Asfalttipaikat vaarallisia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Aarra
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Aarra

New member
Tietääkö kukaan mitä on tapahtunut sille tapaukselle kun SMOTOn porukat jättivät tutkimuspyynnön poliiseille muistaakseni Lahdentiellä käytetyistä asfalttipaikoista kaistojen välillä? Muistaakseni joku kuolikin vaihtaessaan kaistaa. Asiasta ei ole kuulunut mitään?
Entä kuinka vaarallisia erityisesti näin syysmärillä ovat nuo selkeästi hienorakeisemmasta aineesta tehdyt tiepaikat, joita on moottoriteiden liittymissä ym. nykyisillä asfalttiteillä? En tiedä onko minusta tullut ylivarovainen niiden suhteen.
 
Entä kuinka vaarallisia erityisesti näin syysmärillä ovat nuo selkeästi hienorakeisemmasta aineesta tehdyt tiepaikat, joita on moottoriteiden liittymissä ym. nykyisillä asfalttiteillä? En tiedä onko minusta tullut ylivarovainen niiden suhteen.
Kyllä ovat pikatilanteita aiheuttaneet ainakin minulle muutamia kertoja.Kannattaa olla oikeasti tarkkana niiden kanssa. Kerran lipsahti kurvissa etunen satasen vauhdissa, onneksi en kaatunut. Muistan myös kun kiihdyttäessä tuli kohdalle ja aiheutti ihan kivat woblaukset.
 
Entä kuinka vaarallisia erityisesti näin syysmärillä ovat nuo selkeästi hienorakeisemmasta aineesta tehdyt tiepaikat, joita on moottoriteiden liittymissä ym. nykyisillä asfalttiteillä? En tiedä onko minusta tullut ylivarovainen niiden suhteen.
Kyllä ovat pikatilanteita aiheuttaneet ainakin minulle muutamia kertoja.Kannattaa olla oikeasti tarkkana niiden kanssa. Kerran lipsahti kurvissa etunen satasen vauhdissa, onneksi en kaatunut. Muistan myös kun kiihdyttäessä tuli kohdalle ja aiheutti ihan kivat woblaukset.
Itellä myös oli todellinen läheltä-piti-tilanne tuossa kolmostien ko. paikassa jossa yheltä lähti henki puoli tuntia sen jälkeen kun itse sivuutin tuon paikan. Kaistaa vaihtaessa ja vielä loivasti kallistaen lähti koko pyörä märällä tiellä 2-pyöräliirtoon. Ihme kyllä pito tuli sen verra nopeesti takasin että selvisin parilla ylimääräisellä sydämentykytyksellä.

Kyllähän sitäki pinnoitetta karhennettiin kun myönsivät käyttäneensä ylirikasta bitumiseosta.

Mutta kun se bitumimössö on nii hiton paljo edullisempaa kuin varsinaisen asfaltin jyrsiminen ja uudelleenvalssaaminen, niin totta hitossa ne sitä käyttää. Heidän mielestä nää läheltä piti tilanteet on täysin jonninjoutavaa paskaa ettei siihe tarvi kiinnittää huomiota. Ollaanhan me sentää melkonen vähemmistö tuolla liikenteessä. Ja kun kaksipyöräisten kuskit ei asiasta valita (I wonder why) niin eipä niitä paljoo kiinnosta.

Saisivat tosiaan kehittää jotain vähä vähemmän liukasta ratkaisua, jotta tuota turvallisuustekijää vähä parannettais entisestään. Tällä hetkellähä turvallisuutta parannellaan 0,0001km/h ylityksen huomauttamisella eikä niinkää tienpintojen kunnostamisella. Tosin näistä em. töistä vastaavat eri tahot
smile_org.gif
 
Se oli Hämeenlinnan väylä silloin vuosi sitten. Nyt kun kartellisakot tulee maksuun niin eiköhän pikipaikkaus lisäänny.
cool.gif
 
Noi on siitä paskamaisia, ettei niistä lähdössä varoita yhtään ja voi lähteä aivan suoraan ajettaessa.
 
Ei tarvitse edes ajaa lujaa niin pyörä voi lähtee noista paikkauksista. Kaveri ajeli neljääkymppiä vesisateella, risteykseen oli tehty ajoradan suuntaisia paikkauksia ja meinas kaatua, kun eturengas liuku paikkauksen toiselle puolelle kuin takarengas. Onneks pysy pystyssä, pisti muuten sähköpostia kaupungille tuosta ja seuraavana päivänä oli tuotu hiekkaa tuon alueen pikipaikkojen päälle.
 
