Aprilia RSV 1000 Mille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seeber
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Asennuksesta 8 vuotta. En muista mitään hankaluuksia. Suunta piti katsoa vain.
 
Asennuksesta 8 vuotta. En muista mitään hankaluuksia. Suunta piti katsoa vain.

Joo ei tuokaan nyt mikään hankaluus ole vaan kun oon vähän epävarma tuosta istuvuudesta. Alkuperästä kun ei voi laittaa kun kaulusta myöten paikalleen niin se on selvä peli sen kanssa. Pitää vielä tuumailla ottaako varman päälle ja tilaa esim. Sen ktm version ja jättää tuon hyllyyn. Ei huvita uudelleen enää tuota pommia aukoa.:D
 
Kaipa se sitten on OK.

Juu totta turiset. Kävin kasaamassa siihen pisteeseen asti testimielessä ilman vauhtipyörää niin eipä se siitä mihinkään kasassa ollessaan pääse karkuun. Sen rattaan kun laittoi paikalleen johon startti voiman välittää, meni napakaksi kyllä.
Huomasin että vanhassa spragissa hampaat ei enää olleet ihan suorassa linjassa, uudessa taas luonnollisesti on.

Laitetaan tuolla kasaan ja korjataan jos hajoaa. Kestäis vaikka tämän kesän niin sais kilometrejä pyörään .:)

Btw, laitanko kaikkiin vauhtipyörän pultteihin tuota 648? Ja mites staattorin pultit? Niihin perus lukitetta vai iskenkö sinnekki 648?
 
En muista. Lukaisepa manuskasta. Ja vaikka se ei staattorille mitään antaisikaan, niin 243 ei haittaa.
 
Juu totta turiset. Kävin kasaamassa siihen pisteeseen asti testimielessä ilman vauhtipyörää niin eipä se siitä mihinkään kasassa ollessaan pääse karkuun. Sen rattaan kun laittoi paikalleen johon startti voiman välittää, meni napakaksi kyllä.
Huomasin että vanhassa spragissa hampaat ei enää olleet ihan suorassa linjassa, uudessa taas luonnollisesti on.

Sepittäjille niin jos kynnet ovat ehjät ja eivät ole kuopalla ja jauhaneet metallimujua, niin vika on yleensä kuoleentuneessa jousessa. Uuden jousen saa sopivan kokoisesta stefasta. Jos ei ole kulunut silminnähden paskaksi, niin 90% varmuudella korjaantuu jousen vaihdolla.
 
Sepittäjille niin jos kynnet ovat ehjät ja eivät ole kuopalla ja jauhaneet metallimujua, niin vika on yleensä kuoleentuneessa jousessa. Uuden jousen saa sopivan kokoisesta stefasta. Jos ei ole kulunut silminnähden paskaksi, niin 90% varmuudella korjaantuu jousen vaihdolla.

Joo kynnet näyttää olevan ihan kondiksessa kyllä. Linjaus mennyt vaan, jousessa ei näy ”ratkeamia” silmällä katsoen. Jätän tuon itelle pahan päivän varalle niin saa tehtyä vitutuksissaan siitäkin kalun. Nyt en kehtaa vanhalla kasata kun uus on jo pöydällä.
Saa nähä oliko se vika ees loppujen lopuks tuossa spragissa, vai oisko voinu tuo paskaks palanu staattorikin jo olla osasyynä. No se selviää sitten kun saa vehkeet nippuun joskus..
 
Kuoleentunut jousi selittää kuvion. Hyvä että vaihto tapahtuu jo ennen kun vinksin vonksin olevat nokat hakkaavat kehän (housing) ruvelle. Omassa Millessä oli muuten huuleton spragi ja sinne se putosi nätisti asennossa kuin asennossa.

Paikallinen kyläseppä totesi mulle että "katkaiset palan sitä vanhaa jousta niin taas pitää", no ehkä enemmän tai vähemmän aikaa, onpa sen verran työläs vaihtaa ettei joka kuukausi huvittaisi. Osan hinta on vähäinen vaivaan nähden.
 
