa varikolla mukana eilen kun tuota laittelin.
edessä 10.5 ja 11.0 jouset ja nyt nuo tuntuu liian jäykiltä kun pyörää heijaa tapeilla seisten, perä painuu alas selvästi herkemmin. Eli vielä on vaihdeltava noita etujousia. Ajattelin kokeilla vaihtaa tuon 11.0 tilalle 10.0 jolloin saisin summaksi 10.25 ja sitten katsoa jollain 9 kierroksen esijännityksellä missä mennään.

Oman lisän tähän säätöön tuo takarengas joka on Dunlop Moto2 200/75R17 jollaista en ole aiemmin kokeillut. Voi olla että pitää lyhentää takaiskaria hieman ja vaikuttaahan tuo jo välityksiinkin aika paljon.
Muokataan sen verran tuon takarenkaan osalta että tuo on käytännössä just saman kokoinen kuin Pirelli 200/65 profiili. Pirellin kehä 5 mm lyhyempi.
 
Viimeksi muokattu:
edessä 10.5 ja 11.0 jouset ja nyt nuo tuntuu liian jäykiltä kun pyörää heijaa tapeilla seisten, perä painuu alas selvästi herkemmin.
Tuohon tuntumaan vaikuttaa menovaimennuksen suuruus huomattavasti enemmmän kuin jousten jäykkyys. Mutta voihan niitä jousiakin vaihdella, jos siltä tuntuu. Tärkeintähän on se että kuskilla on hyvä fiilis.
 
Back
Ylös