• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Arai asvalttiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demonos
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Nonii, viedään tää asia loppuun täälläki jos tieto nyt jotakuta sattuis jossaki vaiheessa kiinnostamaan.

Omavastuuta meni se 150e eikä vakuutusyhtiö missään vaiheessa halunnut nähdä vaurioitunutta kypärää. Korvauspäätös tuli melkoisen nopeasti postissa ja rahat kerrottiin maksettavan tililleni,  kunhan uusi kypärä on ostettu ja maksutosite esitetty.

Ostin siis tilalle uuden hinnaltaan vastaavan kypärän ja vein kuitin vakuutusyhtiöön. Ei mitään epäselvää taaskaan.

Sainpahan vaurioituneen kypärän itelle käyttöön ja sen verran hyvin istuu että taidanpa ottaa käyttöön itte
smile_org.gif
Asiallinen ratkaisu ja reilu peli.

Kannattaa muistaa, että kypärän pudotessa maahan, mahdolliset vauriot vaihtelevat erittäin suuresti, koska asfaltin pinnassa voi olla sekä terävää, että laakeaa kiveä. Huonolla tuurilla pudotus vastaa kirveellä iskua ja hyvällä ei juuri jälkeäkään näy. Arai ei ole sen parempi tai huonompi kypärä kuin muutkaan laatukypärät. Kaikki sellaiset kestävät 1-2m pudotuksen vaurioitumatta päälaelleen tasaiselle pinnalle, (esim. lattialle) jos siis pinta tosiaan on tasainen.

Jos kuidutuksen päällä oleva millin-parin millin paksuinen pintakerros sen sijaan lohkeaa ja tuo kuidut esiin, ei kannata ihmetellä asiaa enempää, vaan jättää se hätävarakypäräksi. Huonolla tuurilla seuraava oikea isku osuu juuri siihen heikkoon kohtaan ja se on sitten siinä.

Tuskin päänupin kanssa kannattaa käydä arpomaan, mikäli mielii hengissä pysyä kaatuessa.

Säästö väärässä paikassa ei juuri kannata. Antaa vakuutusyhtiöiden hoitaa hommansa. Kuten nytkin.
 
tipautin tossa työpäivästä uupuneena alle vuoden vanhan shoen asfalttiin sillä seurauksella et seuraavana päivänä menin uuden ostaan...kyllä veetutti. mut yhden kolarin ajaneena omakohtasesti todeten et kyl se on kypärä mistä ei ainakaan tingitä.mut kiva kuulla et edes joku vakuutusyhtiö maksaa mukisematta jotain
smile_org.gif

en edes alkanu kyseleen yhtiöstä et maksaskohan ne kädestä lipsahtaneita vaan löin rahat tiskiin ja takas paanalle... nyt kun isoin veetutus on helpottanu vois jälkiviisaana mennä kyseleen et haluuko ne korvata
wink.gif
 
Eikähän sen kuoren tehtävä ole pitää se sisäosan vaimennusaine pään ympärillä ja jakaa se tärähdys mahdollisimman laajalle alueelle mahdollisimman pienellä päähän kohdistuvalla iskulla. Pieni pudotus ei kyllä voi tuota kuorta rikkoa. Lisäksi tuossa ei ole varmaan suurta eroa esimerkiksi hiilikuitukypärien ja halvimpien muovikuuppien osalta. Eiköhän se hintaero pääosin tule muiden asioiden laadusta ja myöskin muusta suojaavuudesta. Jos miettii jotain onnettomuutta, niin eiköhän niissä tyypillisesti ole yksi tai kaksi kolausta, mitkä päähän tulee ja loput on muuta poukkoilua. Jos oikeasti siitä kuoren materiaalista olisi haittaa pikku pudotuksessa, niin miten hanurista se kypärä sitten on oikeissa vauhdeissa. Jos rikkoo kuoren pudotessaan, niin sitten on alunperinkin valinnut niis onnettoman kypärän, että ei se onnettomuuden sattuessakaan sen paremmin suojaa. Toinen asia on pienet kosmeettiset vauriot, mutta ei niiden takia ensimmäisenä ole syytä pottaa vaihtaa.
 
