Viime kesänä hommasimme kaverini kanssa Autocomin Active kypäräpuhelin setin. Siihen ostimme vielä Cobran PMR-puhelimet MT-520. Autocomin ja Cobran väliin täytyi ostaa vielä piuha, näitä piuhoja on RXTX-Tuotteen mukaan olemassa muihinkin eri merkkeihin.
Cobrassa on VOX, joka on esisäädettävissä, joten erilliselle tangentille ei ole tarvetta. Puheyhteydet toimivat kesän aikana kaikenkaikkiaan hyvin. Joitain pieniä ongelmia/ominaisuuksia tosin ilmeni:
1. Kun siirrytään maantieltä moottoritielle niin silloin saattaa linja jäädä auki ja seurauksena puhe ei kulje kuin yhteen suuntaan. Tämänkin pystyy estämää säädöillä.
2. Kun halutaan puheen toimivan moottoritienopeuksilla hyvin, silloin joudutaan säätämään VOX:in herkkyyttä. Maantienopeuksille siirryttäessä puhe pätkii ikävästi aina kun tulee puheeseen katkoja.
3. Jos mukana on kyytiläinen kiinni autocom järjestelmässä silloin puheet välittyvät kaikille ketkä ovat samalla taajuudella.
Erillisiä tangentteja on olemassa kuulemma Cobrankin puhelimiin, mutta itse en tuntenut missään välissä että sellaiselle olisi tarvetta. Ja Cobran puhelimille maastosta riippuen tuntui kantomatkaa olevan 300m-1500m.
Näihinkin seikkoihin vaikuttavat paljon pyörän sekä kypärän aerodynamiikka. Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen nykyiseen järjestelmääni. Kesän lopulla kävimme Nordkapissa, Norjassa ja silläkin reissulla huomasimme kuinka kätevät PMR-puhelimet ovatkaan. PMR- puhelimet lisäävät mielestäni matkan turvallisuutta, viihtyisyyttä ja ohituksetkin ovat sujuvampia.
Itse voin vain sanoa, että suosittelen kyseistä yhdistelmää