Alustan säädöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sepe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sepe

New member
Mitenkäs paljon bussikuskit on säädellyt alustaa? Eilen vähän tuli ruuvailtua nuita. Tällähetkellä asetuksina on manuskasta löytyvät kovat säädöt. Eipä paljon huomannut eroa noihin vakioasetuksiin.

Toi jousen esijännityksen säätö oikeisiin arvoihin ei oikein onnistu ilman kaveria. Täytyis koittaa ne saada oikeisiin arvoihin ensin.
sad_orig.gif

no johan on ette mitään eroa huomannut...  
eek.gif
kyllä siinä mielestäni on aikas suurikin ero jos ihan äärisäätöja vertaillaan. veivasin joskus ekassa bussissa semmoset letukkasäädöt kokeeksi, ja mikäs ettei ollutkin melkoisen  mukava suorilla paahtaessa. ainakin etupää meni ihan vispiläksi, takajousi lienee mun äärimmilleen reenatun massani alla turhan järeä ainakin sooloilussa. vaan kyllä toi etupää niiaili sen verran siellä kurveissa jos joutui vähänkin himmaamaan keskeknkaiken vetoa takaselta, joten takaisin vaan säätöjä kireempään suuntaan.
viime suven ku olin itteeni munaamassa botnialla, toi reinikainen sääteli buseen alustaa sen mitä kykeni. takajousta toi ois löysännyt, mut sillä ei ollu sopivaa avainta matkassa. vaimennuksia kiristeli jonkun verran omista rukkauksistani katsoen kireämmälle.

reinikaisen ( ajjoo rattaa ja myy öölinssiä...) mukaan simppelein konsti on säätää pyörä silleen jotakunkin kohdilleen, että painuu molemmista päistä vajaan kybä milliä alaspäin pilotin hypätessä selkään. vaimennukset säädetään silleen, että painellaan motoa sen oletetusta painopisteestä ( busassa kohta lienee jossain tankin litkukorkin takana..) ja vahditaan silmäkin kovana että painuu alas ja nousee ylöskin suht yhtä aikaisesti eestä ja takaa. idea on siinä, että jos etupää ei esim.pikku röykystä johtuen ole ehtinyt palata ala-asennostaan takaisin ennkuin takapyörä iskee samaan röykkyyn, se tottamaar tekee outoja ilmiöitä. eli etupää matkustaa ylöspäin, ja takapää painuu sisään samalla hetkellä. aiheuttaapi melkoisia muutoksia tuossa ohjausgeometriassa, eli ajateltu ajolinja ei enää sitten olekkaan kuskin valittavissa kovin hallitusti.....

en ole itse mikään rataguru tässäkään säätöasiassa, mutta kyllä busa hiukan mielestäni nöyremmin kurveihin taittui noiden säätöjen jälkeen. silti melkein konttasin ne kurvit läpi edelleenkin, mutta sehän ei oo busan syytä tuo... =)
bussen vakioalustalla tuskin kukaankaan rossi sellaista asetusta sieltä löytää, että olisi mukava touringissa ja silti tappavan tehokas radalla yhtäaikaa... rahhoo sitä pittää törsätä jos ees hiukankin meinaa tuota kohtaa busissa parantaa...

no johan on ette mitään eroa huomannut...  
eek.gif
kyllä siinä mielestäni on aikas suurikin ero jos ihan äärisäätöja vertaillaan.
Niin en mä mitää äärisäätöjä koittanutkaan. Eikä siinä manuaalissa olevissa säätöarvoissa pahemmin eroja olekkaan kovalle ja normaalille alustalle.

Eikös se me kutakuinkin niin, että jousien esijännitykset säädetään kuorman mukaan. Touring varustuksella kireämpi ja yksin sitten löysempi. Jos ajelee yksin aina niin tuohonhan ei tarvi koskea sen koommin kun on kerran säädetty. Sitten taas ulos- ja sisäänmenovaimennuksilla säädelään alusta radalle ja katuajoon sopivaksi. Radalle yleensä naksun pari tiukemmaksi.

Jos jotakuta kiinnostaa, mulla on kaverilta lainassa maaliskuun 2002 Performance bikes, jossa on artikkeli "Hayabusa setup". Siinä ne taitaa kyllä hakea juurikin niitä ääripäänsäätöjä radalle, en ole sitä itsekkään vielä lukenut. Voin sen vaikka skannata tonne kotisivuilleni, jos tarpeen.

-Timppa-

Jos jotakuta kiinnostaa, mulla on kaverilta lainassa maaliskuun 2002 Performance bikes, jossa on artikkeli "Hayabusa setup". Siinä ne taitaa kyllä hakea juurikin niitä ääripäänsäätöjä radalle, en ole sitä itsekkään vielä lukenut. Voin sen vaikka skannata tonne kotisivuilleni, jos tarpeen.

-Timppa-
Kiinnostaa ehdottomasti!
062802jumpie_prv.gif

Asiaa!!

No nyt on kuvat tuolla ,meni hieman aikaa noiden tekijänoikeus asioiden kanssa  
wink.gif
. Ovat aika isoja (n.2,5M:n sivu), kun en jaksanut alkaa tuon pakkailun kanssa kikkailemaan. No, tekstikin on aika pientä, saattehan ainakin selvää! Ja eikun säätämään!

-Timppa-

Back