• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Autojen kaistanvaihdot..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eetu78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"kuolleessa kulmassa" ajamisesta... joskus ruuhkassa on ihan s**tanan vaikea päästä pois sieltä "kuolleesta kulmasta", etenkin klo 16 jälkeisessä ruuhkassa, tilaa kun ei ole kauheasti kiihdytellä ohi. Tämän totesin viimeksi eilen kun harmaa, suurehko Mersun paku yritti vispata mut tieltä pois Tuusulan väylällä Kehä ykkösen jälkeen tullessaan yhden kaistan yli suoraan vasemmalle kaistalle uskomattoman ahtaasta välistä. Kuskina toimivan naikkosen pää ei kääntynyt viissiin milliäkään sivulle, vilkkuakaan ei viitsinyt näyttää joten mikäli en olis ollut valppaana niin romua olisi tullut ja luita katkeillut. Nyt tuli vain äkkijarrutus ja sain melkein takana tulleen kotilon päälleni. Pieni säikähdys ja siinä kaikki, tosin v*t*tuskäyrä oli aika korkealla hetken
smile_org.gif

Noh... näitä tapauksia on nyt kesällä ollut ihan riittämiin enkä varmaan ole ainoa kelle näitä on sattunut. Valppautta vaan liikenteeseen, on siellä sitten pyörällä tai kotilolla.

Tämä on taas tätä Minä Minä Minä juttua. Jotkut ihmiset ei vain välitä muista kuin itsestään. Tärkeintä on, että itsellä on hyvä olo. Ja tarkoitan juuri näitä kaistan vaihtajia, vilkkua käyttämättömiä ja myöhään vilkuttajia, kiilaalia yms gusipäitä. Eilen meinasi ottaa yhteen traktorin kanssa oikein komeasti. Ajoin tämän kaupunkilaistoimintavempeleen perässä niin pitkään neljääkymppiä, että tuli eteen sopiva tilaisuus ohittaa, siis aivan tieliikennesääntöjä noudattaen. Juuri kun olin peräkärryn kohdalla, niin kuski iskee vilkun vasemmalle ja lähtee kääntymään samantien pihalittymään. Kuski olisi kyllä huomannut minut jos olisi viitsinyt vilkaista peiliin. Olin sen verta näkyvästi ja pitkään sen perässä ja näin kuskin naaman peilin kautta. Jos olisin jarruttanut olisin kopsahtanut kylkeen, joten väänsin kahvaa ja koukkasin melkein jalkakäytävän kautta ohi  
veryangry.gif

Mikä siinä on , ettei sitä vilkkua voi käyttää ajoissa. Pelkääköhän ne, että se kuluu vai luuleeko ne että heitä tarkkaillaan eivätkä ne halua näyttää mihin he ovat menossa
veryangry.gif
Niinpä! Se on uskomatonta, että jos sen vilkun edes vaivautuu laittamaan päälle, niin miksei sitä voi näyttää ajoissa. Tuntuu, että ihmiset vilkauttavat kerran - kaksi kertaa vain siksi, että saisivat hyvän omantunnon.
Aamen! Yksi tai kaksi vilkautusta on ihan sama kuin ei näyttäisi ollenkaan. Turhaan kuluu vilkkuviiksi parin vilkautuksen takia. Onneksi nykyään mm. monessa "premium"-merkeissä on peräti kolmen vilkahduksen kaistanvaihtovilkku. Kova on ainakin ollut yritys päästä hyödyllisen vilkun suuntaan.

Ehkä jo 2010-luvun aikana päästään sellaiseen 5 vilkahduksen kaistanvaihtovilkkuun, josta aikeet edes teoriassa näkyy ennen kuin muusta toiminnasta jo arvaa kaistanvaihdosta. Siis jos se älytään laittaa ajoissa päälle...

Itse annan tietä rampista liittyvälle, jos tämä näyttää suuntamerkkiä
Ja jos se ei kayta vilkkua niin minne luulet se on menossa? Mina luulen etta kaikki sielta on tulossa tielle. Ei ne jaa sinne ramppiin.
Ehdotan yksi lisays Suomen liikenteseen: Kun on risteys ja ajaa suoraan pitaa pistaa hazardvilkkua paalle jotta muut tajuaa. Myos kun on mutka vilkku aina paalle etta ei muut luule se aikoo ajaa suoraan.

Itse annan tietä rampista liittyvälle, jos tämä näyttää suuntamerkkiä
Ja jos se ei kayta vilkkua niin minne luulet se on menossa? Mina luulen etta kaikki sielta on tulossa tielle. Ei ne jaa sinne ramppiin.
Ehdotan yksi lisays Suomen liikenteseen: Kun on risteys ja ajaa suoraan pitaa pistaa hazardvilkkua paalle jotta muut tajuaa. Myos kun on mutka vilkku aina paalle etta ei muut luule se aikoo ajaa suoraan.
Kehä kolmosella on sattumoisin useita paikkoja, joissa voi myös ajaa liittyvää kaistaa pitkin suoraan ja kääntyä hetken kuluttua oikealle, jos tarvitsee ruveta saivartelemaan... Ja vilkkua kuuluisi joka tapauksessa aina käyttää, kun liitytään tai vaihdetaan kaistaa. Toki jos vilkkusi kuluu käytöstä...

Back