Ei tarvitse edes ajaa lujaa niin pyörä voi lähtee noista paikkauksista. Kaveri ajeli neljääkymppiä vesisateella, risteykseen oli tehty ajoradan suuntaisia paikkauksia ja meinas kaatua, kun eturengas liuku paikkauksen toiselle puolelle kuin takarengas. Onneks pysy pystyssä, pisti muuten sähköpostia kaupungille tuosta ja seuraavana päivänä oli tuotu hiekkaa tuon alueen pikipaikkojen päälle.
Hiekkaa risteykseen... Just sitä mitä motoristi kaipaa.
biggrin.gif


Joo, onhan noi aika hanurista. Pahimmillaan ne on yllättävänä puoli metriä leveänä nauhana keskellä motarin ramppia tai pimeää mutkaa. Kapeat railojen paikkaukset ei paljoa matkanteossa tunnu. Kuuluu samaan sarjaan muutaman kivennystyrän kanssa. Pyörä hyppää sivuun ehkä sen muutaman sentin, mutta jos muuten on nopeudet järjellisissä rajoissa eikä sitä säikähdä, niin kyllä se pyörä siitä mutkasta läpi taittuu. Muutenhan pikipaikkauksista johtuvia ulosajoja olisi pilvinpimein.

Eli mun pointti on se, ettei niitä pelätä kannata, vaan tiedostaa niiden liukkaus ja välttää jos pystyy. Jos ei helposti pysty, niin yli vaan. Hätäjarrutus+kallistus+märkä pikipaikka niin varmasti lähtee...
 
Ne oli toissa kesänä ne paikkaukset Helsingin ja Hämeenlinnan välillä moottoritiellä. Muutama päivä ennen kuolonkolaria ja kaatumisia ajelin itsekin siellä sateella, ja voin vahvistaa että paikkakohdat oli äärimmäisen liukkaita aivan tasaisella vauhdillakin kaistaa vaihtaessa; lähetin asiasta silloin palautetta Tiehallinnollekin. Edelleenkin kammoan vasta paikattuja kaistaleita ihan kuivallakin kelillä ;-)
 
Hesassa melkein vedin lipat moiseen kun Kumpulantieltä lähtee Lahdenmotarille(E4) pohjoseen päin niin siinä valoissa on just sopivassa kohti kun kallistaa niin tien poikki (sillan joku raja) ja eturenku tykkää vetäytyy ihan muualle tuossa
crazy.gif
crazy.gif


pikkusella Cliollakin testasin niin hitto lähtee se autokin liukuun... onneksi ei ole tuossa kohti metri tolkulla tuota.

joku roti pitäs olla mitä litkuja kaduille kaadetaan
033102ass_1_prv.gif
 
suoraan mentäessä muljahtelee muttei kaadu, hieman jos provosoi esim: kaistan vaihto niin saattaa lähteä alta äkisti ! kannatta välttää aina kun pystyy...Itse kyttäsin Lappeenrannan oharilla milloin se paikkaura loppuu ja kun se loppui ja vaihdoin kaistaa oli se perkeleen paikkaus taas yht.äkkiä renkaiden alla ,muljahti ja säikäytti.
 
Hesassa melkein vedin lipat moiseen kun Kumpulantieltä lähtee Lahdenmotarille(E4) pohjoseen päin niin siinä valoissa on just sopivassa kohti kun kallistaa niin tien poikki (sillan joku raja) ja eturenku tykkää vetäytyy ihan muualle tuossa  
crazy.gif
crazy.gif


pikkusella Cliollakin testasin niin hitto lähtee se autokin liukuun... onneksi ei ole tuossa kohti metri tolkulla tuota.

joku roti pitäs olla mitä litkuja kaduille kaadetaan  
033102ass_1_prv.gif
Sama kohta aiheutti itsellekin vähän ylimääräisiä sydämenlyöntejä kostealla kelillä. Ihan järjettömän liukas kohta, ihme että pysyin pystyssä. Takanatulevalla autoilijalla oli varmasti näkemisen arvoinen ilme meikäläisen akrobaattiesitystä seuratessaan.  
tounge.gif
 
Onhan ne paskamaisia ja liukkaita, siitä ei ole kahta sanaa. Kesällä Saksassa ajellessani havaitsin, että ei tämä nauhapaikkaus olekaan kokonaan kotimaisen Tiehallintomme keksintöä, sen verran paljon sitä on vedetty Saksanmaallekin. Ihan kunnon serpentiinimutkiinkin surutta. Loistavien lomasäiden takia en päässyt kokeilemaan niiden liukkautta, mutta ei ollut ihan rentoa mutkiin ajo niitä katsellessa.
 
