Autocom ja PMR

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopojussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mopojussi

New member
Joitakin tyhmiä kysymyksiä uus-vanhalta kalkkis motoristilta:
Pyörien välisessä yhteydessä siis käytetään PMR:ää?
Käykö siihen kaikki pmr puhelimet?
Miten kytketään esim. autocomiin - korvanappiliitännän kauttako?
Tangentin käyttö?
Kosteuden suojaus?
Minkälaisia telineitä teillä on ko. puhelimiin?

Onko tarjolla minkälaisia langattomia "autocomeja"?
 
Pyörien välisessä yhteydessä siis käytetään PMR:ää?
Kyllä

sanoi:
Käykö siihen kaikki pmr puhelimet?
Periaatteessa kyllä, mutta tietääkseni esim autocomilla ei ole ihan kaikille merkeille välipiuhoja. Suosituimpia lienevät tällähetkellä Alan, Cobra jne. Hinta liikkuu jossain satasen pinnassa paria radiota kohden keskimäärin.

sanoi:
Miten kytketään esim. autocomiin - korvanappiliitännän kauttako?
PMR:n päässä vedetään ulkoisen kuulokkeen ja tangentin liittimestä. Eipä hajuakaan mikä tuon virallinen nimi on
smile_org.gif


sanoi:
Tangentin käyttö?
Autocomin läpi vakiona ainoastaan ääniohjauksella (VOX), eli kaikki mitä puhut sitten pelkääjänkin kanssa menee ulos pmr:n kautta. Itselläni on autocomin lisävarusteena saatava PTT (Pust To Talk) tankotangentti, jossa saa valita käyttääkö voxia vai tangossa olevaa nappia tangenttina.

sanoi:
Kosteuden suojaus?
Roiskesuojattu riittää, eikä sekään välttämättömyys ole

sanoi:
Minkälaisia telineitä teillä on ko. puhelimiin?
Ajotakin taskussa kulkee, en näe mitään syytä miksi pmr:ää pitäisi pystyä ajon aikana räpläämään. Pysyyhän paremmin turvassakin kosteudelta ja auringonvalolta kun möllöttää taskussa.

sanoi:
Onko tarjolla minkälaisia langattomia "autocomeja"?
Langattomia systeemejä on kyllä, mutta on vain yksi Autocom - eli kun järjestelmä toimii noin loistavasti ei niitä piuhoja edes huomaa
biggrin.gif
 
Viime kesänä hommasimme kaverini kanssa Autocomin Active kypäräpuhelin setin. Siihen ostimme vielä Cobran PMR-puhelimet MT-520. Autocomin ja Cobran väliin täytyi ostaa vielä piuha, näitä piuhoja on RXTX-Tuotteen mukaan olemassa muihinkin eri merkkeihin.

Cobrassa on VOX, joka on esisäädettävissä, joten erilliselle tangentille ei ole tarvetta. Puheyhteydet toimivat kesän aikana kaikenkaikkiaan hyvin. Joitain pieniä ongelmia/ominaisuuksia tosin ilmeni:
1. Kun siirrytään maantieltä moottoritielle niin silloin saattaa linja jäädä auki ja seurauksena puhe ei kulje kuin yhteen suuntaan. Tämänkin pystyy estämää säädöillä.
2. Kun halutaan puheen toimivan moottoritienopeuksilla hyvin, silloin joudutaan säätämään VOX:in herkkyyttä. Maantienopeuksille siirryttäessä puhe pätkii ikävästi aina kun tulee puheeseen katkoja.
3. Jos mukana on kyytiläinen kiinni autocom järjestelmässä silloin puheet välittyvät kaikille ketkä ovat samalla taajuudella.

Erillisiä tangentteja on olemassa kuulemma Cobrankin puhelimiin, mutta itse en tuntenut missään välissä että sellaiselle olisi tarvetta. Ja Cobran puhelimille maastosta riippuen tuntui kantomatkaa olevan 300m-1500m.

Näihinkin seikkoihin vaikuttavat paljon pyörän sekä kypärän aerodynamiikka. Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen nykyiseen järjestelmääni. Kesän lopulla kävimme Nordkapissa, Norjassa ja silläkin reissulla huomasimme kuinka kätevät PMR-puhelimet ovatkaan. PMR- puhelimet lisäävät mielestäni matkan turvallisuutta, viihtyisyyttä ja ohituksetkin ovat sujuvampia.

