Automaattinen ketjujen rasvaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nurmak
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka hyvin tuo öljy leviää koko ketjun leveydeltä, kun kaikissa näyttää olevan vain yksi suutin, joka yleensä laitetaan valuttamaan ketjun ulkoreunaan. Eli meneekö öljy myös ketjun sisäreunaan hyvin, vai jääkö kuivemmaksi? Scottolerilla oli joku kaksois suutin olemassa, mutta sitä ei ainakaan niiden sivujen perusteella saisi omaan mopoon käymään, siksi mietin että miten se öljy leviää koko ketjun leveydelle.
Mä olen vähän hämmästellyt tuota tuplasuuttimen tarvetta, kun mun ymmärryksen mukaan ketjusta pitää voidella rullat, jotka taasen ovat keskellä ketjua. Sinne o-renkaiden väliin ei ketjurasva kuitenkaan ui, niin miksi öljyä valutellaan sivulevyille? Eikös yksi suutin rullien päällä aja asiansa?
 
Kuinka hyvin tuo öljy leviää koko ketjun leveydeltä, kun kaikissa näyttää olevan vain yksi suutin, joka yleensä laitetaan valuttamaan ketjun ulkoreunaan. Eli meneekö öljy myös ketjun sisäreunaan hyvin, vai jääkö kuivemmaksi? Scottolerilla oli joku kaksois suutin olemassa, mutta sitä ei ainakaan niiden sivujen perusteella saisi omaan mopoon käymään, siksi mietin että miten se öljy leviää koko ketjun leveydelle.

Pro-oilerilla mennään. Siinä on kaksihaarainen suutin joka tuuppaa öljyä takarattaan kummallekin puolelle. Duksussa kesti orkkispaketti 39000 km (tosin eturattaan vaihdoin puolivälin paikkeilla). Aika homma asentaa, rahallisesti ei kannata, mutta kun en halua kuskata rasva(ista) purkkia kuletella niin olkoon. Hyvä se on.

Rattaalta öljy päätyy rullien päihin eli juuri oikeaan paikkaan. Nytkin ketjun ulkopinnat ovat kevyessä pintaruosteessa, mutta rullat kosteat. Olen käyttänyt moottoriöljyä pölyisissä olosuhteissa, sen lentää helpommin pois (ja vie möhnän mennessään), muuten vaihteistoöljy olis parempaa.
 
Mä olen vähän hämmästellyt tuota tuplasuuttimen tarvetta, kun mun ymmärryksen mukaan ketjusta pitää voidella rullat, jotka taasen ovat keskellä ketjua. Sinne o-renkaiden väliin ei ketjurasva kuitenkaan ui, niin miksi öljyä valutellaan sivulevyille? Eikös yksi suutin rullien päällä aja asiansa?

Se riippuu siitä mitä voitelulla halutaan. Monesti ohjeistetaan laittamaan se yksi suutin takarattaan toiselle puolelle, rullat kyllä saa voitelua mutta ketjun vasen puoli on öljytty ja oikea puoli ruosteessa. Takarattaan molimmilla puolilla olevilla suuttimilla saadaan öljyttyä koko ketju, antaa ruostesuojaa ja puhdistaa ketjua, tällä on merkitystä jos ajaa sorateillä.

Sitten jos yksi suutin laitetaan vaikkapa siihen takarattaan ketjuohjaimeen niin ilmavirta rikkoo öljypisaran ja öljy leviä koko ketjun leveydeltä, samoin toimii yläpuoliseen laahaimeen modattu letku koska öljy leviää ketjuun laahaimen kautta. Mulla suosiossa on porata ketjuohjuriin reikä ja letku suoraan reikään niin että se hipoo ketjua.
 
Itellä ollu ny pari kesää Nemo 2 (originaali) ja hyvin voidellu koko ketjun (eikä sotke ees vannetta ainakaan pahasti eikä ohjaustankoa ollenkaan :grin: ), kun suutimeksi vaihdoin pro oilerin tuplasuuttimen.
Nemon letkun sisähalkaisija passaa just pro oilerin suuttimeen.

VFR:än kun en keksiny mittään järkevää kiinnitys tappaa tuolle Nemon mukana tulleelle suuttimelle, niin
piti keksiä jottain muuta ja tuo pro oilerin suutin sopi ku nyrkki silimään.
 
Sama "Original product Nemo 2" tuli ostettua Alilta 25 eurolla posteineen, ja vahingossa tuli tilattua kaksi. Toisessa oli mukana kopio Cobrran asennusohjeista ja toisessa punainen nitriili O-rengas sylinteriin, ilmeisesti ollut vuotamisia mustalla O-renkaalla kun laittoi varaosan mukaan.