Jos miettii ihan maalaisjärjellä tilannetta kun kypärä tippuu 1,5 metrin korkeudelta maahan ilman muuta massaa esim; päätä ja sitä ajajan ruhoa mikä siitä roikkuu.

Kypärä tippuu omalla painollaan noin 1500g maahan... kops.. poing .poing.. eihän siihen kohdistu kuin asvaltin epätasaiduudesta johtuvat rasitukset ..


Mietitään tilannetta että ajat 100km/t pyörä tekee tank slaparit töyssystä. Pyörä lähtee alta ja heittää kuskin maahan ..
Kuski tippuu selälleen asvalttiin ja pää retkahtaa holtittomasti maahan . Isku 1 ehkä kovin . Kuskin pään paino + ruhon paino + momentti mikä tulee liikeenergiasta tiputuksesta maahan.
Isku 2 . kuski pyörii maassa joka puolelle saattaa tulla pienenpiä iskuja ja kypärän pinnasta lähtee monta milliä tavaraa irti asvaltin pyyhkäistessä palan pois.

Ei mene jakeluun miksi kypärä olisi entinen jos se menisi rikki jo tiputuksesta mopon peililtä.
kaboom.gif


Miettikää kun kaadutte ensikerran tai mielummiin jo ennen. Teille jotka uskotte että kypärä on entinen. Älkää siinä asvaltilla pyöriessänne laskeko päätänne maahan kuin yhden kerran koska se ei kestä edes sitä lisäpainottomana tiputusta maahan.
Puhumattakaan sitä ruhonne ja päänne lisäpainosta tulleita hyrrävoimia iskiessään pään maahan
033102ass_1_prv.gif


Teille jotka uskovat ja toivovat että se kypärä mikä teillä on päässä suojaa vielä toisenkin pompun jälkeen ..
Suojaahan se ja pakkohan sen on suojata.
Ei sieltä kypärän sisältä mitään suojakaasua vapaudu mikä laskisi sen suoja kertoimia .

Toki kolarin jälkeen kypärä menee vaihtoon mutta pelkästä tiputuksesta aivan turhaa rahan haaskausta .
Hounojahan kypärät olisivat käyttö tarkoitukseensa jos ne niin heikkoja olisivat.

Myös toki aiheellista jos kaverin kypärä Arai (alkaen --> 330€) menee ruvelle on kohtuulista käyttää sitä kotivakuutusta. Käyttäisin myös itse jos tiputtaisin kypäräni mutta lähinnä kosmeettisista syistä jos tilanne vaatisi
buttrock.gif
.

Miettikää omalla päällänne älkää myyntimiehen provikalla.
 
Jos miettii ihan maalaisjärjellä tilannetta kun kypärä tippuu 1,5 metrin korkeudelta maahan ilman muuta massaa esim; päätä ja sitä ajajan ruhoa mikä siitä roikkuu.

Kypärä tippuu omalla painollaan noin 1500g maahan... kops.. poing .poing.. eihän siihen kohdistu kuin asvaltin epätasaiduudesta johtuvat rasitukset ..


Mietitään tilannetta että ajat 100km/t pyörä tekee tank slaparit töyssystä. Pyörä lähtee alta ja heittää kuskin maahan ..
Kuski tippuu selälleen asvalttiin ja pää retkahtaa holtittomasti maahan . Isku 1 ehkä kovin . Kuskin pään paino + ruhon paino + momentti mikä tulee liikeenergiasta tiputuksesta maahan.
Isku 2 . kuski pyörii maassa joka puolelle saattaa tulla pienenpiä iskuja ja kypärän pinnasta lähtee monta milliä tavaraa irti asvaltin pyyhkäistessä palan pois.

Ei mene jakeluun miksi kypärä olisi entinen jos se menisi rikki jo tiputuksesta mopon peililtä.
kaboom.gif


Miettikää kun kaadutte ensikerran tai mielummiin jo ennen. Teille jotka uskotte että kypärä on entinen. Älkää siinä asvaltilla pyöriessänne laskeko päätänne maahan kuin yhden kerran koska se ei kestä edes sitä lisäpainottomana tiputusta maahan.
Puhumattakaan sitä ruhonne ja päänne lisäpainosta tulleita hyrrävoimia iskiessään pään maahan
033102ass_1_prv.gif


Teille jotka uskovat ja toivovat että se kypärä mikä teillä on päässä suojaa vielä toisenkin pompun jälkeen ..
Suojaahan se ja pakkohan sen on suojata.
Ei sieltä kypärän sisältä mitään suojakaasua vapaudu mikä laskisi sen suoja kertoimia .

