Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin no jokaisella varusteella on se limittinsä, mihin saakka juuri sen suojausvaikutus juuri siinä tilanteessa ja sillä kertaa riittää. Heikommalla varusteiden laadulla tuo limitti tulee nopeammin vastaan, vaikka kuinka ns. speksit täyttävästä varusteesta olisikin kyse. Ja sitten jos tosiaan ollaan aivan tuolla rajalla taikka jo karvan sen ylikin, niin ne seuraukset voi olla juurikin pilliruokintaa lopun elämää tms. "kiwaa".
Josta tietty jälkiviisaana ns. toisinpäin jos oli vaikkapa se markkinoiden paras kypärä päässä ja silti kohtalona oli vihanneksena vaakatasossa lopun elämää, niin olisiko sillä kertaa kuitenkin se huonompi ruukku ollut parempi.
No nämä on näitä. Eipä tuolla juuri muuta voi kuin itse tehdä ns. parhaansa, mutta kun sekään ei ihan aina riitä. Sitä voi sattua huonosti aivan täysin itsestä riippumattomistakin syistä jos vaan on väärässä paikassa väärään aikaan ja varsinkin silloin otetaan niistä varusteista mittaa riittikö se suojauskyky vaiko eikö.
Jos noin synkkiin ajatuksiin mennään, niin sitten olisi syytä laittaa kypärä päähän jo aamulla sängystä noustessaan.Moottoripyörässäkin sama homma. Ei koskaan tiedä miten isoa mälliä varten sitä kypärää ostaa. Se optimi missä mieluummin kuolee kun jää pilliruokintaan kun on aika liikkuva maali. Ilman kypärää voi joku päästä hyppäämään sen pilliruokintastopin yli suoraan suljetun arkun hautajaisiin. Toisella voi alkaa se pilliruokintavaihe siinä kohtaa elämässä. Tai toisinpäin. Ilman kypärää 20 vauhdeista kumoon ja elintenluovuttajaksi. Toinen arpoo tarviiko noin pienen pusun takia edes uutta pottaa ostaa.
Tuossa on vielä sekin että ei kaikki suojavarusteet ole olemassa sitä varten kun 150 vauhdista siirrytään pyörän selästä ihmispulkaksi oman tai jonkun muun virheen seurauksena. Olen itse nähnyt kun pyöräilijä kaatui paikaltaan selälleen kun kenkä jäi jotenkin polkimeen kiinni. Ei kypärää päässä, ei vastannut puhutteluun kun osuin ekana paikalle. Näin kun takaraivo osui asfaltiin kun kaatui. Siihen tuli onneksi joku sairaanhoitaja ja minulle jäi lanssin soittelu paikalle. Voisi ajatella että kypärä päässä tuokin olisi noussut siitä ylös minuutin sisään.
Moottoripyörässäkin sama homma. Ei koskaan tiedä miten isoa mälliä varten sitä kypärää ostaa. Se optimi missä mieluummin kuolee kun jää pilliruokintaan kun on aika liikkuva maali. Ilman kypärää voi joku päästä hyppäämään sen pilliruokintastopin yli suoraan suljetun arkun hautajaisiin. Toisella voi alkaa se pilliruokintavaihe siinä kohtaa elämässä. Tai toisinpäin. Ilman kypärää 20 vauhdeista kumoon ja elintenluovuttajaksi. Toinen arpoo tarviiko noin pienen pusun takia edes uutta pottaa ostaa.
Jos noin synkkiin ajatuksiin mennään, niin sitten olisi syytä laittaa kypärä päähän jo aamulla sängystä noustessaan.
Sinänsä asiaa, mutta alkaa olla jo kuluttavaa, jos pitää varjoansakin pelätä.
C3 pro:n ero C5:een taitaa enimmäkseen olla fiksumpi kypäräpuhelin.
