Automaattinen ketjujen rasvaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nurmak
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

nurmak

New member
En löytänyt keskustelua niin tästä uusi:)

Tiedän kaksi laitetta pro oiler ja scott oiler. Jälkimmäine alipaine toiminen ja tuo pro taitaa tunnistaa liikkeen.

Kenellä kyseisiä tai jotain muita laitteita asennettuna niin kommentteja toimivuudesta.

Itse miettinyt tuota scottoileria asennettavaksi omaan kulkupeliin.
 
Sitten onn ehkä vähemmän tunnetu tuo Tutoro Auto, siinä on mekaanisesti pyörän tärinästä avautuva venttiili. Ei sähköjä tai alipaineita. Hieman ehkä säädön kanssa tekemistä, ainakin ittellä rtuntuu viimeaikoina olleen joko liian kuivana tai liian märkänä, tosin olen asentanut sen satulan alle, niin joskus on hankala säätää isommalle/pienemmälle jos on tavaraa sidottu satulan päälle.
 
Zuballe kiitos tutkitaan.
kyllä mä oon sitten kätevä näiden laitteiden kanssa.:)
 
Mulla on ollut tuo Scotoiler muutaman vuoden. Hyvin on toiminut, kylmemmällä kelillä pitää laittaa ssäätöä isommalle ja päinvastoin. Täyttö on vähän hidasta mutta ei sitä kovin usein tarvitse tehdä. Ketjut on pysyneet hyvässä kunnossa ja öljy on helpompi putsata takavanteesta kun ketju vahat.
 
Storm näyttää myyvän käsikäyttöistä OSCOa. Mäntä vedetään ylös, kun halutaan voitelu. Väittämän mukaan hitaassa vauhdissa tehtynä öljy ei roisku ketjulta ja pysyy vannekin puhtaana. Ei ole omia kokemuksia, joten mainostekstin perusteella tuo.
 
Oscosta kokemuksia kolmelta vuodelta ja ne on pelkästään positiivisia. Asennus on helppoa eikä tarvii mitään piuhoja tms, toiminta on idioottivarmaa, tällä tarkoitan sitä että rasvari toimii aina kun se idiootti huolehtii männän ylösvetämisestä:;):

Jos rasvauksen tekee kävelyvauhdissa niin ei se öljy roisku, roiskuminen alkaa kävelyvauhdit loppuu. Parhaiten se toimii, ja roiskuu vähemmän, kun muistaa käyttää rasvaria juuri ennen kun pistää mopon parkkiin. Silloin öljy levittyy lämpimille ketjuille ja imeytyy paikkoihin missä voitelua tarvitaan eikä roisku heti taivaan tuuliin. Öljynä käytän GL4 80W90 vaihteistoöljyä.

Spraypurkit ja muut tippakannut on "so last season", ei ole paluuta niiden kanssa lutraamiseen. Ei ole pakko uskoa vaan voi jatkossakin rasvailla ketjut tippakannulla:)-

Elektronisista rasvareista mulla on vahva näkemys mutta ei lähdetä sille linjalle ettei muutamilla mene lääkitykset väärään kurkkuun:grin:
 
Mulla on pro oiler GPS ohjauksella, toimii hyvin. Pientä työtähän asennus vaatii jotta kaikki saa piiloon, virran saa helposti takavalolta tms mukana tulevilla laadukkailla ryöstäjillä.
 
Minulle riittää pyhkäysy öljysellä rätillä, niin että pinta ja x-renkaat kosteat. Talvella vaihdan eturattaan. Kun alkaa nykiä kaarteissa, niin ketjukin menee vaihtoon.

Viimeksi hankin 10m rullan 530 ketjua. Pari ketjua omiin pyöriin ja loput tuttaville.

Mittasin edellisen ketjun kuluman, ja satkun kuluma tappia kohden on jo ihan huomattava kuluma koko ketjupituutta ajatellen!

Onko ketjun ulkopinnan voitelulla suurempaa merkitystä ketjun "kulumisen" suhteen?
 
Onko ketjun ulkopinnan voitelulla suurempaa merkitystä ketjun "kulumisen" suhteen?