Toki kolarin jälkeen kypärä menee vaihtoon mutta pelkästä tiputuksesta aivan turhaa rahan haaskausta .
Hounojahan kypärät olisivat käyttö tarkoitukseensa jos ne niin heikkoja olisivat.

Myös toki aiheellista jos kaverin kypärä Arai (alkaen --> 330€) menee ruvelle on kohtuulista käyttää sitä kotivakuutusta. Käyttäisin myös itse jos tiputtaisin kypäräni mutta lähinnä kosmeettisista syistä jos tilanne vaatisi
buttrock.gif
.

Miettikää omalla päällänne älkää myyntimiehen provikalla.
oletko kuullut pintajännityksestä? kun se on poistunut, lisääkö se katuuskottavuuta? mikäli näin on niin meikäläisellä on myytävänä 2 kpl katuuskottavia arai kypäriä joita en ole aikonut koskaan enää käyttää m-pyöräillessä.



edit: kiitos kypärien ostajille, tällä kertaa ei ollut kuin 2 kpl myynnissä joten kysyntä ylitti tarjonnan.
 
Jos miettii ihan maalaisjärjellä tilannetta kun kypärä tippuu 1,5 metrin korkeudelta maahan ilman muuta massaa esim; päätä ja sitä ajajan ruhoa mikä siitä roikkuu.

Kypärä tippuu omalla painollaan noin 1500g maahan...  kops.. poing .poing..   eihän siihen kohdistu kuin asvaltin epätasaiduudesta johtuvat rasitukset ..


Mietitään tilannetta että ajat 100km/t pyörä tekee tank slaparit töyssystä. Pyörä lähtee alta ja heittää kuskin maahan ..
Kuski tippuu selälleen asvalttiin ja pää retkahtaa holtittomasti maahan . Isku 1 ehkä kovin . Kuskin pään paino + ruhon paino + momentti mikä tulee liikeenergiasta tiputuksesta maahan.
Isku 2 . kuski  pyörii maassa joka puolelle saattaa tulla pienenpiä iskuja ja kypärän pinnasta lähtee monta milliä tavaraa irti asvaltin pyyhkäistessä palan pois.

Ei mene jakeluun miksi kypärä olisi entinen jos se menisi rikki jo tiputuksesta mopon peililtä.
kaboom.gif


Miettikää kun kaadutte ensikerran tai mielummiin jo ennen. Teille jotka uskotte että kypärä on entinen. Älkää siinä asvaltilla pyöriessänne laskeko päätänne maahan kuin yhden kerran koska se ei kestä edes sitä  lisäpainottomana tiputusta maahan.
Puhumattakaan sitä ruhonne ja päänne lisäpainosta tulleita hyrrävoimia iskiessään pään maahan  
033102ass_1_prv.gif


Teille jotka uskovat ja toivovat että se kypärä mikä teillä on päässä suojaa vielä toisenkin pompun jälkeen ..  
Suojaahan se ja pakkohan sen on suojata.
Ei sieltä kypärän sisältä mitään suojakaasua vapaudu mikä laskisi sen suoja kertoimia .

Toki kolarin jälkeen kypärä menee vaihtoon mutta pelkästä tiputuksesta aivan turhaa rahan haaskausta .
Hounojahan kypärät olisivat käyttö tarkoitukseensa jos ne niin heikkoja olisivat.

Myös toki aiheellista jos kaverin kypärä Arai  (alkaen --> 330€) menee ruvelle on kohtuulista käyttää sitä kotivakuutusta. Käyttäisin myös itse jos tiputtaisin kypäräni mutta lähinnä kosmeettisista syistä jos tilanne vaatisi
buttrock.gif
.

Miettikää omalla päällänne älkää myyntimiehen provikalla.
oletko kuullut pintajännityksestä? kun se on poistunut, lisääkö se katuuskottavuuta? mikäli näin on niin meikäläisellä on myytävänä 2 kpl katuuskottavia arai kypäriä joita en ole aikonut koskaan enää käyttää m-pyöräillessä.
Mikähän pintajännitys siinä sun Arain kuitukypärässä on, joka on niin elintärkeä sen suojaavuuden kannalta
tounge.gif


Se on se vaimennusaine kuoren sisällä joka vaimentaa tällin.

