scuuba
New member
Viittaatko johonkin tiettyyn takaiskariin, vai noin yleisellä tasolla tyypilliseen kyykkämopon vakiotakaiskariin?No mites se takaiskari?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Viittaatko johonkin tiettyyn takaiskariin, vai noin yleisellä tasolla tyypilliseen kyykkämopon vakiotakaiskariin?No mites se takaiskari?
Tuohon tuntumaan vaikuttaa menovaimennuksen suuruus huomattavasti enemmmän kuin jousten jäykkyys. Mutta voihan niitä jousiakin vaihdella, jos siltä tuntuu. Tärkeintähän on se että kuskilla on hyvä fiilis.
Viittaatko johonkin tiettyyn takaiskariin, vai noin yleisellä tasolla tyypilliseen kyykkämopon vakiotakaiskariin?
Se että säätimet on nollissa, ei tarkoita sitä, että vaimennus olisi nollissa, eihän?Sen tähdenhän tätä harrastetaan et tulis hyvä fiilis. Valmennukset on nollissa kun noita jousia kokeilen. Onko huono päivä vai mistä moiset kommentit?
Olikos tuossa nimenomaisessa kiulussa Bitubon cartridget ja 130 (vai peräti 135?) mm kokonaisjousto keulassa?Ei minulla riitä kompetenssi tässä alustan säädössä arvioimaan onko nuo säädöt nollassa kun ne on minimissä.
Mutta kai nyt on selvää että jos kuskin paino on reilut 20kg vähemmän kuin viimeksi kun noita etujousia muutin että siellä voi olla tarvetta säätöön?
Nyt on keulassa 10.25 kun viime kesänä ajoin 10.75 yhdistelmällä.
Pyörä tuo sama vanha -08 10R
Olikos tuossa nimenomaisessa kiulussa Bitubon cartridget ja 130 (vai peräti 135?) mm kokonaisjousto keulassa?
Niillä viimesellä 10 millillä (verttattuna tyypilliseen/ vakioon 120 milliin) on erittäin suuri merkitys, siksi kysyn.
Tuota tuota... Tuosta nyt paistaa läpi pari hyvin tyypillistä ajatusmaailman ongelmaa.Ajelin tolla tänään ja olin unohtanut noi säädöt täysin auki. Oli hiukan levoton jarrussa mut ei mahdoton koska nopean ryhmän vauhdissa pysyin mukana. Jos nyt kokeilis laittaa perussäädöt keulaan ja ajaa sitten. Nyt on sitten kokeiltu toikin et täysiä Almerian paluusuoraa omaan jarrumerkkiin ilman valmennuksia keulassa. Eli kyllä ainakin noi jouset kantaa kun en hiekoille ajanut.
Vedetään joku hihamututontti keulajousille seuraavilla lähtökohdilla:Mutta kai nyt on selvää että jos kuskin paino on reilut 20kg vähemmän kuin viimeksi kun noita etujousia muutin että siellä voi olla tarvetta säätöön?
Nyt on keulassa 10.25 kun viime kesänä ajoin 10.75 yhdistelmällä.
Pyörä tuo sama vanha -08 10R
Tässä on K-tech RDS ,Villen laittama.Isku on 125 mm.
Vedetään joku hihamututontti keulajousille seuraavilla lähtökohdilla:
Mopon paino täyteen tankattuna 200 kg
Kuski varusteineen 100kg
Keula 125 mm, painauma 40 mm, eli jarrussa pohjaukseen jää 85 mm
Eturenkaan tarjoama pito/ kitkakerroin noin 1.1/ tuon tarjoaa melkeimpä mikä tahansa rengas millä tahansa radalla, eli puhutaan ihan tyypillisestä tilanteesta, eli ei olla edes missään äärirajoilla.
Jos mopo ei pysy jarrussa linjalla, niin vaihda jäykemmät keulajouset. Tai jos et halua roplata keulajousia, niin jarruta löysemmin (ja opit ajamaan löysällä jarrulla...).
Toki voit myöskin lisätä menovaimennusta, lisätä esijännitystä, vaihtaa jäykemmät keulaöljyt, jne tehdä muuta paskaa placeboa keulalle, mutta ainoa oikea tapa on vaihtaa keulajouset.
Oletkos koskaan miettinyt että jos vaikkapa vertailee 11.5 jousia, ja 10.0 jousia, niin miksi 11.5 jousilla, jotka ovat vain 15% kantavammat jouset kuin 10.0 jouset; keula jotenkin maagisesti pomppaisi ylös?Omasta kokemuksesta jos laittaa toho tyyliin että saa parhaan mahdollisen kantavuuden jarruun jousilla, tulee siitä aiva paska ajaa keskimutkaan kun keula pomppaa ylös kun päästää jarrusta.
Ihan se tyypillisin mikä on lähes kaikissa kyykkymopoissa ja esim öhlärin läpysköissä eli noin max 500 Nm.Mites öljypinta?
Tässä on K-tech RDS ,Villen laittama.Isku on 125 mm.
Ajelin tolla tänään ja olin unohtanut noi säädöt täysin auki. Oli hiukan levoton jarrussa mut ei mahdoton koska nopean ryhmän vauhdissa pysyin mukana. Jos nyt kokeilis laittaa perussäädöt keulaan ja ajaa sitten. Nyt on sitten kokeiltu toikin et täysiä Almerian paluusuoraa omaan jarrumerkkiin ilman valmennuksia keulassa. Eli kyllä ainakin noi jouset kantaa kun en hiekoille ajanut.
Kyykän tyypillisessä vakiotakaiskarissa on lähes samat ongelmat kuin vakiokeulassa. Perus katukyykän alustan prioriteetti on ensinnäkin olla halpa, ja toisekseen tarjota katuajoon sopivat (tyydyttävät) ominaisuudet, tai ainakin sen verran mitä kyseisen kyykän hintaluokalla on odotettavissa. Joten rata-ajoa ajatellen lähtökohdat takapampulle on ihan yhtä huonot kuin keulalla.Ihan tyypilliseen kyykkymopon takaiskariin. Keulaan cartridge kit ja takaiskarille ei tarvi tehdä mitään?
Noin ylipäätään jos ajatellaan että mikä on se varsinainen targetti koko touhussa, eli että sutastaan kierros rataa mahdollisimman lyhyessä ajassa, niin siitä kun lähtee alustapakettia purkamaan ihan perusteista, niin ensimmäisenä tulee vastaan pito/ lateraalinen ja longitudinaalinen pito. Mitä enemmän pitoa käytettävissä "koko ajan" sen parempi, ja mopon alusta on nopea.Mites tarkkaan keulan ja perän vietereiden pitää olla synkassa keskenään? Tai oikeastaan keulan ja perän wheel raten (mikä se sitten suomeksi onkaan): https://www.promecha.net/leverage-and-linkages.
Vai valitaanko jouset enemmän tai vähemmän riippumattomasti jarrutuksen ja kiihdytyksen tms. asettamien vaatimusten mukaan?
Kyselen lisätäkseni ymmärrystäni, oman ajamisen kehityskohteet ovat ihan muualla kuin alustassa.