Vielä ei ole käytössä kun pyörä on ilmeisesti edelleen malmina jossain louhikossa...:pissed:

Mites on Koheltaja, myytkö pois tuon jos ei oo paikkaa sille ?

Varjo
 
Mikähän systeemi tuo on, kun kuvassa näyttäisi olevan joku liipaisin...
s-l225.jpg

https://www.ebay.com/itm/Universal-Motorcycle-Lubricant-Grease-Lub-Chain-Lubricator-Oiler-Maintenance-Set/232589033919?epid=27011015787&hash=item36276301bf:g:Pt0AAOSwKQ9aKNl5
 
Kiinalaisten oma tippakannurasvari joka sopi tyyliltään menneiden aikojen pyöriin kuten kunhan vähän ruostuttaa kannua:D
 
Minun pyörässä ollut nyt pari vuotta Cobrran Nemo 2, ja oikeestaan vaan yksi hankaluus.

Se voiteluputken sijoitus on aika tarkka. Ite kun aikoinaan sen asensin, laitoin sen putken ketjun päälle takarattaan alareunan eteen jonkun millin päähän irti rattaasta ja vähän irti ketjusta.

Nyt kun huomasin, että takavane paskaantuu enempi kuin ennen, tutkiskelin miten toi putki on, niin sehän onki nyt eri paikasa.

Muuta selitystä en keksi, kuin että viime huollossa huoltomies siirtänyt sitä taaksepäin (ehkä vajaa sentti), kiinni takarattaan pintaan, siihen rattaan ja ketjun yhtymäkohdan läheisyyteen.

Varmaa teoriassa optimi paikka, mutta yks ongelma siitä seuraa:

Joka kerta kun pyörää joutuu siirtämään taaksepäin, voitelijan putki osuu joko ketjuun tai raattaan pintaan, ja sen asento muuttuu. Yleensä se putken pää vääntyy joko ylemmäs osoittamaan rattaan kylkeä, tai sit se menee kokonaan ketjun ohi.

Pitää siirtää tuo niin ettei haitaa jos pyörää siirtelee ees taas.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinalainen kolmenkympin Gidibi Nemo 2 on ollut käytössä 4000km ajan ja hyvin on toiminut. Ainoa missä se kusee alleen on kuuma auringonpaiste joka lämmittää rasvarin-öljyn, paine nousee ja valuttaa pari tippaa öljyä maahan.

Nyt on toinen säiliö menossa ja annostuksena 100-200km välein 1/8 kierros hitaassa vauhdissa lämpimille ketjuille. Noin pienellä annoksella ei juurikaan roiski öljyä vanteelle ja ajotakille.

Rasvarin laitoin jarrukahvan kinnikkeeseen. Pala alumiinia, kaksi holkkia, pidemmät pultit ja kilikolilla mustaksi.



Ketjuohjuriin ruuvasin Oscon nipan ja siihen letku joka syöttää öljyä suoraan rullille.



Letkun laitoin svingin sisälle, edessä kumitulpasta sisään ja ohjurin yläpuolelta kumitulpasta ulos.

 
Sama "Original product Nemo 2" tuli ostettua Alilta 25 eurolla posteineen, ja vahingossa tuli tilattua kaksi. Toisessa oli mukana kopio Cobrran asennusohjeista ja toisessa punainen nitriili O-rengas sylinteriin, ilmeisesti ollut vuotamisia mustalla O-renkaalla kun laittoi varaosan mukaan.

Vielä ei ole käytössä kun pyörä on ilmeisesti edelleen malmina jossain louhikossa...:pissed:

Tuli ostettua sama tuote ja tässä parhaillaan aloitin asentamaan tuota. Mihin tuo punainen O-rengas on tarkoitus laittaa? Se on erikokoinen kuin se musta O-rengas, joka on siinä täyttökorkin alla?
 
Se pitää purkaa, iso O-rengas tulee sisärungon ja kierrettävän ulkokuoren väliin.

Mä luovutin Gidibin osalta, vaikka mitä tehtiin niin rasvari kusi alleen letkun päästä enemmän ja vähemmän. Aina oli merkannut paikan missä oli ollut parkissa vaikka vähään aikaan en ollut annostelijaa käyttänyt, vuoti itekseen. Vaihdettiin O-renkaita ja kokeiltiin vaikka mitä, tuolla se on hyllyssä jos joku haluaa jatkaa taistelua...

Tilalle tuli käytetty OSCO, siitä on kokemusta useassa pyörässä ja ongelmia nolla kappaletta. Huolsin rasvarin ennen käyttöönottoa ja aika paljon on yksinkertaisen näköisessä laitteessa osia ja purkaessa tajusi rakenteen nerokkuuden, idiootti/pomminvarma mekaaninen rakenne Ei kuse alleen, toimii moitteetta, iso säiliö ja on helppo käyttää. Sai sopimaan siististi ohjaamoon, kun on näkyvillä ja helpossa paikassa niin sitä tulee käytettyä.