Shoei GT-AIR 3
Vaihdoin tähän ykkösmallista. Kakkosmallia hehkutettiin huomattavana parannuksena ykköseen ja kolmosta parannuksena kakkosmalliin. Sanotaan suoraan, että saattaisi ketuttaa jos olisi vaihtamisen ilosta vaihtanut eikä sen takia, että vanha oli 6v vanha ja audiojärjestelmän akku tuli tiensä päähän. Lisäksi pleksi olisi pitänyt vaihtaa niin totesin järkevämmäksi ostaa kokonaan uuden + sai samalla mallikohtaisen audiojärjestelmän. Tämä oli bf-tarjous ja muistaakseni potta 370€ ja päälle pari sataa Senan järjestelmästä.
Sitten se pettymys. En suoraan sanoen huomaa juurikaan eroa esim. tuulettuvuudessa, suhinassa jne. Kokemuksia eri merkeistä on vähän, joten en osaa sanoa onko tämä äänekäs vai hiljainen, mutta uudet (rajummat) filtterit käyn vaihdattamassa valettuihin tulppiin...vanhalla ei käynyt mielessä. Uskaltaisin sanoa, että meteli on kovempi kuin ykkösessä. Harmillisesti laitoin ykkösmallin eteenpäin ennen kuin kolmonen oli kourassa niin ei voinut tehdä testiä...vaikka tuskin olisin silti jaksanut testata.
Sitten ne miinukset;
- Leukaverho on sysipska. Ei se vaan pysy paikallaan vaan irtoaa aina kulmistaan kypärää päähän laittaessa/pois ottaessa. Ensimmäisessä revisiossa oli paljon parempi eikä mitään ongelmia. Leukaverho tuntuu muutenkin myös huonommin blokkaavan viimaa ja ääntä kuin ykkösen. Kokeilin myös ilman, mutta aika jäätävän eron tuo verho tekee viimaan ja varsinkin meteliin kypärän sisällä. Sanoisin että must juttu. Piti oikein manuaalista tarkistaa onko asennusvirhe, mutta niin se käskettiin tunkea potan ja pehmusteiden väliin.
- Senan järjestelmä. Periaatteessa plug&play, mutta asennus oli melkoisen hankala johtojen takia. En ymmärrä miksei tähän ole vedetty johtoja valmiiksi pehmusteiden alla ja setissä sitten tulisi vain moduulit. Johdot vääntävät moduuleita, koska niille ei ole kuoressa johdotuksia (paitsi mikille). Ehkä saisi paremmin asennettua jos purkaisi kypärästä kaiken pois. Ei todellakaan laadultaan 200€ setti. Sai ihan tosissaan asetellla jotta sai jotenkin järkevästi menemään. Kypäräkohtainen sarja ja silti johdot risteävät + ovat turhan pitkiä.
- Sena on usb-c, mutta mikä tahansa piuha ei sovikaan liittimeen. Pitää olla kapea. Tästä aiheutui se, että piti olla kaksi piuhaa mukana. Tilasin sokkona Ugreenin usb-c johdon ja se onneksi sopii myös Senaan niin nyt pärjää yhdellä piuhalla.
- Senassa nappien järjestys on epälooginen eli + on alempana ja - ylempänä. Tottumiskysymys, mutta yleensä plussaa tulee käytettyä (seuraava kappale), mutta käsi menee luontaisesti miinukselle eli plussaa joutuu vähän etsimään. Ominaisuuksiahan tässä on älyttömän paljon. "Hello Sena" käskytys ei toimi ja ei ilmeisesti toimi kellään googlen mukaan. Googlen käskyttäminen toimii...1/10 kerrasta joten susi sekin.
- Pelkäsin visiirin lukituksen avausta, mutta se on itseasiassa todella helppo avata yhdellä kädellä. Sen sijaan lukitus ei. Millään kevyellä painamisella ei loksahda lukkoon vaan visiirin yläreunasta joutuu painamaan voimalla (yhdellä kädellä).
Plussaa;
+ Senan äänenlaatu on hyvä, mutta about 100€ geneerisen systeeminen äänenlaatu oli yhtä hyvä ykkösversiossa (kypäräkohtaiset kaiuttimet + Snell S-7 vastaanotin). Akku kestää todella kauan, laskinkohan että teoreettisesti 14-16h pitäisi mennä yhdellä latauksella. Käytän siis vain musiikille joten kesto varmasti lyhenee mesh-ominaisuuksilla. Vanhassa kesti uutena max 6h joten se loppui aika usein kesken. Lopussa sitten enää tunnin.
Makuasioita, mutta jos näitä saisi käyttää edes kuukauden ennen päätöstä niin olisin katsonut jotain muuta. Ehkä pieni katumus on ilmassa. Suoraan sanoen ykkösmalli taisi olla sittenkin parempi ja nyt tosiaan tämä kesä ajettu kolmosella, ettei kyse ole mistään yhdestä testilenkistä. Ainut selkeä plussa tässä on tuo akunkesto. En aja kovin lyhyitä reissuja enää ollenkaan, niin tuo 6h loppui aina kesken. Tässä pahimmillaan on ollut akkua 33% jäljellä kun olen saapunut yöpaikkaan.
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia samasta mallista.
Kyllä ne ihan eri kypäria ovat... C3/E1 mallit eivät läpäise uuden standardin vaatimuksia, toisin kuin C5/E2.
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-c3-pro/
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-e1/
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/schuberth-c5/
En tiedä onko SHARP-kriteereitä tiukennettu, mutta neljä tähteä ei ainakaan muutama vuosi sitten olisi ollut mikään kunniamaininta turvallisuudesta.Näin on, mutta onko se varsinaisesti kehitystä, jos nyt lisätään ainevahvuuksia eri paikkoihin, eikä kuitenkaan ole saatu ohimoita "vihreälle"?
En tiedä onko SHARP-kriteereitä tiukennettu, mutta neljä tähteä ei ainakaan muutama vuosi sitten olisi ollut mikään kunniamaininta turvallisuudesta.
Tämä teksti käsitteli suurimmaksi osaksi tuota kypärään suunniteltua kypäräpuhelinta, en osaa siihen sanoa mitään kun itsellä on yleismallin kypäräpuhelin.
Mutta muutama huomio muusta tekstistä: Ootko varma, että tungit sen leukasuojan oikein päin sinne rakoon? Mielestäni se piti pistää sinne vähän niinkuin "väärin päin", mitä muodosta olisi alun perin ajatellut, mutta itselle ainakin istahti niin tiukasti sinne että oli vaikeuksia jopa saada irti. Eikä liikkunut siis mihinkään suuntaan kun kypärää käytti päässä.
Samaa mieltä siitä, että ei vaikuta erityisen hiljaiselta kypärältä. Edellinen kypärä siis ikivanha Raid 2 enkä suoraan sanoen huomaa mitään eroa melussa. Olisin ajatellut että 15 vuota uudempi kypärä olisi myös huomattavasti hiljaisempi, mutta ilmeisesti ei.
Visiiri sulkeutuu ainakin omassa kypärässä pihtiotteella. Ei tarvii sieltä pleksin yläosasta räpläillä.
Mutta hyvällä hinnalla sait kyllä kypärän!
Ei noita viiden tähden avattavia kypäriä montaa ole olemassa.... ei löydy Nolanilta eikä edes AGV:ltä. Lipalla olevia on vielä vähemmän.
Turvallisuusmielessä ihan sama onko avattava tai lipalla, mikäli suojaavuus on vain neljä tähteä.
Toistaiseksi onneksi asumme vapaassa demokratiassa ja jokainen voi valita kypäränsä omien tarpeiden mukaan. Jopa sellaisen "vain" neljän tähden kypärän saa ostaa jos se muuten on omaan käyttöön sopivin ja paras.
Plussaa eekakkosen lipalle vielä siitä että sen kulmaa voi helposti säätää.Jos haluaa turvallisen avattavan kypärän jossa on riittävän matalalla oleva lippa niin sellainen on Schubertin E2. ...