Mutta ihan sama mulle jos joku hassaa rahansa uuteen kypärään jokaisen pudotuksen jälkeen  
omg.gif
 
Tähän väliin haluan keventää... Ostin uuden arain peilivisiirillä ja ylpeänä lähdin koeajolle. Seuraavassa hetkessä jo pysähdyinkin kahville ja aloin ottamaan kypärää päästä... Hups. Se putosi kädestä hiekoitetulle betonille seurauksella, maalit persiillään, pikkukiviä upposi sinne tänne ja visiiri niin naarmuilla jotta.

Pitäkää kiinni kypärästänne!
 
Jos miettii ihan maalaisjärjellä tilannetta kun kypärä tippuu 1,5 metrin korkeudelta maahan ilman muuta massaa esim; päätä ja sitä ajajan ruhoa mikä siitä roikkuu.

Kypärä tippuu omalla painollaan noin 1500g maahan... kops.. poing .poing.. eihän siihen kohdistu kuin asvaltin epätasaiduudesta johtuvat rasitukset ..


Mietitään tilannetta että ajat 100km/t pyörä tekee tank slaparit töyssystä. Pyörä lähtee alta ja heittää kuskin maahan ..
Kuski tippuu selälleen asvalttiin ja pää retkahtaa holtittomasti maahan . Isku 1 ehkä kovin . Kuskin pään paino + ruhon paino + momentti mikä tulee liikeenergiasta tiputuksesta maahan.
Isku 2 . kuski pyörii maassa joka puolelle saattaa tulla pienenpiä iskuja ja kypärän pinnasta lähtee monta milliä tavaraa irti asvaltin pyyhkäistessä palan pois.

Ei mene jakeluun miksi kypärä olisi entinen jos se menisi rikki jo tiputuksesta mopon peililtä.
kaboom.gif


Miettikää kun kaadutte ensikerran tai mielummiin jo ennen. Teille jotka uskotte että kypärä on entinen. Älkää siinä asvaltilla pyöriessänne laskeko päätänne maahan kuin yhden kerran koska se ei kestä edes sitä lisäpainottomana tiputusta maahan.
Puhumattakaan sitä ruhonne ja päänne lisäpainosta tulleita hyrrävoimia iskiessään pään maahan
033102ass_1_prv.gif


Teille jotka uskovat ja toivovat että se kypärä mikä teillä on päässä suojaa vielä toisenkin pompun jälkeen ..
Suojaahan se ja pakkohan sen on suojata.
Ei sieltä kypärän sisältä mitään suojakaasua vapaudu mikä laskisi sen suoja kertoimia .

Toki kolarin jälkeen kypärä menee vaihtoon mutta pelkästä tiputuksesta aivan turhaa rahan haaskausta .
Hounojahan kypärät olisivat käyttö tarkoitukseensa jos ne niin heikkoja olisivat.

Myös toki aiheellista jos kaverin kypärä Arai (alkaen --> 330€) menee ruvelle on kohtuulista käyttää sitä kotivakuutusta. Käyttäisin myös itse jos tiputtaisin kypäräni mutta lähinnä kosmeettisista syistä jos tilanne vaatisi
buttrock.gif
.

Miettikää omalla päällänne älkää myyntimiehen provikalla.
oletko kuullut pintajännityksestä? kun se on poistunut, lisääkö se katuuskottavuuta? mikäli näin on niin meikäläisellä on myytävänä 2 kpl katuuskottavia arai kypäriä joita en ole aikonut koskaan enää käyttää m-pyöräillessä.
Tottakai se lisää katuuskottavuutta. Ostan ne sun molemmat kypärät jos on muuten ihan ok kunnossa. Ulkonäön takia sitä kypärää päässä pidetään.(eli minimotoiluun riittää huonompikin:)
 
Jos miettii ihan maalaisjärjellä tilannetta kun kypärä tippuu 1,5 metrin korkeudelta maahan ilman muuta massaa esim; päätä ja sitä ajajan ruhoa mikä siitä roikkuu.