Kuoleentunut jousi selittää kuvion. Hyvä että vaihto tapahtuu jo ennen kun vinksin vonksin olevat nokat hakkaavat kehän (housing) ruvelle. Omassa Millessä oli muuten huuleton spragi ja sinne se putosi nätisti asennossa kuin asennossa.

Paikallinen kyläseppä totesi mulle että "katkaiset palan sitä vanhaa jousta niin taas pitää", no ehkä enemmän tai vähemmän aikaa, onpa sen verran työläs vaihtaa ettei joka kuukausi huvittaisi. Osan hinta on vähäinen vaivaan nähden.

Samaa mieltä!
Vaikka tilanne harmittaa kun ulkona on hellettä ja uusi pyörä pihassa, niin jos jotain lohdullista niin tulee ainakin pyörä tutuksi. Monen asian voi korjata poppaskonstilla mutta jos se porsii niin tietää ketä syyttää.:p
Tuleepahan tehtyä tässä samalla huolto niin on sekin ajantasalla ja tietää että kaikki tehty. Tämmöstä tää on!
 
Eilen tuli vihdoin AP workshopilta kaapelit + solenoidi postissa. Tänään tuli askarreltua ne paikalleen. Suht kivuton homma, poislukien moottorin maadoitus.:hanuria:

Alkuperäinen maakaapelien kiinnitys pultti on aivan tavattoman lyhyt, ja kun uusissa kaapeleissa kaapelikenkä on vakiota paksumpi, ei meinaa saada millään lähtemään kierteilleen.
Tuli yritettyä sillä ja melkein sai jo kakat housuun kun luulin tehneeni sillä venäläisen pystykierteen. Onneks oli pakissa ylimääräisiä akunnavan kiinnityspultteja jotka juuri sopivasti 10mm mittaisia ja samalla kierteellä, sekä 10mm avainkannalla. Vakipultti tietenkin kuusiokolo ja se on sijoitettu siten, että runko tulee eteen sen verran ettei täysin suorassa linjassa saa väännettyä.

Pari tuntia tuli häärättyä ja nyt on uudet paikallaan, onpahan sekin pois päiväjärjestyksestä.
Sulakerasialle menevät 2 ohkaisempaa johtoa olivat ottaneet joskus lämpöä ja reilusti, kupari oli mennyt mustaksi ja johtimen muovi sulahtanut. Nyt luulisi virran kulkevan.

Vauhtipyörä + staattori lähtee varmaan huomenna Itävallasta tulemaan takaisin joten sitä odotellessa!
 
Nyt kun tulee päiviteltyä tuota sähköpuolta kerralla reilummin, niin minkälaisia kokemuksia porukalla rsvn kanssa lifepo akuista? Motonetissä nykyään valikoimassa esim. Nocon akkuja 5 vuoden takuulla, ja 149€ malli tyrkkää jo miehekkäät 500A pihalle tarvittaessa.:D
Netistä löysin Nocon käyttöohjeen ja siinä puhuttiin latausjännitteestä 14.6v, mutta todellisuudessa lienee toleranssia tuossa tyyliin 14.0-14.8v? Kylmässä nuo nyt ei ole heti antamassa virtaa ulos, mutta tarkoitus silloin ottaa akku sisälle lämpimään jos hinku päästä ajamaan.
 
On ne mulla kestänyt. On vanha Shorai, ja sitten yks Stormin Fullbatt vai mikälie. Alle 10 astetta on noille sitten jo kylmä. Alle 5, ja saat alkaa sepätä sitä spragia pian uudelleen.
 
On ne mulla kestänyt. On vanha Shorai, ja sitten yks Stormin Fullbatt vai mikälie. Alle 10 astetta on noille sitten jo kylmä. Alle 5, ja saat alkaa sepätä sitä spragia pian uudelleen.

Nojoo, ehkä vois sitten katella jonkun isomman lyijyakun jos jo +10 tuottaa ongelmia..

Edit; Tilasin paikallisesta akkuliikkeestä paljon apriliaforumilla kehutun yuasan ttz14s, 230A kylmäkäynnistysvirtaa lupaa tuolle niin eiköhän ole ihan hyvä vaihtoehto. Hintaa tuollasella 105€.
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmä kyssäri vielä varmuuden varmistamiseksi ennen kun lyön vehkeet nippuun tällä viikolla kunhan vauhtis saapuu. Hankin vielä mielenrauhan takia tuon ktm orkkis spragin numerolla joka aiemmin mainittu. Ktm spragissa ei tosiaan ole huullosta ja sen voi laittaa kumminpäin tahansa. Orkkis kun pyörii päinvastaiseen suuntaan niin spragissa oleva seekeri sokka jää takapuolelle ja ktm malli kun asennetaan päinvastoin niin sokka jää etupuolelle osoittamaan. Tällä tuskin mitään seksuaalista merkitystä? Eli eikun kasaan ja varmistaa että pyörintäsuunta on oikein ( nappaa kiinni koneen pyörimissuuntaan ja vapaana ns väärään suuntaan).
 
Orkkis kun pyörii päinvastaiseen suuntaan niin spragissa oleva seekeri sokka jää takapuolelle ja ktm malli kun asennetaan päinvastoin niin sokka jää etupuolelle osoittamaan. Tällä tuskin mitään seksuaalista merkitystä? Eli eikun kasaan ja varmistaa että pyörintäsuunta on oikein ( nappaa kiinni koneen pyörimissuuntaan ja vapaana ns väärään suuntaan).

Ei ole mitään seksuaalista merkitystä. Spragi oikein päin.

Litiumakkuihin, aikanaan mulla oli Millessä kiinasta hankittu jossakin nyrkkipajassa kasattu A123-kennoista väsätty tuote joka oli hemmetin hyvä. Nyttemmin on Fulbat Tuonossa. Hyvin pelitti aiempi ja tämä nykyinenkin. Kyllä se 14Ah Yuasa on ihan soiva peli myös, mutta mulla hyytyi edellinen yllättävän nopeasti.
 
Kiitos taas kerran herroille vastauksista!
Sen verran tullut tutkittua tuota hommaa että eiköhän kaikki mene niinkuin pitääkin.

Akuksi kävin tuon ttz14s , saapi nähä miten pitkään se pelittää. Arvelin kyllä laittaa ylläpitolaturin liittimen kiinni pyörään kun kuitenkin näitä sadeviikkoja kesälle mahtuu jollon ei ajoa tule, niin onpahan latingissa vehkeet silloin.

Ootteko miten pitkään antaneet loctitejen kuivua? Loctiten ohje ilmeisesti 4h, mutta kun ei kiire tämän kanssa ole kun vettä sataa juhannukseen saakka niin ajattelin varmuuden varmistukseksi antaa yön yli olla ilman öljyjä vielä.
 
Jees, projekti saatu päätökseen. Pyörä lähti ilosesti tulille ja lataus on nyt kohdillaan. Navoille tulee yleismittarilla tyhjäkäynnillä 14.3V. Loppujen lopuksi ei paha rasti tehdä kun vaan uskaltaa rueta hommiin ja tekee rauhassa ohjeiden mukaan.
Nyt voi hyvillä mielin ainakin olla noiden ongelmien olevan selätetty. Mistäänhän ei nyt mitään suoranaista vikaa sinällään löytynyt. Spragin jousi oli vähän venynyt kun nokat ei ollut enää linjassaan, staattori oli palanut ja pääsulakkeille menevät kaapelit oli joskus ottaneet lämpöä niin että eristeet olivat sulaneet.

Tulipa uusittua siis;
Spragi, 370w vauhtipyörä, staattori, AP workshopin kaapelit + 150A oem solenoidi, yuasa ttz14s akku, tulpat, ilmansuodatin, öljyt + suodatin sekä käytyä kaikki liittimet läpi.

Eli onpahan huollotkin nyt ajantasalla. Jännityksellä seurataan kun kelit paranee ja pääsee ajamaan että josko sitä vihdoin pääsisi olemaan liikenteessä tuolla pyörällä.

Ketjut ja rattaat kyllä pitäs vielä vaihtaa ja tehdä keulahuolto kun toinen pumppu näköjään vuotaa.

Kiitos kaikille täällä apua antaneille! :polonen:
 
Back
Ylös