Olen vahvasti siinä uskossa että pelkkä jousivakio ei määritä vaadittavan paluuvaimennuksen määrää vaan myös iskaria painava voima.
Vähän yksinkertaistettuna kun jousi painuu kasaan, varastoituu siihen voimaa ja paluuliikkeessä se purkautuu nostaen päällään olevaa painoa, osa hukataan vaimennukseen että paino ei nouse liian lujaa.
Nyt jos Versyksessä on niin erilainen peräjouston välitys kuin Jampissa että jousivakiossa on noin iso ero, menee tietty siihen perän nostamiseen samassa suhteessa enemmän jousivoimaa.
Tuli tätä pohdittua tuossa pari vuotta sitten kun sovitin 450 krossin keulan 990:iin. Laitoin 990:n etujouset paikalleen ja arvelin että testaan ja shimmaan sitten. En keksinyt mitään mitä muuttaa vaimennuksesta, niin järjettömältä kuin se ajatuksena tuntuikin. Asia kun vaivasi keksin laskea keulapainon suhteen jousivakioon kun keula oli alkuperäisessä pyörässään vakiojousilla ja sitten suhteutin sen 990:n jousiin ja keulapainoon. Aika samoissa mentiin, siitä kehkeytyi alussa esittämäni päätelmä. Eli paluuvaimennuksen hukattavaksi jäävän voiman määrä on uskoakseni sama. Toivottavasti ajatuksesta saa selvää.
Keulan kanssa pääsee jonkin verran tontille juurikin tuolla tavalla eli systeemin voimat pysyy suht samana. Eli jos joustomatka on sama, keulakulma on sama, paino on sama, niin eipä siinä juuri mikään muutu, vaikka vaihtaa keulan moposta toiseen.
Ja mikä tärkeintä, keulan/ vaimentimen toimintanopeus pysyy samana.
Sen takia keula on aika piis of keik, koska ihan sama mikä tahansa vehje on kyseessä, niin ne kummiskin on kriittisten mittojen suhteen niin lähellä tosiaan että tavallinen puukäsi ei juuri eroa huomaa, vaikka vaihdetun keulan ominaisuudet olisivatkin vähän kauempana ideaali-tontilta.
Mutta jos esim jousivakio muuttuu hieman, niin silloin muuttuu myöskin tarvittavan meno ja paluuvaimennuksen suuruus. Ja jousi valitaan haluttavan kantavuuden mukaan, eli paino ei niinkään ole se muutuva suure, vaan sen seurauksena mahdollinen jousivakion muutos/ jos halutaan muuttaa keulan kantavuutta.
Koska vaimennin on nimenomaan jousen energian säädin/vaimennin (ei iskunvaimennin), eli jouseen varastoituvan ja purkautuvan energian säätöön/hallintaan tarkoitettu vehje.
Jos jousivakiota ei muuteta painon muuttuessa, niin suurin muuttuva asia on joustoliikkeen pituus, koska jousi edelleenkin kantaa koko kuorman, mutta se tekee sen vain eripituisella joustomatkalla.
Ja koska liikkeen pituus muuttuu, niin muuttuu myöskin vaimentimen kokonaisenergia, jos siis vaimennus pysyy samana.
Käytännössä marssijärjestys menee sen mukaan että mikä on paino ja millä joustomatkalla se halutaan kantaa. Ja sen jälkeen vaimennuksella valitaan se että kuinka pitkällä liikkeellä alustan halutaan toimivan, ja kuinka nopeasti alustan liike halutaan "pysäyttää", ja paljonko "pysäytyksestä" tehdään comppi ja paljonko ripari-vaiheessa.
Sitten kun mukaan sekoitetaan vielä perän linkkusuhde, niin suurin muuttuva asia keulaan verrattuna on renkaaseen/taka-akseliin vaikuttava liikenopeus/jousivakio/vaimennuksien suuruus, vs iskarin liikenopeus/jousivakio/vaimennuksien suuruus.
Toki keulassakin on "linkkusuhde" mutta se on lähes vakio koska kaikissa mopoissa on lähes sama keulakulma.