Vakiokeulan dilemmasta rata-ajon suhteen
Vakio keulan hydraulistopparit, syö joustomatkan lopun, keula pohjaa jarrussa jo "löysällä" jarrulla, ei hyvä rata-ajossa. (Osaava seppä pystyy poistamaan nuo poraamalla, ohje löytyy hyvin tyypillisesti myös öhlinsin lehtisistä.)
Menovaimennus, suunniteltu katuajoon, tyypillisesti vähän turhan pehmeä, ja hitaan ja nopean vaimennuksen suhde turhan iso/ ei kovin lineaarinen, ei hyvä rata-ajossa. (Osaava seppä pystyy shimmaamalla muokkaamaan sekä varsinaista aluetta että suhdetta.)
Paluuvaimennus, suunniteltu katuajoon, tyypillisesti vähän turhan paljon, ja hitaan ja nopean vaimennuksen suhde turhan iso/ ei kovin lineaarinen, ei hyvä rata-ajossa. (Osaava seppä pystyy shimmaamalla muokkaamaan sekä varsinaista aluetta että suhdetta.)
Säätimien vaikutusalue suhteellisen pieni, eli säädettävyys on aika heikko, ei hyvä rata-ajossa. (Tälle ei oikein voi tehdä mitään jos palikat pysyy vakiona.)
"Paluuvaimennuksen" säädin ei ole erotettu menovaimennuksen öljykierrosta, siitä syystä paluuvaimennuksen säädin onkin virallisesti nimetty "tension"-säätimeksi, koska sillä säätyy hieman molemmat, eli sekä meno- että paluuvaimennus, ei hyvä rata-ajossa. (Tälle ei oikein voi tehdä mitään jos palikat pysyy vakiona.)
Jousien valikoima on vaihteleva ja esijännitysholkkien pituus on mitä on, joka taasen sitten vaikuttaa kokonaisesijännitykseen ja painaumiin. (Osaava seppä pystyynee muokkaamaan holkkia useissa tapauksissa, ehkä.)
Kaikista edellä mainituista perus katumopon alustan perusongelmista pääsee eroon kun vaihtaa keulan putkien sisuskalut, eli tuttavallisemmin; pistää keulaan cartridge kitit.
Eli hydraulistopparit poistuu, meno ja paluuvaimennuksien alueet, ja nopean ja hitaan vaimennuksen suhde on tontilla, ja meno ja paluu on erotettu eri putkiin jolloin ne eivät sekoita toisiaan, ja säätimien vaikutusalue on huomattavasti isompi jolloin säädettävyys on parempi, jousivalikoima kattava koska ihan samat sisuskalut on tyypillisesti kaikissa vastaavissa kyykkymopojen cartridge kiteissä, ja kokonaisesijännitys on hyvin tyypillinen rata-ajoon mitoitettu.
Jos taasen haluaa vain huollattaa ja "säädättää" vakiokeulan, ja ajaa rataa/ jopa humpata nopeassa ryhmässä (ooooh!) joskus tulevaisuudessa, niin kannattaa oikeasti tutustua siihen mitä se nimenomainen mopon keula on syönyt, miten se oikeasti vaikuttaa radalla ajamiseen, ja jos ei tiedä/ ymmärrä, niin kysyy joltain sellaiselta joka oikeasti tietää, joka ei tarjoa pelkkää selkään taputtelua tyyliin:"Hyvä se on, anna mennä kovempaa vaan niin se mopo rupeaa kääntyilemään!"
Cartridgekitti maksaa saman verran kuin abaut yksi ratakaato, että sitäkin voi funtsia siinä vaiheessa kun loskapaskan roiskuessa naamalle tippa silmässä katselee lompakkoa ja haaveilee kesän rata-ajoista.
Vastaisikohan tuo yllä oleva useimpiin tietämättömien ja ymmärtämättömien harhaluuloihin vakiokeulasta?
Jos ei, niin itseään voi viihdyttää vaikkapa lukemalla tämän koko triidin alusta loppuun asti. Sen lisäksi että triidi sisältää normaalia foorumikirjoittelua suuntaan ja toiseen, niin se sisältää myös hyvin paljon opettavaista asiaa (sekä yleisistä harhaluuloista, että varsinaisista faktoista) joka avannee monen asiaan vihkiytymättömän silmiä, jos siis haluaa olla avoin uudelle tiedolle, eikä etsi pelkästään nopeaa dopamiini-tyydytystä -> hyvää fiilistä selkääntaputtelun kautta.
Lisäksi, mpradan alusta triidistä voi olla jotain iloa, lähtien tuosta:
https://www.mprata.fi/index.php?topic=40.msg22281#msg22281
Ja jos oikein innostuu, niin kannattaa tuokin koko triidi lukea ajtuksella läpi, siellä on muistaakseni vielä enemmän varsinaista asiaa kuin täällä orgin triidissä.
Loppukevennykseksi: löytyipä yksi hauska "wanha" artikkelikin josta pari katkelmaa, tietäjät tietää kenestä on kyse:
"Jousituksen ongelmat kulminoituvat siis kahteen asiaan, sekä etu- että takajousituksen toiminta on pielessä. Siukola ihmettelee, että moni motoristi satsaa puolentoista tuhannen euron iskareihin, mutta sitten niitä säädetään huhupuheiden ja olemattoman ammattitaidon voimalla.
...
Ongelma kumpuaa Siukolan mukaan siitä, ettei ymmärretä aivan perusasioita siitä miten moottoripyörän jousitus toimii. Mitä kauemmin ja kovempaa motoristi on ajanut, sitä vaikeampaa on palata jousituksen perusasioiden pariin. Tai myöntää, että omassa tietämyksessä on puutteita ja tarvitaan apua. Säädetään vaimennuksen nopeaa puolta pari kliksiä ja parin ratakierroksen jälkeen todetaan että nyt se on parempi. Jos katsottaisiin jousituksen toiminnan datatietoja, niin nähtäisiin ettei se ikinä edes mene sinne nopean vaimennuksen puolelle.
- Kun muutetaan jotain jousituksen säätöä, niin joskus se saattaa muuttua vähemmän huonoksi mutta väärällä tavalla. Sitten ruvetaan uskomaan tähän ja vähän ajan päästä on säädetty pyörä niin perseelleen, ettei löydetä enää takaisin.
...
- Tiedän hyvin harvoja sellaisia iskarin myyjiä, jotka uskaltavat sanoa että mä en tiedä kuinka se pitää säätää.
...
- Eihän sitä kisakuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken. "
Voin ehkä tuudittautua siihen että en ole näkökulmani kanssa ihan yksin.
Joo, jatkan henkseleiden paukuttelua...