Itse voin vain sanoa, että suosittelen kyseistä yhdistelmää
062802jumpie_prv.gif
 
Onko kellään kiinni Topcomia (1300) Autocomissa.
Tuli ostettua vuosi sitten Saksasta autonhakureissulla. Kahdella autolla tultiin takaisin ja toimi ihan hyvin niiden välillä. Ja pyöräkäytössä kantama varmaan kasvaa, kun ei oo peltiä ympärillä.
 
Saisinkohan minä kysyä tuolta Jassulta vielä lisää? -Saa näihin muutkin vastata.
Elikkä pitääkö pmr-puhelimessa olla voxi, jotta siinä olisi oikeanlainen liitäntä autocomia varten ja autocom voisi ohjata linjan aukaisua?
Tai sitten tuo tangentin ohjaus pitäisi vetää suoraan puhelimen tangentista ja virittää siihen vaikka vanhan ajan tarttinappula?
Tuleekos tuo PTT-namiska tuohon autocom-pmr piuhan väliin vai mihin se tulee autocomissa kiinni?

Kiitoksia paljon
bowdown.gif


Ps. Missä niitä hyviä autocom tarjouksia oikein on muualla kuin tuolla Irlannissa, onko kenties koto Suomessa?
withstupid.gif
 
Ps. Missä niitä hyviä autocom tarjouksia oikein on muualla kuin tuolla Irlannissa, onko kenties koto Suomessa?
withstupid.gif
Eipä ole näkynyt Suomessa tohon hintaan, mitä on brittein saarilla ja rapakon takana. Tokimoton (maahantuoja) sivuillakin on linkki "1/2 price sale" -sivuille, mutta härmäläiset eivät kait tähän ole vielä ryhtyneet.

Tässäpä vinkki Italolle ja Puuhikselle, jos on vain varastossa tavaraa ja rahkeet kestää myydä. Uudet mallit on tulossa. Kuka tietää millä hinnoilla ja millä tekniikalla?? Bluetooth??
tounge.gif


edit: typo
 
Elikkä pitääkö pmr-puhelimessa olla voxi, jotta siinä olisi oikeanlainen liitäntä autocomia varten ja autocom voisi ohjata linjan aukaisua?
Puhelimessa ei tarvitse olla VOXia koska autocom hoitaa VOXauksen ja avaa linjaa kuin ulkoinen tangentti ikään omien säätöjensä mukaan. Eli esim omissa cobrissa on toki vox ominaisuutena mutta se on poiskytketty kun radio on kiinni autocomissa.

sanoi:
Tuleekos tuo PTT-namiska tuohon autocom-pmr piuhan väliin vai mihin se tulee autocomissa kiinni?
PTT tulee kiinni autocomiin ja sitten siitä lähtevään jatkoon tulee itse radion piuha kiinni, eli PTT tulee todellakin "väliin".
 
PTT kytkin on käytössä hieman ongelmallinen. Viime kesänä kokeilin sitä eri paikoissa tankoa ja se ei oikein missään ollut sopivalla kohdalla. Sitten se tangentin johto oli aina jotenkin tiellä ja heppoinen kun oli, niin repäisin niitä sitten vahingossa montakin kertaa poikki ja liittimet meni rikki. Sitten kun laitoin Autocomin ja siihen PMR:ni (Cobra) VOX-ohjattuna niin johan alkoi olla kommunikointi helppoa eikä johdot häiritse. Liittimet ja johdotkin on tukevaa tekoa. Cobra on takin sisätaskussa ja Autocom penkin alla ja sieltä tulevat johdonpäät sitten kurkistaa vasemmalta puolelta penkin etureunan alta.
 
PTT kytkin on käytössä hieman ongelmallinen. Viime kesänä kokeilin sitä eri paikoissa tankoa ja se ei oikein missään ollut sopivalla kohdalla. Sitten se tangentin johto oli aina jotenkin tiellä ja heppoinen kun oli, niin repäisin niitä sitten vahingossa montakin kertaa poikki ja liittimet meni rikki. Sitten kun laitoin Autocomin ja siihen PMR:ni (Cobra) VOX-ohjattuna niin johan alkoi olla kommunikointi helppoa eikä johdot häiritse. Liittimet ja johdotkin on tukevaa tekoa. Cobra on takin sisätaskussa ja Autocom penkin alla ja sieltä tulevat johdonpäät sitten kurkistaa vasemmalta puolelta penkin etureunan alta.
Tästä olen eri mieltä kanssasi. PTT-kytkin löysi kodin vasemmasta kahvasta ihan tööttinapin vierestä - mukavasti toimii peukalolla.

Tuo on jo toisessa pyörää nyt peräjälkeen kiinni, nätisti asentamalla ei ole ollut mitään ongelmia. Kylhän kaikki hajoaa jos niitä repii ja jättää piuhat roikkumaan - itselläni piuhat on asennettu kaikki piiloon...
 
Tästä olen eri mieltä kanssasi. PTT-kytkin löysi kodin vasemmasta kahvasta ihan tööttinapin vierestä - mukavasti toimii peukalolla.

Tuo on jo toisessa pyörää nyt peräjälkeen kiinni, nätisti asentamalla ei ole ollut mitään ongelmia. Kylhän kaikki hajoaa jos niitä repii ja jättää piuhat roikkumaan - itselläni piuhat on asennettu kaikki piiloon...
Riippuu PTT mallista. Mulla tuo oli semmoinen tarranauhalla kiinnitettävää mallia MHS Kypäräsetti. Kuvissa näytti hienolta, mutta kun kiinnityksestä en mitään ymmärtänyt, niin menin vipuun. Olisi pitänyt vaatia tarkempi kuva ja mitoitustiedot. Se mikä tuli, oli varmaan suunniteltu polkupyörän tankoon. Kokeilin sitä kiinnittää molempiin prätkiini (FJR ja FZ6), joissa on täysin erilainen tanko ja kumpaankaan en sitä kiinni saanut sopivaan kohtaan.
 
Riippuu PTT mallista. Mulla tuo oli semmoinen tarranauhalla kiinnitettävää mallia MHS Kypäräsetti. Kuvissa näytti hienolta, mutta kun kiinnityksestä en mitään ymmärtänyt, niin menin vipuun. Olisi pitänyt vaatia tarkempi kuva ja mitoitustiedot. Se mikä tuli, oli varmaan suunniteltu polkupyörän tankoon. Kokeilin sitä kiinnittää molempiin prätkiini (FJR ja FZ6), joissa on täysin erilainen tanko ja kumpaankaan en sitä kiinni saanut sopivaan kohtaan.
Aah, mä luulin että nyt puhutaan ihan autocomin omasta PTT:stä joka omasta pyörästäni löytyy :

G_350_part-136.jpg


Tuo tulee kiinni nippusiteillä ja pysyy ihan nätisti ja on kestänytkin...
 
Tuo tulee kiinni nippusiteillä ja pysyy ihan nätisti ja on kestänytkin...
Ja tuo on ihan asiallinen peli, näin sen kun hieroin Autocom kauppoja. Toistaiseksi VOX on riittänyt, mutta kun täällä on esitetty hyviä kokemuksia, niin vois taas uudestaan harkita. VOXissa nimittäin on omat ongelmansa; tahtoo kaikesta säätämisestä huolimatta pelkkä ajoviima kytkeä linjan päälle tahattomasti tai pitää linjaa kauan varattuna.
 
Tuo tulee kiinni nippusiteillä ja pysyy ihan nätisti ja on kestänytkin...
Ja tuo on ihan asiallinen peli, näin sen kun hieroin Autocom kauppoja. Toistaiseksi VOX on riittänyt, mutta kun täällä on esitetty hyviä kokemuksia, niin vois taas uudestaan harkita. VOXissa nimittäin on omat ongelmansa; tahtoo kaikesta säätämisestä huolimatta pelkkä ajoviima kytkeä linjan päälle tahattomasti tai pitää linjaa kauan varattuna.
Tuosta pääset eroon kunnollisella autocomin säädöllä ja sillä että pidät mikrofonin ihan huulissasi kiinni.

Meillä syy PTT:n hankintaan oli se että kun kahdella pyörällä (minä & kaveri) tehdään usein lenkkejä ja molemmilla on eukot kyydissä, pystyy PTT:llä keskustelemaan privaatisti oman kyytiläisen kanssa ja sitten vasta napilla päästämään pmr:n läpi kaurat jos niin haluaa - ei kaikki lähde langoille lauleskemaan mitä vaimon kanssa höpöttää.
 
Meillä syy PTT:n hankintaan oli se että kun kahdella pyörällä (minä & kaveri) tehdään usein lenkkejä ja molemmilla on eukot kyydissä, pystyy PTT:llä keskustelemaan privaatisti oman kyytiläisen kanssa ja sitten vasta napilla päästämään pmr:n läpi kaurat jos niin haluaa - ei kaikki lähde langoille lauleskemaan mitä vaimon kanssa höpöttää.
Hyvä pointti. Mulla eukko ajaa pääsääntöisesti omalla mopolla, mutta nousee kyllä kyytiinkin. Ja VOXilla menee kyllä yksin ajaessakin kaiken maailman kiroilut kotilojen toilailuista, yskäisyt, omat mutinat ja hyräilyt maailmalle. Rasittavaa kuultavaa sille toiselle.
 
Back
Ylös