Kypärä tippuu omalla painollaan noin 1500g maahan...  kops.. poing .poing..   eihän siihen kohdistu kuin asvaltin epätasaiduudesta johtuvat rasitukset ..


Mietitään tilannetta että ajat 100km/t pyörä tekee tank slaparit töyssystä. Pyörä lähtee alta ja heittää kuskin maahan ..
Kuski tippuu selälleen asvalttiin ja pää retkahtaa holtittomasti maahan . Isku 1 ehkä kovin . Kuskin pään paino + ruhon paino + momentti mikä tulee liikeenergiasta tiputuksesta maahan.
Isku 2 . kuski  pyörii maassa joka puolelle saattaa tulla pienenpiä iskuja ja kypärän pinnasta lähtee monta milliä tavaraa irti asvaltin pyyhkäistessä palan pois.

Ei mene jakeluun miksi kypärä olisi entinen jos se menisi rikki jo tiputuksesta mopon peililtä.
kaboom.gif


Miettikää kun kaadutte ensikerran tai mielummiin jo ennen. Teille jotka uskotte että kypärä on entinen. Älkää siinä asvaltilla pyöriessänne laskeko päätänne maahan kuin yhden kerran koska se ei kestä edes sitä  lisäpainottomana tiputusta maahan.
Puhumattakaan sitä ruhonne ja päänne lisäpainosta tulleita hyrrävoimia iskiessään pään maahan  
033102ass_1_prv.gif


Teille jotka uskovat ja toivovat että se kypärä mikä teillä on päässä suojaa vielä toisenkin pompun jälkeen ..  
Suojaahan se ja pakkohan sen on suojata.
Ei sieltä kypärän sisältä mitään suojakaasua vapaudu mikä laskisi sen suoja kertoimia .

Toki kolarin jälkeen kypärä menee vaihtoon mutta pelkästä tiputuksesta aivan turhaa rahan haaskausta .
Hounojahan kypärät olisivat käyttö tarkoitukseensa jos ne niin heikkoja olisivat.

Myös toki aiheellista jos kaverin kypärä Arai  (alkaen --> 330€) menee ruvelle on kohtuulista käyttää sitä kotivakuutusta. Käyttäisin myös itse jos tiputtaisin kypäräni mutta lähinnä kosmeettisista syistä jos tilanne vaatisi
buttrock.gif
.

Miettikää omalla päällänne älkää myyntimiehen provikalla.
oletko kuullut pintajännityksestä? kun se on poistunut, lisääkö se katuuskottavuuta? mikäli näin on niin meikäläisellä on myytävänä 2 kpl katuuskottavia arai kypäriä joita en ole aikonut koskaan enää käyttää m-pyöräillessä.
Toki olen kuullut ---> Myyntimiehen tai naisen suusta
ghostface.gif
.

Ilmoita vaan koko ja malli vaikka @ postilla .
niin eiköhän niistä päästä hinta sopuun.
 
Meikäläisen Arai tippu kaverilta kans maahan ja pientä rupua tuli tuohon otsan tienoille. Nyt siinä "komeilee" tarra sitten, yksvärinen kun on niin ikävästi näkyy tuollaset kolhut. Mutta mieleenkään ei tullut että lähtisin uutta ostamaan. Eri juttu jos sattuis tuosta parvekkeelta tippumaan...
tounge.gif
Maalaisjärkeä mukaan hei!!!
wink.gif
 
Kuitukypärien vaatimus "pintajännityksestä" perustuu siihen, että esimerkiksi kevlar- ja hiilikuitu kestävät erittäin hyvin vetoa, mutta huonosti puristusta. Valmistusvaiheessa pyritään pallon pintaan saamaan vetojännitys (kuidut pingotetaan sisusmateriaalin ympärille), jolloin rakenteessa on jäljellä enemmän kykyä vastaanottaa muodonmuutosenergiaa eli iskuja. Kolarissa sitten toivotaan, etteivät iskut osu samaan kohtaan useampaa kertaa..
Tämän perusteella kuitukypärä kannattaisi vaihtaa, jos siinä on selkeästi kuituja poikki/irrallaan hartsista, tai pinnan alla oleva materiaali on painunut kasaan niin, ettei se enää tue kuituja. Eli nauhoittakaa kypärästä koputussoundit uutena; jos ne kovin laskevat, kannattaa kypärä vaihtaa  
cool.gif

Tietysti voi myös luottaa siihen, ettei salama kahta kertaa samaan kohtaan iske ja toivoa, ettei vaurioitunut kohta paukahda ensimmäisenä maahan kolarissa.
 
Kyllä on porukka uskomattomia räpyläkäsiä.....
Pysyykö teillä käsissä muutenkaan yhtään mikään??
Maksaahan hyvät kypärät mummonmarkoissa sen 3000mk.
Kypärää voidaan silti pudottaa mielinmäärin. Pudotatteko usein myös kannettavaa tietokonetta tai muuta vastaavaa?

Mitä tulee tohon kuitukupärän "pintajännitykseen" niin kannattaa perehtyä laminointi tekniiikkaan. Jos kuidut sitovaan hartsiin tulee halkeama, menettää laminointi merkittävästi lujuutta. Tällainen halkeama voi tulla huonolla tuurilla jo siitä 1m pudotuksesta sopivaan koholla olevaan kiveen asfaltilla.

Alkuperäisessä kirjoituksessa oleva vamma voi olla pahimmillaan tehnyt kypärän siitä kohtaa 90% heikommaksi kuin vastaava uusi kypärä olisi.  Jos on huonoa tuuria, voi se mahdollisen kaatumisen ensimmäinen ja kovin isku osua juuri siihen vanhaan vammaan ja olla kohtalokas.

Niin kuin joku jo sanoi, kukin tavallaan.
Itse pidän huolta kypärästäni ja vastapalveluksena toivon sen pitävän huolta minusta kun sen aika koittaa  
smile_org.gif



Niin usein näkee kavereita joilla on remmit auki potasta ja t-paita, shortsit jalassa ja Rossin ajotaidot. Silti niinkin hyville kuljettajille tehdään vuosittain ihonsiirtoja ja porataan päähän reikiä jotta saadaan paineet ja hyytymät korjattua.

Itse olen sitä mieltä että luonto korjaa tyhmät. Harmittavan usein vaan jäävät kitumaan ja tulevat yhteiskunnalle kalliiksi.
 
Elikkä, jos upouusi 600 egen potta lipsahtaa vaikkapa peilistä maahan (mitä varmaan sattuu porukoille suht usein) ni ilmanmuuta uutta tilalle ja heti? OHO sanon minä, enkä usko vaikka pitä sanositta...
wink.gif
Kyllä mä luulen että se täälläkin jonkun ilmottama 2m pudotus on rajana ihan OK. Tietty ajaahan jotkut sillä 98 bensallakin jotta mopo ei vallan leivo kiinni...
biggrin.gif
HEH... Rahansa saa tietty vaikka repiä kadulle jos sille ei muuta käyttöä keksi.
 
Elikkä, jos upouusi 600 egen potta lipsahtaa vaikkapa peilistä maahan (mitä varmaan sattuu porukoille suht usein) ni ilmanmuuta uutta tilalle ja heti? OHO sanon minä, enkä usko vaikka pitä sanositta...  
wink.gif
Kyllä mä luulen että se täälläkin jonkun ilmottama 2m pudotus on rajana ihan OK. Tietty ajaahan jotkut sillä 98 bensallakin jotta mopo ei vallan leivo kiinni...  
biggrin.gif
HEH... Rahansa saa tietty vaikka repiä kadulle jos sille ei muuta käyttöä keksi.
Eli olet niin huolimaton että pudottelet 600eskon pottaa puheittesi perusteella jatkuvasti maahan?

Itseltä ei ole pudonnut yhtään kypärää koko 12 vuoden mp-harrastuksen aikana.

Kuten edellisessä kirjoituksessa kirjoitin, putoaako sulta Yamaha1 muutakin tavaraa käsistäsi yhtenään?
 
Elikkä, jos upouusi 600 egen potta lipsahtaa vaikkapa peilistä maahan (mitä varmaan sattuu porukoille suht usein) ni ilmanmuuta uutta tilalle ja heti? OHO sanon minä, enkä usko vaikka pitä sanositta...  
wink.gif
Kyllä mä luulen että se täälläkin jonkun ilmottama 2m pudotus on rajana ihan OK. Tietty ajaahan jotkut sillä 98 bensallakin jotta mopo ei vallan leivo kiinni...  
biggrin.gif
HEH... Rahansa saa tietty vaikka repiä kadulle jos sille ei muuta käyttöä keksi.
Eli olet niin huolimaton että pudottelet 600eskon pottaa puheittesi perusteella jatkuvasti maahan?

Itseltä ei ole pudonnut yhtään kypärää koko 12 vuoden mp-harrastuksen aikana.

Kuten edellisessä kirjoituksessa kirjoitin, putoaako sulta Yamaha1 muutakin tavaraa käsistäsi yhtenään?
Kysehän on siitä JOS se putoaa niin ei tarvitse mun mielestä heti rientää kauppaan ostamaan uutta pottaa.

Eikös jossakin Saksalaisessa lehdessä tehty juuri tuo testi jossa testattiin kolhimaton ja kolhittu kypärä ja eroja ei juurikaan ollut vaikka isku kohdistui vaurioituneeseen kohtaan.

Mitään faktaa tosin en itse rupea laukomaan koska en ole 1. tiputtanut pottaa 2.ei ole varaa testata.
wink.gif
 
Olisko kellään esittää esim. linkkiä testiin tai valmistajan sivuille missä kerrottaisiin tämä pintajännitysasia ja mitä kypärälle tapahtuu törmäyksen tai pudotuksen aikana? Tällaista tulevaa motoristia kiinnostaisi em. asia kun autokoulussa vielä sanottiin, että pintajännitys menee jos kypärä putoaa...ja tarkennettiin vielä että nimenomaan kuitukypärästä. Jos kauppiaisiin ei voi uskoa, niin voiko maahantuojiin tai valmistajiin? Niilläkin kun on tavallaan oma lehmä ojassa.

ps. searchillä en löytäny infoa
 
Olisko kellään esittää esim. linkkiä testiin tai valmistajan sivuille missä kerrottaisiin tämä pintajännitysasia ja mitä kypärälle tapahtuu törmäyksen tai pudotuksen aikana? Tällaista tulevaa motoristia kiinnostaisi em. asia kun autokoulussa vielä sanottiin, että pintajännitys menee jos kypärä putoaa...ja tarkennettiin vielä että nimenomaan kuitukypärästä. Jos kauppiaisiin ei voi uskoa, niin voiko maahantuojiin tai valmistajiin? Niilläkin kun on tavallaan oma lehmä ojassa.

ps. searchillä en löytäny infoa
Miettikääs nyt ihan maalaisjärjellä miten se kypärä toimii.

Ei se kuori vaimenna tälliä, vaan se iskunvaimennusmatsku sisällä. Kuoren tehtävä on suojata, ettei kovat esineet painu suoraan sen pehmeän iskunvaimennusmatskun läpi, ja muutenkin suojata sitä, koska se on heikkoa kestämään kulutusta (esim hankaa asfalttia). Toki tollanen kova kuori on muutenkin kätevämpi ja helpompi pitää puhtaana yms.

Jos kuori on ehjä niin se riittää. Ei sen ole tarkoitus tälliä vaimentaakkaan.
 
Elikkä, jos upouusi 600 egen potta lipsahtaa vaikkapa peilistä maahan (mitä varmaan sattuu porukoille suht usein) ni ilmanmuuta uutta tilalle ja heti? OHO sanon minä, enkä usko vaikka pitä sanositta...  
wink.gif
Kyllä mä luulen että se täälläkin jonkun ilmottama 2m pudotus on rajana ihan OK. Tietty ajaahan jotkut sillä 98 bensallakin jotta mopo ei vallan leivo kiinni...  
biggrin.gif
HEH... Rahansa saa tietty vaikka repiä kadulle jos sille ei muuta käyttöä keksi.
Eli olet niin huolimaton että pudottelet 600eskon pottaa puheittesi perusteella jatkuvasti maahan?

Itseltä ei ole pudonnut yhtään kypärää koko 12 vuoden mp-harrastuksen aikana.

