• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Armeijan mp-lähetti.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raptor 99
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Raptor 99

New member
Osaiskohan kukaan kertoo mitään tosta mp lähetin hommasta intissä että miten helposti hommaan pääsee jos hakee ja onkohan sitä ajoa sitten paljon vai vähän. Jotain sellasta oon kuullu että kaks ois per paikka lähettejä ni jos viiskytä tyyppiä hakee ni eipä siinä juuri oo sitte mahollisuuksia päässä, kun vain ja ainoastaan tää homma kiinnostais siellä ollenkaan. A-kortti siihen vaaditaan mutta sen omistaisin jo siihen mennessä kyllä. Olisko kukaan käynyt kyseistä valmennusta siellä tai osais muuten vaan valistaa jotenkin.
bowdown.gif
 
Noh, itse ajattelin samaa "uravalintaa" intissä, mutta eri vaiheiden jälkeen en sinne kuitenkaan ikinä hakenut. Mutta sen verran voin sanoa, että tehtävät ja ajamisen määrä vaihtelee hyvinkin paljon riippuen siitä missä joukkoyksikössä olet mp-miehenä. Alussahan siinä on tietenkin ihan ajmiseen liittyvää koulutusta, mikä käsittääkseni on kaikilla sama. Myöhemmin siirtyessä sodanajantehtävien harjoitteluun tehtävät vaihtelevat, mutta ainakin meillä tiedustelujoukkuueen mopomiehiä hyvinkin läheltä seuranneen voin vain todeta että läheskään aina se ei ole mitään herkkua, jos milloinkaan! Lopussa se oli oikeastaan kokoajan pelkkää ajmista (meillä viimeinen kuukausi kokoajan metsässä, erilaisia harjoituksia ym. joissa mopot tietenkin mukana) mutta todella raskasta ja kokoajan saivat siellä paskassa lykkiä menemään. Eikä ne mopot meinannut oikein enää siellä lumessa, loskassa, jäässä, hiekassa, ym. paskassa oikein toimiakaan. Vaikkakin melko uusia 640:ä olivatkin..Kuten sanoin, niin riippuu todella minne sinut laitetaan. Esim. jossain Esikunnassa homma voi taas olla todella eriluontoista, ja ns. "pliisumpaa"..Mutta kriisin aikaan (siis sodassa) mopomiehen arvioitu elinaika oli muistaakseni jotain 14sekuntia tai vastaavaa, joten ihan hyvä homma!
smile_org.gif
 
Päädyimme siis siihen että: Ajamisien määrä riippuu täysin paikasta mihin sut laitetaan, et kuitenkaan voi ite määrittää sitä, joten se on ihan arpapeliä. Toisaalta et välttämättä pääse ajamaan paljoa riippumatta siitä mihin sut laitetaan.. entä sitte se et miten sinne pääsee jos hakee.. kuin varmaa se nyt sitten on että todella saat sen homman sit kans. Mulle se ois tärkeetä siinä mielessä että en tosiaan ole kiinnostunu menee armeijaan yhtään jos ei pääse mopo lähetiks
nixweiss.gif
 
No lähetään nyt siittä että jos sulla on vähänkin vanhaa vammaa todettu, esim. selkä, kuten mulla niin aika hiljasta on pääsy. Olin vekaralla -02 ja ihan suoralta kädeltä siellä totes ettei mahdollisuuksia päästä, ei niitä kiinnostanu oliko vaiva edes oireillut vuosiin...ei paljoa puheenvuoroa annettu.

Ja jos yhtään näyttää mahdolliselta sinne pääsy, niin  kannattaa vaan sitten kehuskella tyyliin että omistat kurapyörän ja että olet ajanut xxx vuotta metässä jne.jne.
 
Oikeesti, se on sit ihan yks ja sama mitä siellä sen 6kk touhuat jos minimillä pois haluat. Ei sitä pidä ottaa niin vakavasti. Sinne vaan.
 
Ellei käy hyvä tsägä niin yksikössäsi on todennäköisesti muutama kaveri jolla on jonkinmoinen kurapyörätausta ja sen takia menevät auttamatta edellesi "jonossa".