 
Se pitää purkaa, iso O-rengas tulee sisärungon ja kierrettävän ulkokuoren väliin.

Mä luovutin Gidibin osalta, vaikka mitä tehtiin niin rasvari kusi alleen letkun päästä enemmän ja vähemmän. Aina oli merkannut paikan missä oli ollut parkissa vaikka vähään aikaan en ollut annostelijaa käyttänyt, vuoti itekseen. Vaihdettiin O-renkaita ja kokeiltiin vaikka mitä, tuolla se on hyllyssä jos joku haluaa jatkaa taistelua...

Tilalle tuli käytetty OSCO, siitä on kokemusta useassa pyörässä ja ongelmia nolla kappaletta. Huolsin rasvarin ennen käyttöönottoa ja aika paljon on yksinkertaisen näköisessä laitteessa osia ja purkaessa tajusi rakenteen nerokkuuden, idiootti/pomminvarma mekaaninen rakenne Ei kuse alleen, toimii moitteetta, iso säiliö ja on helppo käyttää. Sai sopimaan siististi ohjaamoon, kun on näkyvillä ja helpossa paikassa niin sitä tulee käytettyä.


Kiitoksia vastauksesta, sain tuon O-renkaan vaihdettua. Näköjään siellä oli jo valmiiksi punainen O-rengas, mutta vaihdoin silti varoiksi tuon varaosana tulleen. Kusiko se siis ketjun päästä, vai vuotiko säiliö myös? Pitää harkita ensi kesäksi tuota Oscoa tai sitten Pro-oileria.
 
Kusi letkusta ketjun päästä, säiliö ei koskaan vuotanut. Jostain se kuitenkin päästi ilmaa säiliöön koska ei se muuten olisi letkun päästä vuotanut, ellei lämpötilavaihtelut tehnyt sitä vuotoa?

OSCO:ssa mäntä sulkee jousivoimalla O-rengasta vasten öljykanavan eikä tuiki itsekseen lätäkköä lattialle.
 
Toisessa mopossa Gibidi, toisessa Cobrra.
Jälkimmäisellä ajetaan enemmän, ei ongelmia.
Gibidi on p*ska, voi käyttää vain niin että lirauttaa sen verran öljyä lähtiessä minkä haluaa ketjulle menevän. Kusee siis läpi. Ei montaa täyttöä pelannut.
 
Cobrra Nemo 2 mulla toista kesää. En keksi moitetta kunhan muistaa käyttää. 75W-90 vaihteistoöljyä tuossa pidän ja jonkun kerran ajokaudessa putsaan ketjun ketjuharjalla, takapyörä vaan pyörimään ykkösvaihteella mopo keskituella. Ajon jälkeen lämpimän ketjun sitten rasvaan joko tippakannulla tai Cobrralla.
 
Täältäkin löytyy hyllystä jouten Gidibi. Asennettu paikalleen kerran ja parin viikon jälkeen purin pois kun öljyläiskä tallin lattialla ärsytti. Ketjunrasvaus on muutenkin nyt toistaiseksi loppu kun on vain keppivetoinen käytössä mutta tuskin tuota enää mihinkään asennan. Huono myyntipuhe mutta vahvistusta yo. kokemuksiin.
 
Mahtasko Gidibin asennuksessa auttaa se, että öljyletku tekisi lenkin öljysäiliötä korkeammalla.
Tietenkään silloinen ei öljysäiliön asennuspaikaski sovi sarvikko...
 
Pro-Oiler on muuten jees mutta takarattaalle tuleva suutin kuluu melko nopeasti (ja maksaa 30€). Koheltajan toteutus ketjuohjarille annostelusta vois olla parempi.
 
Pro-Oiler on muuten jees mutta takarattaalle tuleva suutin kuluu melko nopeasti (ja maksaa 30€). Koheltajan toteutus ketjuohjarille annostelusta vois olla parempi.

Alkuperäinen on metallinen ja kestää ainakin 100tkm (ja testi jatkuu). Sääli kun vaihtoivat muoviseen rimpulaan.
Mutta näppärä mies tekee metallisen jarruputkesta taivuttamalla, Pari palaa 10mm kupariputken palaa lisäksi niin saa
ihan ok toteutuksen, tinaamalla kasaan jollei ole kovajuotosvehkeitä.
Tein varalle joskus tuollaisen mutta kun tuo alkuperäinen kestää niin en ole testannut enempää. Auton jarruputkesta kun se on parempaa kuin puhdas kupariputki ( ja helpommin löytyy sopivan pientä). Helppo taivutella muotoon.
 
Back
Ylös