Kuten edellisessä kirjoituksessa kirjoitin, putoaako sulta Yamaha1 muutakin tavaraa käsistäsi yhtenään?
Niin, tarkotinki lähinnä sitä että porukoilta putoilee varmaan kypäriä maahan aika monta vuoden aikana = Siis kun katellaan koko motoristikantaa... (En siis tarkota että yks ja sama tyyppi pudottaa 15 kertaa omansa) Ite en ole omaani kertaakaan pudottanu, vielä...
wink.gif
Kaveri hoiti senkin mun puolesta nääs.
biggrin.gif
Tietty jos oma sattuis putoaan vaikkapa 1,5 metrin korkeudelta suoraan moran kärkeen ni sit saattaisin jo kirota ja hankkia sen uuden 600 egen pipon. Mut tasaselle asfaltille vaikkapa juuri siitä peilistä = uutta kehiin? ... Älkää ny jaksako ihmiset.
tounge.gif
 
Olisko kellään esittää esim. linkkiä testiin tai valmistajan sivuille missä kerrottaisiin tämä pintajännitysasia ja mitä kypärälle tapahtuu törmäyksen tai pudotuksen aikana? Tällaista tulevaa motoristia kiinnostaisi em. asia kun autokoulussa vielä sanottiin, että pintajännitys menee jos kypärä putoaa...ja tarkennettiin vielä että nimenomaan kuitukypärästä. Jos kauppiaisiin ei voi uskoa, niin voiko maahantuojiin tai valmistajiin? Niilläkin kun on tavallaan oma lehmä ojassa.

ps. searchillä en löytäny infoa
Miettikääs nyt ihan maalaisjärjellä miten se kypärä toimii.

Ei se kuori vaimenna tälliä, vaan se iskunvaimennusmatsku sisällä. Kuoren tehtävä on suojata, ettei kovat esineet painu suoraan sen pehmeän iskunvaimennusmatskun läpi, ja muutenkin suojata sitä, koska se on heikkoa kestämään kulutusta (esim hankaa asfalttia). Toki tollanen kova kuori on muutenkin kätevämpi ja helpompi pitää puhtaana yms.

Jos kuori on ehjä niin se riittää. Ei sen ole tarkoitus tälliä vaimentaakkaan.
kuoren tarkoitus on jakaa pistekuorma suuremmalle pintaalalle. "karkeasti" paina kynällä itseäsi ja käännä toinenpää ja paina samalla voimalla...eli kuin syvälle se pyörän esim. kykinkahva tunkeutuu kalloon ehjän kuoren läpi vai pelkän pehmusteen. isku voi olla muunkinlainen kuin hankaava.
biggrin.gif
 
Olisko kellään esittää esim. linkkiä testiin tai valmistajan sivuille missä kerrottaisiin tämä pintajännitysasia ja mitä kypärälle tapahtuu törmäyksen tai pudotuksen aikana? Tällaista tulevaa motoristia kiinnostaisi em. asia kun autokoulussa vielä sanottiin, että pintajännitys menee jos kypärä putoaa...ja tarkennettiin vielä että nimenomaan kuitukypärästä. Jos kauppiaisiin ei voi uskoa, niin voiko maahantuojiin tai valmistajiin? Niilläkin kun on tavallaan oma lehmä ojassa.

ps. searchillä en löytäny infoa
Miettikääs nyt ihan maalaisjärjellä miten se kypärä toimii.

Ei se kuori vaimenna tälliä, vaan se iskunvaimennusmatsku sisällä. Kuoren tehtävä on suojata, ettei kovat esineet painu suoraan sen pehmeän iskunvaimennusmatskun läpi, ja muutenkin suojata sitä, koska se on heikkoa kestämään kulutusta (esim hankaa asfalttia). Toki tollanen kova kuori on muutenkin kätevämpi ja helpompi pitää puhtaana yms.

Jos kuori on ehjä niin se riittää. Ei sen ole tarkoitus tälliä vaimentaakkaan.
kuoren tarkoitus on jakaa pistekuorma suuremmalle pintaalalle. "karkeasti" paina kynällä itseäsi ja käännä toinenpää ja paina samalla voimalla...eli kuin syvälle se pyörän esim. kykinkahva tunkeutuu kalloon ehjän kuoren läpi vai pelkän pehmusteen. isku voi olla muunkinlainen kuin hankaava.
biggrin.gif
Jep, ja ehjä kuori tekeekin sen noiden edellämainittujen lisäksi. Kuten sanottua, kuoren tulee olla ehjä, that's it.

"Pintajännitys" ei ota iskua vastaan.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös