Apua kun vikaa on DT:ssä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vakawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vakawa

New member
Voisko joku ystävällisesti neuvoa mistä kohdasta lähteä vikaa etsimään.

Ongelmana pojan Yamaha 125 DT -92:ssa on, että kierokset eivät nouse yli 7500. Kone kiertää iloisesti tuohon saakka mutta jää sitten jurrnuttamaan 7000-7500 välille. Koneesta kuuluu tuolloin joku outo "ujellus/vihellys/ulina". Kampiakseli, mäntä, sylinteri on kuulemma rempattu 2000 kilsaa sitten ja sytytyspuola on myös uusi. Vitosella vetää 100kmh:n hyvin, mutta kutosella vain "booaa".

Eli ko. pyörä on kuristamaton ja YPVSmikälie systeemi on käytössä. Kaasarina ilmeisesti orginaali 26mm Mikuni.

Kiitos neuvoista!!
 
YPVS ei pelaa? Eikös se juuri tuolta yläpäästä pitäisi alkaa vaikuttamaan. Haiskahtas sille, ettei pakoaukko aukee kunnolla, jolloin yläkierroksilla ei tapahdu mitään...

Pitääkös tuo -92 mallissa YPVS vielä äänen kun laittaa virrat päälle?
Toisaalta tuo vois johtua myös esim tukkosesta ilmanputsarista tms.
Kiertääkö se vapaalla kuitenkin tappiin asti?
 
Vika tosiaan kuulostas että säätelijä ei toimi oikein...

Näissä on joskus myös laitettu akseli toimimaan väärin päin, kannattaa kyllä sen säädöt katsoa ekaks..
 
Otetaampa aihetta ylöspäin
smile_org.gif


Tänään koitettiin kaverin pikkuveljen "87 DT:llä ajella, mutta 7000 rpm:n jälkeen ei tapahtunut juuri mitään, kuutosella ei jaksanut kulkea juurikaan ja huiput vain hiukan yli 100km/h.
confused_orig.gif

Itselläni oli aikanaan juuri samanlainen joka myötätuuleen otti 135 mittariin ja kiersikin kivuttomasti punarajalle asti

Epäilys on, että pakoaukko ei aukea kokonaan. Mutta onko vinkkejä miten YPVS säädetään tai tarkastetaan oikea toiminta?? Tai vaikka testimielessä saisi jäämään auki-asentoon? Pyörä pitäisi olla täysitehoinen.
 
Otetaampa aihetta ylöspäin
smile_org.gif


Tänään koitettiin kaverin pikkuveljen "87 DT:llä ajella, mutta 7000 rpm:n jälkeen ei tapahtunut juuri mitään, kuutosella ei jaksanut kulkea juurikaan ja huiput vain hiukan yli 100km/h.
confused_orig.gif

Itselläni oli aikanaan juuri samanlainen joka myötätuuleen otti 135 mittariin ja kiersikin kivuttomasti punarajalle asti

Epäilys on, että pakoaukko ei aukea kokonaan. Mutta onko vinkkejä miten YPVS säädetään tai tarkastetaan oikea toiminta?? Tai vaikka testimielessä saisi jäämään auki-asentoon? Pyörä pitäisi olla täysitehoinen.
-87 on muistaakseni vielä vaijeriohjattu?

Voisi olla vaikka ne vaijerit öljyn tarpeessa.
nixweiss.gif


Sen YPVS-boksin uskaltaa kyllä avata, mutta ottakaa vaikka digi-pokkarilla varuksi kuva että osaatte varmasti koota sen takaisin. Siellä on muistaakseni useampi ratas, ja sen pystyy kokoamaan väärinkin...
 
-87 on muistaakseni vielä vaijeriohjattu?

Voisi olla vaikka ne vaijerit öljyn tarpeessa.  
nixweiss.gif


Sen YPVS-boksin uskaltaa kyllä avata, mutta ottakaa vaikka digi-pokkarilla varuksi kuva että osaatte varmasti koota sen takaisin. Siellä on muistaakseni useampi ratas, ja sen pystyy kokoamaan väärinkin...
Joo on vaijeriohjattu.

Se kansi käytettiin auki pytyn kyljestä ja paikallaan kierrätettiin, niin kyllä näytti oikein toimivalta. Säädin pyörähti eteenpäin tyhjäkäynnillä ja taaksepäin kun väänsi kierroksia koneeseen. Kait se oikeinpäin pyörii??
 
Hitto kun en enää muista kunnolla sen boksin rakennetta, mutta saakos sitä vaijeria helposti irti?
Jos ihan manuaalisesti kääntäs läppää ja kokeilis kummassa asennossa tehot on yläkierroksilla?
 
Saa ne vaijerit aika helposti irti. Ne on kiinni suunnilleen samanlailla kuin kaasukahvassakin. Senhän pitäis tosiaan pyörähtää ihan kevyesti käsilläkin jos vaijerit ei ole paikallaan.
 
Back
Ylös