Homma sinänsä (sivusta katsoneena) ihan jees, aluksi tosin mennään ihan perus lähetin koulutusta läpi joka on sitten sitä romujen kanssa yöt metsässä juoksua ja suunnistamista. Kunhan pääsee mopojen pariin niin hauskaa pitäisi riittää.
 
Ite olin just lähetti, ja tuli ajettua niin maan perkeleesti.. toisaalta sit oli kymmenestä jätkästä 8 jotka ei ajanu kun ehkä 100km kurssin jälkeen. Mopokurssi oli loistava! Parasta aikaa intissä voisin mennä vetämään sen heti uudelleen vaikka kotiin jo pääsinkin.

Kurssi tais kestää 4 vai 5 viikkoa jossa ajettiin jokapäivä. Viimenen viikko oli mopo"leiri" jossa nukuttiin sisällä ja käytiin saunomassa jokainen päivä, oli kavereilla kateelliset ilmeet kun kerrottiin mitä me tehtiin meijän "leirillä" viikko.
tounge.gif


Kun kurssi oli ohi saatiin mopot käyttöön vaan leireillä ja sillä tulikin ajettua lähes tauotta, paitsi yhdellä jonne ei saatu mopoja ku käytiin stadin keskustassa sotimassa.

Ajamisen määrä johtuu todellakin paljon siitä mihin joudut, meijän kompaniassa oli esimerkiks 2 lähettiä jotka ei ajanu käytännössä ollenkaan kurssin jälkeen, joutuivat selvästikkin väärään joukkueeseen, kun taas minä ja kaveri saatiin pärrätä kokoajan.

Mopolähetiks halukkaita oli suhteellisen paljon, mutta kun p-kauden vetää kunnolla hyvillä pisteillä ja kertoo harrastavansa motocrossia ihan kylmästi vaikka sitä ei harrastaisikaan niin sinne pitäisi päästä helposti.

Pienenä plussana voisin vielä mainita, että tulipa oltua myös pois palveluksesta suhteellisen pitkä aika kaatumisen takia, kun ei intti mitään suojia tarjonnut ja en itse kurapyöräilyä harrastanut.
tounge.gif


Kliks!
 
Hmm aikoinaan meillä intissä valittiin tietystä "patterista"(roi itr ohjuspatteri) porukkaa lähetiksi, talvella ajettiin kelkoilla ja kesällä moottoripyörällä.
Täytyy sanoa että hakua sinne ei kait mitenkään ilmoitettu, inttiin mennessä täyteltiin jonkinlainen kaavake mihin piti kirjoittaa paljonko erinäisillä vempeleillä on ajanut, liekkö tuo vaikuttanut asiaan. Itsellä ei ollut mp ajokorttia vielä,vaikkakin kaavakkeeseen laitoin ajokokemusta mp:llä. Kortin ajoin sitten intissä ilmaiseksi.
Voin suositella, oli todella mukavaa touhua repiä yammun xt400:sta suosta joka juuri kestää miehen painoa
tounge.gif
 
Sodankylässä ainaskin lähetiksi päässeet hehkuttivat et pääsevät ajaan mopoilla ja kelkoilla, mut enpä niitä koskaan niiden selässä nähny. Asiat hoitu ripeästi juosten. Teka kuskina ainaskin saa ainaskin ajaa ja ei tarvi herätä kipinään leireillä.
 
Ite kun olin intissä kesti mopokurssi 2 viikkoa. Kelkkakurssi saman verran.
Silloin valittiin joka komppaniasta 1-2 jäpikkää kuskiks. Ja paikan sai kuka parhaiten selitti omat taitonsa. Eli olin paras selittäjä meidän komppaniasta
tounge.gif
taidoilla ei ollut mitään väliä...
Kilometrejä ei hirveästi siunaantunut kurssien jälkeen kummallakaan vehkeellä. Ehkä ~100
Ja ei se muuten ole edes selvää että niitä lähettejä edes joka paikassa leivotaan...
Taistelulähetillä hauskuus alkaa siinä vaiheessa kun se moottoroitu ajoneuvo hajoaa. Ei auta selittely vaan sitten juostaan sinne minne käsky käy. Oli matkaa vaikka se 20km
biggrin.gif
 
Pikkusen offtopic mutta.... Meitsi ajeli näitä: http://www.mil.fi/merivoimat/esikunta/toim_kalusto_jurmo.dsp ja g-veneitä. Kumpikin kulkee ~30 solmua ja omasta mielestäni nämä on "vetten moottoripyöriä", varsinkin g-vene. Perustelen sen sillä että näillä menee ohi lähes kaikista siviiliveneistä ja koska ovat vesijettejä niin jarrautukset ja käännökset vielä hurjempia kun mp:llä.