Sama havainto Harz-vuorilta viime kesältä. Että varokaahan, kun ajatte vanhan Länsi-Saksan puoleisia mutkia. Idässä oli tiet paremmassa kondiksessa.
 
Näitähän on joka puolella. Viimeksi oli jännävipotukset Laukaa-Vaajakoski-tiellä, vaikka hissukseen ajelin (60-70 kahdeksankympin alueella) niin silti vipotti joka kerta kun yli ajoi. Kun noita paikkauksia on tien poikki kuin ankeriaita, niin on vähän vaikea väistelläkin.
 
Onhan ne paskamaisia ja liukkaita, siitä ei ole kahta sanaa. Kesällä Saksassa ajellessani havaitsin, että ei tämä nauhapaikkaus olekaan kokonaan kotimaisen Tiehallintomme keksintöä, sen verran paljon sitä on vedetty Saksanmaallekin. Ihan kunnon serpentiinimutkiinkin surutta. Loistavien lomasäiden takia en päässyt kokeilemaan niiden liukkautta, mutta ei ollut ihan rentoa mutkiin ajo niitä katsellessa.
Itsekkin usein Saksassa reissanneena olen huomannut että siellä myös käytetään paljon "nauhapaikkauksia", mutta melkeinpä voisin sanoa että suurimmaksi osaksi ne paikkaukset ovat kyllä tehty siten että ne on jotenkin upotettu tiehen (ensin rouhimalla?), koska siellä hyvin harvoin olen törmännyt sellaisiin suoraan vanhan asfaltin päälle laitettuihin nauhoihin jossa on selvä kynnys asfaltin ja paikan reunan kohdalla.
 
Kyllä ne entisen työkalusaksan tiet ovat sateella vähintään yhtä
liukkaita. Samanlaista havaintoa ihan etelästä. Kun ei ole satanut
pitkään aikaan, se pöly ja muu paska sileällä asfaltilla muuttuu ihan
jääradaksi kun saadaan kunnon sade.
 
Huomasin, että vaikka Hämeenlinnan motarilta ovat ne kuolemantapauksen aiheuttaneet bitumi-keskisaumapaikat kuluneet jo pääosin pois, niin nyt samaa on levitetty pitkälle pätkälle pohjoiseen mentäessä Hyvinkää Pohjoinen-Riihimäki Eteläinen-liittymien välille keskelle oikeanpuoleista kaistaa.

Edellisestä syylliset selvisivät ilmeisesti laittamalla sinne edelleen paikallaan olevat "Liukas keskisauma"-varoitusmerkit. SMOTOn tutkintapyynnön tuloksista ei ole ainakaan kuulunut mitään. Pannaanko seuraavan kuolemantapauksen jälkeen sinne merkki "Ajokaista paikoittain liukas"? :rant:
 
Mites käy, jos kaatuaminen tapahtuu ja kyseinen akti johtuu kaupunkin laittamasta pikalaastarista asfalttiin, eli kyseisestä pikimömmöstä, kuka rapsut ja arvet kultani kyljistä maksaa ?
Ihan normaali käytäntö kuin missävain omamoka kippauksessa ?
Itse en ole kyseisien mömmeleitten päältä ajanut, niin että olis lähtenyt luisumaan tai voblailemaan mitenkään.*kopkop*
Kaikkea paskaa ne tielle tunkeekin :hanuria:
 
Artisti maksaa. Kuten kaivon kansien ja korotettujen ajoratamaalauksienkin tapauksessa. Pikipaikoissa oli joku leveys, jonka ylittyessä se pitää karhentaa. Jos leveässä pikipaikassa on karhennus tekemättä, niin siinä voisi ehkä olla saumaa maksattaa kulut muilla. Iso ehkä sekin. Muuten en usko. Toista se on vaikka saksanmaalla, jossa kaivon kansien keskiosa on asfalttia, ja pikipaikkoja saa laittaa vain poikittaissuuntaisesti (vaikka jälkimmäisestä jo nykyään lipsutaankin).
 
Herätellääns vanhaa ketjua.
Mitä osaatte sanoa asfalttipaikoista, jotka on vedetty tavallaan auton raiteita pitkin. Eli siis kun kaistalla on yksi tai kaksi raidetta "uutta" asfalttia. Onko nämä sateella liukkaita ylittää? Entä kuivalla kelillä? Ikävältä ne saumat pyörän alla tuntuu :no: Ainakin Virrat-Peräseinäjoki välillä näitä raiteita on paljon. Ajaessa kun ei perhana tiedä ajaisiko vasenta raidetta, oikeaa vai yrittääkö pujotella niiden välissä :D
-Noviisi
 
Back
Ylös