Apukäynnistin.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rane58
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

rane58

Honda CB 750 F2 Seven Fifty.
Apukäynnistin.

Onko olemassa taskuun mahtuvaa MP-apukäynnistintä, jossa olisi pienet hauenleuat MP-akun-napoihin sopivat, irroittamatta akkua istuimen alta...? :dunno:
-En hae ylläpitolaturia, vaan lisävirtaa jos tienpäällä tarvitsee.... :no:
Autoihin mulla on kunnollinen iso GB70-NOCO apukäynnistin.... :orgmp:

Koettanut googletella, en ole löytänyt.... :blink:
 
Sellainen apunapa, mitä on isoissa Kotareissa on näppärä. Helppo askarrella mihin pyörään vaan , jos akku ns. pahassa paikassa, joissain italialaissa tosi pahassakin.
 
Kiitokset vastauksista...! :thumbup:
Osan linkeissä olevista apu-starteista olinkin jo nähnyt, niissä oli ne isot "hauenleuat"...:;):
-Mitenhän olisi turvallinen tapa tehdä/laittaa napoihin jatkopalat että isommatkin hauenleuat saisi kiinni...? :sad3:
Nythän akun navat ovat pienessä kolossa satulan alla... :sad:
 
moottoripyöriin ei oikein sovi ne isot leuat ja lisäksi ne painaa ja vie tilaa ihan älyttömästi.

kaikista ensimmäisenä kannattaa ostaa uusi akku.

monesti tuo on sellaista oireiden hoitamista.
 
TLi:n vinkkaama kalkku täyttää omat specsini joten paan tilaten sen, kiitos vinkistä! Parempi antaa kuin ottaa joten jos ei ite tartte niin ehkä voi auttaa jotain pelkästään uuteen akkuun luottavaa.:;): Viimeksi kun akku sippasi niin se ei varoitellut ja latailtua sitä kyllä tuli, 2-pyttynen on vielä huonompi starttaamaan akun ehtoo puolella.
 
Kiitokset vastauksista...! :thumbup:
Osan linkeissä olevista apu-starteista olinkin jo nähnyt, niissä oli ne isot "hauenleuat"...:;):
-Mitenhän olisi turvallinen tapa tehdä/laittaa napoihin jatkopalat että isommatkin hauenleuat saisi kiinni...? :sad3:
Nythän akun navat ovat pienessä kolossa satulan alla... :sad:

Virittele mopon päähän rasia ja apukäynnistimeen pistoke, Nato pistokkeen tyyliin.
 
Virittele mopon päähän rasia ja apukäynnistimeen pistoke, Nato pistokkeen tyyliin.

Olisko yksinkertainen ja hauenleuka-yhteensopiva ratkaisu kuitenkin pulatilanteessa haitekki-liittimiä parempi. Jos siis oma specialsrartteri ei olekaan iskussa tai mukana? Ja miinusnavallwhan on turha liittimiä viritellä paitsi kokomuovipyörissä?
 
Yhteen vehkeeseen porasin muoviseen takalokariin 6mm reiän ja kiersin siihen M6 pultin niin että pultin pää törröttää sentin rengasta kohden. Sisäpuolelta vedin kaapelin akun plussaan. Siihen ei vahingossa eikä pienellä yrittämiselläkään oikosulkua tehnyt mutta oli helppo nakata laturin piuha kiinni. Miinuksen saa takarunkon näppärästi samalla kumartumisella.
 
Tässähän on ratkaisu mun talvipyörään!
Kysyn taas tyhmiä, mutta miksei tuo vois kokoajan olla kiinni pyörässä? Kytkettynä siis
 
moottoripyöriin ei oikein sovi ne isot leuat ja lisäksi ne painaa ja vie tilaa ihan älyttömästi.

kaikista ensimmäisenä kannattaa ostaa uusi akku.

monesti tuo on sellaista oireiden hoitamista.

Ääni tälle. Jos varauskyky hupenee niin uutta kehiin. Sökö akku voi olla kohtalokas lataussäätimelle.
 
Ääni tälle. Jos varauskyky hupenee niin uutta kehiin. Sökö akku voi olla kohtalokas lataussäätimelle.

Juuri näin. Akku on osa lataussäätimen toimintaa. Aikanaan tyttärien TZR:n hommasin uuden säätimen turhaan kun oli vaan akku sippi. Sitä ei tietysti helposti tajunnut kun on kampikäynnistys.
 
LiIon-akun laitoin kun vuoden vanha AGM ei joka tilanteessa pelittänyt, 1-syl, 600 cc. Nyt sitten Pystymettässä pakkasyön jälkeen oli tuskaista käynnistellä. Viisaammat kertoivat että akku ei ole tyhjä, se vaan ei anna virtaa ulos. Pitää kuulemma pitää valoja päällä hetki että akku lämpenee ja osaa antaa virtaa ulos. Lähti sitten kuitenkin.
Jos noita reissuja tulee lisää ja neuvojatkin ovat jääneet koteihinsa niin LiIon-akullinen apukäynnistin taitaa olla huono apu. Paitsi jos on mukana makuupussissa. Eli mitoiltaan riittävän pieni.
Onko noista kondensaattoriboostereista kellään kokemusta? Luulisin ettei lämpötila niihin vaikuta. Voisi kuljettaa sivulaukussa ja nukkua mukavammin.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6500254/TELWIN-Flash-Start-700-akuton-apukaynnistin-12-V-700--A
 
LI-ionin sisäinen vastus kasvaa lyijyakkua jyrkemmin kylmässä. Tästä seuraa huono virranantokyky kylmässä. Kuormittaminen lämmittää akkua kuten viisaat neuvoivatkin. Boosterin pitäisin makuupussissa jos kovin kylmä on. Tai sitten ottaisin sen akun sinne pussiin ennakoivasti.
 
Onko noista kondensaattoriboostereista kellään kokemusta? Luulisin ettei lämpötila niihin vaikuta. Voisi kuljettaa sivulaukussa ja nukkua mukavammin.

Ei omakohtaista kokemusta, mutta riippuen superkondensaattorissa käytetystä elektrolyytistä ym. sisäisestä rakenteesta lämpötila saattaa vaikuttaa erityisesti matalissa lämpötiloissa merkittävästi; tietenkin huonontaen suorituskykyä (sisäinen vastus kasvaa, kapasitanssi laskee).

Ilman että tietää mitä laitteessa on sisällä, on mahdotonta sanoa paljonko suorituskyky huononee lämpötilan vaikutuksesta johtuen. Sama koskee sitä kuinka nopeasti varaus tyhjenee; se on kuitenkin enemmän luokkaa viikkoja kuin päiviä.

Olen antanut itselleni ymmärtää etteivät nuo superkondensaattoripohjaiset apukäynnistimet vedä vertoja akkupohjaisiin verrattuna. YouTubestahan noita testejä ja vertailuja löytyy kyllä.

Pääakullehan voi myös rakentaa lämmityksen joko valmiista kaupallisesta sovelluksesta tai sitten vaikka tee-se-itse henkeen uusiokäyttää halppis kahvalämppäreitä ym.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös