• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Autojen kaistanvaihdot..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eetu78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

eetu78

New member
No tänään sit paloi hermot tuohon autojen kaistanvaihtamiseen oikein kunnolla, ainakin hetkellisesti. Tuotahan nyt satttuu usein et auto kiilaa kaistalta melkein motoristin päälle jne. Itse olen tässä viimeisen muutaman viikon aikana meinannut jäädä yhden mustan mersun alle koulukadulla (ei käyttänyt vilkkua, tuskin katsoi kunnolla taakse), farmari golfin alle puistokadulla jne.. Tänään sitten joku sankari ajeli punaisella farkku volvollaan ja puhui kännykkään (huomasin kun näytin keskimerkkiä
wink.gif
) ja lähti vaihtamaan kaistaa ja tietenkin ilman villkua..
No seuraaviin valoihin jäätiin molemmat ja siinä se jättikin sit hajurakoa melko reilusti.

Mut onneksi tajuaa ite olla varuillaan noiden vuoksi, kun eivät ne päät näemmä käänny muutakuin peiliin..

Näinhän se menee, ei auta muuta kuin olla itse haukkana koko ajan. Sama risteyksissä missä kotilot hyökkää kolmion takaa eteen.

Joskus se on ihan sama vaikka kaistanvaihtaja kääntäisikin päätä ja saisi näköhavainnon aivoille saakka. Useilla on tuolla liikenteessä ajatus "kai sä ny voit väistää kun mulla on auto ja kiire...". Ja samaa asenetta tulee tietty kotilolle raskaammalta kalustolta.
Ymmärtäähän sen tietty kun viettää jokaikisestä arkipäivästä kehä ykkösellä kaksi tuntia ruuhkassa ja ilkeät motoristit eivät suostu odottamaan kiltisti ja demokraattisesti omalla paikallaan jonossa vaan splittailevat kaistojen väliä. Elämä on.

Turussa ole mitään hirveetä ruuhkaa verrattu pääkaupunkiseutuun, mut kutakuinkin sitäkin paskamaisempia... Aika huono antaa tilaa jos ilman vilkkuja kaistoja vaihtelee, ajatuksia aika harva lukee kuitenkaan.

Tänään pari pyörää splittasi ruuhkassa ja kyllä sen ymmärrän, vaikken niin itse teekkään. On vaan jotenkin niin harvinaista, että kun se ensimmäinen sattui vielä tulemaan mun viereen valoihin, niin jotenkin hetkeksi jopa hämmennyin...
biggrin.gif

No tänään sit paloi hermot tuohon autojen kaistanvaihtamiseen oikein kunnolla, ainakin hetkellisesti. Tuotahan nyt satttuu usein et auto kiilaa kaistalta melkein motoristin päälle jne. Itse olen tässä viimeisen muutaman viikon aikana meinannut jäädä yhden mustan mersun alle koulukadulla (ei käyttänyt vilkkua, tuskin katsoi kunnolla taakse), farmari golfin alle puistokadulla jne.. Tänään sitten joku sankari ajeli punaisella farkku volvollaan ja puhui kännykkään (huomasin kun näytin keskimerkkiä
wink.gif
No seuraaviin valoihin jäätiin molemmat ja siinä se jättikin sit hajurakoa melko reilusti.

Mut onneksi tajuaa ite olla varuillaan noiden vuoksi, kun eivät ne päät näemmä käänny muutakuin peiliin..
Kolme läheltä piti -tilannetta eikä idiootti mp-kuski vieläkään tajua ettei kannata ajaa ns. kuollessa kulmassa. Ei ajetaan joko reilusti ihan konepellin kohdalla rinnalla tai siten ihan selkeästi vieressä ajavan takana niin että jos vaihtaa kaistaa niin sitten vaihtaa, mutta koskaan ei kannata ajaa siinä suunnilleen takapyörän kohdilla rinnalla jos ei ole hetkellisesti ihan pakko.

Muita voi tietysti aina syyttää mutta se että toiset tulee kaistanvaihdossa päälle on kuitenkin suureksi osaksi ihan omasta toiminnasta kiinni ja siihen on helppo vaikuttaa, jos aivosolut ei uiskentele ihan yksikseen kypärän sisällä.

wink.gif

Kolme läheltä piti -tilannetta eikä idiootti mp-kuski vieläkään tajua ettei kannata ajaa ns. kuollessa kulmassa. Ei ajetaan joko reilusti ihan konepellin kohdalla rinnalla tai siten ihan selkeästi vieressä ajavan takana niin että jos vaihtaa kaistaa niin sitten vaihtaa, mutta koskaan ei kannata ajaa siinä suunnilleen takapyörän kohdilla rinnalla jos ei ole hetkellisesti ihan pakko.

Muita voi tietysti aina syyttää mutta se että toiset tulee kaistanvaihdossa päälle on kuitenkin suureksi osaksi ihan omasta toiminnasta kiinni ja siihen on helppo vaikuttaa, jos aivosolut ei uiskentele ihan yksikseen kypärän sisällä.
totta, välillä näkee kun motoristi peesaa autoa takakulmassa kilometrjeä, tottakai se auto vaihtaa kaistaa joskus.

Ohi vaan, eikä nysvätä siellä takakulmissa.

...ajeli punaisella farkku volvollaan ja puhui kännykkään (huomasin kun näytin keskimerkkiä  
wink.gif

Tottahan toki se on motoristin syytä, että joku toinen tielläliikkuja rikkoo useampaakin tieliikennelain kohtaa.

Tämä on taas tätä Minä Minä Minä juttua. Jotkut ihmiset ei vain välitä muista kuin itsestään. Tärkeintä on, että itsellä on hyvä olo. Ja tarkoitan juuri näitä kaistan vaihtajia, vilkkua käyttämättömiä ja myöhään vilkuttajia, kiilaalia yms gusipäitä. Eilen meinasi ottaa yhteen traktorin kanssa oikein komeasti. Ajoin tämän kaupunkilaistoimintavempeleen perässä niin pitkään neljääkymppiä, että tuli eteen sopiva tilaisuus ohittaa, siis aivan tieliikennesääntöjä noudattaen. Juuri kun olin peräkärryn kohdalla, niin kuski iskee vilkun vasemmalle ja lähtee kääntymään samantien pihalittymään. Kuski olisi kyllä huomannut minut jos olisi viitsinyt vilkaista peiliin. Olin sen verta näkyvästi ja pitkään sen perässä ja näin kuskin naaman peilin kautta. Jos olisin jarruttanut olisin kopsahtanut kylkeen, joten väänsin kahvaa ja koukkasin melkein jalkakäytävän kautta ohi
veryangry.gif

Mikä siinä on , ettei sitä vilkkua voi käyttää ajoissa. Pelkääköhän ne, että se kuluu vai luuleeko ne että heitä tarkkaillaan eivätkä ne halua näyttää mihin he ovat menossa
veryangry.gif

No tänään sit paloi hermot tuohon autojen kaistanvaihtamiseen oikein kunnolla, ainakin hetkellisesti. Tuotahan nyt satttuu usein et auto kiilaa kaistalta melkein motoristin päälle jne.
Tänään minullekkin sattui noin, peräti kaksikin kertaa 300 metrin matkalla. Ajoin keskikaistaa Itäväylää pitkin Herttoniemestä stadiin päin. Hertsikan liittymästä alkaa kolmas kaista jota pitkin ikäloppu pösö alkaa kaasuttamaan. Suomalaistyypilliseen tapaan alkaa heti ankeämään keskikaistalle päälleni, missä minä siis olen, vaikka omaakin kaistaa sillä riittäisi sörkkään asti.

Paljon muutakin liikennettä on, mutta olin valmistautunut (joistakin autoista vaan *tietää* että kaikki ei ole ihan mukana) joten vaihdoin kaistaa vasemmalle kun luulin että pakotie oli valmiina. Eikös se perkeleen pösö änkeä taas toistamiseen suoraan oikealta melkein päälleni. Siinä vaiheessa palaa hieman käämi, vaihdan takaisin oikealle kaistalle , tööttään kauan ja kun kuljettaja vihdoin huomaa niin näytän sormilla puusilmä-merkkiä.  Sen jälkeen se piti erittäin paljon etäisyyttä minuun teollisuuskadulle asti jossa tiemme onneksensa erkanivat.

/MarcusB

Kyllähän sitä on tullut todistettua todellisia vaaratilanteita, kun autoilijat ovat vaihtaneet kaistaa katsomatta pimeää kulmaa.
Mutta kuinka moni voi rehellisesti sanoa ettei ole auton kanssa ajaessa koskaan aiheuttanut kenties samanlaista vaaratilannetta?
Motoristina olen itse oppinut kuolleenkulman tarkistuksen autollakin ajaessa, myös autokoulussa se meni takaraivoon opettajan ansiosta.

Tottahan toki se on motoristin syytä, että joku toinen tielläliikkuja rikkoo useampaakin tieliikennelain kohtaa.
Tieliikennelaki 3§

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tarkoittaa mm. sitä että lain mukaan ei pidä roikkua siellä takakulman kohdalla turhanpäiten.

Tieliikennelaki 3§

Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Tarkoittaa mm. sitä että lain mukaan ei pidä roikkua siellä takakulman kohdalla turhanpäiten.
Tämä on oikeastaan sellainen pakollinen pykälä mikä siellä nyt vaan on oltava. Tähän ei oikeastaan ikinä vedota missään olosuhteissa. Menet sinne Finlexiin ja rullailet muutaman kerran enemmän sillä hiirellä, niin sitten tulevat ne kohdat millä rupeaa olemaan jo merkitystä.

Esim.

§21
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

Tarkoittaa muun muassa sitä, että ei tulla sieltä oikealta päälle vaikka roikutaan siinä takakulmassa. Uskoisin, että lähestulkoon jokaisella kotilokuskilla pää kääntyy sen verran taaksepäin. Jos ei, niin pysyköön sillä kaistalla mihin ovat sen kinnerinsä saanut asetettua.

joo no tuskinpa se on pelkästään omaa syytä ollut.. ohitustilanteessahan nuo aina tapahtuu, niin eikä tarvii ees ajaa ylinopeutta kun mennään toisen jonon ohi, kun valoissa joku etsii vaihdetta ja toinen jono alkaa liikkumaan.
joten eiköhän se ole autoilijan vika ollut. niin ja kaikenlisäksi ruuhka-aikana on aika paha valita tuota omaa ajopaikkaansa, kolme kaistaa kun käytössä.
vai pitääkö tuolloin aina katsoa molemmille puolille ja välillä jarruttaa ja välillä kiihdyttää kun olen "kuolleessa kulmassa".

ja eiköhän ne mun aivosolut ole toimineet, kun olen muutamat väistöt tehnyt

Kamala asia..
biggrin.gif
Taalla varma sata topic aihe auto vaihtaa kaistaa tai kaantyy tai ajaa liian kovaa tai hiljaa. Ei ole tarpeeksi tila Suomen tiella, pitaa rakentaa moottoripyoratie!

vai pitääkö tuolloin aina katsoa molemmille puolille ja välillä jarruttaa ja välillä kiihdyttää kun olen "kuolleessa kulmassa".
kyllä mä ainakin olen aina kaikin keinoin pyrkinyt välttämään kuolleeseen kulmaan jäämistä kaikin keinoin. Kuolleeseen kulmaan joutumista hetkeksi ei voi tietenkään ruuhkassa välttää, jos kaistat vetää eri tahtia.

Tieliikennelaki 3§

TLL 21 §
Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

Tämä on selvää pässinlihaa. Tossa sun esimerkissä on paljon enemmän tulkinnanvaraisuuksia. Ja jos takakulmalla roikkuminen on 3§:n vastaista, niin sitä on myös kaistan vaihtaminen varmistamatta kuollutta kulmaa. Ja jälkimmäiseen tulee boonuksena päälle vielä toi 21§.

Eikä tarvi kuin hetken olla kuolleessa kulmassa, niin kolarin vaara on olemassa, jos kaistan vaihtaja ei vaivaudu kääntämään päätään. Tänään kotilolla ajaessa kaksi puusilmäjäykkäniskaa tuli suoraan kylkeä kohti vasemmalta kaistalta, kun jonot meni hiukan eri tahtiin. Toinen ilman vilkkua ja toisen vilkku räpsähti pari kertaa samalla kun ratti kääntyi. Onneksi mulla oli refleksit kunnossa ja selvittiin naarmuitta.

Tieliikennelaki 3§

TLL 21 §

Tämä on selvää pässinlihaa. Tossa sun esimerkissä on paljon enemmän tulkinnanvaraisuuksia. Ja jos takakulmalla roikkuminen on 3§:n vastaista, niin sitä on myös kaistan vaihtaminen varmistamatta kuollutta kulmaa. Ja jälkimmäiseen tulee boonuksena päälle vielä toi 21§.

Eikä tarvi kuin hetken olla kuolleessa kulmassa, niin kolarin vaara on olemassa, jos kaistan vaihtaja ei vaivaudu kääntämään päätään. Tänään kotilolla ajaessa kaksi puusilmäjäykkäniskaa tuli suoraan kylkeä kohti vasemmalta kaistalta, kun jonot meni hiukan eri tahtiin. Toinen ilman vilkkua ja toisen vilkku räpsähti pari kertaa samalla kun ratti kääntyi. Onneksi mulla oli refleksit kunnossa ja selvittiin naarmuitta.
Aika tutulta kuulostaa nuo sun läheltä piti-tilanteet, tosin noissa mun (siis niissä missä mä olin se idiootti mp-kuski
wink.gif
) tapauksissa autoilijat eivät tosiaan edes vaivautuneet käyttää vilkkua, vaan puskivat suoraan toiselta kaistalta.
Eilen töistä tullessa meinas joku pakettiauton kanssa teilata mut liikenneympyrässä, niin minä olin siellä ympyrässä ja auto tulossa sinne (tuo nyt vaan siksi esille, kun joku muuten taas kääntää tuon mun syyksi).
Mut eikö siis autoilijat enää nykyään jaksa kiinnittää huomiota lainkaan muuhun liikenteeseen vai onko kaikilla olevinaan nykytrendin mukaan kiire?? Yleensä vielä kiire odottamaan jotain..

Ehkä pitäis hankkia kypärään sellainen vilkkuva valo ja tietenkin vielä joku varoitusääni, jos vaikka sitten tulis huomatuksi
062802moto_prv.gif

Back