Ei juurikaan moni asia ole hauskempaa kun mp:llä ajaminen mutta tämä oli yksi niistä. Eikä joutunut metsässä rämpimään

Edit: tässä kuva niille jotka ei tiedä mikä g-vene on, yours truly ruorissa
 
Itse aikanaan hain MP-lähetiksi KarPr:n Esikuntakomppaniaan ja paperilla minusta piti tulla SPOL-rj/MP -lähetti. Tuolle MP-kurssille minua ei ikinä lähetetty ja näin jälkeen päin kun miettii, niin hyvä niin.

Harjoituksissa MP-lähetin homma oli melkoisen hektistä, ainakin niillä kolmellä keneen paremmin tutustuin. Ajoa saattoi tulla >2000km/harjoitus, >3h yöunet oli harvinaista herkkua ja tätä rataa. Eli kovassa rääkissä oli pojat, ainakin tuon unen suhteen. Ja kun pariin otteeseen kieltäytyivät ajamasta, vedoten unen puutteeseen, tuli ylhäältä välitön palaute.

Tuo unen puute ilmeni näössä ja kuulossa; kaikki näkyy kahtena, varjot näyttää kuopilta, käynnissä olevaa pyörää ei kuule, ja yrittää startata uudelleen... Kovaa hommaa. Ei se ole ihme, että tuolla hämminkejäkin sattuu...
 
Juu... Pääsin kurssille hyvillä p-kauden pisteillä ja kusettamalla enska taustasta...
Puoli kesää olin ajellu stadissa kouluun pari vuotta takaperin 20-vuotta vanhalla Jammulla...
tounge.gif


Kurssille pääsi 1-4 kuskia per komppania. Menopelinä oli muistaakseni Kotarin 400 EXC pikku modauksilla. Oli niin hienot vehkeet,
ettei juuri muuta huoltoa saatu niihin tehdä, kuin renkaanvaihto ja ketjujen rasvaus...

Itte ajaminenhan oli parasta mitä intti tarjosi, mutta törkeen raskasta kun mulla oli niin surkee ajotausta... Ja kun elopainoakin oli keskivertoa enemmän...
Pari kaveria sen kurssin jätti kesken, kun eivät jaksaneet tai läpäisseet jotakin testiä...

Kovin monelle leirille mopoa ei saanut mukaan ja silloin piti käytännössä lapioida samaa kuraa mitä muutkin.
033102ass_1_prv.gif


Loppusota oli ihan vitsi. Etelämpänä ei ollut vielä lunta, niin ei saatu kelkka-koulutusta, ja Lappiin piti ottaa mukaan pyörat.
Neljästä pyörästä kolme ei toiminut siellä pakkasessa ja sitä viimeistä sain joka yö käyttää lämpimäksi tunnin välein että toimi.
Kaaduinkin sillä reissulla varmaan lähemmäs sata kertaa.  
buttrock.gif


Ajamaanhan siellä oppi, mutta enemmän olisi irti saanut jos olisi puskarymistelyn alkeet harjoitellut jo etukäteen.
Ja jos loppusota olisi ollut kesällä...
 
Noh, itse ajattelin samaa "uravalintaa" intissä, mutta eri vaiheiden jälkeen en sinne kuitenkaan ikinä hakenut. Mutta sen verran voin sanoa, että tehtävät ja ajamisen määrä vaihtelee hyvinkin paljon riippuen siitä missä joukkoyksikössä olet mp-miehenä. Alussahan siinä on tietenkin ihan ajmiseen liittyvää koulutusta, mikä käsittääkseni on kaikilla sama. Myöhemmin siirtyessä sodanajantehtävien harjoitteluun tehtävät vaihtelevat, mutta ainakin meillä tiedustelujoukkuueen mopomiehiä hyvinkin läheltä seuranneen voin vain todeta että läheskään aina se ei ole mitään herkkua, jos milloinkaan! Lopussa se oli oikeastaan kokoajan pelkkää ajmista (meillä viimeinen kuukausi kokoajan metsässä, erilaisia harjoituksia ym. joissa mopot tietenkin mukana) mutta todella raskasta ja kokoajan saivat siellä paskassa lykkiä menemään. Eikä ne mopot meinannut oikein enää siellä lumessa, loskassa, jäässä, hiekassa, ym. paskassa oikein toimiakaan. Vaikkakin melko uusia 640:ä olivatkin..Kuten sanoin, niin riippuu todella minne sinut laitetaan. Esim. jossain Esikunnassa homma voi taas olla todella eriluontoista, ja ns. "pliisumpaa"..Mutta kriisin aikaan (siis sodassa) mopomiehen arvioitu elinaika oli muistaakseni jotain 14sekuntia tai vastaavaa, joten ihan hyvä homma!  
smile_org.gif
Jes! Mopolla taivaaseen
bowdown.gif
, En ollut venettä nähnytkään kutsunnoissa,selittämällä pääsee vaikka ohjusylimatruusiksi! Eli kirjoitat hakupapereihin trial harrastusta 8 vuotta ja enduroa 3 vuotta päälle,kyllä pääset taivaallisiin mopedi :orgmp:sotajoukkoihin!
 
Itse oli Sodankylässä kuljetuksessa ryhmyrinä, ja kun saatiin keskenään valita jätkien kanssa kuka otti minkä ryhmän, valitsin kelkat ja moottoripyörät. Koska olin talvella hommaa hoitamassa en ehtinyt ajaa kuin kelkkakortin. Prätkillä sain kuitenkin ajella 'huoltotoimien vaatimassa laajuudessa varuskunnan alueella', eli ei ollut asiaa kaupungille, mutta varuskunnan takarajaa ei oltu merkattu mitenkään, niin keikat venyi aika pitkälle metsään ja tunturiin. Ryhmäni miehistö oli eri komppanioista lähettejä, jotka huolsivat välineitä ajoittain muutaman päivän putkeen. Välillä niitä ei näkynyt autohalleilla muutamaan viikkoon, jolloin puuhailin kaikkea yleistä. Jos kukaan ei ollut muistanut määrätä mua mihinkään erityiseen, otin kelkan tai prätkän ja lähdin metsään ajelemaan. Sodankylässä oli hienot maisemat ajella.

Jokunen raskaampi leiri sattui omallekkin kohdalle, ja taisin olla meidän ryhmyreistä eniten metsässä, mutta enimmäkseen hommat oli helppoja ja hauskoja, mm. muutama virka-apu elokuvien kuvakseen. Kuljetuksessa on se 'huono' puoli, että kaikki palvelee 11kk.

Silloin prätkät oli automaatti Husseja, kappareille oli pari XT Jammua, joilla tulikin tietenkin jokunen kilometri päästeltyä. Kelkat oli isoja ja raskaita Lynx 5900:ia. Sellaisia tuli nosteltua umpihangesta joku kerta.
 
Päädyimme siis siihen että: Ajamisien määrä riippuu täysin paikasta mihin sut laitetaan, et kuitenkaan voi ite määrittää sitä, joten se on ihan arpapeliä. Toisaalta et välttämättä pääse ajamaan paljoa riippumatta siitä mihin sut laitetaan.. entä sitte se et miten sinne pääsee jos hakee.. kuin varmaa se nyt sitten on että todella saat sen homman sit kans. Mulle se ois tärkeetä siinä mielessä että en tosiaan ole kiinnostunu menee armeijaan yhtään jos ei pääse mopo lähetiks  
nixweiss.gif
Mielenkiintoinen asenne  
pftroest.gif
ei millään pahalla mutta kuitenkin.
 
Meillä Vekarajärvellä jääkäripuolella prätkälähetti sai ajaa mopoa kerran. Muun ajan se toimi jalkaisin, että se siitä...
 
Back
Ylös