En nyt tiedä mitä "ulkopinnalla" tarkoitat, mutta x-rengasketjun oleellisin rasvauskohta on rullan ja holkin väli, jossa tapahtuu liikettä aina kun ketjurulla kohtaa rattaan. Sinne ei rasva rätillä pyyhkimällä mene, ellei rätti ole valuvan märkä öljystä. Asiasta on havaintokuva ja enemmän keskustelua oheisen linkin takaa löytyvässä ketjurasvakeskustelussa.

http://www.moottoripyora.org/keskus...ä-ketjurasva?p=6305407&viewfull=1#post6305407

Mitä tulee tuohon mainitsemaasi sadasosamillin kulumaan per linkki, niin tulikohan sinulle siinä yksikkövirhe? Meinaan esimerkiksi Kawasakin manuaali kertoo, että 525-tyypin ketjun hylkäysraja on 319,5mm mitattuna 20 tapin matkalta yläjuoksusta, kun ketjun alapuolelle on ripustettu 10kg punnus. Tuosta tulee minun laskuopillani ketjun standardimittaan nähden 0,1mm kuluma per tappi.
 
En nyt tiedä mitä "ulkopinnalla" tarkoitat, mutta x-rengasketjun oleellisin rasvauskohta on rullan ja holkin väli, jossa tapahtuu liikettä aina kun ketjurulla kohtaa rattaan. Sinne ei rasva rätillä pyyhkimällä mene, ellei rätti ole valuvan märkä öljystä. Asiasta on havaintokuva ja enemmän keskustelua oheisen linkin takaa löytyvässä ketjurasvakeskustelussa.

http://www.moottoripyora.org/keskus...ä-ketjurasva?p=6305407&viewfull=1#post6305407

Mitä tulee tuohon mainitsemaasi sadasosamillin kulumaan per linkki, niin tulikohan sinulle siinä yksikkövirhe? Meinaan esimerkiksi Kawasakin manuaali kertoo, että 525-tyypin ketjun hylkäysraja on 319,5mm mitattuna 20 tapin matkalta yläjuoksusta, kun ketjun alapuolelle on ripustettu 10kg punnus. Tuosta tulee minun laskuopillani ketjun standardimittaan nähden 0,1mm kuluma per tappi.

Taidan ottaa toisen oluen ja laskea uudestaan.....

120 lenkkiä x 0,1mm => 12mm, eli 1,2 cm

Eli ketjuissa on todellakin pienistä kulumisista kysymys!
 
Scottoiler v-system tuplanokilla toiminut loistavasti. Englannista muistaakseni tilasin ja maksoi n. 70€. Todellakin hintansa väärti. Kertaakaan en ole tarvinnut ketjuja kiristellä, pyöränä Busa.
 
Pro oilerista kokemusta, ei muista. Asennus suht helppo jos työkalut pysyy kädessä, ei ydinfysiikkaa. Isommalla,250ml säiliöllä todellinen asenna ja unohda paketti. Pro oilerin jälkeen ketjujen säätö omaan mopoon tapahtuu vain rengasta vaihtaessa. Spray purkkeja käyttäessä ketjujen venyminen oli suurempaa.
 
Kyllä tuo minustakin on hyvä laite. Puutteita siinä on ehkä tuo lämpötilakontrollin puute ja jos se menee tyhjäks niin pikkasen vaivalloinen letkuntäyttö (olen laittanut ohuen metallisen sukkapuikon kampeamaan keskiossaa ylös) ja lisäks sais olla joku extrabuust-mahdollisuus jolla sais rutikuiviin ketjuihin öljyä. No se ehkä liittyy tuohon täyttöön. Säätönupissa sis olla joku pykällys, niin pysyis paremmin kärryillä missä asennossa se on. Mutta ennenkaikkea ei vuoda parkkikselle ja tiputtelee ajossa. Periaatteessa asenna ja unohda. Paras asennuspaikka taitais olla jossain etukatteessa niin sais säädettyä ajossa ja näkis jos on tyhjentymässä… Mulla se on satulan alla ja pikkasen liikaakin käytäjaunohda…
 
Back
Ylös