no johan on ette mitään eroa huomannut...
kyllä siinä mielestäni on aikas suurikin ero jos ihan äärisäätöja vertaillaan. veivasin joskus ekassa bussissa semmoset letukkasäädöt kokeeksi, ja mikäs ettei ollutkin melkoisen mukava suorilla paahtaessa. ainakin etupää meni ihan vispiläksi, takajousi lienee mun äärimmilleen reenatun massani alla turhan järeä ainakin sooloilussa. vaan kyllä toi etupää niiaili sen verran siellä kurveissa jos joutui vähänkin himmaamaan keskeknkaiken vetoa takaselta, joten takaisin vaan säätöjä kireempään suuntaan.
viime suven ku olin itteeni munaamassa botnialla, toi reinikainen sääteli buseen alustaa sen mitä kykeni. takajousta toi ois löysännyt, mut sillä ei ollu sopivaa avainta matkassa. vaimennuksia kiristeli jonkun verran omista rukkauksistani katsoen kireämmälle.
reinikaisen ( ajjoo rattaa ja myy öölinssiä...) mukaan simppelein konsti on säätää pyörä silleen jotakunkin kohdilleen, että painuu molemmista päistä vajaan kybä milliä alaspäin pilotin hypätessä selkään. vaimennukset säädetään silleen, että painellaan motoa sen oletetusta painopisteestä ( busassa kohta lienee jossain tankin litkukorkin takana..) ja vahditaan silmäkin kovana että painuu alas ja nousee ylöskin suht yhtä aikaisesti eestä ja takaa. idea on siinä, että jos etupää ei esim.pikku röykystä johtuen ole ehtinyt palata ala-asennostaan takaisin ennkuin takapyörä iskee samaan röykkyyn, se tottamaar tekee outoja ilmiöitä. eli etupää matkustaa ylöspäin, ja takapää painuu sisään samalla hetkellä. aiheuttaapi melkoisia muutoksia tuossa ohjausgeometriassa, eli ajateltu ajolinja ei enää sitten olekkaan kuskin valittavissa kovin hallitusti.....
en ole itse mikään rataguru tässäkään säätöasiassa, mutta kyllä busa hiukan mielestäni nöyremmin kurveihin taittui noiden säätöjen jälkeen. silti melkein konttasin ne kurvit läpi edelleenkin, mutta sehän ei oo busan syytä tuo... =)
bussen vakioalustalla tuskin kukaankaan rossi sellaista asetusta sieltä löytää, että olisi mukava touringissa ja silti tappavan tehokas radalla yhtäaikaa... rahhoo sitä pittää törsätä jos ees hiukankin meinaa tuota kohtaa busissa parantaa...